Gå til innhold

Amming etter brystforstørrelse (Snitt i vorten)

Anbefalte innlegg

Jeg la inn silikon i brystene for 3 år siden.

Jeg fikk beskjed om at muligheten for å amme etterpå varierte fra person til person, men at det stort sett gikk greit.

Jeg prøver nå å få barn og er spent på om jeg kan amme eller ikke.

Det største problemet ligger vel i at jeg har snittet etter operasjonen på undersiden/kanten av brystvorten.

Er det noen som har erfaringer med dette?

Er det mulig å amme etterpå?

Jeg blir takknemlig for alle svar :-)

Fortsetter under...

Dersom de klarte å berge melkegangene er det mulig.

Som regel bruker de å ikke anbefale denne løsningen dersom man har tenkt å amme. Da er snitt under bedre.

Allikevel viser erfaringene at de fleste, sett generelt, fint klarer amme etter silikon-operasjon.

Eventuelle problemer kan være nedsatt følsomhet i brystvortene som kan gi problemer med utdrivningsrefleksen og dermed nedsette melkeproduksjonen. Dersom barnet virker utålmodig ved brystet, be om en nesespray for utdrivningsrefleksen, på resept.

Som regel må du amme oftere med silikoninnlegg fordi brystet raskere blir fullt.

Vær ekstra ops på tilstoppede melkeganger (kan f.eks oppstå dersom en ikke får tømt brystet skikkelig, eller dersom noen av melkegangene har blitt kuttet over under operasjonen). Ømme/vonde kuler/klumper i brystet. De behandles med varme/massasje og mye amming/pumping. Dersom melken ikke kan komme ut den veien kan det bli infeksjon som må behandles med antibiotika.

Silikoninnlegg er ikke farlig for barnet.

Dette høres kanskje overveldende ut, men de aller fleste silikonopererte ammer problemfritt.

Dersom de klarte å berge melkegangene er det mulig.

Som regel bruker de å ikke anbefale denne løsningen dersom man har tenkt å amme. Da er snitt under bedre.

Allikevel viser erfaringene at de fleste, sett generelt, fint klarer amme etter silikon-operasjon.

Eventuelle problemer kan være nedsatt følsomhet i brystvortene som kan gi problemer med utdrivningsrefleksen og dermed nedsette melkeproduksjonen. Dersom barnet virker utålmodig ved brystet, be om en nesespray for utdrivningsrefleksen, på resept.

Som regel må du amme oftere med silikoninnlegg fordi brystet raskere blir fullt.

Vær ekstra ops på tilstoppede melkeganger (kan f.eks oppstå dersom en ikke får tømt brystet skikkelig, eller dersom noen av melkegangene har blitt kuttet over under operasjonen). Ømme/vonde kuler/klumper i brystet. De behandles med varme/massasje og mye amming/pumping. Dersom melken ikke kan komme ut den veien kan det bli infeksjon som må behandles med antibiotika.

Silikoninnlegg er ikke farlig for barnet.

Dette høres kanskje overveldende ut, men de aller fleste silikonopererte ammer problemfritt.

Tusen takk for svar!

Som du sier hadde det vært enklere om snittet hadde vært på undersiden an brystet.

Men jeg kunne ikke få dette pga. at kirurgen kanskje måtte fjerne litt hud..

Så, jeg får bare krysse fingrene for at det fungerer for meg.

Jeg har bare et lite spm til..

Nesespray for utdrivningsrefleksen?

Hva er dette og hvordan fungerer det?

Gjest på resept

Tusen takk for svar!

Som du sier hadde det vært enklere om snittet hadde vært på undersiden an brystet.

http://www.medisinhandboken.no/preparat/1074.htm

Tusen takk for svar!

syntosinon. Inneholder det samme hormonet som kroppen produserer for å få i gang utdrivningen.

Lykke til!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...