Gå til innhold

Karakterer, inntak til vgs

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

De teller 50% av karakteren i det faget. Hvis du f.eks. hadde 5 i kjemi (standpunkt) men fikk bare 3 på eksamen, så har du da 4 i kjemi.

Beklager, jeg så ikke at du var på ungdomsskolen, så da har dere ikke tallkarakterer, men poenget er det samme. Håper du forstod hva jeg mente.

Annonse

Jeg har 5 i det faget jeg ramlet ned i. Betyr det da at jeg ikke beholder 5 i standpunktkarakter?

Jo, du beholder 5 i standpunkt, det vil stå 5 på vitnemålet og så står det f.eks. 3 (eller hva du enn fikk) i eksamen ved siden av. Alle vil se hva du fikk, men når du skal regne sammen poengene dine så må du legge sammen både standpunkt og eksamenskarakteren og dele på to og det blir da den karakteren som skal telle med for den endelige poengsummen.

petter smart

Beklager, jeg så ikke at du var på ungdomsskolen, så da har dere ikke tallkarakterer, men poenget er det samme. Håper du forstod hva jeg mente.

Det er omvendt nå, tallkarakterer på ungdomsskole og bokstavkarakterer på høgskoler/universitet.

Lenge siden du studerte eller? :-)

Det er omvendt nå, tallkarakterer på ungdomsskole og bokstavkarakterer på høgskoler/universitet.

Lenge siden du studerte eller? :-)

Du trenger ikke være så spydig, de forandret til bokstavkarakterer ganske nylig, så det er ikke akkurat gammelt nytt. Og jeg har ikke studert i Norge på 2 år (og studerte i England før det).

Annonse

petter smart

Du trenger ikke være så spydig, de forandret til bokstavkarakterer ganske nylig, så det er ikke akkurat gammelt nytt. Og jeg har ikke studert i Norge på 2 år (og studerte i England før det).

Det var et (dårlig?) forsøk på å være morsom. Jeg vet de nettopp har endret til bokstavkarakterer, tallkarakterer i ungdomsskolen er noen år gammelt.

Trodde kanskje den lille smileyen skulle gi utttrykk for at det var en spøk (om at du var gammel som ikke visste sånt, selv om en selvfølgelig slett ikke trenger være særlig gammel for ikke å vite det).

Det var et (dårlig?) forsøk på å være morsom. Jeg vet de nettopp har endret til bokstavkarakterer, tallkarakterer i ungdomsskolen er noen år gammelt.

Trodde kanskje den lille smileyen skulle gi utttrykk for at det var en spøk (om at du var gammel som ikke visste sånt, selv om en selvfølgelig slett ikke trenger være særlig gammel for ikke å vite det).

Joda joda, min feil. Jeg skjønte spøken da. Hva slags tallkarakterer er det de har fått på ungdomsskolen da, samme som vgs?

petter smart

Joda joda, min feil. Jeg skjønte spøken da. Hva slags tallkarakterer er det de har fått på ungdomsskolen da, samme som vgs?

Det er vistnok de samme ja. Egentlig bra at de har samme system. Bare så synd at universitetene slutter med tallkarakterer. A-F gir for lite skille mellom studentene.

Det er vistnok de samme ja. Egentlig bra at de har samme system. Bare så synd at universitetene slutter med tallkarakterer. A-F gir for lite skille mellom studentene.

Ja, de gamle karakterene var bedre. Mange får jo helt feil bokstavkarakter i forhold til hva de hadde med det gamle systemet. I England har de prosenter som karakter. Det blir kanskje litt for mye, for hva er forskjellen mellom 63 og 64% f.eks.?

petter smart

Ja, de gamle karakterene var bedre. Mange får jo helt feil bokstavkarakter i forhold til hva de hadde med det gamle systemet. I England har de prosenter som karakter. Det blir kanskje litt for mye, for hva er forskjellen mellom 63 og 64% f.eks.?

1 %? :-)

Spesielt feil blir det for de som får omregnet sine tallkarakterer. Leste en interessant artikkel om det i "under dusken". Du kan gå inn der og lete, husker ikke linken.

1 %? :-)

Spesielt feil blir det for de som får omregnet sine tallkarakterer. Leste en interessant artikkel om det i "under dusken". Du kan gå inn der og lete, husker ikke linken.

Ja, jeg har lest den artikkelen, ganske urettferdig egentlig. Skulle mine to eksamenskarakterer fra UiO (ex fac og grunnfag psykologi) noengang bli omgjort til bokstavkarakterer har jeg heldigvis ingenting å frykte, jeg ligger godt plassert og ville ikke bli satt ned.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...