Gå til innhold

Adopsjonslovens historie (interresant)

Anbefalte innlegg

Til beriket, og alle dere andre som begynner å bli lei av å høre at innføringen og senere endringer av adopsjonsloven skyldes et nasjonalt behov for å begrense skadevirkningene av sexdriften hos perverse adoptivforeldre.

Denne korte artiklen gir et greit sammendrag av hvorfor loven ble innført og hva som drev frem de endringene som senere ble gjort.

http://www.warandchildren.org/Adopsjon_norsk.htm

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/109883-adopsjonslovens-historie-interresant/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest beriket

Hei igjen Hix

Fint innlegg og har selvsagt lest artikkelen for lenge siden.

Det er vel mer korrekt å si at artikkelen gir en bakgrunn for NOEN av de lovendringer som har skjedd siden 1917 og frem til i dag. I forhold til lovendringer artikkelen tar for seg, er den bra.

Forøvig ble SUAK opprettet fra og med 1.1.1987 og ikke i 1998 selv om "SAK" fikk forkortelsen SUAK i 1998. (I dag BUFA)

Bestemmelser som jeg mener dessverre ble fjernet i 1986, var:

1. Retten til å oppheve en adopsjon; enten som følge av enighet mellom adoptivbarnet og a-foreldrene, eller av hensyn til adoptivbarnet gagn eller av hensynet til adoptivforeldrenes gagn.

2. Bestemmelsen om vederlag knyttet til adopsjonen, mener jeg dessverre ble fjernet.

At bestemmelsen om ekteskap ble fjernet fra loven, fant jeg helt OK. (Så er det sagt)

Jeg synes det er viktig å være klar over at bestemmelsen om rett til opplysninger om opprinnelige foreldre fra norske adopsjonsmyndigheters side, ble en rett som gjelder ubetinget også for utenlandsfødte adopterte, men som adopsjonsmyndigheten etter 1986 rett og slett har neglisjert. (Dessverre)

Dette hører vel også med til "Adopsjonslovens historie"?

Før eller siden kommer vel en bok om "Adopsjonens historie i Norge". En slik bok behøves selv om BUFA's Knut Steenberg nylig har kommet ut med en meget interessant bok om adopsjon.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...