Gå til innhold

Hva er risikoen?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Tror du det er større risiko for at adopterte skal få et forhold til biologiske hel- og halvsøsken enn at egenfødte barn vil få det? Med tanke på alt som har stått i avisen om utenomekteskapelige forhold, så vil jeg nok tro at det er flere egenfødte enn adopterte som har ukjente søsken i Norge...

Det skal ganske mye til for at en ukjent biologisk søsken skal adopteres til nettopp Norge.

Med tanke på Kina så er det vel stort sett jenter som kommer, så der er det vel minimal sjanse for at om noen av dem er lesbiske, så skal de klare å forelske seg i en biologisk hel- eller halvsøster. Og om så skjer, så er det jo ikke sikkert at denne halvsøsteren er lesbisk...

Med tanke på Colombia og Korea så har de etterhvert et system som fanger opp dette med biologiske søsken - og disse blir om mulig adoptert inn i samme familie. Man får uansett vite om dem.

Men som sagt, dette er en konstruert problemstilling, som hadde vært mer interessant å diskutere på generelt grunnlag. Det er mye større sjanse for at _jeg_ har en biologisk halvbror et eller annet sted i Norge, enn det er at et barn som er adoptert hit har det.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/109939-hva-er-risikoen/#findComment-649584
Del på andre sider

Gjest beriket

Tror du det er større risiko for at adopterte skal få et forhold til biologiske hel- og halvsøsken enn at egenfødte barn vil få det? Med tanke på alt som har stått i avisen om utenomekteskapelige forhold, så vil jeg nok tro at det er flere egenfødte enn adopterte som har ukjente søsken i Norge...

Det skal ganske mye til for at en ukjent biologisk søsken skal adopteres til nettopp Norge.

Med tanke på Kina så er det vel stort sett jenter som kommer, så der er det vel minimal sjanse for at om noen av dem er lesbiske, så skal de klare å forelske seg i en biologisk hel- eller halvsøster. Og om så skjer, så er det jo ikke sikkert at denne halvsøsteren er lesbisk...

Med tanke på Colombia og Korea så har de etterhvert et system som fanger opp dette med biologiske søsken - og disse blir om mulig adoptert inn i samme familie. Man får uansett vite om dem.

Men som sagt, dette er en konstruert problemstilling, som hadde vært mer interessant å diskutere på generelt grunnlag. Det er mye større sjanse for at _jeg_ har en biologisk halvbror et eller annet sted i Norge, enn det er at et barn som er adoptert hit har det.

Hei Snø

Hva slags belegg har du for alt det du påstår?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/109939-hva-er-risikoen/#findComment-649592
Del på andre sider

Forresten, du spurte om hva som er risikoen...

Her er en del punkter som må innfris:

- biologisk mor må få et barn til.

- dette barnet bør være av samme kjønn. Eventuelt lesbisk eller homofil.

- moren må velge å adoptere bort barnet

- barnet må adopters til Norge

- barnet må komme i kontakt med sitt biologiske hel- eller halvsøsken i Norge

- de må like hverandre så godt at det blir et forhold ut av det.

- Hvis det er to jenter eller to gutter, så må begge være lesbiske/homofile

Jeg er ikke god nok på statistikk til at jeg klarer å regne ut noen sannsynlighet. Men jeg vil anta at den er rimelig minimal.

At ikke-adopterte har klart å komme i den posisjonen at de havner i et forhold til biologiske søsken har jeg hørt om. sansynnligehten for dette er uendelig mange ganger større...

Det er noen deilige, oppkonstruerte problemstillinger du serverer...

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/109939-hva-er-risikoen/#findComment-649599
Del på andre sider

Annonse

Gjest at du gidder

Hva mener du egentlig nå? Mener du kontakt med sine biologiske søsken? Da er i så fall sjansen mikroskopisk fra Kina, barna som kommer derfra er som regel forlatt uten at navn på foreldre/søsken er og oppspore. Mener du dette så skjønner jeg ikke hvorfor du er så imot dette. Du har jo debattert om viktigheten av kontakt med biologisk avkom.

Eller mener du "forhold" som i sammen med, så ville jeg tro at det var ca. 1:2.5 milliarder. Eller det kan være noe mindre hvis det er flere biologiske søsken. Eller den kan være lik null hvis søsknene er av samme kjønn, men selvfølgelig så kan det jo slumpe til at man treffer sin biologiske bror, og han er homofil og du er homofil.

For å være ærlig tror jeg det er større sjanse for at mitt adoptivbarn blir sammen med vår neste tronarving og at henne/han er adoptert.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/109939-hva-er-risikoen/#findComment-649602
Del på andre sider

Svært nær null, av de årsaker som snø angir.

Det er bare i dårlige ukebladhistorier og såpeoperaer at det kryr av ukjente halvsøsken i nabolaget.

Det er antakelig større risiko for innavl i en tynt befolket norsk bygd uten et eneste adoptivbarn. Det er ikke alle norske barn født innenfor ekte- eller samboerskap som har den biologiske faren de tilsynelatende har.

I løpet av noen år på DOL har jeg sett 1-2 innlegg i året fra gravide som ikke vet hvem barnefaren er, og en drøss med innlegg som handler om utroskap. Jeg har ennå tilgode å se noen som lurer på om de har forbudte følelser for sine barn, foreldre, søsken eller halvsøsken - det være seg biologiske eller adopterte. Det er ikke noe bevis, men jeg ville bekymret meg mer for mer realistiske problemstillinger.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/109939-hva-er-risikoen/#findComment-649605
Del på andre sider

Gjest beriket

Kjære Snø

Skal være saklig.

Jeg deler ikke dine risikovurderinger.

Etter det jeg har fått med meg kommer f.eks. de colomibanskfødte i Norge stort sett fra de samme områdene.

En mor adopterer ofte bort flere barn i rekkefølge, og sjansen for at flere kommer til Norge og til foreskjellige adoptanter er stor. En mann i området kan også være far til mange barn som kommer til Norge og til forskjellige adoptanter.

Hvordan skal de colombiafødte vite hvem som er ens biologiske halv- eller helsøsken når de treffer hverandre og kanskje "søt musikk" oppstår?

Risikoanalysen for Kina må kanskje gi et annet resultat.

I følge det du sier om de koreanskfødte har man førtst i det siste begynt å ta dette på alvor; hvilket betyr at den gruppen i "risikoalderen" har en større risiko en det uheldige enn de som kommer nå og vil være i den gruppen om 15-20 år.

Sjansen for at colombiafødte har halvsøsken i Norge er nok betydelig større enn at du har en halvbror i landet, vil jeg mene.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/109939-hva-er-risikoen/#findComment-649610
Del på andre sider

Hva mener du med forhold? Vennskapelig familiært eller seksuelt?

Sjansene er nok minimale for både familiært og seksuelt. Som snø og andre skriver, så er nok sjansene større for at en eller annnen Ola Norman er gift med sin hel- eller halvbiologiske søster Kari. Landet vårt er ikke så stort og utemomekteskapelig forhold har vel eksistert like lenge som ekteskap har foregått.

Heldigvis skjer det at adopterte finner sine biologiske søsken. Noen ganger som et resultat av søk i fødelandet og andre ganger gjennom tilfeldighet og noen ganger blir de adoptert inn i samme familie.

Jeg har enda til gode å ha hørt historier der adopterte som har funnet hverandre, innledet et seksuelt betinget forhold, for så å finne ut at de er biologisk søsken. Vårt land er ikke så stort og adopsjonsmiljøet forholdsvis gjennomsiktig. Man vet som oftest hvor man kommer fra og hvem som er biologisk søsken. Selv om ikke gud og hvermannsen vet det, så vet den nærmeste familien det.

Hvorfor oppkonstruerer du problemstillinger som er ikke-eksisterende? Lite å gjøre på kammerset?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/109939-hva-er-risikoen/#findComment-649618
Del på andre sider

Annonse

Gjest beriket

Svært nær null, av de årsaker som snø angir.

Det er bare i dårlige ukebladhistorier og såpeoperaer at det kryr av ukjente halvsøsken i nabolaget.

Det er antakelig større risiko for innavl i en tynt befolket norsk bygd uten et eneste adoptivbarn. Det er ikke alle norske barn født innenfor ekte- eller samboerskap som har den biologiske faren de tilsynelatende har.

I løpet av noen år på DOL har jeg sett 1-2 innlegg i året fra gravide som ikke vet hvem barnefaren er, og en drøss med innlegg som handler om utroskap. Jeg har ennå tilgode å se noen som lurer på om de har forbudte følelser for sine barn, foreldre, søsken eller halvsøsken - det være seg biologiske eller adopterte. Det er ikke noe bevis, men jeg ville bekymret meg mer for mer realistiske problemstillinger.

Risikoen er altså ikke lik null og forskjellige at hvilket land, region, by de adopterte kommer fra.

En del adopterte er faktisk veldig opptatt av dette, enten opptattheten er forankret i en realistisk oppfatning eller ikke. Dette kan påvirke en del adopteres valg av kjærester ved at enkelte blir valgt bort.

Dette er den realistisk virkelighet som egentlig teller for meg og de det teller for.

Jeg synes BUFA kunne gjort en skikkelig risikoanalyse for å se om det kunne være behov for tiltak av forskjellig art.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/109939-hva-er-risikoen/#findComment-649624
Del på andre sider

Kjære Snø

Skal være saklig.

Jeg deler ikke dine risikovurderinger.

Etter det jeg har fått med meg kommer f.eks. de colomibanskfødte i Norge stort sett fra de samme områdene.

En mor adopterer ofte bort flere barn i rekkefølge, og sjansen for at flere kommer til Norge og til foreskjellige adoptanter er stor. En mann i området kan også være far til mange barn som kommer til Norge og til forskjellige adoptanter.

Hvordan skal de colombiafødte vite hvem som er ens biologiske halv- eller helsøsken når de treffer hverandre og kanskje "søt musikk" oppstår?

Risikoanalysen for Kina må kanskje gi et annet resultat.

I følge det du sier om de koreanskfødte har man førtst i det siste begynt å ta dette på alvor; hvilket betyr at den gruppen i "risikoalderen" har en større risiko en det uheldige enn de som kommer nå og vil være i den gruppen om 15-20 år.

Sjansen for at colombiafødte har halvsøsken i Norge er nok betydelig større enn at du har en halvbror i landet, vil jeg mene.

"Jeg deler ikke dine risikovurderinger."

Og jeg deler ikke dine, men det er jo lov til å være uenige :-)

"Etter det jeg har fått med meg kommer f.eks. de colomibanskfødte i Norge stort sett fra de samme områdene."

Jeg har en oversikt over hvor de colombiafødte kommer fra et eller annet sted. Skal se om jeg kan grave den fram.

"En mor adopterer ofte bort flere barn i rekkefølge,"

Javel? Hvor den påstanden vil gjerne _jeg_ ha dokumentert. Det hender at noen mødre gjør det. Men "ofte"?

"og sjansen for at flere kommer til Norge og til foreskjellige adoptanter er stor."

Her kommer du med en løs påstand. Hvordan kan du påstå at sjansen for at barnet kommer til Norge er stor? Colombia (siden du bruker det som eksempel) adopterer bort til en rekke land. Det vil være lotteri hvilket land barnet havner i, sett at ikke det ble bevisst prøvd å plassere barna i samme land.

"En mann i området kan også være far til mange barn som kommer til Norge og til forskjellige adoptanter."

Joda, en far kan være far til mage barn. Men sannsynligheten for at barna havner i samme land er forsvinnende liten. Som sagt, jeg er ikke stor på statistikk, men forstår nok til å vite at prosentmuligheten er pekyrende prikkliten.

"Hvordan skal de colombiafødte vite hvem som er ens biologiske halv- eller helsøsken når de treffer hverandre og kanskje "søt musikk" oppstår?"

Hvordan skal noen som helst kunne vite at de ikke er biologiske hel- eller halvsøsken når de møtes og søt musikk oppstår? Vi bør kanskje gå rundt i angst hele gjengen ;o)

"I følge det du sier om de koreanskfødte har man førtst i det siste begynt å ta dette på alvor; hvilket betyr at den gruppen i "risikoalderen" har en større risiko en det uheldige enn de som kommer nå og vil være i den gruppen om 15-20 år."

...men risikoen er allikevel vesentlig mindre enn for ungdom født i Norge. Hvorfor konstruere et problem?

"Sjansen for at colombiafødte har halvsøsken i Norge er nok betydelig større enn at du har en halvbror i landet, vil jeg mene."

Du kjenner ikke min far ;o) Fra spøk til alvor. Jeg vil påstå at selv om min far var av den trofaste typen, så tar du feil mht størrelsen på sjansen for at colombianskadopterte skal ha biologiske søsken i Norge. Og ganger du den sjansen for at de treffes og får et kjærlighetsforhold, så blir sjansen enda mindre.

Jeg regner med at du har en mening med å bruke Colombia som eksempel. Men nei, jeg frykter ikke at min 3 år gamle datter skal ende opp med å gifte seg med en biologisk halv-søsken.

Like lite som jeg frykter at hun skal bli dypt forelsket i sin far.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/109939-hva-er-risikoen/#findComment-649626
Del på andre sider

Gjest beriket

"Jeg deler ikke dine risikovurderinger."

Og jeg deler ikke dine, men det er jo lov til å være uenige :-)

"Etter det jeg har fått med meg kommer f.eks. de colomibanskfødte i Norge stort sett fra de samme områdene."

Jeg har en oversikt over hvor de colombiafødte kommer fra et eller annet sted. Skal se om jeg kan grave den fram.

"En mor adopterer ofte bort flere barn i rekkefølge,"

Javel? Hvor den påstanden vil gjerne _jeg_ ha dokumentert. Det hender at noen mødre gjør det. Men "ofte"?

"og sjansen for at flere kommer til Norge og til foreskjellige adoptanter er stor."

Her kommer du med en løs påstand. Hvordan kan du påstå at sjansen for at barnet kommer til Norge er stor? Colombia (siden du bruker det som eksempel) adopterer bort til en rekke land. Det vil være lotteri hvilket land barnet havner i, sett at ikke det ble bevisst prøvd å plassere barna i samme land.

"En mann i området kan også være far til mange barn som kommer til Norge og til forskjellige adoptanter."

Joda, en far kan være far til mage barn. Men sannsynligheten for at barna havner i samme land er forsvinnende liten. Som sagt, jeg er ikke stor på statistikk, men forstår nok til å vite at prosentmuligheten er pekyrende prikkliten.

"Hvordan skal de colombiafødte vite hvem som er ens biologiske halv- eller helsøsken når de treffer hverandre og kanskje "søt musikk" oppstår?"

Hvordan skal noen som helst kunne vite at de ikke er biologiske hel- eller halvsøsken når de møtes og søt musikk oppstår? Vi bør kanskje gå rundt i angst hele gjengen ;o)

"I følge det du sier om de koreanskfødte har man førtst i det siste begynt å ta dette på alvor; hvilket betyr at den gruppen i "risikoalderen" har en større risiko en det uheldige enn de som kommer nå og vil være i den gruppen om 15-20 år."

...men risikoen er allikevel vesentlig mindre enn for ungdom født i Norge. Hvorfor konstruere et problem?

"Sjansen for at colombiafødte har halvsøsken i Norge er nok betydelig større enn at du har en halvbror i landet, vil jeg mene."

Du kjenner ikke min far ;o) Fra spøk til alvor. Jeg vil påstå at selv om min far var av den trofaste typen, så tar du feil mht størrelsen på sjansen for at colombianskadopterte skal ha biologiske søsken i Norge. Og ganger du den sjansen for at de treffes og får et kjærlighetsforhold, så blir sjansen enda mindre.

Jeg regner med at du har en mening med å bruke Colombia som eksempel. Men nei, jeg frykter ikke at min 3 år gamle datter skal ende opp med å gifte seg med en biologisk halv-søsken.

Like lite som jeg frykter at hun skal bli dypt forelsket i sin far.

Snø...

Ikke misforstå da. *ler*

Jeg ville med temaet vite mer om risikoen og har altså fått det.

* Det kan da ikke være noe problem.

Problem ville det vært om risikoen var stor eller ikke akseptabel, men er den liten (hvilket det går ann å tro den er), så er det ikke noe problem.

Risikofaktoren er altså ikke lik for de colombianskfødte, de kinesiskfødte og de koreanskfødte; sannsynligvis lavest for de kinesiskfødte.

Jeg har forstått det slik av Adopsjonsforum får barna fra få og faste barnehjem i Colombia som hver har sitt naturlige tilsigsområde. Sier ikke det litt om risikofaktoren da?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/109939-hva-er-risikoen/#findComment-649636
Del på andre sider

Myrtel1365380432

Jeg er imponert over din evne til å trekke frem den ene problemstillingen etter den andre. Noen av problemstillingene har jeg vanskelig for å forstå kan være et problem, og jeg er vel ikke så ofte enig med deg i det du skriver, men en ting skal du ha beriket. Adopsjonsforumet har blitt mer artigere å lese etter at du stakk innom. Så lenge debattene handler om sak og ikke person, burde det heller ikke være et problem at du kom med alle innleggene dine. Dette er jo et diskusjonsforum og man har ytringsfrihet i Norge. :o)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/109939-hva-er-risikoen/#findComment-649642
Del på andre sider

Gjest beriket

Jeg er imponert over din evne til å trekke frem den ene problemstillingen etter den andre. Noen av problemstillingene har jeg vanskelig for å forstå kan være et problem, og jeg er vel ikke så ofte enig med deg i det du skriver, men en ting skal du ha beriket. Adopsjonsforumet har blitt mer artigere å lese etter at du stakk innom. Så lenge debattene handler om sak og ikke person, burde det heller ikke være et problem at du kom med alle innleggene dine. Dette er jo et diskusjonsforum og man har ytringsfrihet i Norge. :o)

Hyggelig innspill Myrtel!

Hadde jeg visst på forhånd hva jeg bega meg utpå ved å benytte den fine anledningen til å dele sine tanker, følelser og erfaringer her på DOL, hadde jeg neppe gjort det.

Neste naturlige tema fra min side bør kanskje være: "Mobbing av adopterte?"

Ha en virkelig god helg!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/109939-hva-er-risikoen/#findComment-649651
Del på andre sider

Gjest noe å tenke på...

Da vi var til utredning for vår barnløshet på et av landets sykehus,fikk vi opplyst av en overlege på fertilitetsavdelingen at "dere hadde blitt svært overrasket over hvor mange barn det er som har en annen far enn den som tror han er far og står oppført som far på fødselsattesten". Denne opplysningen fikk vi da vi diskuterte å eventuelt bruke donorsæd dersom mannens sædkvalitet var meget dårlig.

Nå valgte vi å gå for adopsjon i stedet forassistert befruktning, og er i dag lykkelige foreldre til to colombianere.

Men i byen vår er det derimot mange som har ukjente halvsøsken.....

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/109939-hva-er-risikoen/#findComment-649653
Del på andre sider

Gjest noe å tenke på...

Da vi var til utredning for vår barnløshet på et av landets sykehus,fikk vi opplyst av en overlege på fertilitetsavdelingen at "dere hadde blitt svært overrasket over hvor mange barn det er som har en annen far enn den som tror han er far og står oppført som far på fødselsattesten". Denne opplysningen fikk vi da vi diskuterte å eventuelt bruke donorsæd dersom mannens sædkvalitet var meget dårlig.

Nå valgte vi å gå for adopsjon i stedet forassistert befruktning, og er i dag lykkelige foreldre til to colombianere.

Men i byen vår er det derimot mange som har ukjente halvsøsken.....

...legen mente ikke barna som ble unnfanget med donorsæd da han snakket om "feil far", men utroskap,flere menn samtidig etc....

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/109939-hva-er-risikoen/#findComment-649659
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...