Gå til innhold

Mobbes adopterte?

Anbefalte innlegg

Gjest beriket

Hei på dere igjen!

Kanskje er dette oppkonstruert, men jeg mener virkelig at altfor mange adopterte utsettes for mobbing.

At rasismen i landet er en kjent mobbefaktor, er vel ganske kjent, men adopterte mobbes også av andre grunner. (PREETI kan føle seg mobbet fordi hennes foreldre ikke er "ekte", for å nevne ett mulig mobbegrunnlag.)

Mobbes adopterte av andre årsaker som kan føres tilbake til rasismen? Hvilke årsaker er det, og hva kan vi gjøre for å forhindre slikt, og hva kan gjøres for å hjelpe de adopterte som rammes. Hvilke årsaker har sitt utspring i adopsjonen og/eller at man er adoptivbarn/adoptert?

For ordens skyld tror jeg det er en fordel å se på mobbingen av adopterte i forhold til den alderen de er i. Eksempelvis adopterte opp til 13 år (A), adopterte i tenårene (B) og voksne adopterte.

Mobbearene er også forskjellige, skolen, arbeidsplassen, det organiserte liv, det ikke organiserte liv og i familien, mener jeg.

Om noen skulle mene dette temaet er "oppkonstruert" eller av andre grunner være imot en diskusjon om dette, kan det være en fordel at de lager seg en egen tråd hvor de kan "tømme seg" for negative bidrag. (En tanke)

Personlig har jeg opplevd mye mobbing og har lenge sett at adopterte er en mobbeutsatt gruppe, men dette kan jeg ikke dokumentere og fremlegge skriftlig bevismateriell på. Ei heller om denne gruppen er mer eller mindre mobbeutsatt enn andre ensartede grupper her til lands.

Jeg er overbevist om at mobbingen av adopterte er en STOR belastning for a-foreldre og mener å ha registrert at en god del adopsjonssøkere er opptatt av dette.

Håper de fleste her velger å ta vise sin respekt for adopterte og andre nærstående som rammes og sliter med dette, ved å komme med verdifulle innspill i forhold til disse.

Et helt liv med stadig mobbing, er noe ingen bør få oppleve i et land som Norge, og det mener vel alle her.

Hva kan gjøres imot dette? Hva kan det adopterte selv gjøre, adoptantene og a-foreldrene gjøre, og hva kan andre gode krefter gjøre?

Takk for oppmerksomheten.

Vennlig hilsen en motivert

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/110038-mobbes-adopterte/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Foreldre forberedende kurs før adopsjonen tar vel for seg temaet mobbing og har en del konkrete forslag på hva som kan gjøres?

Blir adopterte barn mobbet mer enn egenfødte barn? Jeg har ikke intrykk av det. Faktisk de gangene media har tatt opp mobbing så har det vært av "etniske nordmenn"

Jeg lurer litt på hva du vil med inleggene dine. For meg så er adopsjon så enkelt som det faktisk står i innledningen på dol her. Barn uten foreldre møter foreldre uten barn. Når disse er forent kan jeg ikke helt se at det fremover skal være noe merkligere familie forhold, mer mobbing, mindre "ekte" eller noe annet. Alt et adoptivbarn kan bli utsatt for kan vel ett egenfødt barn også?

Jeg hører ikke til dette forumet men leser litt her av og til så jeg er ikke hårsår eller føler meg fornærmet på noen måte jeg bare lurer fælt på hvor DU vil med inleggene dine? For ja, jeg synes alle dine inlegg er veldig oppkonstruerte.

Jeg har gleden av å ha venner som er adoptert og ingen av disse er blitt mobbet noen gang, de har blitt forsøkt mobbet men av helt andre grunner en det at de var adoptert, jeg har også blitt forsøkt mobbet men ikke fordi jeg er norsk.

Uansett, mener å ha lest her inne at foreldre forberedende kurs tar opp temaet, men det vet vel du som har vært gjennom adopsjon?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/110038-mobbes-adopterte/#findComment-650404
Del på andre sider

Gjest beriket

Foreldre forberedende kurs før adopsjonen tar vel for seg temaet mobbing og har en del konkrete forslag på hva som kan gjøres?

Blir adopterte barn mobbet mer enn egenfødte barn? Jeg har ikke intrykk av det. Faktisk de gangene media har tatt opp mobbing så har det vært av "etniske nordmenn"

Jeg lurer litt på hva du vil med inleggene dine. For meg så er adopsjon så enkelt som det faktisk står i innledningen på dol her. Barn uten foreldre møter foreldre uten barn. Når disse er forent kan jeg ikke helt se at det fremover skal være noe merkligere familie forhold, mer mobbing, mindre "ekte" eller noe annet. Alt et adoptivbarn kan bli utsatt for kan vel ett egenfødt barn også?

Jeg hører ikke til dette forumet men leser litt her av og til så jeg er ikke hårsår eller føler meg fornærmet på noen måte jeg bare lurer fælt på hvor DU vil med inleggene dine? For ja, jeg synes alle dine inlegg er veldig oppkonstruerte.

Jeg har gleden av å ha venner som er adoptert og ingen av disse er blitt mobbet noen gang, de har blitt forsøkt mobbet men av helt andre grunner en det at de var adoptert, jeg har også blitt forsøkt mobbet men ikke fordi jeg er norsk.

Uansett, mener å ha lest her inne at foreldre forberedende kurs tar opp temaet, men det vet vel du som har vært gjennom adopsjon?

Hei Fane!

Mobbes adopterte fordi de er adoptert eller andre grunner som kan føres tilbake til adopsjonen?

Hva "beriket" vil med å ta opp temaet, skulle fremgå klart av hovedinnlegget.

Hvordan "Fane" stiller seg til spørsmålet, er nå konstatert.

vennlig hilsen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/110038-mobbes-adopterte/#findComment-650481
Del på andre sider

Gjest beriket

Hei Fane!

Mobbes adopterte fordi de er adoptert eller andre grunner som kan føres tilbake til adopsjonen - unntatt grunner som skylles rasisme?

vennlig hilsen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/110038-mobbes-adopterte/#findComment-650482
Del på andre sider

Hei Fane!

Mobbes adopterte fordi de er adoptert eller andre grunner som kan føres tilbake til adopsjonen?

vennlig hilsen

Hvordan Fane stiller seg til spørsmålet er ikke helt konstatert riktig enda beriket, for jeg har ikke fått noe svar på om det blir snakket om mobbing på foreldre forberedene kurs. Og like mye som du lurer på om adopterte blir mobbet så spør jeg deg om ikke like mange nordmenn blir mobbet?

(lurer jeg også for vi er visst like undrende begge to he,he)

Tror også du misforsto meg litt. Jeg lurer på hva du vil oppnå med ALLE inleggene dine. Jeg lurer på om det er for å provosere, eller om du virkerlig (og nå smiler jeg litt) lurer på alt dette du spør om?

Vi "snakkes" :)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/110038-mobbes-adopterte/#findComment-650651
Del på andre sider

For å først ta ditt svar (spørsål) til Fane:

"Mobbes adopterte fordi de er adoptert eller andre grunner som kan føres tilbake til adopsjonen?"

Hjelpes som du klarer å konstruere snåle problemstilinger!!

Som foreldre er det _mye_ man bekymrer seg for mht. avkommet. En av de tingene er mobbing. Når man har barn som skiller seg litt ut _utseendemessig_, så er det ikke til å komme fra at man av og til tenker på om det kan være en mulig grunn til mobbing. Jeg tror det er tanker som alle foreldre som har barn som fraviker "normalen" på et eller annet vis tenker. Om det er så at barnet er lengre, kortere, rudnere, tynnere, brunere, har mer fregner, briller, stor nese, liten nese, store ører, utstående ører, osv. osv. Kort sagt -barnet skiller seg ut fra gjennomsnittsnordmannen utseendemessig.

Eller barnet skiller seg ut på andre måter, feks med å være veldig innadvent, ha en eller annen utviklingshemming, ha et "bokstavsyndrom" eller andre ting.

Alt dette er ting som en adoptert person kan ha, og som de kan bli mobbet for. Men om de blir mobbet for sort hud eller store ører, så betyr ikke det at de mobbes _fordi de er adoptert_!

Jeg skal ikke utelukke at det ikke er noen mennesker som har opplevd å bli mobbet med bakrunn at de er adoptert. Men jeg vil anta at det er et pekyrende ørlite problem. Og dermed en rimelig konstruert problemstilling....

Jeg underslår ikke at det finnes adopterte som blir mobbet. Det ville vært snålt om de skulle slippe unna, når så mange ikke-adopterte (dessverre!!) blir mobbet. Men om en blir mobbet fordi en har mørk hud, så er ikke det mer ille enn om man blir mobbet fordi en har rødt hår. Eller stammer.

Og man mobbes ikke fordi man er adoptert. Like lite som man mobbes fordi man er født.

Så over til momenter i det første innlegget ditt:

"Kanskje er dette oppkonstruert, men jeg mener virkelig at altfor mange adopterte utsettes for mobbing."

Du ser det selv at det er oppkonstruert, ja...

Undersøkelser i Norge viser at adopterte IKKE blir mobbet mer enn andre. Du må jo selvfølgelig få mene hva du vil selv, men jeg for min del velger å forholde meg til vitenskapelige undersøkelser der de finnes, framfor synsing.

"At rasismen i landet er en kjent mobbefaktor, er vel ganske kjent,"

Jeg tror ikke at barn mobber barn på grunn av rasisme, men fordi hudfarge er en lett ting å plukke ut. På samme måte som barn med rødt hår (uten at jeg sier at man automatisk er et mobbeoffer da!!). Jeg tror det er svært få rasister blant barn.

"men adopterte mobbes også av andre grunner. (PREETI kan føle seg mobbet fordi hennes foreldre ikke er "ekte", for å nevne ett mulig mobbegrunnlag.)"

Nå fikk jeg ikke inntrykk av at Preeti følte seg mobbet. Det var mer at det var plagsomt at folk stilte spørsmålene. De mobbet ikke, de stilte bare dumme og uvitende spørsmål. Det er to forskjellige ting. (Dessuten gjorde du akkurat det som Preeti kritiserte. Skrev at hennes foreldre ikke var "ekte". hennes poeng var jo nettopp at de var nettopp det :-) )

"Mobbes adopterte av andre årsaker som kan føres tilbake til rasismen?"

???? Jeg forstår virkelig ikke hva du mener

"Hvilke årsaker har sitt utspring i adopsjonen og/eller at man er adoptivbarn/adoptert?"

Det har jeg allerede svart på. Jeg har hørt om adopterte som mobbes, men jeg har enda tilgode å høre noen som er blitt mobbet _fordi de er adoptert_.

"For ordens skyld tror jeg det er en fordel å se på mobbingen av adopterte i forhold til den alderen de er i. Eksempelvis adopterte opp til 13 år (A), adopterte i tenårene (B) og voksne adopterte."

Javel?? Og årsaken til det er??

"Mobbearene er også forskjellige, skolen, arbeidsplassen, det organiserte liv, det ikke organiserte liv og i familien, mener jeg."

Snakker du her om muligheten for å bli diskriminert fordi en _ser_ utenlandsk ut? Dette er garantert noe mange utenlandskadopterte vil oppleve en eller flere ganger i løpet av livet - at noen tror de er innvandrere/turister, og at man kanskje til og med behandler dem nedlantende fordi man tror dette. Men er dette mobbing? Uansett kan det ikke relateres til det at man er adoptert.

"Om noen skulle mene dette temaet er "oppkonstruert" eller av andre grunner være imot en diskusjon om dette, kan det være en fordel at de lager seg en egen tråd hvor de kan "tømme seg" for negative bidrag. (En tanke)"

Som tidligere sagt - dette er et åpent diskusjonsforum, og du har ikke anledning til å velge hvem som kan svare. Det nytter ikke å tro at du kan si hva du vil, og bare forvente at folk skal stryke deg med hårene. Jeg mener at dette er en oppkonstruert problemstilling, og det akter jeg å fortelle deg i denne tråden.

"Personlig har jeg opplevd mye mobbing"

Mobbing er en uting!

"og har lenge sett at adopterte er en mobbeutsatt gruppe,"

Snålt det der, for som sagt viser forskning at de ikke er mer mobbeutsatt enn andre grupper! Og min erfaring tilsier det samme. De adopterte jeg har vokst opp sammen med ble _ikke_ mobbet. De adopterte barna jeg kjenner er ikke overrepresentert som mobbeoffer de heller. Legg merke til at jeg ikke sier at det ikke forekommer mobbing. Jeg sier bare at det ikke er mer mobbing av adopterte enn av andre barn.

"men dette kan jeg ikke dokumentere og fremlegge skriftlig bevismateriell på. Ei heller om denne gruppen er mer eller mindre mobbeutsatt enn andre ensartede grupper her til lands."

Jeg kan vise til undersøkelser...

"Jeg er overbevist om at mobbingen av adopterte er en STOR belastning for a-foreldre og mener å ha registrert at en god del adopsjonssøkere er opptatt av dette."

Mobbing er en STOR belastning for foreldre!! Det er ikke værre å bli mobbet for et adoptert barn, enn det er for et barn som vokser opp med sine biologiske foreldre. Mobbing er _jævlig_ uansett.

Og så klart er foreldre opptatt av mobbing. Såklart er dette noe vi tenker på!

"Håper de fleste her velger å ta vise sin respekt for adopterte og andre nærstående som rammes og sliter med dette, ved å komme med verdifulle innspill i forhold til disse."

???? Jeg skal svært gjerne være med på en konstruktiv debatt om mobbing. Men jeg er ikke med på en debatt om et konstruert problem som at selve _adopsjonen_ er årsaken til at barnet mobbes. Jeg utfordres gjerne mht. hudfarge, utagerende atferd etc, diskriminering, kommentarer fra gamle fordomsfulle mennesker men jeg ser ingen vits i å diskutere feomenet mobbing årsaksforklart i at en er adoptert.

"Et helt liv med stadig mobbing, er noe ingen bør få oppleve i et land som Norge, og det mener vel alle her."

Ja - og det gjeller for _alle_ mennesker, ikke bare adopterte. Mobbing er et problem!

Så får du bestemme deg for om du skal fotfølge ditt oppkonstruerte problem slik du svarte Fane, eller om du vil diskutere mobbing på generelt grunnlag.

Mobbing er nemlig ikke bare et problem for adopterte, og har lite og ingenting med selve adopsjonen å gjøre.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/110038-mobbes-adopterte/#findComment-650740
Del på andre sider

Annonse

ut mot havet

sitat:"Hva kan gjøres imot dette ?"

Jeg mener at vi som mener vi er litt "oppegående" må la vær å sette folk i "bås". La folk få være seg selv, uten at det blir fokusert så mye på hvilken "bås" de er i.

Blir ikke det litt feil å sette så mange ulike mennesker i samme gruppe?

Enslige mødre, homofile,eldre....

-og nå adopterte...

Min mening er at det er vi som konstruerer disse gruppene som er "mobbere".

De er alle en av oss,jo...

-eller blir det rettere å si enslig homofil, eller adoptert homofil for å ta et eksempel???

La folk få være den de er, uten at vi skal putte dem i bås, det er min oppfordring.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/110038-mobbes-adopterte/#findComment-650790
Del på andre sider

Gjest beriket

For å først ta ditt svar (spørsål) til Fane:

"Mobbes adopterte fordi de er adoptert eller andre grunner som kan føres tilbake til adopsjonen?"

Hjelpes som du klarer å konstruere snåle problemstilinger!!

Som foreldre er det _mye_ man bekymrer seg for mht. avkommet. En av de tingene er mobbing. Når man har barn som skiller seg litt ut _utseendemessig_, så er det ikke til å komme fra at man av og til tenker på om det kan være en mulig grunn til mobbing. Jeg tror det er tanker som alle foreldre som har barn som fraviker "normalen" på et eller annet vis tenker. Om det er så at barnet er lengre, kortere, rudnere, tynnere, brunere, har mer fregner, briller, stor nese, liten nese, store ører, utstående ører, osv. osv. Kort sagt -barnet skiller seg ut fra gjennomsnittsnordmannen utseendemessig.

Eller barnet skiller seg ut på andre måter, feks med å være veldig innadvent, ha en eller annen utviklingshemming, ha et "bokstavsyndrom" eller andre ting.

Alt dette er ting som en adoptert person kan ha, og som de kan bli mobbet for. Men om de blir mobbet for sort hud eller store ører, så betyr ikke det at de mobbes _fordi de er adoptert_!

Jeg skal ikke utelukke at det ikke er noen mennesker som har opplevd å bli mobbet med bakrunn at de er adoptert. Men jeg vil anta at det er et pekyrende ørlite problem. Og dermed en rimelig konstruert problemstilling....

Jeg underslår ikke at det finnes adopterte som blir mobbet. Det ville vært snålt om de skulle slippe unna, når så mange ikke-adopterte (dessverre!!) blir mobbet. Men om en blir mobbet fordi en har mørk hud, så er ikke det mer ille enn om man blir mobbet fordi en har rødt hår. Eller stammer.

Og man mobbes ikke fordi man er adoptert. Like lite som man mobbes fordi man er født.

Så over til momenter i det første innlegget ditt:

"Kanskje er dette oppkonstruert, men jeg mener virkelig at altfor mange adopterte utsettes for mobbing."

Du ser det selv at det er oppkonstruert, ja...

Undersøkelser i Norge viser at adopterte IKKE blir mobbet mer enn andre. Du må jo selvfølgelig få mene hva du vil selv, men jeg for min del velger å forholde meg til vitenskapelige undersøkelser der de finnes, framfor synsing.

"At rasismen i landet er en kjent mobbefaktor, er vel ganske kjent,"

Jeg tror ikke at barn mobber barn på grunn av rasisme, men fordi hudfarge er en lett ting å plukke ut. På samme måte som barn med rødt hår (uten at jeg sier at man automatisk er et mobbeoffer da!!). Jeg tror det er svært få rasister blant barn.

"men adopterte mobbes også av andre grunner. (PREETI kan føle seg mobbet fordi hennes foreldre ikke er "ekte", for å nevne ett mulig mobbegrunnlag.)"

Nå fikk jeg ikke inntrykk av at Preeti følte seg mobbet. Det var mer at det var plagsomt at folk stilte spørsmålene. De mobbet ikke, de stilte bare dumme og uvitende spørsmål. Det er to forskjellige ting. (Dessuten gjorde du akkurat det som Preeti kritiserte. Skrev at hennes foreldre ikke var "ekte". hennes poeng var jo nettopp at de var nettopp det :-) )

"Mobbes adopterte av andre årsaker som kan føres tilbake til rasismen?"

???? Jeg forstår virkelig ikke hva du mener

"Hvilke årsaker har sitt utspring i adopsjonen og/eller at man er adoptivbarn/adoptert?"

Det har jeg allerede svart på. Jeg har hørt om adopterte som mobbes, men jeg har enda tilgode å høre noen som er blitt mobbet _fordi de er adoptert_.

"For ordens skyld tror jeg det er en fordel å se på mobbingen av adopterte i forhold til den alderen de er i. Eksempelvis adopterte opp til 13 år (A), adopterte i tenårene (B) og voksne adopterte."

Javel?? Og årsaken til det er??

"Mobbearene er også forskjellige, skolen, arbeidsplassen, det organiserte liv, det ikke organiserte liv og i familien, mener jeg."

Snakker du her om muligheten for å bli diskriminert fordi en _ser_ utenlandsk ut? Dette er garantert noe mange utenlandskadopterte vil oppleve en eller flere ganger i løpet av livet - at noen tror de er innvandrere/turister, og at man kanskje til og med behandler dem nedlantende fordi man tror dette. Men er dette mobbing? Uansett kan det ikke relateres til det at man er adoptert.

"Om noen skulle mene dette temaet er "oppkonstruert" eller av andre grunner være imot en diskusjon om dette, kan det være en fordel at de lager seg en egen tråd hvor de kan "tømme seg" for negative bidrag. (En tanke)"

Som tidligere sagt - dette er et åpent diskusjonsforum, og du har ikke anledning til å velge hvem som kan svare. Det nytter ikke å tro at du kan si hva du vil, og bare forvente at folk skal stryke deg med hårene. Jeg mener at dette er en oppkonstruert problemstilling, og det akter jeg å fortelle deg i denne tråden.

"Personlig har jeg opplevd mye mobbing"

Mobbing er en uting!

"og har lenge sett at adopterte er en mobbeutsatt gruppe,"

Snålt det der, for som sagt viser forskning at de ikke er mer mobbeutsatt enn andre grupper! Og min erfaring tilsier det samme. De adopterte jeg har vokst opp sammen med ble _ikke_ mobbet. De adopterte barna jeg kjenner er ikke overrepresentert som mobbeoffer de heller. Legg merke til at jeg ikke sier at det ikke forekommer mobbing. Jeg sier bare at det ikke er mer mobbing av adopterte enn av andre barn.

"men dette kan jeg ikke dokumentere og fremlegge skriftlig bevismateriell på. Ei heller om denne gruppen er mer eller mindre mobbeutsatt enn andre ensartede grupper her til lands."

Jeg kan vise til undersøkelser...

"Jeg er overbevist om at mobbingen av adopterte er en STOR belastning for a-foreldre og mener å ha registrert at en god del adopsjonssøkere er opptatt av dette."

Mobbing er en STOR belastning for foreldre!! Det er ikke værre å bli mobbet for et adoptert barn, enn det er for et barn som vokser opp med sine biologiske foreldre. Mobbing er _jævlig_ uansett.

Og så klart er foreldre opptatt av mobbing. Såklart er dette noe vi tenker på!

"Håper de fleste her velger å ta vise sin respekt for adopterte og andre nærstående som rammes og sliter med dette, ved å komme med verdifulle innspill i forhold til disse."

???? Jeg skal svært gjerne være med på en konstruktiv debatt om mobbing. Men jeg er ikke med på en debatt om et konstruert problem som at selve _adopsjonen_ er årsaken til at barnet mobbes. Jeg utfordres gjerne mht. hudfarge, utagerende atferd etc, diskriminering, kommentarer fra gamle fordomsfulle mennesker men jeg ser ingen vits i å diskutere feomenet mobbing årsaksforklart i at en er adoptert.

"Et helt liv med stadig mobbing, er noe ingen bør få oppleve i et land som Norge, og det mener vel alle her."

Ja - og det gjeller for _alle_ mennesker, ikke bare adopterte. Mobbing er et problem!

Så får du bestemme deg for om du skal fotfølge ditt oppkonstruerte problem slik du svarte Fane, eller om du vil diskutere mobbing på generelt grunnlag.

Mobbing er nemlig ikke bare et problem for adopterte, og har lite og ingenting med selve adopsjonen å gjøre.

Hei igjen Snø

Hvorfor undertegnet du ikke innlegget ditt slik du gjorde 20.6.03 her på forumet?

"Beste hilsen fra hobbykverulanten

- snø"

Andelen adopterte småbarn av kongelig opphav må være utrolig høy blant adopterte. En stor del synes å være laget av forskjellige oster og eller ha en spesiell tilknytning til planteriket. I tillegg har de mammaer som beskrives veldig forskjellig fra andre mammaer. Når de små adopterte serverer dette videre til sin barnekrets, fører det til ikke alltid gode reaksjoner, etter det jeg har konstatert.

Eldre barn er ikke så ofte lenger av kongelig herkomst, men har da et opphav av værste sort som ingen kan være stolte av. En del har navn som skaper grunnlag for mobbing. Jeg har fått høre unge adopterte fått slenge etter seg: "Hva slags buttikk ble du kjøpt i da?" "Du må være "feilvare"!"

(Slikt rammer hardt i den aldren når a-foreldre får erstatning av domstolene)

Voksne er blitt til "tikkende bomber" og mye annet ikke-adopterte ikke får lese og høre om seg selv. Mange er ikke engang norske og ellers ikke som andre voksne i samfunnet.

Er slike tilfeldig valgte og forskjeller og eksempler "oppkonstruert"?

Det er lett å si at adopterte skal behanles og likestilles med ikke-adopterte, men jeg tror nok at de fleste adopterte opplever at ord og handlinger ikke henger i hop.

Om enkelte og få a-foreldre velger å lukke øynene for den særform for mobbing altfor mange adopterte rammes av, tviler jeg på at det gjøres av hensyn til de adoptertes barns beste.

Vel, Snø. Så er vi uenig på dette feltet og. Hva så....?

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/110038-mobbes-adopterte/#findComment-651119
Del på andre sider

Gjest beriket

sitat:"Hva kan gjøres imot dette ?"

Jeg mener at vi som mener vi er litt "oppegående" må la vær å sette folk i "bås". La folk få være seg selv, uten at det blir fokusert så mye på hvilken "bås" de er i.

Blir ikke det litt feil å sette så mange ulike mennesker i samme gruppe?

Enslige mødre, homofile,eldre....

-og nå adopterte...

Min mening er at det er vi som konstruerer disse gruppene som er "mobbere".

De er alle en av oss,jo...

-eller blir det rettere å si enslig homofil, eller adoptert homofil for å ta et eksempel???

La folk få være den de er, uten at vi skal putte dem i bås, det er min oppfordring.

Hei "ut mot havet"

Fint innlegg. Et fint mottiltak mot mobbing, tror jeg.

"Båsskaping" skjer på så mange måter. (Se mitt svar til Snø")

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/110038-mobbes-adopterte/#findComment-651123
Del på andre sider

Hei

Har jeg gjort meg misfotstått i mitt innlegg? Jeg mente ikke at mennesker mobber meg når de spør,selvfølgelig ikke,men all denne nysgjerrigheten kan til tider bli litt irriterende.

Du sier mange adopterte blir mobbet?

Joda,jeg har blitt mobbet,men det var mest p.g.a en stor jentesjalusi krangel vi hadde i 7.klasse. Jeg var venn med de mest "populære" jentene i klassen,og var ganske "populær" selv. Setter ordet i hermetegn fordi jeg misliker dette begrepet.

Uansett.. de begynte å snakke om at de skulle begynne å røyke,drikke og mye annet som ikke jeg ville begynne med når de skulle begynne på ungdomsskolen. Dette ville ikke jeg,så jeg trakk meg litt forsiktig bort fra disse jentene,og fikk nye venner.

Dette likte de ikke,og dermed var mølja i gang.

Jeg ble mest mobbet fordi jeg var feit. Men saken er den.. at jeg ikke var feit i det hele tatt. Snarere tvert i mot... men som en naiv,usikker 12 åring begynte jeg med det dummeste jeg kunne begynne med.. å slanke meg. Så jeg utviklet spiseproblemer.

Ble litt mobbet p.g.a hudfarge også,men det var mest vekt det gikk på hos meg,da.

Selvfølgelig har jeg opplevd diskrimierende tilltaleser fra mennesker når det gjelder min etniske bakgrunn/utseende. Men det er forskjell på kommentarer,erting og mobbing. For å kunne kalle en atferd for mobbing må det gjentaes ofte og hurtig. Heldigvis har jeg kun vært borti rasitisk mobbing en gang,og det fikk jeg stoppet. Ved hjelp av foreldrene mine og klassestyreren min. Hun er helt fantatsisk. Hun stiller virkelig opp for alle,og hjelper til samme hvem og hva det gjelder.

Når det gjelder de jentene som mobbet meg i 7,har jeg fått til en viss forsoning med 2 av dem. I senere ettertid har jeg fått vite at noe av bakgrunnen til mobbingen var sjausi,men det hjelper så lite når en har blitt utsatt for mobbing.

Mobbing er forferdelig og burde blitt mye mer omdiskutert enn det blir.

Rasisme er et stort problem i dagens samfunn,men problemet er at vi mangler initativ til å gjøre noe med det. De fleste vil si en ikke skal ta seg så nær av det og være stolt av seg selv.

Joda,greit det.. men vi skal ikke finne oss i diskriminering. og etter min mening er rasistiske uttalelser diskriminering.

På mange måter kan jeg nok si at mobbingen har bygget meg opp på mange måter. Jeg vet mer hva jeg vil,og jeg er blitt en mye mer moden person. Vet hva jeg vil og hva jeg står for.

Er stolt av den jeg er,og hvis andre ikke liker det så er det mer synd for dem enn meg. :)

Men.. det har tært på å bygge opp dette.. men jeg har da greid det =)

Mobbing er ikke greit uansett hva.. konsekvensene kan bli mye større enn det de ble for meg.

Leste forresten en artikkel om Phung Hang som ble utsatt for rasistisk mobbing i VG. Hun var en av medlemmene i gruppa,cape.

Hun fikk også faren sin drept pga rasitisk mobbing :(

Hun drar rundt og holder mot rasisme og mobbing foredrag og konserter.

Flott tiltak,synes jeg!

Synes det er bra du tar opp slike tema,Beriket,problemet er jo at de blir tatt opp for lite.

Klem,

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/110038-mobbes-adopterte/#findComment-651206
Del på andre sider

Gjest beriket

Hei

Har jeg gjort meg misfotstått i mitt innlegg? Jeg mente ikke at mennesker mobber meg når de spør,selvfølgelig ikke,men all denne nysgjerrigheten kan til tider bli litt irriterende.

Du sier mange adopterte blir mobbet?

Joda,jeg har blitt mobbet,men det var mest p.g.a en stor jentesjalusi krangel vi hadde i 7.klasse. Jeg var venn med de mest "populære" jentene i klassen,og var ganske "populær" selv. Setter ordet i hermetegn fordi jeg misliker dette begrepet.

Uansett.. de begynte å snakke om at de skulle begynne å røyke,drikke og mye annet som ikke jeg ville begynne med når de skulle begynne på ungdomsskolen. Dette ville ikke jeg,så jeg trakk meg litt forsiktig bort fra disse jentene,og fikk nye venner.

Dette likte de ikke,og dermed var mølja i gang.

Jeg ble mest mobbet fordi jeg var feit. Men saken er den.. at jeg ikke var feit i det hele tatt. Snarere tvert i mot... men som en naiv,usikker 12 åring begynte jeg med det dummeste jeg kunne begynne med.. å slanke meg. Så jeg utviklet spiseproblemer.

Ble litt mobbet p.g.a hudfarge også,men det var mest vekt det gikk på hos meg,da.

Selvfølgelig har jeg opplevd diskrimierende tilltaleser fra mennesker når det gjelder min etniske bakgrunn/utseende. Men det er forskjell på kommentarer,erting og mobbing. For å kunne kalle en atferd for mobbing må det gjentaes ofte og hurtig. Heldigvis har jeg kun vært borti rasitisk mobbing en gang,og det fikk jeg stoppet. Ved hjelp av foreldrene mine og klassestyreren min. Hun er helt fantatsisk. Hun stiller virkelig opp for alle,og hjelper til samme hvem og hva det gjelder.

Når det gjelder de jentene som mobbet meg i 7,har jeg fått til en viss forsoning med 2 av dem. I senere ettertid har jeg fått vite at noe av bakgrunnen til mobbingen var sjausi,men det hjelper så lite når en har blitt utsatt for mobbing.

Mobbing er forferdelig og burde blitt mye mer omdiskutert enn det blir.

Rasisme er et stort problem i dagens samfunn,men problemet er at vi mangler initativ til å gjøre noe med det. De fleste vil si en ikke skal ta seg så nær av det og være stolt av seg selv.

Joda,greit det.. men vi skal ikke finne oss i diskriminering. og etter min mening er rasistiske uttalelser diskriminering.

På mange måter kan jeg nok si at mobbingen har bygget meg opp på mange måter. Jeg vet mer hva jeg vil,og jeg er blitt en mye mer moden person. Vet hva jeg vil og hva jeg står for.

Er stolt av den jeg er,og hvis andre ikke liker det så er det mer synd for dem enn meg. :)

Men.. det har tært på å bygge opp dette.. men jeg har da greid det =)

Mobbing er ikke greit uansett hva.. konsekvensene kan bli mye større enn det de ble for meg.

Leste forresten en artikkel om Phung Hang som ble utsatt for rasistisk mobbing i VG. Hun var en av medlemmene i gruppa,cape.

Hun fikk også faren sin drept pga rasitisk mobbing :(

Hun drar rundt og holder mot rasisme og mobbing foredrag og konserter.

Flott tiltak,synes jeg!

Synes det er bra du tar opp slike tema,Beriket,problemet er jo at de blir tatt opp for lite.

Klem,

Hei PREETI

Glad for et fint innlegg om dette fra deg!

Synes det er utrilig mye du vet om temaet mobbing. Flott at du kan bruke dine kunneskaper til verdi for andre.

Lykke til videre!

Vennlige hilsener fra

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/110038-mobbes-adopterte/#findComment-651226
Del på andre sider

Hei igjen Snø

Hvorfor undertegnet du ikke innlegget ditt slik du gjorde 20.6.03 her på forumet?

"Beste hilsen fra hobbykverulanten

- snø"

Andelen adopterte småbarn av kongelig opphav må være utrolig høy blant adopterte. En stor del synes å være laget av forskjellige oster og eller ha en spesiell tilknytning til planteriket. I tillegg har de mammaer som beskrives veldig forskjellig fra andre mammaer. Når de små adopterte serverer dette videre til sin barnekrets, fører det til ikke alltid gode reaksjoner, etter det jeg har konstatert.

Eldre barn er ikke så ofte lenger av kongelig herkomst, men har da et opphav av værste sort som ingen kan være stolte av. En del har navn som skaper grunnlag for mobbing. Jeg har fått høre unge adopterte fått slenge etter seg: "Hva slags buttikk ble du kjøpt i da?" "Du må være "feilvare"!"

(Slikt rammer hardt i den aldren når a-foreldre får erstatning av domstolene)

Voksne er blitt til "tikkende bomber" og mye annet ikke-adopterte ikke får lese og høre om seg selv. Mange er ikke engang norske og ellers ikke som andre voksne i samfunnet.

Er slike tilfeldig valgte og forskjeller og eksempler "oppkonstruert"?

Det er lett å si at adopterte skal behanles og likestilles med ikke-adopterte, men jeg tror nok at de fleste adopterte opplever at ord og handlinger ikke henger i hop.

Om enkelte og få a-foreldre velger å lukke øynene for den særform for mobbing altfor mange adopterte rammes av, tviler jeg på at det gjøres av hensyn til de adoptertes barns beste.

Vel, Snø. Så er vi uenig på dette feltet og. Hva så....?

Vennlig hilsen

"Andelen adopterte småbarn av kongelig opphav må være utrolig høy blant adopterte."

Javel?

"En stor del synes å være laget av forskjellige oster og eller ha en spesiell tilknytning til planteriket."

Javel?

"I tillegg har de mammaer som beskrives veldig forskjellig fra andre mammaer. Når de små adopterte serverer dette videre til sin barnekrets, fører det til ikke alltid gode reaksjoner, etter det jeg har konstatert."

Jeg må virkelig si at jeg har ikke den fjerneste anelse hva du vil fram til. Jeg ser hva du skriver, men hva du mener er det jammen ikke lett å forstå!

"Eldre barn er ikke så ofte lenger av kongelig herkomst, men har da et opphav av værste sort som ingen kan være stolte av."

??? I all verden! Hva er det du snakker om!?

"En del har navn som skaper grunnlag for mobbing."

Navn som grunnlag for mobbing? Tenker du da på barn som har beholdt sitt opprinnelige navn - enten som mellomnavn eller som eneste navn?

"Jeg har fått høre unge adopterte fått slenge etter seg: "Hva slags buttikk ble du kjøpt i da?" "Du må være "feilvare"!" (Slikt rammer hardt i den aldren når a-foreldre får erstatning av domstolene)"

Adoptivforeldre får erstaning av domstolene??? Du må være så snill å fortelle meg hva du snakker om - jeg ser jo at du bruker norske ord, men dette er gresk for meg!

"Voksne er blitt til "tikkende bomber" og mye annet ikke-adopterte ikke får lese og høre om seg selv."

Du falt for begrepet tikkende bomber, har jeg forstått :-)) Men hva mener du med "mye annet ikke-adopterte ikke får lese å høre om seg selv? Sikter du til Dagbladet-artikelen?

"Mange er ikke engang norske og ellers ikke som andre voksne i samfunnet."

Det er forskjell på å _være_ norsk og å _føle seg som_ norsk. Det er godt mulig at det er utenlandskadopterte som ikke føler seg som norske, men de _er_ norske likvevel. Jeg underslår heller ikke at det er voksne adopterte som sliter. Jeg idyliserer ikke det å være adoptert. Men jeg overdramatiserer heller ikke. Og ikke skjærer jeg alle over en kam heller. Det går ikke ann å si at alle adopterte har det bra. Men det går heller ikke ann å si at alle adopterte sliter heller.

Adopterte er ikke en ensartet gruppe. Adopterte er individer som alle andre. Med sine helt egne unike erfariger og opplevelser. Det finnes ikke _en_ måte å oppdra og behandle adopterte barn på. Det som er rett for et barn, kan være helt feil for et annet. Noen er opptatt av å finne tilbake til "røttene", andre bryr seg ikke katta. Og det må vi akseptere. Det vi som foreldre kan gjøre er å være åpne for våre barns ønsker og behov, la dem vite at vi er der for dem uansett hva de måtte ønske å gjøre. Men ikke presse dem i noen som helst retning.

"Er slike tilfeldig valgte og forskjeller og eksempler "oppkonstruert"?"

Det som er oppkonstruert her er å lage en problemstilling av typen:

"Mobbes adopterte fordi de er adoptert eller andre grunner som kan føres tilbake til adopsjonen - unntatt grunner som skylles rasisme?"

Som jeg sa - jeg er med på å diskutere at adopterte mobbes. Men den vinklingen du valgte er oppkonstruert og etter det jeg kan se ikke et reelt problem i forhold til det å feks bli mobbet på grunn av hudfarge.

"Det er lett å si at adopterte skal behanles og likestilles med ikke-adopterte, men jeg tror nok at de fleste adopterte opplever at ord og handlinger ikke henger i hop."

"de fleste"? Igjen, hadde du skrevet "noen adopterte" så skulle jeg fulgt deg.

"Om enkelte og få a-foreldre velger å lukke øynene for den særform for mobbing altfor mange adopterte rammes av, tviler jeg på at det gjøres av hensyn til de adoptertes barns beste."

Du har enda ikke klart å beskrive denne "særformen for mobbing" for meg. Og å beskylde oss adoptivforeldre for å lukke øynene er jo veldig konstruktivt ;o) Jeg tror tvert i mot at en av årsakene til at det _er_ så lite mobbing av adopterte (som all forskining faktisk viser!!) er nettopp det at vi foreldre er så på hugget og så obs på eventuelle farer at vi kveler veldig mye i starten. Der andre foreldre ikke ser, fordi de ikke forventer mobbing, er mange adoptivforeldre vare til å fange opp de minste signaler.

Jeg tror også vi er veldig flinke til å forberede våre barn på eventuelle problemer, samt til å gi dem trygghet og tro på seg selv - nettopp for å være i stand til å takle eventuelle kommentarer fra klassekammerater og "gamle, uvitende damer". DET er min erfaring.

"Vel, Snø. Så er vi uenig på dette feltet og. Hva så....?"

Jeg tror vi kan konkludere at vi to er uenige om det aller meste. Det er nemlig min ærlige og oppriktige mening at man ikke skal sette adopterte i en bås og gjøre dem til offer, bare fordi de er adoptert.

Adopterte er individer på lik linje med alle andre mennesker. De ser forskjellige ut, de har forskjellig "baggasje", forskjellig personlighet og forskjellig reaksjonsmønster. Det eneste de har til felles er at de vokser opp hos foreldre som ikke har født dem.

Derfor finnes det ikke _en_ løsning, men like mange som det finnes barn.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/110038-mobbes-adopterte/#findComment-651542
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...