Gå til innhold

1 mnd-slutt på amming..........


Gjest martinmamma

Anbefalte innlegg

Gjest martinmamma

Synest det er så godt og lese at noen andre også har problemer med amming!

Hos oss har det vel vært trøbbel fra starten,men jeg prøvde så godt jeg kunne fra dag 1.Den første uka etter vi kom fra sykehuset var forferdelig,gutten skrek og jeg grein like mye;-)Jeg ringte jordmor og helsesøster,og sistnevnte sa at jeg ikke må gi tillegg,bare pupp.Som om det hjalp meg,gutten fikk jo ikke nok....Så vi begynte med tillegg,og hverdagen ble med ett så mye enklere,og gutten fornøyd!Etterhvert ble det gitt tillegg til hvert måltid,med pupp først.Men han får i seg lite når jeg ammer,det er bare noen minutter,så glipper puppen ut og han vil bare ha mer!Jeg har bare sett på amminga som et stress den siste tiden,med såre brystvorter og en gutt som skrek etter mer med en gang han ble tatt vekk,men aldri om jeg hadde turt og si det til helsesøster som fraråda tillegg.Men idag var jeg på 6 ukers kontroll med gutten og det var hun som foreslo at knaskje var det på tide og kutte amminga,siden han så og si ikke fikk i seg noe.Det var trist og høre,og jeg må innrømme at det kom noen tårer,men samtidig godt og høre.....Om dere skjønner?Jeg synest det er vemodig,han koser seg jo når han blir lagt inntil meg,men dte kommer jo nesten ikke mat.

Så nå har jeg noen spørsmål.....Hva skal jeg nå gjøre?Jeg har jo noe melk i brystene mine,og det renner når det er lenge siden jeg har ammet.Hvordan skal jeg trappe det ned,slik at det slutter og renne og blir "tomt"(for det går vel det??)Fikk liksom ikke spurt så mye om dette idag,for jeg var litt i ørska,og jeg og samboeren tolka det hun sa på to måter.Så nå håper jeg noen av dere har råd om hva jeg skal gjøre.For nå blir det jo sånn at vi går over på flaske og gir han kun det,men hva med melken som likevel renner og fører til kuler i brystet,hvordan stoppe og produsere den?Sikketr dumt spørsmål,men jeg aner rett og slett ikke....

Gutten er 5 uker,4660 gram,hvor mye trenger han da ca på flaske(klart dte varierer jo sikkert litt......)

Håper og høre fra andre med samme erfaring,for jeg må innrømme jeg føler meg som en B-mor,som nå må ty til flaske og ikke kan amme barnet mitt.Synest og høre søsteren min fortsatt ammer sin 9 mnd gamle sønn....Gruer meg til alle spørsmåla som kommer rundt dette,tårene bare kommer.Jeg vil jo det beste for gutten min,men hvilke valg har jeg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har det sånn som deg - har ikke nok til å fullamme, men hun får da noen puppemåltider i døgnet. Du kan jo legge ham til når brystene er fulle? Hvis du vil fortsette å gi litt bryst da! Ellers bør du kanskje ta kontakt med legen for å få resept på piller som stander melken helt.

Du er en akkurat like god mor selv om du ikke ammer! *Stor klem*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har lignende erfaring som deg med mine to første barn!! Spesielt førstemann var ammingen et slit med!! Jeg var så sår, blødde og verket!!! Jeg grøsser når jeg tenker på det! Jeg prøvde i det lengste, men innså heldigvis til slutt at det beste for OSS da var å kutte det ut!!! Datteren min har alltid vært ei frisk og fin jente!!!!! Mitt andre barn fikk morsmelk lenger, men tillegg ved siden av!! Nå fullammer jeg min 4 1/2 mnd gamle datter og synes det er flott å kunne gjøre det!!

Jeg er av den oppfatning at amming er kjempebra, men ikke for enhver pris!!!! Har ei venninne som slet så med ammingen, hun sluttet, men det tok flere måneder før hun sa det til helsesøster..."joda, her ammes det fortsatt"!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir så utrolig provosert av at "alle SKAL amme" Mødrer sitter gråtene,utslitt, med skrikende unger og får skikkelig nedtur. Amming er svært viktig både ernæringsmessig og for å knytte bånd/få trygghet. Men jeg mener at helsepersonell må bli mye flinkere til å oppfordre mødre til å stole på seg selv, og sette grensene. Som nybaktmor skal den første tiden være fin både for deg, far, barnet og familien. Det er ikke bare det nyfødte barnet som gjelder, jeg mener at du skal ha overskudd til deg selv, din mann og ikke minst dine andre barn.

Jeg har fått 3 barn, og vært gjennom et sant helvete med ammingen hver gang. Problemene mine har vært at ikke barnet tok brystet, for stor melkeproduksjon, og brystbetennelse. Da jeg fikk min første, følte jeg meg som verdens mest udugelie mor som ikke greide det "naturlige" Jeg fullærnerte jenta med å pumpe morsmelk, og holdt på i 12 mnd, men det holdt ikke helt mål på helsestasjonen. Da nr 2 kom SKULLE jeg klare det. Barnet skulle ha selvregulering, og selv om jeg mente at jeg alikvel fikk for mye melk, mente helsepersonell at det ikke var mulig.. Det endte med 8 kraftige brystbetennelser de første 7 ukene. Så hele den fine nyfødt perioden gikk med i feberørska. Når jeg ser tilbake på den tiden , vet ikke om det var verdt det.Da jeg skulle ha nr 3 hadde jeg skaffet meg så mye erfaring og informasjon fra bøker at dette skulle jeg styre SELV.

Jeg hadde lært meg at selv om "ekspertisen" sier at barn kan ta alle bryst, var mine brystvorter for flate, og resten av brystet for stort og hardt, til at barna kunne ta det selv. Jeg har "krokete" melkeganger som tetter seg veldig lett, og jeg drypper/lekker aldri, så hvis jeg fikk litt "trykk" fikk jeg betennelse med en gang.

Her er noen av tingen som hjalp meg; 1. Startet med silikonbrystskjold fra første stund, fungerte utmerket! 2. Aldri masser spente/vonde bryster uten at melken renner, da kan du trykke ut melken av melksekkene, den går ut vevet å kan gi betennelse. 3. Gikk med konstant 3 par stoore ullinnlegg og albueskjell de første 6 ukene. 4. De første 14 dagen "bandt" jeg opp brystene. Når brystene henger ned, gir det signaler om å produsere melk, når de derfor bindes opp med et stort sjal/laken e.l. minker du produksjon.

5.Hvis noen, fra sykehuset f.eks. skal hjelpe deg å legge barnet til brystet, pass på at de ikke holder hånden bak hodet til babyen. Der har de en refleks som gjør at de vil bøye hodet bakover, altså bort fra brystet.

Skal du slutte å amme, er det nok lurets å trappe ned, ta bort et og et måltid, start med det du har minst spreng til.

Det kan jo bli slik at du kan fortsatt ha f.eks en morgen skvett bare for kos.........

Denne gangen var ammingen slik den skal være, ernæring og kos...... Er det andre som har lignende erfaringer?

- trebarnsm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anette Huitfeldt, jordmor

Kjære martinmamma. Du har fått en tøff start med ammingen i likhet med mange andre. Du stiller ingen dumme spørsmål og jeg håper du og mange andre i samme situasjonen får vekk følelsen av å være B-mor. Du skriver at du har såre bryst. Dette kan skyldes at barnet har et feil tak på brystet og dermed blir heller ikke brystene stimulert godt nok. Du spør hvilke valg du har og det finnes noen alternativer. Du kan pumpe en periode for å gi dette på flaske i tillegg til morsmelkerstatning. En annen mulighet er å begynne med hjelpebryst slik at når han suger på brystet vil han få ekstra melk via en sonde. Da ser du akkurat hvor mye ekstra han får av morsmelkerstatning til hvert måltid. Mange barn vil få mere interesse for brystet og suge mere effektivt når de merker at melken kommer greit, og det vil stimulere din egen produksjon. Dette er tidsbesparende fordi barnet får den melken han trenger ved å suge ved brystet. Man slipper å legge til brystet først og så gi flaske. Dette er en metode som er lite utbredt i Norge men som burde vært mere i bruk.Hvis du er interessert i å høre mere detaljer om metoden kan du ringe Nasjonalt Ammesenter, Rikshospitalet. Hvis du har bestemt deg helt for å slutte med ammingen må du gradvis redusere melkemengden ved å håndmelke bare så mye at melkesprengen gir seg. Hvis du får kuler i brystet må du først stimulere utdrivningsrefleksen og når du ser melken komme masserer du brystet forsiktig, gjerne i en varm dusj. En fast BH vil hjelpe.Jeg ønsker deg lykke til med det valget du tar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...