Gå til innhold

Medlem i flere adopsjonsforeninger?

Anbefalte innlegg

Hei.

Vi er helt i startfasen når det gjelder adopsjonsprosessen. Så langt vet vi at vi ønsker å adoptere søsken fra Brasil via InorAdopt, og første kontakt med IA og BV var positivt med tanke på søskenadopsjon.

Vi bor i Sør-Trøndelag, og det er lite "som skjer" i InorAdopt her i området. Det er ikke noe lokallag, og IA arrangerer ikke adopsjonsforberedende kurs osv.

Vi har derfor lurt litt på å evt. melde oss inn i en annen adopsjonsforening i tillegg for å få tilbud om slike ting. Er det andre "InorAdopterere" som har erfaring med dette?

- Kanskje kan vi delta på andre foreningers kurs uten å være medlem?

- Noen vi snakket med mente at det ikke er mulig å være medlem i flere foreninger ...(?)

Og til dere som adopterer gjennom VB eller AF, (evt. IA der de har et lokallag), hvor "verdifulle" opplever dere medlemskapet i et lokallag?

Hilsen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/110252-medlem-i-flere-adopsjonsforeninger/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest flerfoldig

Det er ikke noe i veien for å være medlem av flere foreninger. Selvom vi adopterte gjennom en annen forening fikk jeg være med i Verdens barns småbarnsgruppe lokalt med ca. 10 "nye" barn etter at vi hadde hentet vår datter og det hadde jeg stort utbytte av. Vår forening hadde ikke et slikt tilbud.

Brasilmamma..

Vi skal også bruke IA, Brasil.

Har meldt oss inn i Oslo lokalag. IA holder ikke foreldreforberedende kurs i Oslo, men har de andre foreningene ledige plasser, blir medlemmene i IA tilbudt plass.

Vi abbonerer på bladene til både VB og AF, synes det er gøy å få mest mulig lesestoff.

Kan du ikke høre med IA hva dere kan gjøre?

Lykke til!!

Brasilmamma..

Vi skal også bruke IA, Brasil.

Har meldt oss inn i Oslo lokalag. IA holder ikke foreldreforberedende kurs i Oslo, men har de andre foreningene ledige plasser, blir medlemmene i IA tilbudt plass.

Vi abbonerer på bladene til både VB og AF, synes det er gøy å få mest mulig lesestoff.

Kan du ikke høre med IA hva dere kan gjøre?

Lykke til!!

Ser på sidene til IA, de har en kontaktperson for Trøndelag :)

Gjest i prossessen

Jeg er medlem både av VB og AF, bare slik at jeg kan få begges medlemsblad. Adopterer gjennom den ene.

Håper dere er klar over at dere ikke er garantert å få søsken selv om dere ønsker det. Det er flere som ønsker søskengrupper enn det er antall søskengrupper tilgjengelig. Det kan derfor godt hende at dere får tildelt et enkeltbarn.

Men lykke til i alle fall!

Annonse

Jeg er medlem både av VB og AF, bare slik at jeg kan få begges medlemsblad. Adopterer gjennom den ene.

Håper dere er klar over at dere ikke er garantert å få søsken selv om dere ønsker det. Det er flere som ønsker søskengrupper enn det er antall søskengrupper tilgjengelig. Det kan derfor godt hende at dere får tildelt et enkeltbarn.

Men lykke til i alle fall!

Det stemmer sikkert at vi ikke er garantert å få søsken. Men fra Brasil (IA) har det vært mange søskenpar tilgjengelig slik at ventetiden er betydelig kortere enn for enkeltadopsjon. (Dette var en viktig grunn til valg av adopsjonsformidler/land) :-)

Kjære brazze! For meg - adopterte gjennom AF - har lokalavdelingen vært av uvurderlig betydning. Her har jeg fått et lokalt nettverk av mennesker i samme livssituasjon som meg, blitt kjent med mange mennesker jeg neppe ville truffet i andre sammenhenger, lært utrolig mye gjennom foredrag/møter osv osv. Kan egentlig ikke vurdere dette høyt nok. Dessuten har barna fått venner/bekjente som også er adopterte, og som de kan dele livserfaringer med om de vil det. OG:jeg har blitt kjent med mange små fra utallige land-en udelt gjede å ta en bytur en lørdag og møte mange unge som hilser! Jo, lokalavdelinger er flott!! Det er absolutt ikke noe i veien for at du kan være medlem av flere adopsjonsforeninger om du vil, bl.a. får du jo da alle bladene, og der er mye bra stoff. Men ellers pleier lokalavdelingene fra alle foreningene å samarbeide om møter og aktiviteter lokalt, sjekk med IA! Adopsjonsforberedende kurs er jeg ikke sikker på, men kanskje dere kan reise og delta på et helgekurs et annet sted i landet om dere vil det?

Lykke til i prosessen!

Ikke det at jeg skal "hindre" dere fra å være medlemmer i flere adopsjonsforeninger. Men vår erfaring med "små" steder, er at alle de tre foreningene samarbeider om større arrangement som f.eks. faglige møter og foreldreforberedende kurs.

Snakk med lederen eller adopsjonskontakten i lokallaget for IA, du, de har sikkert en oversikt over hva de andre foreningene tilbyr.

For oss har det betydd mye å være medlemmer av lokalforeningen. Det har gitt oss et verdifullt nettverk av andre adoptivfamilier. Barna har fått venner som er adopterte (i tillegg til venner i nærmiljøet, selvsagt) og vi har fått være med på mange flotte tilstelninger og faglige møter.

Her hos oss er det ofte at lokalforeningene fra alle organisasjonene er sammen om arrangementer, evt. at VB f.eks. inviterer AF & IA på feiring av Kinesisk nyttår. Dermed har vi venner fra "begge leire", vi!

Hilsen fra

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...