Gå til innhold

Forskjellige typer a-foreldre?

Anbefalte innlegg

Gjest beriket

Hei dere adoptanter og a-foreldre!

A-foreldres syn på sine adoptivbarn synes å variere sterkt. Noen ser og oppfører og forholder seg overfor barna og ellers som om barna skulle vært egenfødte, andre vektlegger at det er et adopsjonsforhold sterkt, mens en tredje gruppe synes å innta en ganske så avslappet posisjon til det hele.

Kanskje kan man si at den førstnevnte gruppen fortrenger eller fornekter at barnet er adoptert, den andre fokuserer ensidig på at det er adoptert, mens den sistnevnte gruppen har et avslappet og nøytralt forhold til dette?

Kanskje kan man tale om en slags "skala" hvor egenfødteholdningen ("E-punktet") representerer det ene ytterpunktet, adoptertholdningen ("A-punktet")motpolen og den mer nøytrale ("N-punktet") omtrent midt imellom.

Hvor på skalaen er best for de adopterte barna at a-foreldrene legger seg eller befinner seg i forhold til en slik skala?

Jeg synes ganske mange her avdekker å befinne seg på "E-siden" ved sine uttrykte synspunkter og holdninger til dette. ("Snø" synes jeg er et brukbart eksempel i så måte)

Som a-foreldre er jeg omtrent mellom N- og A-punktet. Som adoptert selv, fant jeg det flott at mine a-foreldre befant seg nær N-punktet. (Jeg ville sikkert reagert sterkt om de hadde vært nærmere E-punktet, og sikkert ikke godtatt at de oppførte seg som om jeg skulle vært disses egenfødte!

Det er sikkert mange måter å se dette her på, men selv om man rettslig sett har likestilt adopterte barn med

egenfødte barn, tviler jeg på om det skal følges opp ved at a-foreldre og adoptanter på det menneskelige og sosiale plan skal "dytte" sine adoptivbarn en slik likestilling, likebehandling og annet som følger av en slik holdning og innstilling.

Jeg har opplevd flere adopterte ungdommer med et slitsomt og turbulent forhold til sine a-foreldre får løst opp i meget, om de får en samtale med dem ved på forhånd å bli enige om at de skal snakke med hverandre i egenskap av: Adoptert og a-foreldre. (Jeg kaller dette ofte "Den første store adopsjonssamtalen" på vei mot et best mulig adopsjonsforhold.

Selvsagt kommer den vanlige "leksa" fra enkelte her om "oppkonstruering" osv. (Det kommer helst fra adoptanter og a-foreldre som befinner seg på E-siden)

Jeg synes det er veldig forståelig at mange adoptanter og a-foreldre vil at adopsjonsfamilien skal være mest mulig lik vanlige familier, men.........andre mener at kanskje at det ikke er og skal være noe mål.

Vennlige hilsener fra

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/110260-forskjellige-typer-a-foreldre/
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 47
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• snø

5

• zeta

3

• muriel

3

• hix

2

Mest aktive i denne tråden

fei1365380229

Selvfølgelig skulle jeg ikke giddet å svare på dette spørsmålet her, men jeg klarer ikke å la hver siden dette er det verste sprøytet jeg har hørt noen gang.

Jeg begynner å lure på om du virkelig har adoptert. Det virker i så fall som om du kommer lenger ut på din egen a-skala enn det går an å komme.

Jeg tviler på om det er mange som fornekter at adoptivbarna deres er adoptert, men kanskje vi rett og slett oppfører oss som vi skal gjøre, som "ekte" foreldre, fordi vi er det.

Jeg er meget enig med snø i at man ikke skal ta alle problemer som måtte komme som et adoptivproblem.

Og vet du hva? Er det noe du i hvert fall ikke har så er det fasiten for hvordan ting er og bør være.

Kanskje har du hatt problemer med din egen adopsjon, og det er jeg veldig lei meg for, men det betyr ikke at alle andre har de samme opplevelsene som deg.

Jeg kan vel ikke gjøre noe annet enn å råde deg til å søke hjelp, jeg tror rett og slett ikke vi kan hjelpe deg her inne.

... da jeg logget meg inn på DOL idag, og finner nok et innlegg fra deg. Du skal ha all ære for å ha satt ekstra farge på dette forumet den siste tiden. Hvilken farge, blir det ikke opp til meg å avgjøre :-)

Dine første innlegg leste jeg med interesse men jeg har ramla av lasset for lenge siden. Nå registrerer jeg dine nye innlegg, åpner dem, ser raskt hvor langt å tungt det er, skummer gjennom det første avsnittet for å se om det er noe interessant, lukker innlegget og glemmer det. Registrerer deretter hvor lang lenke du klarer å lage :-)

Heldigvis er det slik her på DOL at du kan gjøre som du vil, noen velger å overse enkelte innlegg, andre ikke. Og sånn vil det vel alltid være?

Mandagshilsen fra en enkel sjel...

Annonse

Gjest beriket

Selvfølgelig skulle jeg ikke giddet å svare på dette spørsmålet her, men jeg klarer ikke å la hver siden dette er det verste sprøytet jeg har hørt noen gang.

Jeg begynner å lure på om du virkelig har adoptert. Det virker i så fall som om du kommer lenger ut på din egen a-skala enn det går an å komme.

Jeg tviler på om det er mange som fornekter at adoptivbarna deres er adoptert, men kanskje vi rett og slett oppfører oss som vi skal gjøre, som "ekte" foreldre, fordi vi er det.

Jeg er meget enig med snø i at man ikke skal ta alle problemer som måtte komme som et adoptivproblem.

Og vet du hva? Er det noe du i hvert fall ikke har så er det fasiten for hvordan ting er og bør være.

Kanskje har du hatt problemer med din egen adopsjon, og det er jeg veldig lei meg for, men det betyr ikke at alle andre har de samme opplevelsene som deg.

Jeg kan vel ikke gjøre noe annet enn å råde deg til å søke hjelp, jeg tror rett og slett ikke vi kan hjelpe deg her inne.

Hei fei

Vel....

Jeg befinner meg ikke på tildelingsstadiet, ei heller på ny-adoptertstadiet og heller ikke på ungdomsstadiet, slik du synes å legge til grunn for dine egne og de fleste andres uttalelser om adopsjons- "opplevelser".

Om du skulle ha problemer med å forstå adopsjon lengre enn til din egen nesetipp, så la vær da å stikke nesa di inn i andre adoptertes liv og fei heller for din egen dør.

Om du har så stor trang til å mobbe andre mennesker med et helt annet erfaringsgrunnlag enn det du har, så har du i det minste her på DOL fått presentert din trang til fulle.

Sikkert bra for deg, fei.

Gjest beriket

... da jeg logget meg inn på DOL idag, og finner nok et innlegg fra deg. Du skal ha all ære for å ha satt ekstra farge på dette forumet den siste tiden. Hvilken farge, blir det ikke opp til meg å avgjøre :-)

Dine første innlegg leste jeg med interesse men jeg har ramla av lasset for lenge siden. Nå registrerer jeg dine nye innlegg, åpner dem, ser raskt hvor langt å tungt det er, skummer gjennom det første avsnittet for å se om det er noe interessant, lukker innlegget og glemmer det. Registrerer deretter hvor lang lenke du klarer å lage :-)

Heldigvis er det slik her på DOL at du kan gjøre som du vil, noen velger å overse enkelte innlegg, andre ikke. Og sånn vil det vel alltid være?

Mandagshilsen fra en enkel sjel...

Hei Delfi!

Utrolig hva enkelte her kan hisse seg opp over!

Adopsjon har foregått i Norge siden 1917 og stort sett stille og rolig for seg til temaet kan drøftes og belyses ved hjelp av ny teknologi.

Selv kan jeg ikke huske noen adoptanter stå frem i all åpenhet når de skulle adoptert et barn før 1980, men i dag synes det som om dette er noe enkelte MÅ flest mulig skal vite og vite mest mulig om.

Hva kommer det av, har jeg ofte lurt på, men..... et slikt spørsmål blir ikke tolerert her på DOL, så jeg stiller det ikke.

Ha en fortsatt hyggelig og berikende dag, Delfi!

Annonse

Gjest en foreldre

Foreldres syn på sine barn synest å vareiere sterkt. Noen ser og oppfører og forholder seg til barna og ellers som om de var til stort bry, andre viser for alle og enhver at dette er det største, beste og mest fantastiske som har skjedd dem, en tredje gruppe synest å være helt avslappet.

Kanskje har det noe med at den første gruppen ble tvunget til sex? Eller kanskje følte de det var et stort press fra samfunnet, partner eller familie og venner?

For den andre gruppen kan det være at de har hatt en helt fantastisk barndom og ønsker å få sine egne barn som kan få en tilsvarende. Eller kanskje har disse foreldrene hatt en helt forferdelig barndom som de absolutt ikke unner sine egne barn.

Noen foreldre synest å ofre hele livet sitt på barna – går aldri mer ut med venner og på fest, har aldri barnevakt, reiser alltid på barneferier og er sterkt motstandere av barnehager. Andre foreldre bruker barnehage flittig, - leverer tidlig og henter sent, bruker barnevakter og trillepiker. Noen har fest og drikker vin mens barna sover.

andre foreldre ligger sykemeldt hjemme og bruker hele dagene på å surfe og legge inn innlegg på DOL.

Mens noen foreldre ikke kan bruke internett en gang.

Osv osv osv osv osv

GET THE PICTURE???

Gjest skulle ikke du til legen i dag....?

...og jeg som hadde sett så frem til at du skulle bli friskemeldt i dag, slik at vi endelig skulle få slippe dine mer eller mindre "provoserende" innlegg som er i total utakt med resten av gruppen her på forumet.

I ærlighetens navn så skal du ha honnør for at du denne gangen besinner deg slik at du klarer å holde deg innenfor forumets "lovlige" rammer slik at du ikke blir slettet. Du har tydeligvis lært av dine feil;-) Du har faktisk til tider værtunderholdene denne gangen, men nå begynner jeg å bli lei av dine søkte problemstillinger!

....skyd deg til legen, du. Du har sikkert godt av å komme deg i jobb igjen;-)

Gjest beriket

Foreldres syn på sine barn synest å vareiere sterkt. Noen ser og oppfører og forholder seg til barna og ellers som om de var til stort bry, andre viser for alle og enhver at dette er det største, beste og mest fantastiske som har skjedd dem, en tredje gruppe synest å være helt avslappet.

Kanskje har det noe med at den første gruppen ble tvunget til sex? Eller kanskje følte de det var et stort press fra samfunnet, partner eller familie og venner?

For den andre gruppen kan det være at de har hatt en helt fantastisk barndom og ønsker å få sine egne barn som kan få en tilsvarende. Eller kanskje har disse foreldrene hatt en helt forferdelig barndom som de absolutt ikke unner sine egne barn.

Noen foreldre synest å ofre hele livet sitt på barna – går aldri mer ut med venner og på fest, har aldri barnevakt, reiser alltid på barneferier og er sterkt motstandere av barnehager. Andre foreldre bruker barnehage flittig, - leverer tidlig og henter sent, bruker barnevakter og trillepiker. Noen har fest og drikker vin mens barna sover.

andre foreldre ligger sykemeldt hjemme og bruker hele dagene på å surfe og legge inn innlegg på DOL.

Mens noen foreldre ikke kan bruke internett en gang.

Osv osv osv osv osv

GET THE PICTURE???

Hei

Er dette virkelig ditt bilde av det, som "en foreldre"?

Gjest beriket

...og jeg som hadde sett så frem til at du skulle bli friskemeldt i dag, slik at vi endelig skulle få slippe dine mer eller mindre "provoserende" innlegg som er i total utakt med resten av gruppen her på forumet.

I ærlighetens navn så skal du ha honnør for at du denne gangen besinner deg slik at du klarer å holde deg innenfor forumets "lovlige" rammer slik at du ikke blir slettet. Du har tydeligvis lært av dine feil;-) Du har faktisk til tider værtunderholdene denne gangen, men nå begynner jeg å bli lei av dine søkte problemstillinger!

....skyd deg til legen, du. Du har sikkert godt av å komme deg i jobb igjen;-)

Hei

Jeg holder meg konstant til samme nick her på forumet (i motsetning til andre som skifter nick når de vil bedrive skitkasting og mislykked forsøk på mobbing), slik at du og andre slippe å bli "plaget" med noe du og en del andre blir så opphisset av å lese.

Gjest en foreldre

Hei

Er dette virkelig ditt bilde av det, som "en foreldre"?

..mitt bilde er at om du er a-foreldre eller andre foreldre så vil det finnes mange typer!!!!!! Så du kan egentlig gå over til et annet forum å starte lignende undersøkelser....

...om da du ikke skulle bli friskmeldt idag.

Gjest bli frisk!!

Hei

Jeg holder meg konstant til samme nick her på forumet (i motsetning til andre som skifter nick når de vil bedrive skitkasting og mislykked forsøk på mobbing), slik at du og andre slippe å bli "plaget" med noe du og en del andre blir så opphisset av å lese.

hvorfor gidder du egentlig??

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...