Gå til innhold

Adopsjonsforum på DOL - hvem er det for??

Anbefalte innlegg

Gjest ikke rik

Dette er klippet fra forsiden.... er virkelig Berikets mange innlegg i tråd med hva dette forumet EGENTLIG er ment å være?? Jeg bare spør.....

Å adoptere er en fin måte å få barn på. Barn uten foreldre møter foreldre uten barn. To store problemer blir tilsammen en god løsning.

Her skal vi hjelpe og råde hverandre gjennom beslutningen om å adoptere og prosessen deretter. Vi skal dele gleden over barna vi fikk ,og livet med dem etterpå. Har vi bekymringer og problemer deler vi dem også, og hjelper hverandre med råd og trøst.

Fortsetter under...

Gjest beriket

Hei

Godt spørsmål!

Jeg la merke til ".....og prosessen deretter." sto skrevet.

Prosessen frem til adopsjonen blir til gagn for barnet og barna strekker seg vel helt frem til de adopterte har gjort seg ferdig med hele prosessen?

Når er det?

Til de adopterte barn har fått opplysninger om sine opprinnelige foreldre, til de har møtt sine opprinnelige foreldre? Til de har etablert seg med egen familie og barn?

Når stopper "...prosessen deretter"? (Etter at adoptantenes adopsjon har funnet sted.)

Gjest ikke rik

Hei

Godt spørsmål!

Jeg la merke til ".....og prosessen deretter." sto skrevet.

Prosessen frem til adopsjonen blir til gagn for barnet og barna strekker seg vel helt frem til de adopterte har gjort seg ferdig med hele prosessen?

Når er det?

Til de adopterte barn har fått opplysninger om sine opprinnelige foreldre, til de har møtt sine opprinnelige foreldre? Til de har etablert seg med egen familie og barn?

Når stopper "...prosessen deretter"? (Etter at adoptantenes adopsjon har funnet sted.)

"hjelpe og råde hverandre i prosessen etter" ja...

Kanskje jeg har misforstått totalt...er det hjelp og råd du driver med?

Jeg minnes at du bad om hjelp til noe fødselsattest-greier, og ingen her kunne egentlig hjelpe deg, men det stoppet deg ikke. siden har det jo bare fortsatt. Driver du egentlig med hjelp og råd?

Gjest må jo lure litt til

Jeg minnes at du bad om hjelp til noe fødselsattest-greier, og ingen her kunne egentlig hjelpe deg, men det stoppet deg ikke. siden har det jo bare fortsatt. Driver du egentlig med hjelp og råd?

Er så enig med deg. Det virker som om Beriket bare er ute etter å kverulere og svarer aldri på "seriøse" innlegg. Rart igrunn, når h*n har en så "bred" erfaring med adopsjon.

Gjest beriket

Hei du "ikke rik"

Et besøk på DOL's "Adopsjon" gir inntrykk av at de aktive her først og fremst vil ha hjelp og råd til:

1. Få kommunens anbefaling til BUFA

2. Få BUFA's vedtak om forhåndsgodkjenning

3. Få hjelp til holde ut saksbehandlingstiden, ventetiden på tildeling og hjelp til å få hentet det tildelte barn.

Noen få er opptatt av prosessen etter nr. 1, 2 og 3, men det synes å være unntaket og liten interesse for. Jeg er blant de som mener at adopsjonsutfordringene virkelig først begynner når adopsjonen er formellt på plass, at veien frem til adopsjonen skal bli til gagn for barnet/barna er en lang og krevende prosess, det naturlig nok er vanskelig å diskutere fordi anonymiteten er så som så her på "Adopsjon". (Hvem vil presentere foreldreutfordringer om alle skal vite hvem man er?)

I denne lange prosessen etter adoptantenes adopsjon er forbilagt, mener jeg både erfarne adopterte og adoptivforeldre sitter inne med gode råd og kan yte verdifull hjelp, men hvor er de? Hvorfor er de ikke til stede både for egen del og andres del?

Så lenge det store flertallet er opptatt av hvordan de skal gå frem for å få et barn til seg som adoptivbarn, har jeg ikke hjelp og støtte å tilby til den store gruppen.

Jeg synes det er rart om adopsjonsperspektivet hos adopsjonsvillige ikke skulle strekke seg lenger enn til at et barn har flyttet inn som nytt familiemedlem. Derfor fokuserer jeg bare på forhold som eksistere når adopsjonen er et rettslig og reelt faktum.

For eget vedkommende har jeg fått en mye klarere forståelse av hvorfor min rett til å være registrert som adoptert i folkeregisteret ikke har vært og er oppfylt. (En stor hjelp for meg, og takk for det, men betyr det at jeg skal akseptere og godta en urett?)

Jeg har også fått hjelp til å se at risikoen for å treffe på hel- eller halvsøsken er mindre enn jeg på forhånd hadde inntrykk av.

Jeg har også fått stor hjelp til å forstå at jeg har vært meget heldige med mine adopsjoner som adoptert og adoptivforeldre.

Jeg har også begynt å for stå hvorfor adopterte kan være "tikkende bomber", takket være bombastiske innlegg fra enkelte adoptanter her.

Jeg har også begynt å forstå hvorfor adopterte så lett rammes av mobbing og at mobbing er noe selv en del adoptanter og adoptivforelder lett finner å bedrive.

At jeg føler solidaritet med yngre og eldre adopterte i Norge og synes adopsjon og diskusjon om adopsjon bør skje mer på disses premisser enn de som vil adoptere barns premisser, er kanskje ikke så populært blant en god del av de som benytter seg av DOL's mulighet.

Slik kan jeg oppsummere en del av mine tanker på basis av mine DOL-erfaringer etter 18.5.03. Innrømmer at jeg delvis er skuffet i forhold til de formål DOL har oppgitt som meningen med forumet "Adopsjon". (Er også skuffet over egne prestasjoner, så det er sagt.)

Spørsmålet er vel ikke "hvem" forumet er for, men heller "hva" og til beste for hvem?

Jeg føler meg trygg på at DOL har ment at forumet skal være til beste for de barn som er, blir og kommer til å bli adoptert av norske adoptanter, og virke som et betydelig bidrag til at "prosessen etterpå", kan bli til gagn for adoptivbarna.

Men....jeg vet jo ikke, og kan heller ikke bevise noe.

Vennlig hilsener fra

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...