Gå til innhold

Siste nytt fra Colombia :-(

Anbefalte innlegg

Colombiamamma

Klippet fra AF sine sider:

"Ved søknad om adopsjon gjennom ICBF må man nå forvente at det kan ta 12 - 18 måneder totalt fra dokumenter sendes Colombia til forespørsel kommer. Reisen skjer normalt ca. 2 uker etter at familien aksepterer til barnet.

Det er umulig å si noe om hvordan ventetiden vil utvikle seg på de private barnehjemmene i Colombia (se avsnitt under "Formidlingssituasjonen")"

Hva har dette å si for oss som nå har ventet over 6 mnd. skal vi også vente opp til 18 mnd.

Ble litt lei meg nå :-(

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/110421-siste-nytt-fra-colombia/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Colombiamamma

Under de private står det følgene:

"De private barnehjemmene i Colombia gjennomlever nå en vanskelig situasjon med færre barn tilgjengelig for adopsjon, noe som også får innvirkning på ventetiden for våre søkere. Prosessen rundt de frivillige overgivelsene har blitt mer komplisert, og flere biologiske mødre bestemmer seg dessuten for å beholde barna sine. For barna er det selvsagt best å kunne forbli i den biologiske familie. Men samtidig innebærer dette at de private barnehjemmene har færre barn som er aktuelle for adopsjon til andre land. Det er viktig å understreke at dette ikke er spesielt for Norge, men gjelder alle mottagerland som samarbeider med disse barnehjemmene. Man må regne med at ventetid for forespørsel om barn fra alle private barnehjem i Colombia vil bli vesentlig forlenget."

Under de private står det følgene:

"De private barnehjemmene i Colombia gjennomlever nå en vanskelig situasjon med færre barn tilgjengelig for adopsjon, noe som også får innvirkning på ventetiden for våre søkere. Prosessen rundt de frivillige overgivelsene har blitt mer komplisert, og flere biologiske mødre bestemmer seg dessuten for å beholde barna sine. For barna er det selvsagt best å kunne forbli i den biologiske familie. Men samtidig innebærer dette at de private barnehjemmene har færre barn som er aktuelle for adopsjon til andre land. Det er viktig å understreke at dette ikke er spesielt for Norge, men gjelder alle mottagerland som samarbeider med disse barnehjemmene. Man må regne med at ventetid for forespørsel om barn fra alle private barnehjem i Colombia vil bli vesentlig forlenget."

Jeg har sett det, og allerede rukket og ringe AF om saken :-)

Det er trist at ventetiden går opp, men samtidig synes jeg det er vel verd å vente når jeg vet årsaken til at ventetiden går opp. Det er betryggende å vite at ICBF gjør alt som gjøres kan for å sikre at de biologiske mødrene kan klare å beholde barnet sitt.

Nei, lengre ventetid kan jeg leve med, så lenge jeg vet årsaken til det :-)

Men ventetiden blir nok ikke lettere av den grunn, *ler*.

Vi får bare dyppe hånden i Den Store Krukken Med Tålmodighet og trøste oss med at til syvende og sist så får vi barnet som er ment for oss :-)

Colombiamamma

Jeg har sett det, og allerede rukket og ringe AF om saken :-)

Det er trist at ventetiden går opp, men samtidig synes jeg det er vel verd å vente når jeg vet årsaken til at ventetiden går opp. Det er betryggende å vite at ICBF gjør alt som gjøres kan for å sikre at de biologiske mødrene kan klare å beholde barnet sitt.

Nei, lengre ventetid kan jeg leve med, så lenge jeg vet årsaken til det :-)

Men ventetiden blir nok ikke lettere av den grunn, *ler*.

Vi får bare dyppe hånden i Den Store Krukken Med Tålmodighet og trøste oss med at til syvende og sist så får vi barnet som er ment for oss :-)

Du har så rett så rett snø. Det er godt at de gjør alt de kan for at biologiske foreldre skal klare å beholde barna sine.

Og ventetiden blir sikkert glemt når vi får tildelingen, men du er heldig som alt har et barn i huset. Det hjelper nok litt i ventetiden.

Tolmodighetskremen er allerede smørt tykt på :-)

Mannen min hadde tenkt å spare ferien til hentereisen, men nå blir det nok sommerferie i år også :-) Så får vi se hvordan vi gjør det når vi får tildeling.

Du har så rett så rett snø. Det er godt at de gjør alt de kan for at biologiske foreldre skal klare å beholde barna sine.

Og ventetiden blir sikkert glemt når vi får tildelingen, men du er heldig som alt har et barn i huset. Det hjelper nok litt i ventetiden.

Tolmodighetskremen er allerede smørt tykt på :-)

Mannen min hadde tenkt å spare ferien til hentereisen, men nå blir det nok sommerferie i år også :-) Så får vi se hvordan vi gjør det når vi får tildeling.

Ja, jeg synes nok ventetiden er litt lettere når vi bar Bella, enn det den hadde vært uten :-) Jeg forstår godt at det blir tungt for dere som venter og venter i uvisse. Selv er vi jo i en situasjon der uvissheten har vært stor fra før av, så litt til eller fra gjør ikke så mye, *ler*.

Håper det blir nærmere 12 enn 18 mnd ventetid for dere!

Beste hilsen fra

Annonse

Fyren1365380423

Ja, jeg synes nok ventetiden er litt lettere når vi bar Bella, enn det den hadde vært uten :-) Jeg forstår godt at det blir tungt for dere som venter og venter i uvisse. Selv er vi jo i en situasjon der uvissheten har vært stor fra før av, så litt til eller fra gjør ikke så mye, *ler*.

Håper det blir nærmere 12 enn 18 mnd ventetid for dere!

Beste hilsen fra

Jeg har nettop fått meldingen gjennom en bekjennt av meg...kan dette stemme!!!???

Jeg trodde liksom på en avreise i sept.-okt.......må vi muligens vente over jul...? det kan jeg liksom ikke tro!!!

well...jeg har mitt lille hjertegull...klart det er lettere å vente da...men det gjør også at jeg gleder meg enda mere..har planlagt hjemmetid og ferie etter dette...og tenker at det er på tide at lillegutt får småsøsken...og jo lengere vi venter,,,jo eldre blir barnet vi får kanskje......nå blei jeg litt deppa altså...er det noen som kan gi meg et håp????

valmue1365380326

Hei Colombiamamma!

Ble også lei meg nå, det er syv mnd siden vi sendte papirene våre, og da var jo ventetiden forespeilet 6-9mnd!!!

Vet du noe om årsaken til at det nå tar lengre tid hos ICBF?? Ved de private barnehjemmene beholder jo flere av mødrene barna sine - men hva er grunnen i ICBF??

Håper på fint sommervær i dag - som kan hjelpe på humøret :)

Gjest krabben

Hei, Colombiamamma!

Så trist å lesa dette! Og dermed i alle fall endå meir uaktuelt for oss å byta land til Colombia - me har absolutt vore inne på tanken, ettersom prosessen i Peru berre ser håplaus ut for tida. Dei greier ikkje å få gjennomført tildelingsmøta slik dei skal, og dermed går ventetida berre opp og opp - me har venta i 20 mnd no sidan me sende papira til Peru, 16 mnd frå godkjenninga i Peru, og framleis er tildelingstidspunktet heilt i det blå.

Men å byta land betyr jo at me hamnar heilt bakerst i køen, så me vil ikkje gjera det før dei evt anbefaler det frå AF.

Eg veit ikkje om det er noka trøyst at det er verre andre stader enn i Colombia, men...

Lukke til, håpar de ikkje må venta så lenge som de fryktar!

Klem,

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...