Gjest Myrna Skrevet 25. juni 2003 Del Skrevet 25. juni 2003 Jeg ser at AF på sine nettsider annonserer dagskurs med psykologspesialist Joachim Haarklou om "Adoptiv- og fosterbarn med tilknytningsforstyrrelse." Har noen av dere deltatt ved disse, vet dere noe mer om målgruppe / innhold Hva er evt. deres erfaringer??? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/110509-deltatt-ved-haarklou%C2%B4s-endagskurs/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest beriket Skrevet 25. juni 2003 Del Skrevet 25. juni 2003 Hei Myrna! Har hentet frem hva en deltaker har sagt hva psoykologen har om dette her på forumet: (De = adoptivbarnet) "*De oppleves som provoserende, trassig, aggresiv og egoistisk. *De gir lite kontakt og dermed få positive opplevelser. *Barnet kan suge kraften ut av en hel familie, klasse, skole el ansvarsgruppe. *Barnet kan drive de voksne til vanvidd. *Barnet kan reaktivisere det fiendtlige i de voksne, eller de voksnes traumatiske og ubearbeidede materiale. *Barnet er ekspert på å finne de voksnes svake punkter. Tilknytningsforstyrrelser innebærer empatiskade,at nærhet oppleves som truende, manglende samvittighet, skyld- og ansvarsfølelse. Barna lærer ikke av erfaring, de kan smile når andre er sinte. Psykolog Haarklou sier videre at "Jo flere barn som befinner seg i barnets omgivelser, jo dårligere blir barnets sosiale mestring." O g videre: "Barna evner ikke å bære andre i sine tanker."" 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/110509-deltatt-ved-haarklou%C2%B4s-endagskurs/#findComment-654131 Del på andre sider Flere delingsvalg…
zeta Skrevet 25. juni 2003 Del Skrevet 25. juni 2003 Hei Myrna! Har hentet frem hva en deltaker har sagt hva psoykologen har om dette her på forumet: (De = adoptivbarnet) "*De oppleves som provoserende, trassig, aggresiv og egoistisk. *De gir lite kontakt og dermed få positive opplevelser. *Barnet kan suge kraften ut av en hel familie, klasse, skole el ansvarsgruppe. *Barnet kan drive de voksne til vanvidd. *Barnet kan reaktivisere det fiendtlige i de voksne, eller de voksnes traumatiske og ubearbeidede materiale. *Barnet er ekspert på å finne de voksnes svake punkter. Tilknytningsforstyrrelser innebærer empatiskade,at nærhet oppleves som truende, manglende samvittighet, skyld- og ansvarsfølelse. Barna lærer ikke av erfaring, de kan smile når andre er sinte. Psykolog Haarklou sier videre at "Jo flere barn som befinner seg i barnets omgivelser, jo dårligere blir barnets sosiale mestring." O g videre: "Barna evner ikke å bære andre i sine tanker."" Her har beriket tatt en del utsagn ut av en sammenheng. Psykolog Haarklou mener ikke "de" som i _alle_ adopterte. Her snakkes det om en gruppe barn, både adopterte og fosterbarn, som lider av tilknytningsskade. De jeg har pratet med som har vært på hans seminarer sier at det er verdifull informasjon. Et problem kan være at seminaret er veldig problemorientert og lite løsningsorientert. Jeg skal selv på seminar med han i Trøndelag til høsten. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/110509-deltatt-ved-haarklou%C2%B4s-endagskurs/#findComment-654146 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest beriket Skrevet 25. juni 2003 Del Skrevet 25. juni 2003 Her har beriket tatt en del utsagn ut av en sammenheng. Psykolog Haarklou mener ikke "de" som i _alle_ adopterte. Her snakkes det om en gruppe barn, både adopterte og fosterbarn, som lider av tilknytningsskade. De jeg har pratet med som har vært på hans seminarer sier at det er verdifull informasjon. Et problem kan være at seminaret er veldig problemorientert og lite løsningsorientert. Jeg skal selv på seminar med han i Trøndelag til høsten. Hei Zeta Fin reaksjon! Mine kilder påpeker også at seminaret ikke er problemorientert i det hele tatt. Kanskje fordi psykologen fremstiller "tilknytningsskaden" som varig og uopprettelig? Hvorfor er ikke slike skader påvist eller påviselige FØR tildeling skjer?, lurer jeg på. Det er fritt hva man vil bruke sine penger på. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/110509-deltatt-ved-haarklou%C2%B4s-endagskurs/#findComment-654153 Del på andre sider Flere delingsvalg…
zeta Skrevet 25. juni 2003 Del Skrevet 25. juni 2003 Hei Zeta Fin reaksjon! Mine kilder påpeker også at seminaret ikke er problemorientert i det hele tatt. Kanskje fordi psykologen fremstiller "tilknytningsskaden" som varig og uopprettelig? Hvorfor er ikke slike skader påvist eller påviselige FØR tildeling skjer?, lurer jeg på. Det er fritt hva man vil bruke sine penger på. Hvem sier at slike skader ikke er påvist eller påviselig før adopsjonen gjennomføres? Er det i barnets interesse at en tilknytningsskade blir påvist før adopsjonen? Er det ikke da lettere å velge bort det barnet til fordel for et "funksjonsfriskt" barn? Ja, heldigvis står vi fritt til hva vi vil bruke pengene på. På samme måte som vi fritt kan velge hva vi tror på og lar oss berike av. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/110509-deltatt-ved-haarklou%C2%B4s-endagskurs/#findComment-654188 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest beriket Skrevet 25. juni 2003 Del Skrevet 25. juni 2003 Hvem sier at slike skader ikke er påvist eller påviselig før adopsjonen gjennomføres? Er det i barnets interesse at en tilknytningsskade blir påvist før adopsjonen? Er det ikke da lettere å velge bort det barnet til fordel for et "funksjonsfriskt" barn? Ja, heldigvis står vi fritt til hva vi vil bruke pengene på. På samme måte som vi fritt kan velge hva vi tror på og lar oss berike av. Ja, tenk..... Ville det ikke vært bra for barnets adopsjon om adoptantene fikk opplysninger om barnet var "tilknytningsskadd" og en oversikt over hvor mange omsorgspersoner barnet før tildelingen hadde hatt? Kanskje også hvor mange voksne barnet var blitt sveket av, slik du påpekte som viktig? Man må vel anta at slik informasjon er viktig for å sikre at barnet blir tatt inn i adoptivfamilien på den beste og mest riktig måten? Du skaper et inntrykk av at du ikke liker at jeg tar frem betydningen av at adopterte barn "bør tas inn i adoptivfamilien på den rette måten". (Skal la være å spekulere i årsaken til det.) mvh 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/110509-deltatt-ved-haarklou%C2%B4s-endagskurs/#findComment-654208 Del på andre sider Flere delingsvalg…
zeta Skrevet 25. juni 2003 Del Skrevet 25. juni 2003 Ja, tenk..... Ville det ikke vært bra for barnets adopsjon om adoptantene fikk opplysninger om barnet var "tilknytningsskadd" og en oversikt over hvor mange omsorgspersoner barnet før tildelingen hadde hatt? Kanskje også hvor mange voksne barnet var blitt sveket av, slik du påpekte som viktig? Man må vel anta at slik informasjon er viktig for å sikre at barnet blir tatt inn i adoptivfamilien på den beste og mest riktig måten? Du skaper et inntrykk av at du ikke liker at jeg tar frem betydningen av at adopterte barn "bør tas inn i adoptivfamilien på den rette måten". (Skal la være å spekulere i årsaken til det.) mvh Hva vet du om hva slags informasjon som følger barnet? Det er år og fjell siden du selv ble adoptert slik at din adopsjonssak ikke er relevant til dagens rutiner. Du sier også at du gjennomførte dine adopsjoner i en fremmed stat (?), så da er nok også rutinene svært forskjellig fra de som brukes her på berget. Mange har veldig mye informasjon om sine barn og noen har ikke annet enn informasjonen som stammer fra et kort barnehjemsopphold. Du skriver: "Du skaper et inntrykk av at du ikke liker at jeg tar frem betydningen av at adopterte barn bør tas inn i adoptivfamilien på den rette måten." Jeg har ikke i noen av mine innlegg skrevet noe om den betydningen. Selv om du snurrer og vrir deg i alle dine innlegg, må du ikke tillegge meg meninger og holdninger som jeg har eller ikke har. Det er vel en ting vi to kan være enige om, og det er at vi er uenig på det meste. At barna skal komme inn i familien på "riktig måte" som du skriver er jeg enig i. MEN jeg er ikke enig i hva du mener er riktig måte. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/110509-deltatt-ved-haarklou%C2%B4s-endagskurs/#findComment-654237 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest beriket Skrevet 25. juni 2003 Del Skrevet 25. juni 2003 Hva vet du om hva slags informasjon som følger barnet? Det er år og fjell siden du selv ble adoptert slik at din adopsjonssak ikke er relevant til dagens rutiner. Du sier også at du gjennomførte dine adopsjoner i en fremmed stat (?), så da er nok også rutinene svært forskjellig fra de som brukes her på berget. Mange har veldig mye informasjon om sine barn og noen har ikke annet enn informasjonen som stammer fra et kort barnehjemsopphold. Du skriver: "Du skaper et inntrykk av at du ikke liker at jeg tar frem betydningen av at adopterte barn bør tas inn i adoptivfamilien på den rette måten." Jeg har ikke i noen av mine innlegg skrevet noe om den betydningen. Selv om du snurrer og vrir deg i alle dine innlegg, må du ikke tillegge meg meninger og holdninger som jeg har eller ikke har. Det er vel en ting vi to kan være enige om, og det er at vi er uenig på det meste. At barna skal komme inn i familien på "riktig måte" som du skriver er jeg enig i. MEN jeg er ikke enig i hva du mener er riktig måte. Utrolig Zeta! Vi er altså enige om at det er viktig at barna tas inn i adoptivfamilien på den rette måten. Jeg har ikke sagt et ord om "måten", ei heller du, etter det jeg kan se. Så erklærer du deg uenig om noe ingen av oss har sagt noe om?!!? - Da så....... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/110509-deltatt-ved-haarklou%C2%B4s-endagskurs/#findComment-654251 Del på andre sider Flere delingsvalg…
zeta Skrevet 25. juni 2003 Del Skrevet 25. juni 2003 Utrolig Zeta! Vi er altså enige om at det er viktig at barna tas inn i adoptivfamilien på den rette måten. Jeg har ikke sagt et ord om "måten", ei heller du, etter det jeg kan se. Så erklærer du deg uenig om noe ingen av oss har sagt noe om?!!? - Da så....... Med tanke på din historikk her på DOL og andre fora, så vil jeg nok si at jeg vet hva du synes er riktig måte... ;-) Av det jeg hitil har lest som er skrevet av deg, kan jeg vel generelt si meg uenig i det meste. Du får gjerne forkynne din inntreden her DOL etter den 18.05, men mange vet nok bedre... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/110509-deltatt-ved-haarklou%C2%B4s-endagskurs/#findComment-654262 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest beriket Skrevet 25. juni 2003 Del Skrevet 25. juni 2003 Med tanke på din historikk her på DOL og andre fora, så vil jeg nok si at jeg vet hva du synes er riktig måte... ;-) Av det jeg hitil har lest som er skrevet av deg, kan jeg vel generelt si meg uenig i det meste. Du får gjerne forkynne din inntreden her DOL etter den 18.05, men mange vet nok bedre... ???????????? Ditt saklighetsnivå og din argumentasjonsteknikk imponerer bare de av samme standard. Tillater jeg å påstå. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/110509-deltatt-ved-haarklou%C2%B4s-endagskurs/#findComment-654283 Del på andre sider Flere delingsvalg…
zeta Skrevet 25. juni 2003 Del Skrevet 25. juni 2003 ???????????? Ditt saklighetsnivå og din argumentasjonsteknikk imponerer bare de av samme standard. Tillater jeg å påstå. Og hva i mitt innlegg var usaklig? At jeg vet hva du mener ut fra det du har skrevet tidligere? At jeg er uenig i det du tidligere har skrevet? Eller at jeg har diskutert med deg tidligere? Vet ikke helt hvem som er usaklig jeg? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/110509-deltatt-ved-haarklou%C2%B4s-endagskurs/#findComment-654358 Del på andre sider Flere delingsvalg…
En som vet Skrevet 26. juni 2003 Del Skrevet 26. juni 2003 Med tanke på din historikk her på DOL og andre fora, så vil jeg nok si at jeg vet hva du synes er riktig måte... ;-) Av det jeg hitil har lest som er skrevet av deg, kan jeg vel generelt si meg uenig i det meste. Du får gjerne forkynne din inntreden her DOL etter den 18.05, men mange vet nok bedre... Og hva med din egen historikk her inne? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/110509-deltatt-ved-haarklou%C2%B4s-endagskurs/#findComment-655110 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest beriket Skrevet 26. juni 2003 Del Skrevet 26. juni 2003 Og hva med din egen historikk her inne? Hei Den kan ALLE få vite like lett som deg ved å trykke på "Søk" og skrive inn "beriket",trykke på forfatter, så på adopsjon og så på "SØK-knappen! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/110509-deltatt-ved-haarklou%C2%B4s-endagskurs/#findComment-655113 Del på andre sider Flere delingsvalg…
lipari Skrevet 26. juni 2003 Del Skrevet 26. juni 2003 Hei Myrna! Har hentet frem hva en deltaker har sagt hva psoykologen har om dette her på forumet: (De = adoptivbarnet) "*De oppleves som provoserende, trassig, aggresiv og egoistisk. *De gir lite kontakt og dermed få positive opplevelser. *Barnet kan suge kraften ut av en hel familie, klasse, skole el ansvarsgruppe. *Barnet kan drive de voksne til vanvidd. *Barnet kan reaktivisere det fiendtlige i de voksne, eller de voksnes traumatiske og ubearbeidede materiale. *Barnet er ekspert på å finne de voksnes svake punkter. Tilknytningsforstyrrelser innebærer empatiskade,at nærhet oppleves som truende, manglende samvittighet, skyld- og ansvarsfølelse. Barna lærer ikke av erfaring, de kan smile når andre er sinte. Psykolog Haarklou sier videre at "Jo flere barn som befinner seg i barnets omgivelser, jo dårligere blir barnets sosiale mestring." O g videre: "Barna evner ikke å bære andre i sine tanker."" Hei! Mye av dette du skriver er riktig. Jeg skal på kurset selv og vet allerede MYE om tilknytningsforstyrrelser. Hvis dere skal fortsette å diskutere eller faktisk kverulere så bør dere får diskusjonen på et høyere nivå. De som virkelig har tilknytningsforstyrrelser har det alvorlig vanskelig og foredraget tar utgangspunkt i alle adopterte norsk barn, utenlandske adopterte barn og fosterbarn. Jeg tror en må være litt forsiktig å være nærtagende for alt og skille mellom et stort problem og et lite. Nå skriver jeg til alle som har vært med på beriket sin diskusjon. Mange har vært gjennom veldig mye vondt, men det er heldigvis en liten del. Kan godt tenke meg at han som holder foredraget er litt mer problemorientert enn løsningsorienter som gjerne noen psykologer kan være. Men hvorfor ikke høre på han, tenke over det og bruke det en føler det er noe i. Dette er et fagforum veldig mye for fagfolk og da må adoptivforeldre tenke litt anderledes. Det er mange kategorier som vanlige adoptivforeldre aldri hører om, men de som er tilknyttet forskjellige instanser kjenner det kanskje fra innsiden. Likevel er det få og da skal en ikke lage det til en kjempeballong om at alle adoptivbarn har tilknytningsforstyrrelser og vil oppføre seg på denne måten. Vær kritisk til alt dere hører og leser og reflekter mye mer enn det som gjøres her på DOL.' Jeg var veldig imponert over siden til å begynne med, men denne kranglingen i det siste synes jeg er unødvendig. Beriket provoserer og det er bra slik at en kan tenke over det som sies og ikke bare tro at alle mener det samme, men går det ikke an å ha en normal dialog på et saklig nivå eller skal dette bare være chatte, chatte ? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/110509-deltatt-ved-haarklou%C2%B4s-endagskurs/#findComment-655563 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.