Gjest Aurelius Skrevet 25. juni 2003 Del Skrevet 25. juni 2003 Hvilket medikament vil du NHD anbefale mot tankekjør, tankekaos og at tankene til dels stopper opp. Tankene er plagsomme og til dels litt skremmende? Har også problemer med at følelsene er i ulage. Har problemer med å få sove om natten også. Veldig takknemlig for svar! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/110541-nhd-hvilket-medikament-vil-du-anbefale/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 25. juni 2003 Del Skrevet 25. juni 2003 Det er svært vanskelig å svare på da jeg ikke får noen klar formening om din diagnose. Kanksje ville Zyprexa 5 mg være et forsøk verdt? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/110541-nhd-hvilket-medikament-vil-du-anbefale/#findComment-654628 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Aurelius Skrevet 25. juni 2003 Del Skrevet 25. juni 2003 Det er svært vanskelig å svare på da jeg ikke får noen klar formening om din diagnose. Kanksje ville Zyprexa 5 mg være et forsøk verdt? Hei NHD! Jeg skal prøve å beskrive situasjonen litt bedre. Håper at du leser det selv om det er litt langt. I tillegg til det jeg forklarte om tankekjør, tankekaos, at tankene liksom stopper opp, så har jeg også disse symptomene og plagene: Jeg har et indre trykk, press i hodet. Det minner litt om en trykkoker. Jeg er temmelig sikker på at det ikke er noen fysisk årsak til dette trykket. Jeg tror selv at det skyldes problemene i tankelivet og følelsene, at dette skaper en belastning som igjen slår ut i form av dette trykket. Jeg har hatt dette trykket i hodet i flere år nå. Det varierer litt i styrke. Har tatt to ct-undersøkelser for noen år tilbake. De fant ingen feil. Jeg blir hemmet i dagliglivet og i blant annet konversasjon med andre og lesing på grunn av dette trykket i hodet. Jeg merker også at følelsene er litt forandret. Jeg føler noen ganger en sviende smerte, høres kanskje litt merkelig ut. Følelsene svinger mer en før mellom å være sterkere og svakere. Da kan det bli plagsomt og vanskelig å håndtere dem. Når jeg var frisk for ca.10 år siden var følelsene mer stabile. Dette jeg forklarer nå høres nok merkelig ut. Jeg kan best forklare det med at det føles som det er en slags væske i hodet og i brystet.(ofte i forbinbelse med at trykket i hodet er sterkere) Det er ikke sikkert at det er noen væske. Dette er også kanskje følelser i ulage. Jeg har også merket at jeg ikke reagerer fullt så mye følelsesmessig på triste ting som hender. Jeg blir litt trist, men ikke så mye som før ved likn, opplevelser. Jeg har også vanskelig for å føle vedvarende lykke eller glede. Jeg har humoristisk sans og ler av morsomme fortellinger eller situasjoner, men føler meg ganske tom følelsesmessig. Kanskje jeg har blitt følelsesmessig avflatet av seroquel.Jeg vet ikke. Jeg er også veldig sensitiv for synsinntrykk. F.eks dersom jeg ser en film på tv, eller kino, virker de som regel sterkt på meg ved at jeg plages med tankebilder i hodet fra sekvenser i filmene. Ofte reagerer jeg sterkt på f.eks voldssener i en actionfilm. Disse tankebildene kan dukke opp igjen og igjen flere dager, uker eller til og med måneder etterpå. Noen ganger stopper disse tankebildene opp omtrent som en lysbildefremviser som henger seg opp ( slik at bildet står stille.) Jeg må da bruke energi på å prøve å skyve tankebildene unna. Det kan mange ganger være vanskelig. Jeg har kommet til at jeg bør unngå å se slike filmer. Jeg opplever også noen ganger at dersom noen andre sier noe ( Ofte er det noe negativt som blir sagt som jeg reagerer på.. F.eks noe fra nyhetene om at noen er blitt drept, eller at noen jeg kjenner sier noe sårende som jeg reagere på) negativt så sviver det de har sagt rundt i hodet på meg og jeg har vanskelig for å få det bort eller glemme det. Det de har sagt henger seg opp i hodet mitt i form av tanker. (NB! jeg mener ikke at jeg tror de putter tanker inn i hodet mitt, eller at tv\en snakker direkte til meg.) Men jeg tenker på det som har blitt sagt. Jeg fikk for ca 3,5 år siden diagnosen udifferensiert schizofreni. Men psykiateren som behandlet meg da var veldig usikker og rådførte seg med en annen psykiater av den grunn flere ganger.Jeg har aldri vært psykotisk. Jeg har bare noen få ganger i det siste hørt lyder som f.eks telefonen, tørketrommellyden eller en sementblanderlyd som jeg vet ikke er virkelige. Jeg forstår det for jeg har sjekket det. Blant annet ved at jeg har lagt merke til at hunden min ikke reagerer på disse lydene som ham vanligvis gjør på slike lyder. Jeg har også ved slike tilfeller prøvd ved å holde for ørene, og hørte fremdeles lyden da. men dette har kun hendt noen få ganger. Jeg har aldri hatt synshallusinasjoner eller hørt stemmer. Jeg har kun en dag hatt en form for varngforestillinger men jeg visste hele tiden at tankene var feil. Det varte bare en dag. Jeg har et par år senere drøftet diagnose med to andre psykiatere. Den ene trodde at diagnosen var feil, og at det heller var en personlighetsforstyrrelse eller en alvorlig tvangslidelse. Den andre psykiateren sa at hun ikke trodde diagnosen udifferensiert schizofreni stemte, i hvertfall ikke nå lenger. Jeg er mye bedre nå enn jeg var for 3,5 år siden. Jeg kan for øvrig nevne at jeg er uføretrygdet, jeg bor i egen leilighet, går turer omtrent hver dag, leser, er sammen med folk og snakker med folk jeg treffer normalt osv., jeg fikk toppkarakterer på gymnas og en dataskole. Jeg er en mann og er 30 år. Jeg er blant annet interessert i historie, gamle sivilisasjoner, følger med på nyheter i inn og utland og i samfunn og kultur ellers, er interresert i dyr antropologi, arkeologi, litteratur osv, og jeg dyrker disse interessene. Jeg fungerer ganske bra. Har brukt trilafon, truxal, seroxat, nefadar, zyprexa, Seroquel. Jeg har tålt samtlige av disse medisinene dårlig. Jeg er nok ganske sensitiv for slike medisiner. De jeg har fått best hjelp av var Zyprexa. De dempet tankene og hjalp meg med søvnen. Truxal har hjulpet meg noe ved at de har dempet den sviende smerten i følelsene. Jeg har følgende spørsmål: Hvilken diagnose ville du stillet for disse plagene/symptomene jeg har nevnt i det forgående? Hva vil du si i hverfall er den nærmeste diagnosen? Hva tror du? Og hvilke medikamenter vil du anbefale på bakgrunn av det jeg har skrevet? Det hadde betydd veldig mye for meg dersom jeg hadde fått et tilfredstillende svar på det jeg lurer på. Veldig takknemlig for svar! På forhånd mange takk! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/110541-nhd-hvilket-medikament-vil-du-anbefale/#findComment-654779 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest rota Skrevet 26. juni 2003 Del Skrevet 26. juni 2003 Hei NHD! Jeg skal prøve å beskrive situasjonen litt bedre. Håper at du leser det selv om det er litt langt. I tillegg til det jeg forklarte om tankekjør, tankekaos, at tankene liksom stopper opp, så har jeg også disse symptomene og plagene: Jeg har et indre trykk, press i hodet. Det minner litt om en trykkoker. Jeg er temmelig sikker på at det ikke er noen fysisk årsak til dette trykket. Jeg tror selv at det skyldes problemene i tankelivet og følelsene, at dette skaper en belastning som igjen slår ut i form av dette trykket. Jeg har hatt dette trykket i hodet i flere år nå. Det varierer litt i styrke. Har tatt to ct-undersøkelser for noen år tilbake. De fant ingen feil. Jeg blir hemmet i dagliglivet og i blant annet konversasjon med andre og lesing på grunn av dette trykket i hodet. Jeg merker også at følelsene er litt forandret. Jeg føler noen ganger en sviende smerte, høres kanskje litt merkelig ut. Følelsene svinger mer en før mellom å være sterkere og svakere. Da kan det bli plagsomt og vanskelig å håndtere dem. Når jeg var frisk for ca.10 år siden var følelsene mer stabile. Dette jeg forklarer nå høres nok merkelig ut. Jeg kan best forklare det med at det føles som det er en slags væske i hodet og i brystet.(ofte i forbinbelse med at trykket i hodet er sterkere) Det er ikke sikkert at det er noen væske. Dette er også kanskje følelser i ulage. Jeg har også merket at jeg ikke reagerer fullt så mye følelsesmessig på triste ting som hender. Jeg blir litt trist, men ikke så mye som før ved likn, opplevelser. Jeg har også vanskelig for å føle vedvarende lykke eller glede. Jeg har humoristisk sans og ler av morsomme fortellinger eller situasjoner, men føler meg ganske tom følelsesmessig. Kanskje jeg har blitt følelsesmessig avflatet av seroquel.Jeg vet ikke. Jeg er også veldig sensitiv for synsinntrykk. F.eks dersom jeg ser en film på tv, eller kino, virker de som regel sterkt på meg ved at jeg plages med tankebilder i hodet fra sekvenser i filmene. Ofte reagerer jeg sterkt på f.eks voldssener i en actionfilm. Disse tankebildene kan dukke opp igjen og igjen flere dager, uker eller til og med måneder etterpå. Noen ganger stopper disse tankebildene opp omtrent som en lysbildefremviser som henger seg opp ( slik at bildet står stille.) Jeg må da bruke energi på å prøve å skyve tankebildene unna. Det kan mange ganger være vanskelig. Jeg har kommet til at jeg bør unngå å se slike filmer. Jeg opplever også noen ganger at dersom noen andre sier noe ( Ofte er det noe negativt som blir sagt som jeg reagerer på.. F.eks noe fra nyhetene om at noen er blitt drept, eller at noen jeg kjenner sier noe sårende som jeg reagere på) negativt så sviver det de har sagt rundt i hodet på meg og jeg har vanskelig for å få det bort eller glemme det. Det de har sagt henger seg opp i hodet mitt i form av tanker. (NB! jeg mener ikke at jeg tror de putter tanker inn i hodet mitt, eller at tv\en snakker direkte til meg.) Men jeg tenker på det som har blitt sagt. Jeg fikk for ca 3,5 år siden diagnosen udifferensiert schizofreni. Men psykiateren som behandlet meg da var veldig usikker og rådførte seg med en annen psykiater av den grunn flere ganger.Jeg har aldri vært psykotisk. Jeg har bare noen få ganger i det siste hørt lyder som f.eks telefonen, tørketrommellyden eller en sementblanderlyd som jeg vet ikke er virkelige. Jeg forstår det for jeg har sjekket det. Blant annet ved at jeg har lagt merke til at hunden min ikke reagerer på disse lydene som ham vanligvis gjør på slike lyder. Jeg har også ved slike tilfeller prøvd ved å holde for ørene, og hørte fremdeles lyden da. men dette har kun hendt noen få ganger. Jeg har aldri hatt synshallusinasjoner eller hørt stemmer. Jeg har kun en dag hatt en form for varngforestillinger men jeg visste hele tiden at tankene var feil. Det varte bare en dag. Jeg har et par år senere drøftet diagnose med to andre psykiatere. Den ene trodde at diagnosen var feil, og at det heller var en personlighetsforstyrrelse eller en alvorlig tvangslidelse. Den andre psykiateren sa at hun ikke trodde diagnosen udifferensiert schizofreni stemte, i hvertfall ikke nå lenger. Jeg er mye bedre nå enn jeg var for 3,5 år siden. Jeg kan for øvrig nevne at jeg er uføretrygdet, jeg bor i egen leilighet, går turer omtrent hver dag, leser, er sammen med folk og snakker med folk jeg treffer normalt osv., jeg fikk toppkarakterer på gymnas og en dataskole. Jeg er en mann og er 30 år. Jeg er blant annet interessert i historie, gamle sivilisasjoner, følger med på nyheter i inn og utland og i samfunn og kultur ellers, er interresert i dyr antropologi, arkeologi, litteratur osv, og jeg dyrker disse interessene. Jeg fungerer ganske bra. Har brukt trilafon, truxal, seroxat, nefadar, zyprexa, Seroquel. Jeg har tålt samtlige av disse medisinene dårlig. Jeg er nok ganske sensitiv for slike medisiner. De jeg har fått best hjelp av var Zyprexa. De dempet tankene og hjalp meg med søvnen. Truxal har hjulpet meg noe ved at de har dempet den sviende smerten i følelsene. Jeg har følgende spørsmål: Hvilken diagnose ville du stillet for disse plagene/symptomene jeg har nevnt i det forgående? Hva vil du si i hverfall er den nærmeste diagnosen? Hva tror du? Og hvilke medikamenter vil du anbefale på bakgrunn av det jeg har skrevet? Det hadde betydd veldig mye for meg dersom jeg hadde fått et tilfredstillende svar på det jeg lurer på. Veldig takknemlig for svar! På forhånd mange takk! Jeg leste dine symptombeskrivelser med interesse og nysgjerrighet. Har du kanskje en hørsel og andre sanser som er innstilt på en høyere frekvens eller noe. Sjekk om du hører lyden av hundefløyte. Du har sikkert opplevd at hvis du sitter i telefonen og får inn en melding på mobilen så hører man en sånn tikkelyd inne i røret. Har du hørt denne lyden uten at du sitter i telefonen noen gang? Eller andre høyfrekvente lyder? Hilsen en nysgjerrig som har interesse for det såkalte paranormale. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/110541-nhd-hvilket-medikament-vil-du-anbefale/#findComment-655002 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 27. juni 2003 Del Skrevet 27. juni 2003 Hei NHD! Jeg skal prøve å beskrive situasjonen litt bedre. Håper at du leser det selv om det er litt langt. I tillegg til det jeg forklarte om tankekjør, tankekaos, at tankene liksom stopper opp, så har jeg også disse symptomene og plagene: Jeg har et indre trykk, press i hodet. Det minner litt om en trykkoker. Jeg er temmelig sikker på at det ikke er noen fysisk årsak til dette trykket. Jeg tror selv at det skyldes problemene i tankelivet og følelsene, at dette skaper en belastning som igjen slår ut i form av dette trykket. Jeg har hatt dette trykket i hodet i flere år nå. Det varierer litt i styrke. Har tatt to ct-undersøkelser for noen år tilbake. De fant ingen feil. Jeg blir hemmet i dagliglivet og i blant annet konversasjon med andre og lesing på grunn av dette trykket i hodet. Jeg merker også at følelsene er litt forandret. Jeg føler noen ganger en sviende smerte, høres kanskje litt merkelig ut. Følelsene svinger mer en før mellom å være sterkere og svakere. Da kan det bli plagsomt og vanskelig å håndtere dem. Når jeg var frisk for ca.10 år siden var følelsene mer stabile. Dette jeg forklarer nå høres nok merkelig ut. Jeg kan best forklare det med at det føles som det er en slags væske i hodet og i brystet.(ofte i forbinbelse med at trykket i hodet er sterkere) Det er ikke sikkert at det er noen væske. Dette er også kanskje følelser i ulage. Jeg har også merket at jeg ikke reagerer fullt så mye følelsesmessig på triste ting som hender. Jeg blir litt trist, men ikke så mye som før ved likn, opplevelser. Jeg har også vanskelig for å føle vedvarende lykke eller glede. Jeg har humoristisk sans og ler av morsomme fortellinger eller situasjoner, men føler meg ganske tom følelsesmessig. Kanskje jeg har blitt følelsesmessig avflatet av seroquel.Jeg vet ikke. Jeg er også veldig sensitiv for synsinntrykk. F.eks dersom jeg ser en film på tv, eller kino, virker de som regel sterkt på meg ved at jeg plages med tankebilder i hodet fra sekvenser i filmene. Ofte reagerer jeg sterkt på f.eks voldssener i en actionfilm. Disse tankebildene kan dukke opp igjen og igjen flere dager, uker eller til og med måneder etterpå. Noen ganger stopper disse tankebildene opp omtrent som en lysbildefremviser som henger seg opp ( slik at bildet står stille.) Jeg må da bruke energi på å prøve å skyve tankebildene unna. Det kan mange ganger være vanskelig. Jeg har kommet til at jeg bør unngå å se slike filmer. Jeg opplever også noen ganger at dersom noen andre sier noe ( Ofte er det noe negativt som blir sagt som jeg reagerer på.. F.eks noe fra nyhetene om at noen er blitt drept, eller at noen jeg kjenner sier noe sårende som jeg reagere på) negativt så sviver det de har sagt rundt i hodet på meg og jeg har vanskelig for å få det bort eller glemme det. Det de har sagt henger seg opp i hodet mitt i form av tanker. (NB! jeg mener ikke at jeg tror de putter tanker inn i hodet mitt, eller at tv\en snakker direkte til meg.) Men jeg tenker på det som har blitt sagt. Jeg fikk for ca 3,5 år siden diagnosen udifferensiert schizofreni. Men psykiateren som behandlet meg da var veldig usikker og rådførte seg med en annen psykiater av den grunn flere ganger.Jeg har aldri vært psykotisk. Jeg har bare noen få ganger i det siste hørt lyder som f.eks telefonen, tørketrommellyden eller en sementblanderlyd som jeg vet ikke er virkelige. Jeg forstår det for jeg har sjekket det. Blant annet ved at jeg har lagt merke til at hunden min ikke reagerer på disse lydene som ham vanligvis gjør på slike lyder. Jeg har også ved slike tilfeller prøvd ved å holde for ørene, og hørte fremdeles lyden da. men dette har kun hendt noen få ganger. Jeg har aldri hatt synshallusinasjoner eller hørt stemmer. Jeg har kun en dag hatt en form for varngforestillinger men jeg visste hele tiden at tankene var feil. Det varte bare en dag. Jeg har et par år senere drøftet diagnose med to andre psykiatere. Den ene trodde at diagnosen var feil, og at det heller var en personlighetsforstyrrelse eller en alvorlig tvangslidelse. Den andre psykiateren sa at hun ikke trodde diagnosen udifferensiert schizofreni stemte, i hvertfall ikke nå lenger. Jeg er mye bedre nå enn jeg var for 3,5 år siden. Jeg kan for øvrig nevne at jeg er uføretrygdet, jeg bor i egen leilighet, går turer omtrent hver dag, leser, er sammen med folk og snakker med folk jeg treffer normalt osv., jeg fikk toppkarakterer på gymnas og en dataskole. Jeg er en mann og er 30 år. Jeg er blant annet interessert i historie, gamle sivilisasjoner, følger med på nyheter i inn og utland og i samfunn og kultur ellers, er interresert i dyr antropologi, arkeologi, litteratur osv, og jeg dyrker disse interessene. Jeg fungerer ganske bra. Har brukt trilafon, truxal, seroxat, nefadar, zyprexa, Seroquel. Jeg har tålt samtlige av disse medisinene dårlig. Jeg er nok ganske sensitiv for slike medisiner. De jeg har fått best hjelp av var Zyprexa. De dempet tankene og hjalp meg med søvnen. Truxal har hjulpet meg noe ved at de har dempet den sviende smerten i følelsene. Jeg har følgende spørsmål: Hvilken diagnose ville du stillet for disse plagene/symptomene jeg har nevnt i det forgående? Hva vil du si i hverfall er den nærmeste diagnosen? Hva tror du? Og hvilke medikamenter vil du anbefale på bakgrunn av det jeg har skrevet? Det hadde betydd veldig mye for meg dersom jeg hadde fått et tilfredstillende svar på det jeg lurer på. Veldig takknemlig for svar! På forhånd mange takk! Først vil jeg si at Seroquel, som du bruker nå, kan være et like bra alternativ som Zyprexa. De nye antipsykotika er like gode, men det er forskjell fra individ til individ om hvilket som er best. Diagnosen er tydeligvis vanskelig også for de psykiatere som har truffet deg i RL. Jeg vil derfor ikke begi meg inn på noe forsøk på nett-diagnostikk. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/110541-nhd-hvilket-medikament-vil-du-anbefale/#findComment-655821 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.