Gå til innhold

Jeg har sluttet!!


carma

Anbefalte innlegg

Jepp.. nå har jeg lest den berømte boken til Allen, og sluttet tvert :o)

Jeg er en ikke-røyker!

Jeg har jo prøvd å slutte mange ganger før, men har slitt meg ihjel og gitt etter for suget hver gang. Nå derimot går det veldig bra.

De andre gangene har jeg kvinnet meg opp lenge først, og virkelig tenkt at jeg var motivert.

Denne gangen hadde jeg ikke en gang tenkt til å slutte riktig enda. Katta tok en klatretur i bokylla og rauset ut en haug med bøker, bl.a. denne. Så da tenkte jeg at jeg kunne jo ta en titt i den.

- Så var det gjort :o)

Dette er dag 3, og det går altså mistenkelig lett... Må jeg forvente en kjempebombe snart? Blir nesten bekymret over at det kjennes så enkelt, jeg.

Eller skal jeg glede meg til dag 5's åpenbaring? :-p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest CatePus

Uansett, hold oss informert.

Vurderer å kjøpe boka selv, hvis den virkelig er så fantastisk som folk skal ha det til

*host hark*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uansett, hold oss informert.

Vurderer å kjøpe boka selv, hvis den virkelig er så fantastisk som folk skal ha det til

*host hark*

En røykende katt? Det er sjeldent å se.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jøss, carma!

Så flink du er!

*løper ned til svigerinnen min for å låne boken*

:-)

*klem*

Gjør det! Jeg kan jo ikke annet enn å anbefale den på det sterkeste :o)

Hvis det fortsetter like enkelt som nå tror jeg det er fare for at jeg blir en Allen-misjonær :-o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei, høres bra ut at du er kvitt lasten.

Kan du, hvis mulig, fortelle hva som er den røde tråden i boka? Hva er det denne forfatteren kan som ikke de andre kan?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, høres bra ut at du er kvitt lasten.

Kan du, hvis mulig, fortelle hva som er den røde tråden i boka? Hva er det denne forfatteren kan som ikke de andre kan?

Boka er egentlig aller mest en kunnskapskilde. Den gir ikke kunnskap om hvor fæle lunger og blodårer røykere har, eller om alle de grusomme, stygge sykdommene røykere får - det vet alle fra før.

Men den gir kunnskap og fakta om hvordan kroppen rent fysisk reagerer på stoffet nikotin, og om hvordan hjernen mentalt alltid har trodd at det er. Den gir kunnskap om gale tankemønstre og løsninger til hvordan forandre på disse. Den gir forklaringer på hvorfor man tenker som man gjør om røyking og det å slutte.

Den har også klare og enkle instrukser man skal følge opp. Disse er så få og selvsagte at du, når du er ferdig med boken, ikke vil komme til å tenke på det en gang - det kommer helt automatisk. Jeg har ikke bladd tilbake i boken for å "huske hvordan noe var" etter at jeg sluttet.

I dag er min 10'ende dag som ikke-røyker, og jeg har ikke gjort annet enn å nyte hver eneste dag. Jeg har vært ute med røyke-venner, sittet på café, vært på fest og hyttetur, men jeg har ikke så mye som hatt ett ønske om å holde en sigarett mellom fingrene en eneste gang :o)

Pengene jeg brukte på å kjøpe boken var tjent inn igjen på under en uke, etter at jeg sluttet.

PS: Boken provoserte meg veldig i starten, og piggene struttet som på et oppblåst piggsvin... Men jeg bestemte meg for å lese boken ut, og jeg skjønte sammenhengen (og hvorfor det provoserte meg) da jeg var ferdig.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Boka er egentlig aller mest en kunnskapskilde. Den gir ikke kunnskap om hvor fæle lunger og blodårer røykere har, eller om alle de grusomme, stygge sykdommene røykere får - det vet alle fra før.

Men den gir kunnskap og fakta om hvordan kroppen rent fysisk reagerer på stoffet nikotin, og om hvordan hjernen mentalt alltid har trodd at det er. Den gir kunnskap om gale tankemønstre og løsninger til hvordan forandre på disse. Den gir forklaringer på hvorfor man tenker som man gjør om røyking og det å slutte.

Den har også klare og enkle instrukser man skal følge opp. Disse er så få og selvsagte at du, når du er ferdig med boken, ikke vil komme til å tenke på det en gang - det kommer helt automatisk. Jeg har ikke bladd tilbake i boken for å "huske hvordan noe var" etter at jeg sluttet.

I dag er min 10'ende dag som ikke-røyker, og jeg har ikke gjort annet enn å nyte hver eneste dag. Jeg har vært ute med røyke-venner, sittet på café, vært på fest og hyttetur, men jeg har ikke så mye som hatt ett ønske om å holde en sigarett mellom fingrene en eneste gang :o)

Pengene jeg brukte på å kjøpe boken var tjent inn igjen på under en uke, etter at jeg sluttet.

PS: Boken provoserte meg veldig i starten, og piggene struttet som på et oppblåst piggsvin... Men jeg bestemte meg for å lese boken ut, og jeg skjønte sammenhengen (og hvorfor det provoserte meg) da jeg var ferdig.

Lykke til!

Jeg vet ikke mer om boka enn det du sier, men hemmeligheten, tror jeg, er å gjøre røyking og slutte-å-røyke-problemet til et ikke-problem. Dytt det bort, la det svinne hen og la røyking/ikke-røyking bli den meningsløse bagatellen det er.

Folk som fokuserer dag og natt på at de holder på å slutte er dømt til å mislykkes.

Jeg fikk beskjed om at jeg var gravid, røyka minimalt i tre dager og så var det slutt. Ikke noe problem selv om jeg lå på rundt 20-25-om-dagen og hadde inhalert i 12 år :)

***

Men fortell... hva er det som provoserer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke mer om boka enn det du sier, men hemmeligheten, tror jeg, er å gjøre røyking og slutte-å-røyke-problemet til et ikke-problem. Dytt det bort, la det svinne hen og la røyking/ikke-røyking bli den meningsløse bagatellen det er.

Folk som fokuserer dag og natt på at de holder på å slutte er dømt til å mislykkes.

Jeg fikk beskjed om at jeg var gravid, røyka minimalt i tre dager og så var det slutt. Ikke noe problem selv om jeg lå på rundt 20-25-om-dagen og hadde inhalert i 12 år :)

***

Men fortell... hva er det som provoserer?

"...men hemmeligheten, tror jeg, er å gjøre røyking og slutte-å-røyke-problemet til et ikke-problem. Dytt det bort, la det svinne hen og la røyking/ikke-røyking bli den meningsløse bagatellen det er."

Det er litt av poenget med boka. Den gir ren kunnskap om dette, og hjelper hjernen til å omprogrammere seg i forhold til de inntrykkene man alltid har fått om det å slutte å røyke.

Det som provoserte meg i starten var de stadige gjentakelsene av ord, uttrykk og setninger. Ikke slik at et poeng ble nevnt flere ganger (det kan jeg leve med), men at nøyaktig samme setningsformulering ble brukt om og om igjen, som om det var et nytt poeng hver gang.

Hjernen sier "JADA, jeg har hørt det nå!!" - men poenget skjønner man på slutten, når man innser at hjernen faktisk trengte å høre det så mange ganger for at det skulle synke inn og gro seg fast :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"...men hemmeligheten, tror jeg, er å gjøre røyking og slutte-å-røyke-problemet til et ikke-problem. Dytt det bort, la det svinne hen og la røyking/ikke-røyking bli den meningsløse bagatellen det er."

Det er litt av poenget med boka. Den gir ren kunnskap om dette, og hjelper hjernen til å omprogrammere seg i forhold til de inntrykkene man alltid har fått om det å slutte å røyke.

Det som provoserte meg i starten var de stadige gjentakelsene av ord, uttrykk og setninger. Ikke slik at et poeng ble nevnt flere ganger (det kan jeg leve med), men at nøyaktig samme setningsformulering ble brukt om og om igjen, som om det var et nytt poeng hver gang.

Hjernen sier "JADA, jeg har hørt det nå!!" - men poenget skjønner man på slutten, når man innser at hjernen faktisk trengte å høre det så mange ganger for at det skulle synke inn og gro seg fast :o)

Javel, da burde jeg ha skrevet ei slik bok og blitt fantasillionnær, hmmmmm...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Javel, da burde jeg ha skrevet ei slik bok og blitt fantasillionnær, hmmmmm...

Heh... Det er ikke bare bare å få en røyker til å _tro_ på deg når du sier det er lett å slutte.

Metoder som er brukt, fremgangsmåter og tankemønster-brytninger - det er det som gjør boka genial.

Hvem som helst kan vel si til en annen at det egentlig er veldig lett å slutte å røyke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heh... Det er ikke bare bare å få en røyker til å _tro_ på deg når du sier det er lett å slutte.

Metoder som er brukt, fremgangsmåter og tankemønster-brytninger - det er det som gjør boka genial.

Hvem som helst kan vel si til en annen at det egentlig er veldig lett å slutte å røyke.

Folk tror på det de vil tro på. Alle som ikke 'klarer' å slutte slutter ikke nettopp fordi de tror at de ikke klarer å slutte. Et dårlig selvoppfyllende profeti.

Dessuten er det nok slik at som påstår at de ikke 'klarer' å slutte simpelthen ikke vil slutte. Viljen er sterk og har ingen problemer med å finte ut det meste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Folk tror på det de vil tro på. Alle som ikke 'klarer' å slutte slutter ikke nettopp fordi de tror at de ikke klarer å slutte. Et dårlig selvoppfyllende profeti.

Dessuten er det nok slik at som påstår at de ikke 'klarer' å slutte simpelthen ikke vil slutte. Viljen er sterk og har ingen problemer med å finte ut det meste.

Hmm... ja? Jeg har vel ikke ment noe annet. Det er da en selvfølge, det :o)

Viljen har forøvrig hatt veldig lite å si for min del. Når jeg var ferdig med boken skjønte jeg at jeg ikke hadde behov for røyk. At det ikke var et offer å gi det opp. Trengte ingen viljestyrke for å få til det. Det var resultat av nyinntatt kunnskap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm... ja? Jeg har vel ikke ment noe annet. Det er da en selvfølge, det :o)

Viljen har forøvrig hatt veldig lite å si for min del. Når jeg var ferdig med boken skjønte jeg at jeg ikke hadde behov for røyk. At det ikke var et offer å gi det opp. Trengte ingen viljestyrke for å få til det. Det var resultat av nyinntatt kunnskap.

Vilje og viljestyrke er ikke det samme.

Det jeg mener er at hvis du bestemmer deg for noe, hvis du vil noe, fordrer det ikke (nødvendigvis) mye kamp med seg selv eller krisemobilisering. Det er nok at du vil det, så går det nesten av seg selv.

Men uansett - gratulerer med det nye livet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vilje og viljestyrke er ikke det samme.

Det jeg mener er at hvis du bestemmer deg for noe, hvis du vil noe, fordrer det ikke (nødvendigvis) mye kamp med seg selv eller krisemobilisering. Det er nok at du vil det, så går det nesten av seg selv.

Men uansett - gratulerer med det nye livet :)

Slik er det for noen, men langt ifra for alle.

Takk :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du oppdager at det har gått flere dager siden du sluttet å telle røykfrie dager...da kan du kalle deg røykfri...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du oppdager at det har gått flere dager siden du sluttet å telle røykfrie dager...da kan du kalle deg røykfri...

Jeg kalte meg røykfri den dagen jeg bestemte meg for ikke å røyke mer, jeg.

Hvorfor skal jeg kalle meg en røyker når jeg ikke røyker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei, carma :) Først av alt: du er kjempeflink! :))

jeg bestilte boka etter at Basse pratet så positivt om den, og jeg fikk den i dag. Så nå har jeg endel spørsmål..

Når tok du din første røyk - før du begynte å lese boka eller etter at du hadde begynt på boka? Det står at hvis man ennå røyker, så kan man ta en røyk mens man leser boka.. men - klarer man det virkelig da også?

Er spent på hvordan boka er :) Skal begynne å lese den etterpå

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kalte meg røykfri den dagen jeg bestemte meg for ikke å røyke mer, jeg.

Hvorfor skal jeg kalle meg en røyker når jeg ikke røyker?

Nei, du er ingen røyker når du ikke røyker...Men er det ikke litt tidlig å kalle seg ikkerøyker når en har holdt opp en dag?? I så fall var jeg ikke røyker hver uke og røyker i helgene tidligere...

Men selvsagt så er det jo fint å overbevise seg selv, ved å si til seg selv hver dag ; Jeg er ikke røyker...

Men kurert synest ikke jeg en er før en slutter å tenke på røyk hver dag, og slutter å telle dager...I mellom tiden er man en som holder på å slutte å røyke....Etter min oppfatning..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...