Gå til innhold

Nekte diagnosesetting? NHD?

Anbefalte innlegg

Gjest DinaS
Skrevet

Jeg er innlagt på en psykiatrisk avdeling i 3 mnd. Blir snart skrevet ut. Jeg trodde da jeg ble innlagt at jeg hadde en depresjon og litt angst, men nå vil behandleren min stille en helt annen diagnose på meg! For meg virker det som om han har fått denne diagnosen fra en test han tok på meg, Scid-2. Det er altså en personlighetsforstyrrelse. Jeg er fullstendig uenig i denne diagnosen. Jeg mener at jeg kanskje har noen symptomer på en pers.forstyrrelse, men det har vel de fleste i mer eller mindre grad? Disse symptomene (dårlig tillit til andre) plager meg ikke og jeg jobber med dem, uten at jeg dermed trenger noen diagnose for det!

Kan jeg nekte behandleren min å skrive denne diagnosen på meg? Kan jeg klage et sted? Kreve ny utredning?

Dette er som du skjønner, veldig viktig for meg! Jeg føler meg stemplet, gal, rar og farlig når jeg får en diagnose som sier at det er noe galt med personligheten min.

mvh

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tror ikke du kan nekte behandleren å sette en diagnose.

Det du kan gjøre er å snakke med vedkommende om hvor belastende det er for deg å få denne diagnosen. Kanskje kan vedkommende klare å beskrive problemene dine uten å bruke denne merkelappen. Det er mye en kan si, uten at en sier det.

Uansett har du krav på å få vite hvilken begrunnelse behandleren din legger bak det å sette den diagnosen.

Gjør deg kjent med hvilke kriterier, og hvor mange, som må stemme for deg for at du skal oppfylle diagnose kravene. Dette kan du gjøre ved å ta en titt på intervjuet. Det ligger ute på nettet. Søk på SCID-II på Sol.

Så kan dere jo diskutere hvert kriterie for seg.

Tror det er bedre for deg og prøve å sette deg inn i dette og argumentere ut i fra det, enn å hardnakket påstå at du ikke har en pf. Det vil de nok bare ta som bekreftelse på at de har funnet rett diagnose, fordi de fleste pf. pasienter ikke vil innrømmme/ikke ser at de har et problem. Ikke gå i denne fella.

Du kan ha kontroll over hvem som skal få tilsendt epikrisen din. Gi klar beskjed til sykehuset om hvem som ikke skal få epikrisen.

Dersom du nå får denne diagnosen når du reiser ut i fra sykehuset så kan du bare "skuespille" bort evt. pf.trekk. Og få tatt en ny SCID-II etter en god stund. Og når du har lest testen så vet du jo hva du skal svare. Og dersom du i tillegg skulle få en ny behandler etter utskrivelsen så må jo vedkommende forholde seg til det han/hun selv observerer.

Og det er jo den siste diagnosen som teller.

Ikke fortvil. Du blir nok kvitt denne merkelappen før det har gådd alt for lang tid.

Slik merking av folk er vell neppe noe psykiatrien kommer til å være særlig stolt av om noen år. Når en leser om hvordan enkelte i psykiatrien behandler f.eks. autister så skjønner jo en hver at i psykiatrien har de lang-lang vei å gå når det gjelder respekt og menneskeverd! Litt off topic dette men men..

Skrevet

Jeg har både diagnose borderline - personlighetsforstyrrelse, og schizofreni, og er da værken gal, rar eller farlig. Stemplet, kanskje, men heldigvis riktig stemplet. Hvorfor har du så mye i mot at psykiateren finner sykdomstrekk ved personligheten din? Han finner jo ingenting som ikke er der?

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Behandleren må sette den diagnose en mener er mest korrekt. Du har rett til å få en second opinion hos en spesialist ved et annet sykehus.

Men må det være PF _eller_ angst/depresjon?

Kan det ikke være PF _og_ angst/depresjon?

Gjest DinaS
Skrevet

Behandleren må sette den diagnose en mener er mest korrekt. Du har rett til å få en second opinion hos en spesialist ved et annet sykehus.

Men må det være PF _eller_ angst/depresjon?

Kan det ikke være PF _og_ angst/depresjon?

Jo, det er klart at jeg kan ha begge diagnosene. Det jeg mente var at jeg da jeg la meg inn trodde at jeg "bare" hadde depresjon/angst, men at jeg nå har fått en diagnose i tillegg. Dessuten mener behandleren at jeg kanskje primært har en PF og sekundært en depresjon.

Huff, jeg blir gal av alt dette diagnosetullet! Skulle ønske at man bare kunne beskrive personer og de symptomene man har og ikke drive og sette då mange diagnoser... :(

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...