Jake1365380469 Skrevet 27. juni 2003 Skrevet 27. juni 2003 NHD; takk for alltid gode svar! Jeg sliter (som nevnt tidl.)med depresjon. Bruker 40mg cipramil daglig. Føler at de dagene jeg drikker kaffe blir jeg ytterligere veldig deprimert og urolig, og tvangstankene kommer mere voldsomt. Ble ikke sånn før, da jeg brukte cipramilen kun for sosial angst, og ikke var deprimert. Er dette jeg opplever nå bare innbilning, eller kan noen sterke kopper kaffe gjøre dette, evt.redusere effekten av cipramilen? 0 Siter
Kizza1365380506 Skrevet 28. juni 2003 Skrevet 28. juni 2003 Kjære Jake. Jeg har ikke merket noe til det du sier, men nå tar jo jeg cipramil for angst og depresjoner. Men når sant skal sies så drikker jeg nesten ikke kaffe lenger. Kun om morgenen for å våkne. En annen tanke. Cola inneholder jo også koffein, har du merket noe i forhold til det? Klem fra 0 Siter
Gjest Stjernemor Skrevet 28. juni 2003 Skrevet 28. juni 2003 Kaffe er kjent for å forverre angst. Jeg merker det godt på meg selv. 0 Siter
Jake1365380469 Skrevet 28. juni 2003 Forfatter Skrevet 28. juni 2003 Kjære Jake. Jeg har ikke merket noe til det du sier, men nå tar jo jeg cipramil for angst og depresjoner. Men når sant skal sies så drikker jeg nesten ikke kaffe lenger. Kun om morgenen for å våkne. En annen tanke. Cola inneholder jo også koffein, har du merket noe i forhold til det? Klem fra Heisann! Jeg drikker sjelden cola, så det vet jeg ikke, men jeg føler bestemt at kaffen gjør meg verre. Slutter derfor med den! Går det bra med deg da? 0 Siter
Kizza1365380506 Skrevet 28. juni 2003 Skrevet 28. juni 2003 Heisann! Jeg drikker sjelden cola, så det vet jeg ikke, men jeg føler bestemt at kaffen gjør meg verre. Slutter derfor med den! Går det bra med deg da? Ja det går veldig bra nå. Jeg har hatt to stressende uker på jobben med overtid og masse mas så ukene har gått i jobbing og soving. Jeg tror det at jeg bør hvile mye. Merker at jeg har overskudd da men det er jo litt feil at overskuddet skal gå til å klare jobben. Men kanskje det blir bedre etter hvert. Ser i allefall ut som jeg har fått rett dose medisin denne gangen. ) 0 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 28. juni 2003 Skrevet 28. juni 2003 Jeg har aldri hørt at den påvirker depresjon. Derimot er det velkjent at kaffe drastisk kan forverre angst. 0 Siter
Jake1365380469 Skrevet 28. juni 2003 Forfatter Skrevet 28. juni 2003 Ja det går veldig bra nå. Jeg har hatt to stressende uker på jobben med overtid og masse mas så ukene har gått i jobbing og soving. Jeg tror det at jeg bør hvile mye. Merker at jeg har overskudd da men det er jo litt feil at overskuddet skal gå til å klare jobben. Men kanskje det blir bedre etter hvert. Ser i allefall ut som jeg har fått rett dose medisin denne gangen. ) Så fint hvis du har fått medisiner som fungerer for deg! Det er jo kjempefint! 0 Siter
Kizza1365380506 Skrevet 28. juni 2003 Skrevet 28. juni 2003 Så fint hvis du har fått medisiner som fungerer for deg! Det er jo kjempefint! Ja, nå er jeg kjempefornøyd men det skal bli spennende til høsten om jeg må øke dosen da men det går jo greit det og. Hvordan ser du frem til sommeren da? Er det en fin tid for deg? 0 Siter
Gjest kaffeelsker Skrevet 29. juni 2003 Skrevet 29. juni 2003 Jeg har aldri hørt at den påvirker depresjon. Derimot er det velkjent at kaffe drastisk kan forverre angst. Er det koffein som virker angstfremmende, slik at en kan løse problemet ved å drikke koffeeinfri kaffe? 0 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 29. juni 2003 Skrevet 29. juni 2003 Er det koffein som virker angstfremmende, slik at en kan løse problemet ved å drikke koffeeinfri kaffe? Korrekt. Det er koffeinet. 0 Siter
Jake1365380469 Skrevet 29. juni 2003 Forfatter Skrevet 29. juni 2003 Ja, nå er jeg kjempefornøyd men det skal bli spennende til høsten om jeg må øke dosen da men det går jo greit det og. Hvordan ser du frem til sommeren da? Er det en fin tid for deg? Sommeren er grei. Det hjelper på humøret og psyken. Men ikke minst hjelper det å ha orden på ting, mindre uro da. Hva slags medisiner er det du bruker nå, siden det bedre for deg? Har du en fin tid? 0 Siter
Kizza1365380506 Skrevet 29. juni 2003 Skrevet 29. juni 2003 Sommeren er grei. Det hjelper på humøret og psyken. Men ikke minst hjelper det å ha orden på ting, mindre uro da. Hva slags medisiner er det du bruker nå, siden det bedre for deg? Har du en fin tid? Jeg tar thyroxin, cipramil og remeron. Sover godt om natten og føler at psyken er blitt mye bedre. Men nå er jo sen høst, vinter og tidlig vår den verste tiden for meg så det blir spennende å se hvordan det går til høsten. Skal reise til syden med ungene på lørdag og nå har vi tilogmed fått billetter til Elton John konserten på tirsdag så livet er ganske ok akkurat nå. Ha en koselig sommer og nyt den mens du kan du og. Klem fra 0 Siter
soso1365380441 Skrevet 29. juni 2003 Skrevet 29. juni 2003 Jeg er helt enig i at koffein virker angstfremkallende. Nå er det jo en gang slik at angst og tankespinn eller tvangstanker hører sammen? Jo mer angst jo mer tankekjør - eller hva? Mye tankekjør - det er jo negativ tenking og det fremkaller jo depressive følelser. Jo - jeg synes absolutt det er viktig å holde seg unna koffein med tanke på depresjon også. Noe annet er at jeg tror det er viktig både i forhold til depresjon og angst og holde et jevnt blodsukker. Svinginger i blodsukker gir og svinging i hvordan en føler seg. Er en for eksempel sulten blir en mer irritabel og trett- når en lider av depresjon er det lett å tolke disse følelser som om en er på vei inn i en ny depresjon - det er jo ganske likt. Det som gir svinginger i blodsukker er så klart høyt inntak av sukker. Kutt sukker - Om du må ha sukker så bruk fruktose. Det gir ikke like høy svinging i bl.s. Høye svinginger i blodsukke gir deretter høye fall i blodsukker. En ting til - hvetemel gir og slike svinginger. Det har lav glykemisk indeks. Spis derfor grove meltyper - om du har mulighet så hold deg til rugbrød. Det gir jevne blodsukkerverdier. Dessuten er det bedre for tarmen. Et symptom ved depresjon er bl.a treg mage. Rug opphever dette. Visste du at sertonin lagres i tarmen? Bedre peristaltikk i tarmen tror jeg derfor er bra. Jeg kan ikke gi noen bevis for disse ting for deg - for de har ikke vært forsket særlig på, men det er mye brukt i USA. Jeg bruker dette selv ( minus hvete og sukker) og etter en mnd eller to ble jeg langt mer stabil i psyken. En ting til OBS: HALT Med dette menes: når du sliter menalt er det visse situasjoner du skal være obs på: Hungry, Angry, Lonely,Tired. Jeg skrev før en gang det med søvnen til deg. Ellers : trening og å være i naturen hjelper. Kan jeg spørre deg Jake - hva tror du dine psykiske problem grunner i? er det noe fra oppvekst? Jeg har selv prøvd cipramil- for meg virket dette prep. ekstremt angstfremkallende, byttet til et annet og det virket bedre. Husk prep. er ulike på individnivå. Skal en først ta disse er det vesentlig at de funker?? 0 Siter
Jake1365380469 Skrevet 30. juni 2003 Forfatter Skrevet 30. juni 2003 Jeg er helt enig i at koffein virker angstfremkallende. Nå er det jo en gang slik at angst og tankespinn eller tvangstanker hører sammen? Jo mer angst jo mer tankekjør - eller hva? Mye tankekjør - det er jo negativ tenking og det fremkaller jo depressive følelser. Jo - jeg synes absolutt det er viktig å holde seg unna koffein med tanke på depresjon også. Noe annet er at jeg tror det er viktig både i forhold til depresjon og angst og holde et jevnt blodsukker. Svinginger i blodsukker gir og svinging i hvordan en føler seg. Er en for eksempel sulten blir en mer irritabel og trett- når en lider av depresjon er det lett å tolke disse følelser som om en er på vei inn i en ny depresjon - det er jo ganske likt. Det som gir svinginger i blodsukker er så klart høyt inntak av sukker. Kutt sukker - Om du må ha sukker så bruk fruktose. Det gir ikke like høy svinging i bl.s. Høye svinginger i blodsukke gir deretter høye fall i blodsukker. En ting til - hvetemel gir og slike svinginger. Det har lav glykemisk indeks. Spis derfor grove meltyper - om du har mulighet så hold deg til rugbrød. Det gir jevne blodsukkerverdier. Dessuten er det bedre for tarmen. Et symptom ved depresjon er bl.a treg mage. Rug opphever dette. Visste du at sertonin lagres i tarmen? Bedre peristaltikk i tarmen tror jeg derfor er bra. Jeg kan ikke gi noen bevis for disse ting for deg - for de har ikke vært forsket særlig på, men det er mye brukt i USA. Jeg bruker dette selv ( minus hvete og sukker) og etter en mnd eller to ble jeg langt mer stabil i psyken. En ting til OBS: HALT Med dette menes: når du sliter menalt er det visse situasjoner du skal være obs på: Hungry, Angry, Lonely,Tired. Jeg skrev før en gang det med søvnen til deg. Ellers : trening og å være i naturen hjelper. Kan jeg spørre deg Jake - hva tror du dine psykiske problem grunner i? er det noe fra oppvekst? Jeg har selv prøvd cipramil- for meg virket dette prep. ekstremt angstfremkallende, byttet til et annet og det virket bedre. Husk prep. er ulike på individnivå. Skal en først ta disse er det vesentlig at de funker?? det kan godt være det kommer av barndommen. Opplevde mye krangling og skillsmisse, men ikke mer alvorlige ting enn det. Husker forsåvidt lite av det. Takk for gode råd! 0 Siter
Jake1365380469 Skrevet 1. juli 2003 Forfatter Skrevet 1. juli 2003 Jeg tar thyroxin, cipramil og remeron. Sover godt om natten og føler at psyken er blitt mye bedre. Men nå er jo sen høst, vinter og tidlig vår den verste tiden for meg så det blir spennende å se hvordan det går til høsten. Skal reise til syden med ungene på lørdag og nå har vi tilogmed fått billetter til Elton John konserten på tirsdag så livet er ganske ok akkurat nå. Ha en koselig sommer og nyt den mens du kan du og. Klem fra Du får også kose deg i sommer! Kommer nok til å savne deg her på forumet! Utvilsomt! 0 Siter
Kizza1365380506 Skrevet 2. juli 2003 Skrevet 2. juli 2003 Du får også kose deg i sommer! Kommer nok til å savne deg her på forumet! Utvilsomt! Takk for det. Jeg kommer utvilsomt til å savne dere og! )) 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.