Gå til innhold

6mnd. hvor ofte skal jeg amme ??


tigger

Anbefalte innlegg

Hei.

Min sønn har blitt 6 mnd. og vi har kommet godt i gang med fast føde. (grøt + middag hver dag)

Jeg vil imidlertid fortsette å amme så mye/lenge som mulig.

Jeg ammer hver morgen, og 1-2 ganger på dagtid også om kvelden før han legger seg.

Nå i det siste har han også våknet på natten og er sulten 1-2 ganger.

Bør jeg gi ham mere fast føde om dagen for at han ikke skal våkne om natten ?

Hvor mange "puppemåltider" bør et barn på 6 mnd. ha om dagen ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Anette Huitfeldt, jordmor

Kjære tigger. Det er høyst varierende hvor mange ganger i døgnet mødre ammer sine barn ved 6 mnd. alder. Det kommer litt an på hvor mange faste måltider i døgnet barnet får i tillegg til barnets individuelle behov. Det er vanlig å amme i tilknytning til måltidet med fast føde. Utover det trenger barnet gjerne å die flere ganger mellom måltidene. Hvis du gjerne vil fortsette å amme mye og lenge kan du gjerne øke antall amminger da morsmelken dekker opp mot 2/3 av energibehovet frem mot barnets første leveår. Det er ingen hast med å øke antall måltider med fast føde så lenge du ammer mye og vektøkningen og trivselen er tilfredsstillende. Alternativt til å amme hyppigere er å øke antall faste måltider. Det er ikke alltid en sammenheng mellom antall måltider på dagen og nattesøvn. Mange barn ammes fortsatt om natten ved 6 mnd alder. Noen synes dette er greit og andre prøver diverse tiltak for å få barnet til å sove gjennom natten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...