firebird1365380441 Skrevet 29. juni 2003 Skrevet 29. juni 2003 Jeg har brukt zoloft i noen år nå og har ikke hatt andre bivirkninger enn sterk nattesvette. Til nå har det gått greit på tross av svettingen, men de to siste ukene har jeg våknet flere ganger hver natt, gjennomvåt av svette. Nå er det såpass ubehagelig at jeg vurderer å bytte medisin, selv om zoloft har vært den desidert beste medisinen jeg har tatt på minst 10-12 år. Jeg har pløyet meg gjennom felleskatalogen og har funnet ut at nefadar( eller hva den nå heter) ikke har oppgitt nattesvette som bivirkning. Ikke vektøkning heller, noe som er ganske viktig ettersom jeg fremdeles sliter med vekta, med en bmi på 30,4. Nå lurer jeg på om jeg virkelig skal snakke med legen min om å bytte... Er veldig usikker på hvor godt denne medisinen virker på f.eks impulskontroll , angst og selvsagt "Borderline svingninger". Jeg skjønner selvsagt at jeg selv har mye innvirkning på hvordan jeg har det og tar det, men jeg føler meg likevel ikke trygg nok til å kutte ut medisinen heller.Særlig ikke i den fasen jeg er i akkurat nå!!! Men det sier vel seg selv... På den andre siden er jeg innmari lei av vått og klamt sengetøy hver bidige natt, i sær nå om sommeren. Ugh! Jeg lurer også på hvor lang tid jeg eventuelt vil bruke på nedtrapping av zoloft? Står på 150 mg fordelt på 100 mg om morgenen og 50 mg om kvelden. Hva må jeg regne med av bivirkninger under nedtrapping? Hvor lang tid vil det ta fra seponering av zoloft til jeg evt kan starte opp med nefadar? Og hva er doseringen av nefadar? Har den noen andre kjente bivirkninger enn det som er oppgitt i felleskatalogen?Den jeg har er fra 2000, så det har muligens kommet til noe nytt siden den gang... Om du NHD, eller noen andre har erfaringer eller vet noe om dette, ville jeg bli veldig glad for svar. På forhånd takk! Mvh 0 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 29. juni 2003 Skrevet 29. juni 2003 Nefadar er trukket tilbake fra markedet. Kanskje kan du opprettholde den gode virkningen, men slippe svettingen bare ved å skifte fra Zoloft til en annen SSRI. 0 Siter
butterfly1 Skrevet 30. juni 2003 Skrevet 30. juni 2003 Hei! Jeg har også brukt Zoloft. Følte meg veldig "flat" av den. Byttet så til Nefadar. Den fungerte bedre, men svettet endel om natten. Bruker nå Cipramil.Begynte for 3 uker siden. Nattsvetten er borte og den har fungert bra så langt, bortsett fra at jeg ble dårlig de 3-4 første dagene ved bytte av medikament. 0 Siter
butterfly1 Skrevet 1. juli 2003 Skrevet 1. juli 2003 Hei! Jeg har også brukt Zoloft. Følte meg veldig "flat" av den. Byttet så til Nefadar. Den fungerte bedre, men svettet endel om natten. Bruker nå Cipramil.Begynte for 3 uker siden. Nattsvetten er borte og den har fungert bra så langt, bortsett fra at jeg ble dårlig de 3-4 første dagene ved bytte av medikament. Hei! Har et godt råd til deg ang. nattsvette. Hvis du har dyne av syntetisk fiber, kan du prøve å bytte til sommerdyne av dun. Denne er tynn og veldig lett. Ikke klam og tung slik som syntetiske ofte blir 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.