petriks Skrevet 30. juni 2003 Del Skrevet 30. juni 2003 Hei igjen. Først litt orientering fra 63 år gammel dame: Har hatt perioder m. angst fra ungdommen av. For ca. 20 år siden fikke jeg 25 mg Anafranil for angst og som jeg hadde meget god effekt av. Gikk på dette i mange år, hadde ikke søvnproblemer disse årene. Medisinfri i endel år nå, men i vår fikk jeg dette tilbake med daglig angst, uro og nervøsitet (ikke depr.)Legen satte meg på 10 mg Fontex i første omgang, men ble "giret" om dagen og da begynte søvnproblemene. Liggende natt etter natt, kunne sove 1- 2 timer sent på morgenen. Legen ga meg så 15 mg Sobril + Imovane 7,5 mg. Hadde da både innsovingsproblemer + mye oppvåkning. Sluttet m. Fontex men søvnprobl. fortsatte i ettertid. Har brukt Sobril + Imovane hele april og mai, og ble satt på 50 mg Anafranil i slutten av mai, i tillegg Sobril og Imovane (byttet Anafranildose fra kveld til morgen etter råd fra deg, og det er ok..var sånn jeg tok dem forrige gang). Etter 5 uker på 50 mg Anafranil ville han ha meg ned på 25 mg og det har jeg nå gjort. Grunnen var høy LD, men som var normal da jeg begynte m. Anafranil (tror selv årsaken var daglig inntak av Nexium i over ett år - var til gastroskoip og fikk dem da. Bruker nå stort sett bare 1-2 pr uke hvis behovet melder seg). Har det bra på 25 mg Anafranil, og bruker sjelden beroligende på dagtid. Men søvnen er ikke helt bra fortsatt. Bare jeg får begynne å sove så sover jeg 5-6-7 timer, varierende. Jeg spurte deg her før om Vallergan (vil helt ikke bruke Sobril og Imovane hver natt). Forleden natt tok jeg 15 mg ( 1 1/2) Vallergan ca. 2 t før leggetid og sov godt. I går kveld tok jeg det samme, men ble liggende våken til ca. 04.30, hvorpå jeg sto opp og tok 5 mg Stesolid (har noen "på lur" og de virker fortere enn Sobril), sovnet så og fikk meg ca. 3 timers søvn. Har ikke sluppet tanken på Vallergan ennå og har flg. spørsmål: 1. Du nevnte inntak av 20-40 mg Vallergan. Hvor mange mg tror du jeg kan få sovet på i ca. 2-3 uker for så å ta pause i en ukes tid og da bruke Imovane (begge mister jo endel effekt etterhver)?? 2.Har du andre forslag?? Ser du anbefaler Tolvon (x antall mg). Kan dette brukes når jeg tar Anafranil, og hvis så at dette kan brukes,men at Tolvon ikke virker, kan jeg da ta Imovane eller Sobril/Stesolid i tillegg akkurat den natten, eller de nettene om jeg må øke mg av Tolvon?? 3.Kan en slutte brått med Tolvon når den blir brukt som sovemedisin?? 4. Har du andre medisinforslag?? 5. Kan en få innsovningsproblemer ved dosereduksjon av Anafranil. Dette ble langt, men er svært takknemlig om du tar deg tid til å svare meg. Mvh 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/111039-anafranilbivirkninger-din-oppmerksomhet-atter-en-gang-nhd/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 30. juni 2003 Del Skrevet 30. juni 2003 1. Du nevnte inntak av 20-40 mg Vallergan. Hvor mange mg tror du jeg kan få sovet på i ca. 2-3 uker for så å ta pause i en ukes tid og da bruke Imovane (begge mister jo endel effekt etterhver)? S: Prøv deg frem. Øk med 10 mg per natt inntil god søvn. Gå ikke over 50 mg. 2.Har du andre forslag?? Ser du anbefaler Tolvon (x antall mg). Kan dette brukes når jeg tar Anafranil, og hvis så at dette kan brukes,men at Tolvon ikke virker, kan jeg da ta Imovane eller Sobril/Stesolid i tillegg akkurat den natten, eller de nettene om jeg må øke mg av Tolvon? S: Tolvon og Anafranil kan kombineres. Et problem med "søvnproblemikere" er at de har det så travelt. Ved det ødelegger de hele muligheten for bedring. Om du ikke sover første natten på 10 mg Tolvon, så sover du ikke. Neste natt tar du 20 mg osv. Du kan øke helt til 150 mg. La de andre sovemedisinene ligge! 3.Kan en slutte brått med Tolvon når den blir brukt som sovemedisin? S: Nei, helst ikke. Men en kan trappe relativt raskt ned. Regne med våkne netter når du trapper ned etter kjemisk søvnhjelp. Kroppen trenger tid (og trøtthet) for å venne seg til å sove uten hjelp. 4. Har du andre medisinforslag? S: Nei. 5. Kan en få innsovningsproblemer ved dosereduksjon av Anafranil. S: Nei. Ikke om en ikke forventer eller frykter at en skal få det. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/111039-anafranilbivirkninger-din-oppmerksomhet-atter-en-gang-nhd/#findComment-658481 Del på andre sider Flere delingsvalg…
petriks Skrevet 3. juli 2003 Forfatter Del Skrevet 3. juli 2003 1. Du nevnte inntak av 20-40 mg Vallergan. Hvor mange mg tror du jeg kan få sovet på i ca. 2-3 uker for så å ta pause i en ukes tid og da bruke Imovane (begge mister jo endel effekt etterhver)? S: Prøv deg frem. Øk med 10 mg per natt inntil god søvn. Gå ikke over 50 mg. 2.Har du andre forslag?? Ser du anbefaler Tolvon (x antall mg). Kan dette brukes når jeg tar Anafranil, og hvis så at dette kan brukes,men at Tolvon ikke virker, kan jeg da ta Imovane eller Sobril/Stesolid i tillegg akkurat den natten, eller de nettene om jeg må øke mg av Tolvon? S: Tolvon og Anafranil kan kombineres. Et problem med "søvnproblemikere" er at de har det så travelt. Ved det ødelegger de hele muligheten for bedring. Om du ikke sover første natten på 10 mg Tolvon, så sover du ikke. Neste natt tar du 20 mg osv. Du kan øke helt til 150 mg. La de andre sovemedisinene ligge! 3.Kan en slutte brått med Tolvon når den blir brukt som sovemedisin? S: Nei, helst ikke. Men en kan trappe relativt raskt ned. Regne med våkne netter når du trapper ned etter kjemisk søvnhjelp. Kroppen trenger tid (og trøtthet) for å venne seg til å sove uten hjelp. 4. Har du andre medisinforslag? S: Nei. 5. Kan en få innsovningsproblemer ved dosereduksjon av Anafranil. S: Nei. Ikke om en ikke forventer eller frykter at en skal få det. Hei. Hjertelig takk for ditt svar :-)) Nå er jeg litt klokere. Har alltid hatt "trang" til informasjon om saker og ting, men egentlig ikke så lett å få det bestandig, så dette "opplegget" med spørsmål og svar fra en som kan faget, i dette tilfelle psykiatri,er ei fin ordning for mange. Skal spørre fastlegen min vedr. Vallergan og hvis alt ikke bedrer seg skal jeg legge fram ditt svar vedr. Tolvon. Dessverre skal fastlegen selge sin praksis og reise snart så jeg får en ny fastlege å forholde meg til, og da syns jeg jeg bør vente til han er kommet på "plass" før Tolvon-spørsmålet blir luftet. Bare en kommentar til mitt siste spørsmål og ditt svar: Hadde egentlig forventet å bli bedre med henblikk på problemet mitt da jeg skiftet dosen fra kveld til morgen og gikk ned i dose, men, men..sånn e de berre.... I alle fall: tusen takk NHD 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/111039-anafranilbivirkninger-din-oppmerksomhet-atter-en-gang-nhd/#findComment-661762 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.