Gå til innhold

- Innvandring fører ikke til kriminalitet


Sør

Anbefalte innlegg

Fra Aftenposten:

"- Innvandring fører ikke til kriminalitet

EU-kommisjonen slår fast at innvandring ikke skaper kriminalitet. Derimot mener kommisjonen at land som Norge skaper kriminelle utlendinger.

På kriminalstatistikken i Norge topper innvandrere fra Øst-Europa og innvandrere fra den tredje verden, ifølge Dagsavisen. Men nå har en gruppe forskere som har utarbeidet en rapport for EU-kommisjonen kommet frem til at innvandring ikke skaper kriminalitet.

- Rapporten viser at det ikke finnes noen direkte årsakssammenheng mellom innvandring, kriminalitet og arbeidsledighet,fastslår forskerne.

De mener tvert imot at det er innbyggerne i de europeiske landene som selv skaper en klasse kriminelle innvandrere. Dette gjøres ved at innvandrere blir mistenkeliggjort, sett på som en gruppe og dermed kriminalisert i samfunnet gjennom mediene.

Forskerne understreker viktigheten av å integrere innvandrerne i samfunnet og da særlig følge opp innvandrerbarn i og utenfor skolen.

(NTB)"

Kilde: http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article.jhtml?articleID=574789

Bemerk: "Dette gjøres ved at innvandrere blir mistenkeliggjort, sett på som en gruppe og dermed kriminalisert i samfunnet gjennom mediene."

Nettopp den "oss" og "dem" mentaliteten som florerer enkelte steder.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 122
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Sør

    36

  • soleil

    13

  • Bassisten

    6

  • Ulv I Faarikaal

    6

Mest aktive i denne tråden

Er virkelig innvandrere viljeløse ofre som lar seg påvirke av andres holdninger til å bli kriminelle?

Nei, men så er ikke alle innvandrere kriminelle heller. Kun et lite mindretall.

Problemet er at enkelte gjør dette mindretallet til representanter for alle innvandrere, på samme måte som Hitler gjorde et lite mindretall av jøder til representanter for alle jøder.

Prinsippet bak er akkurat det samme - dessverre.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er jo nesten rasistisk andre veien dette, fordi det er vi som får skylda for at innvandrere begår lovbrudd.

Jeg har ikke noe problem med å se at "dem" og "oss" mentaliteten skaper problemer.

Det er heller ingen tvil om at de bør integreres bedre heller, men dette er ikke bare vårt ansvar.

Når man f.eks ser hvor lite mange innvandrere er interessert i å lære språket vårt så er det ikke noe rart de ikke blir integrert heller.

Hvem vil ansette en utlending i en butikk som ikke kan gjøre seg forståelig på norsk? Eller hva med en lege som ikke forstår hva du sier når du er syk?

Men det er mange av de som kommer til landet her, som begår kriminelle handlinger mens de er på mottaket. Med andre ord de har knapt nok kommet til landet før de gjør noe galt. Jeg tror at de fleste som er kriminelle er kriminelle når de kommer inn i landet. Noen blir det selvsagt senere også, men å tro at den eneste grunnen til at de blir det er fordi vi ikke har vist forståelse og har en "dem" og "oss" holdning blir for dumt. Det er nok mange flere årsaker til kriminaliteten enn som så. Så enkle og ensidige årsaker er det nok ikke.

Som jeg har sagt til deg før Sør, dette du driver med her, blir for ensidig og skader nok mer enn det skaper, desverre.

Du legger hele tiden opp til at det er vi som har all skylden for alt innvandrere gjør eller ikke gjør. Forsøk å se dette litt i fra to sider Sør og ikke vær så veldig ensidig, det skaper bare enda mer rasisme og irritasjon. Det er mange som har påpekt diskusjonmetoden din, så forsøk å endre litt på den. Du har mye bra å komme med, men du bruker kreftene dine feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er jo nesten rasistisk andre veien dette, fordi det er vi som får skylda for at innvandrere begår lovbrudd.

Jeg har ikke noe problem med å se at "dem" og "oss" mentaliteten skaper problemer.

Det er heller ingen tvil om at de bør integreres bedre heller, men dette er ikke bare vårt ansvar.

Når man f.eks ser hvor lite mange innvandrere er interessert i å lære språket vårt så er det ikke noe rart de ikke blir integrert heller.

Hvem vil ansette en utlending i en butikk som ikke kan gjøre seg forståelig på norsk? Eller hva med en lege som ikke forstår hva du sier når du er syk?

Men det er mange av de som kommer til landet her, som begår kriminelle handlinger mens de er på mottaket. Med andre ord de har knapt nok kommet til landet før de gjør noe galt. Jeg tror at de fleste som er kriminelle er kriminelle når de kommer inn i landet. Noen blir det selvsagt senere også, men å tro at den eneste grunnen til at de blir det er fordi vi ikke har vist forståelse og har en "dem" og "oss" holdning blir for dumt. Det er nok mange flere årsaker til kriminaliteten enn som så. Så enkle og ensidige årsaker er det nok ikke.

Som jeg har sagt til deg før Sør, dette du driver med her, blir for ensidig og skader nok mer enn det skaper, desverre.

Du legger hele tiden opp til at det er vi som har all skylden for alt innvandrere gjør eller ikke gjør. Forsøk å se dette litt i fra to sider Sør og ikke vær så veldig ensidig, det skaper bare enda mer rasisme og irritasjon. Det er mange som har påpekt diskusjonmetoden din, så forsøk å endre litt på den. Du har mye bra å komme med, men du bruker kreftene dine feil.

Hei,

Som jeg har påpekt flere ganger, står du fritt til å skrive innlegg selv, istedet for bare å kritisere andre.

===

Og nei - artikkelen kritiserer ikke "oss" på den måten du hentyder. Den påpeker at hvis man isolerer og fornedrer en hvilken som helst gruppe (det være seg mørkhudete, "feite mennesker", osv) over lengre tid, så er det klart at kriminalitet vil øke i denne gruppen.

===

At enkelte individer i gruppen ikke vil lære seg norsk er sikkert sant, men utgjør neppe mange nok til å forklare noe, samt at det åpenbart ikke er noen unnskyldning for vår manglende integrasjon. De aller aller fleste lærer seg språket. (Carl I Hagen kan fremdeles ikke spansk!)

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trodde du var imot at man skulle se på innvandrerere som en gruppe jeg ? Så det er altså greit at man gjør det ???

Her møter du deg selv litt i døra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest på sidelinjen

Dette er jo nesten rasistisk andre veien dette, fordi det er vi som får skylda for at innvandrere begår lovbrudd.

Jeg har ikke noe problem med å se at "dem" og "oss" mentaliteten skaper problemer.

Det er heller ingen tvil om at de bør integreres bedre heller, men dette er ikke bare vårt ansvar.

Når man f.eks ser hvor lite mange innvandrere er interessert i å lære språket vårt så er det ikke noe rart de ikke blir integrert heller.

Hvem vil ansette en utlending i en butikk som ikke kan gjøre seg forståelig på norsk? Eller hva med en lege som ikke forstår hva du sier når du er syk?

Men det er mange av de som kommer til landet her, som begår kriminelle handlinger mens de er på mottaket. Med andre ord de har knapt nok kommet til landet før de gjør noe galt. Jeg tror at de fleste som er kriminelle er kriminelle når de kommer inn i landet. Noen blir det selvsagt senere også, men å tro at den eneste grunnen til at de blir det er fordi vi ikke har vist forståelse og har en "dem" og "oss" holdning blir for dumt. Det er nok mange flere årsaker til kriminaliteten enn som så. Så enkle og ensidige årsaker er det nok ikke.

Som jeg har sagt til deg før Sør, dette du driver med her, blir for ensidig og skader nok mer enn det skaper, desverre.

Du legger hele tiden opp til at det er vi som har all skylden for alt innvandrere gjør eller ikke gjør. Forsøk å se dette litt i fra to sider Sør og ikke vær så veldig ensidig, det skaper bare enda mer rasisme og irritasjon. Det er mange som har påpekt diskusjonmetoden din, så forsøk å endre litt på den. Du har mye bra å komme med, men du bruker kreftene dine feil.

På Dol flyter det av rasister og skaprasister. Det er vel ikke mulig å nevne dem ved navn her og nå selv om fristelsen er stor.

Kjempebra at Sør ikke lar alle innleggende deres stå uimotsagt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

petter smart

Det er fint at du også innser dette etterhvert. Selv om jeg også trodde du var imot å behandle innvandrere som en homogen gruppe.

Leser du artikkelen ser du at de også innser at innvandrere står for uforholdsmessig mye kriminalitet. Det er jo det jeg og flere andre her har sagt flere ganger. Men som de fleste også sier, dette er neppe noe innebygd i innvandrere. Men for å kunne gjøre noe med det må en jo først se problemet. Dette gjør også du nå, og det er bra.

Innser en ikke problemet kan en heller ikke løse det. Dersom hovedproblemet er dårlig integrering må en jo først se konsekvensene av dårlig integrering for å skjønne at nettopp dette er problemet.

Hadde det vært opp til deg hadde jo ingen engang kunne sett på problemstillingen og innvandrerne ville fortsatt hatt de samme problemene. Nå kan vi kanskje gjøre noe med det slik at både de og vi (vi er de som bor her, både hvite og svarte, kristne og muslimer osv) kan få det bedre.

Det er fint å se at du også begynner å innse realiteten her i verden og skjønner at en må se problemet før en kan løse det.

Ønsker deg fortsatt god bedring. Kanskje det blir folk av deg også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er fint at du også innser dette etterhvert. Selv om jeg også trodde du var imot å behandle innvandrere som en homogen gruppe.

Leser du artikkelen ser du at de også innser at innvandrere står for uforholdsmessig mye kriminalitet. Det er jo det jeg og flere andre her har sagt flere ganger. Men som de fleste også sier, dette er neppe noe innebygd i innvandrere. Men for å kunne gjøre noe med det må en jo først se problemet. Dette gjør også du nå, og det er bra.

Innser en ikke problemet kan en heller ikke løse det. Dersom hovedproblemet er dårlig integrering må en jo først se konsekvensene av dårlig integrering for å skjønne at nettopp dette er problemet.

Hadde det vært opp til deg hadde jo ingen engang kunne sett på problemstillingen og innvandrerne ville fortsatt hatt de samme problemene. Nå kan vi kanskje gjøre noe med det slik at både de og vi (vi er de som bor her, både hvite og svarte, kristne og muslimer osv) kan få det bedre.

Det er fint å se at du også begynner å innse realiteten her i verden og skjønner at en må se problemet før en kan løse det.

Ønsker deg fortsatt god bedring. Kanskje det blir folk av deg også.

Velkommen etter, petter.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trodde du var imot at man skulle se på innvandrerere som en gruppe jeg ? Så det er altså greit at man gjør det ???

Her møter du deg selv litt i døra.

??

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er fint at du også innser dette etterhvert. Selv om jeg også trodde du var imot å behandle innvandrere som en homogen gruppe.

Leser du artikkelen ser du at de også innser at innvandrere står for uforholdsmessig mye kriminalitet. Det er jo det jeg og flere andre her har sagt flere ganger. Men som de fleste også sier, dette er neppe noe innebygd i innvandrere. Men for å kunne gjøre noe med det må en jo først se problemet. Dette gjør også du nå, og det er bra.

Innser en ikke problemet kan en heller ikke løse det. Dersom hovedproblemet er dårlig integrering må en jo først se konsekvensene av dårlig integrering for å skjønne at nettopp dette er problemet.

Hadde det vært opp til deg hadde jo ingen engang kunne sett på problemstillingen og innvandrerne ville fortsatt hatt de samme problemene. Nå kan vi kanskje gjøre noe med det slik at både de og vi (vi er de som bor her, både hvite og svarte, kristne og muslimer osv) kan få det bedre.

Det er fint å se at du også begynner å innse realiteten her i verden og skjønner at en må se problemet før en kan løse det.

Ønsker deg fortsatt god bedring. Kanskje det blir folk av deg også.

Du og dei andre som svarar Sør i denne tråden stadfestar berre innhaldet i artikkelen. Tragisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trodde du var imot at man skulle se på innvandrerere som en gruppe jeg ? Så det er altså greit at man gjør det ???

Her møter du deg selv litt i døra.

Ikkje ver barnsleg, punky. Du skjønar skilnaden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

petter smart

Du og dei andre som svarar Sør i denne tråden stadfestar berre innhaldet i artikkelen. Tragisk.

Hva er tragisk?

Det er jo et statistisk faktum at innvandrere fra øst-europa og den tredje verden begår mye mer kriminalitet enn gjennomsnittet.

Dette er jo et problem, men for å løse det må en først akseptere at det er et problem. Deretter kan en se på mulige årsaker, noe de hadde gjort her.

Sør er jo sterk motstander av at en i det hele tatt sier at innvandrere er mer kriminelle. Da er det svært vanskelig å gjøre noe med problemet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva er tragisk?

Det er jo et statistisk faktum at innvandrere fra øst-europa og den tredje verden begår mye mer kriminalitet enn gjennomsnittet.

Dette er jo et problem, men for å løse det må en først akseptere at det er et problem. Deretter kan en se på mulige årsaker, noe de hadde gjort her.

Sør er jo sterk motstander av at en i det hele tatt sier at innvandrere er mer kriminelle. Da er det svært vanskelig å gjøre noe med problemet.

Du skriver: "Sør er jo sterk motstander av at en i det hele tatt sier at innvandrere er mer kriminelle. Da er det svært vanskelig å gjøre noe med problemet."

Jeg er imot å forskjellsbehandle folk basert på folkegruppek, hudfarge, osv.

Gruppen "menn" er ansvarlig for 95% av voldelig kriminalitet, uten at jeg ser at du forsøker å utvise deg selv av den grunn....

Det norske rettsvesenet er basert på hva et INDIVID har gjort, og ikke hva *andre* mennesker i samme tilfeldige gruppe har utført.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikkje ver barnsleg, punky. Du skjønar skilnaden.

Forskjellen på hva da?

Det er slik forskning jeg har etterspurt , men som blant annet Sør har sagt er rasistisk.

Her er resultatet 'positivt' for innvandrere og da er det greit virker det som om Sør tenker.

For de har da faktisk forsket på innvandrere som en gruppe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et politisk bestillingsverk der konklusjonen var forutbestemt.

*ler*

En vanlig (bort)forklaring på at fakta ikke passer overens med dine fordommer, nhd?

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

petter smart

Du skriver: "Sør er jo sterk motstander av at en i det hele tatt sier at innvandrere er mer kriminelle. Da er det svært vanskelig å gjøre noe med problemet."

Jeg er imot å forskjellsbehandle folk basert på folkegruppek, hudfarge, osv.

Gruppen "menn" er ansvarlig for 95% av voldelig kriminalitet, uten at jeg ser at du forsøker å utvise deg selv av den grunn....

Det norske rettsvesenet er basert på hva et INDIVID har gjort, og ikke hva *andre* mennesker i samme tilfeldige gruppe har utført.

Enten blander du kortene eller så lyver du.

Jeg har da aldri sagt at alle innvandrere skal utvises fordi noen av dem er kriminell. Hvor du har det fra må fåglarna vite.

Ikke kan en utvise etniske nordmenn heller, hvor skulle en sende de? Men jeg er tilhenger av at kriminelle nordmenn blir fengslet.

Jeg har sagt at de som begår grov kriminalitet må utvises.

Og jeg har sagt at en må innse at det er problemer med innvandring.

Det er en langt større andel av innvandrere som begår kriminelle handlinger enn det er blant menn. Ser du forskjellen? Hvis du konsentrerer deg så kanskje du klarer det.

Hva rettsvesenet har med dette må de tidligere nevnte fåglarna vite. Men du liker jo å tillegge andre ytringer de aldri har kommet med.

Ser du ikke forskjellen i å dømme noen og å sette inn tiltak? Bør en ikke sette inn tiltak der de trengs mest og gjør mest nytte?

Som du sier, menn står for det meste av voldskriminaliteten. Er det ikke da naturlig at tiltak mot vold retter seg mest mot menn? Det har mindre hensikt å sette inn tiltak mot kvinner da de sjeldnere begår voldskriminalitet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På Dol flyter det av rasister og skaprasister. Det er vel ikke mulig å nevne dem ved navn her og nå selv om fristelsen er stor.

Kjempebra at Sør ikke lar alle innleggende deres stå uimotsagt.

Hvis du skal komme med en slik påstand bør du jo kanskje begrunne den litt mer - og kom gjerne med navn.

Det jeg har etterspurt er en forskning på om innvandrerbakgrunn kan ha noe å si for kriminell handling - og evnt. hva det skyldes. Dette har blant annet Sør vært i mot. Så kommer det en forskning som har gjort akkurat dette - som sier at mye av de kriminelle handlingene skyldes skepsis til innvandrere - da er det plutselig greit for Sør. Jeg skjønner ikke denne plutselige endringen. Kan jo begynne å lure på om det er fordi resultatet er positivt for innvandrere?

Det er jo akkurat det at man ikke skal kunne forske akkurat på dette som bygger opp om mistilliten/skepsisen til innvandrere. Hvis man åpent kan diskutere problemer så vilman kanskej raskere finne en løsning på de også.

Mulig du oppfatter dette som en rasistisk tankegang?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enten blander du kortene eller så lyver du.

Jeg har da aldri sagt at alle innvandrere skal utvises fordi noen av dem er kriminell. Hvor du har det fra må fåglarna vite.

Ikke kan en utvise etniske nordmenn heller, hvor skulle en sende de? Men jeg er tilhenger av at kriminelle nordmenn blir fengslet.

Jeg har sagt at de som begår grov kriminalitet må utvises.

Og jeg har sagt at en må innse at det er problemer med innvandring.

Det er en langt større andel av innvandrere som begår kriminelle handlinger enn det er blant menn. Ser du forskjellen? Hvis du konsentrerer deg så kanskje du klarer det.

Hva rettsvesenet har med dette må de tidligere nevnte fåglarna vite. Men du liker jo å tillegge andre ytringer de aldri har kommet med.

Ser du ikke forskjellen i å dømme noen og å sette inn tiltak? Bør en ikke sette inn tiltak der de trengs mest og gjør mest nytte?

Som du sier, menn står for det meste av voldskriminaliteten. Er det ikke da naturlig at tiltak mot vold retter seg mest mot menn? Det har mindre hensikt å sette inn tiltak mot kvinner da de sjeldnere begår voldskriminalitet.

Som jeg har påpekt en rekke ganger: man kan ikke integrere folk hvis man forskjellsbehandler dem. Per definisjon.

Så lenge "tiltakene" bare skal innsettes mot "mørkhudete" så er de ikke bare mot menneskerettighetene, men også mot sunn fornuft.

Og konkret - hvilke type "tiltak" er det du tenker på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...