Gå til innhold

- Innvandring fører ikke til kriminalitet


Sør

Anbefalte innlegg

Gjest JohnnyB

Nei det er det slett ikkje, og det MÅ du skjøna. I dette tilfellet har Sør heilt rett.

Les avsnitte en gang til, så ser du at det biter seg selv i halen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 122
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Sør

    36

  • soleil

    13

  • Bassisten

    6

  • Ulv I Faarikaal

    6

Mest aktive i denne tråden

Hei,

Du bommer på målet.

La oss si at innvandrere er overrepresentert i kriminalitet, selv etter korrigeringer.

Hva skal man gjøre med det?

Nekte *andre* (uskyldige) innvandrere opphold i Norge fordi ANDRE innvandrere var kriminelle?

Å straffe Per for det Pål har utført?

Med vennlig hilsen

Hva er målet?

Kriminalitet utført av innvandrere er et problem i Norge. Mener du at vi skal ignorere det og kun se på dette som enkeltsaker/individer? Representerer det ikke et samfunnsproblem i dine øyne?

Kan ikke miste perspektivet totalt selv om man har venner i ulike etniske miljøer..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest JohnnyB

Det nivået har du vært på lenge i denne sub-tråden.

Bedre at du debatterer noe saklig.

"Bedre at du debatterer noe saklig."

Der har du selvsagt helt rett.

(Men det skal flere til for å føre en debatt ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Nei, jeg har aldri påstått den er feil, men påpekt at den er irrelevant. I en rettsstat dømmer man ikke folk etter hva *andre* har gjort.

Med vennlig hilsen

Nei, men sier det ikke noe om et samfunnsproblem?

Når en ser på kriminelle handlinger så er visse kjennetegn interessante feks: psykiske helse, klasse, utdanning, voldsutsatt.. etc etc

Hvorfor er det ikke ok å sette innvandrere eller pakstanere i bås når det er ok å sette ADHD pasienter i bås, incestutsatte i bås osv.

Spesielt i forhold til forebygging er slik informasjon viktig.

Hvis en ikke ser mønstre i kriminaliteten hvordan kan en da forebygge?

Og du VIL konsekvent ikke at man skal generalsiere, men se ALLE som individer. Dumt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Les avsnitte en gang til, så ser du at det biter seg selv i halen.

"EU-kommisjonen slår fast at innvandring ikke skaper kriminalitet. Derimot mener kommisjonen at land som Norge skaper kriminelle utlendinger."

Dette tyder:

1) Innvandring skapar ikkje kriminalitet.

2) Pga korleis utlendingane vert handsama i Noreg BLIR dei kriminelle.

Det vil seia at dersom vi endrar på korleis vi forheld oss til innvandrarane, så er det mindre sjans for at dei BLIR kriminelle.

Det vil også seia at med same grad av innvandring, men endra haldningar i Noreg, ville ting vore annleis.

Det er altså ingen årsakssamanheng, og inga motseiing.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest JohnnyB

"EU-kommisjonen slår fast at innvandring ikke skaper kriminalitet. Derimot mener kommisjonen at land som Norge skaper kriminelle utlendinger."

Dette tyder:

1) Innvandring skapar ikkje kriminalitet.

2) Pga korleis utlendingane vert handsama i Noreg BLIR dei kriminelle.

Det vil seia at dersom vi endrar på korleis vi forheld oss til innvandrarane, så er det mindre sjans for at dei BLIR kriminelle.

Det vil også seia at med same grad av innvandring, men endra haldningar i Noreg, ville ting vore annleis.

Det er altså ingen årsakssamanheng, og inga motseiing.

Joda, det er en nødvendig årsakssammenheng, som jeg vist tidligere.

Samme argumentasjonsrekken kan brukes til å hevde at ved å beholde holdningene i norge som de er, og kutte innvandringen, så får vi mindre kriminalitet.

Men dette blir kverulering, det er jeg ening med Sør i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Joda, det er en nødvendig årsakssammenheng, som jeg vist tidligere.

Samme argumentasjonsrekken kan brukes til å hevde at ved å beholde holdningene i norge som de er, og kutte innvandringen, så får vi mindre kriminalitet.

Men dette blir kverulering, det er jeg ening med Sør i.

"Samme argumentasjonsrekken kan brukes til å hevde at ved å beholde holdningene i norge som de er, og kutte innvandringen, så får vi mindre kriminalitet."

Ja, og vi får eit samfunn som eg ikkje vil vera ein del av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest stoiker

Innvandrere blir faktisk kvotert inn i utdanning og i arbeidslivet. Spesielt innen helse og sosial, fengselsvesenet osv.

Flott, ikke sant!? Nå er det min erfaring at mange med innvandrerbakgrunn har gode nok karakterer til å komme inn uten kvotering, da. Det skal bli spennende om få år å oppleve mer av deres flerkulturelle impulser!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, men sier det ikke noe om et samfunnsproblem?

Når en ser på kriminelle handlinger så er visse kjennetegn interessante feks: psykiske helse, klasse, utdanning, voldsutsatt.. etc etc

Hvorfor er det ikke ok å sette innvandrere eller pakstanere i bås når det er ok å sette ADHD pasienter i bås, incestutsatte i bås osv.

Spesielt i forhold til forebygging er slik informasjon viktig.

Hvis en ikke ser mønstre i kriminaliteten hvordan kan en da forebygge?

Og du VIL konsekvent ikke at man skal generalsiere, men se ALLE som individer. Dumt.

Hvis man skal generalisere skal man gjøre det etter noe som kan være ÅRSAK (ikke korrelasjon) til kriminalitet.

Hudfarge/folkegruppe er åpenbart ikke noen årsak, med mindre man er en rabiat rasist. (Selv om statistikken viser at det er en korrelasjon mellom folkegruppe og kriminalitet.)

Hvis man derimot ser på mulige årsaker til kriminalitet, studerer man ALLE (uavhengig av etnisk opprinnelse) som er f. eks. "fattige", "marginaliserte i samfunnet", "utsatt for overgrep", "har krigserfaring", osv.

Dette er mulige årsaker. Folkegruppe/rase er ikke noen årsak.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er målet?

Kriminalitet utført av innvandrere er et problem i Norge. Mener du at vi skal ignorere det og kun se på dette som enkeltsaker/individer? Representerer det ikke et samfunnsproblem i dine øyne?

Kan ikke miste perspektivet totalt selv om man har venner i ulike etniske miljøer..

Hei,

For meg har dette lite å gjøre med "venner", men med menneskerettigheter.

Det er absolutte prinsipper at man ikke skal straffes for det andre har gjort, at man er lik foran loven, og at man er uskyldig inntil det motsatte er bevist.

Selvsagt er kriminalitet et samfunnsproblem, men hvis vi avviker fra menneskerettighetene i vår iver for å bekjempe kriminalitet, så blir vi selv kriminelle.

Så kampen mot kriminalitet må føres innenfor menneskerrettighetene og på en måte som er en rettsstat verdig - uten å straffe Ahmed for det Ali har gjort.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest essens

"Problemet er at enkelte gjør dette mindretallet til representanter for alle innvandrere, på samme måte som Hitler gjorde et lite mindretall av jøder til representanter for alle jøder."

Hvem påstår dette?? Har lest innlegg etter innlegg, og har ikke kommet fram til at noen har sagt at mindretall(?) er representanter for alle.

Er det noen her som mener det??

Har sittet og lest deler av denne debatten.

Dersom man tror at skytedramaet på Gardermoen sier noe om andre pakistanske innvandrere, lar man et mindretall representere hele gruppa. Flertallet av pakistanere i Norge løper ikke rundt og skyter på folk. Men dersom man leser aviser, virker det slik.

Akkurat som flertallet av innvandrere i Norge ikke voldtar norske jenter, selv om selveste Carl I Hagen synes å mene det. Akkurat han bør kanskje undersøke om Søviknes er egnet til å representere FrP - ingen røyk uten ild, vet du. Eller er Søviknes ikke representativ for alle andre FrP-ere, og hvorfor ikke?

Det er i hvert fall slik når det gjelder innvandrere, så da er det nok slik når det gjelder FrP også.

Eller?

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest 567567

Har sittet og lest deler av denne debatten.

Dersom man tror at skytedramaet på Gardermoen sier noe om andre pakistanske innvandrere, lar man et mindretall representere hele gruppa. Flertallet av pakistanere i Norge løper ikke rundt og skyter på folk. Men dersom man leser aviser, virker det slik.

Akkurat som flertallet av innvandrere i Norge ikke voldtar norske jenter, selv om selveste Carl I Hagen synes å mene det. Akkurat han bør kanskje undersøke om Søviknes er egnet til å representere FrP - ingen røyk uten ild, vet du. Eller er Søviknes ikke representativ for alle andre FrP-ere, og hvorfor ikke?

Det er i hvert fall slik når det gjelder innvandrere, så da er det nok slik når det gjelder FrP også.

Eller?

Mvh

Vi tror at alle negre er late, vi skjønner ikke at pakistanere er 99% hederlige folk.

Vi er rett og slett for dumme, vi nordmenn. Derfor må en gruppe barnevakter hele året kontinuerlig opplyse oss døgnet rundt at bare noen få av våre nye landsmenn er uredelige.

Akkurat som vi ikke vet det.

Men tre gale drepte en utlending, og straks har hele det norske folk ansvaret for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest essens

Dette er jo nesten rasistisk andre veien dette, fordi det er vi som får skylda for at innvandrere begår lovbrudd.

Jeg har ikke noe problem med å se at "dem" og "oss" mentaliteten skaper problemer.

Det er heller ingen tvil om at de bør integreres bedre heller, men dette er ikke bare vårt ansvar.

Når man f.eks ser hvor lite mange innvandrere er interessert i å lære språket vårt så er det ikke noe rart de ikke blir integrert heller.

Hvem vil ansette en utlending i en butikk som ikke kan gjøre seg forståelig på norsk? Eller hva med en lege som ikke forstår hva du sier når du er syk?

Men det er mange av de som kommer til landet her, som begår kriminelle handlinger mens de er på mottaket. Med andre ord de har knapt nok kommet til landet før de gjør noe galt. Jeg tror at de fleste som er kriminelle er kriminelle når de kommer inn i landet. Noen blir det selvsagt senere også, men å tro at den eneste grunnen til at de blir det er fordi vi ikke har vist forståelse og har en "dem" og "oss" holdning blir for dumt. Det er nok mange flere årsaker til kriminaliteten enn som så. Så enkle og ensidige årsaker er det nok ikke.

Som jeg har sagt til deg før Sør, dette du driver med her, blir for ensidig og skader nok mer enn det skaper, desverre.

Du legger hele tiden opp til at det er vi som har all skylden for alt innvandrere gjør eller ikke gjør. Forsøk å se dette litt i fra to sider Sør og ikke vær så veldig ensidig, det skaper bare enda mer rasisme og irritasjon. Det er mange som har påpekt diskusjonmetoden din, så forsøk å endre litt på den. Du har mye bra å komme med, men du bruker kreftene dine feil.

Hvor har du det fra at innvandrere er så lite interessert i å lære norsk?

Dem jeg kjenner, snakker mer korrekt norsk enn jeg og ungene deres kan lese norsk lenge før de "heilnorske" i samme klasse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest essens

Vi tror at alle negre er late, vi skjønner ikke at pakistanere er 99% hederlige folk.

Vi er rett og slett for dumme, vi nordmenn. Derfor må en gruppe barnevakter hele året kontinuerlig opplyse oss døgnet rundt at bare noen få av våre nye landsmenn er uredelige.

Akkurat som vi ikke vet det.

Men tre gale drepte en utlending, og straks har hele det norske folk ansvaret for det.

"Men tre gale drepte en utlending, og straks har hele det norske folk ansvaret for det" hva mener du med det?

Hvem drepte de og hvem var de?

Og når vi snakker om drap, hva med rullestolbrukeren i Bergen som ble drept - skal vi gi alle Vestlendinger stempel som mistenkelige fordi han sannsynligvis ble drept av en Vestlending?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Under på D

Hvor har du det fra at innvandrere er så lite interessert i å lære norsk?

Dem jeg kjenner, snakker mer korrekt norsk enn jeg og ungene deres kan lese norsk lenge før de "heilnorske" i samme klasse?

Utrolig bra! Hvor i landet bor du? Dette bør avisene få med seg! Det er jo ikke mindre enn en sensasjon!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest 567567

"Men tre gale drepte en utlending, og straks har hele det norske folk ansvaret for det" hva mener du med det?

Hvem drepte de og hvem var de?

Og når vi snakker om drap, hva med rullestolbrukeren i Bergen som ble drept - skal vi gi alle Vestlendinger stempel som mistenkelige fordi han sannsynligvis ble drept av en Vestlending?

Tre gale drepte Benjamin.

Av 100 spurte utlendinger har bare 12 opplevd rasisme, burde det ikke vært fler når de har vært her i snitt 12 år ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest essens

Utrolig bra! Hvor i landet bor du? Dette bør avisene få med seg! Det er jo ikke mindre enn en sensasjon!

Oslo - østkanten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest essens

Tre gale drepte Benjamin.

Av 100 spurte utlendinger har bare 12 opplevd rasisme, burde det ikke vært fler når de har vært her i snitt 12 år ?

Er 100 spurte representativt utvalg?

Og hvordan ble rasisme definert?

Og hvordan ble spørsmålene stilt?

Ville det lønne seg å svare ja?

Ville det lønne seg å svare nei?

Ville du svare at du ble diskriminert i et land du ønsker å bli værende i og holde deg inne med myndighetene i?

Jeg har ofte lurt på, når så mange kvinner oppgir at de har vært utsatt for seksuelle overgrep, hvordan definerer man overgrep? Subjektivt? Objektivt? Det kan jo tenkes jeg opplever seksuell oppmerksomhet smigrende, mens hun ved siden av opplever nøyaktig samme oppmerksomhet som dypt krenkende.

Hvis jeg trekker linjene til rasisme, kan det jo godt tenkes at også opplevelsen av diskriminering er subjektiv?

Altfor mange spørreundersøkelser definerer ikke og avgrenser ikke skikkelig. Det blir som å stikke tunga ut av vinduet, det blir "som man roper i skogen får man svar" - . Det er ikke så enkelt dette her. Ingen lette svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest luril

Er 100 spurte representativt utvalg?

Og hvordan ble rasisme definert?

Og hvordan ble spørsmålene stilt?

Ville det lønne seg å svare ja?

Ville det lønne seg å svare nei?

Ville du svare at du ble diskriminert i et land du ønsker å bli værende i og holde deg inne med myndighetene i?

Jeg har ofte lurt på, når så mange kvinner oppgir at de har vært utsatt for seksuelle overgrep, hvordan definerer man overgrep? Subjektivt? Objektivt? Det kan jo tenkes jeg opplever seksuell oppmerksomhet smigrende, mens hun ved siden av opplever nøyaktig samme oppmerksomhet som dypt krenkende.

Hvis jeg trekker linjene til rasisme, kan det jo godt tenkes at også opplevelsen av diskriminering er subjektiv?

Altfor mange spørreundersøkelser definerer ikke og avgrenser ikke skikkelig. Det blir som å stikke tunga ut av vinduet, det blir "som man roper i skogen får man svar" - . Det er ikke så enkelt dette her. Ingen lette svar.

Når ikke en gang en utlending får lov å si han-hun liker seg i Norge og syns nordmenn er greie, da lurer jeg på hva som rir oss.

Må vi skape rasisme der det ikke fins ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor har du det fra at innvandrere er så lite interessert i å lære norsk?

Dem jeg kjenner, snakker mer korrekt norsk enn jeg og ungene deres kan lese norsk lenge før de "heilnorske" i samme klasse?

Dette har jeg faktisk ikke opplevd i det hele tatt. Jeg lurer sterkt på hvor du har vært hvis du aldri har opplevd dette. Dette fenomenet er ikke akkurat så uvanlig da.

Jeg har noen venner fra vietnam, de har jeg kjent i over 20 år. De snakker nesten dårligere norsk nå enn da de kom til Norge. Ungene deres som er født i Norge, snakker nesten like dårlig norsk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...