Gå til innhold

- Innvandring fører ikke til kriminalitet


Sør

Anbefalte innlegg

Gjest stoiker

Skaff fagfolk: utdannete autoriserte tolker, sosionomer, leger, sykepleiere, psykiatere, psykologer og barnevernsfolk

*som vil jobbe med innvandrere*.

Penger har vi nok av, men det trengs ikke.

Bravo Ulv! Her ser jeg vi er enige. Så hyggelig, da!

Jeg har personlig sansen for at vi tar ibruk innvandrerne selv, som sosialarbeidere, sykepleiere etc. etc. - for nå er det jo etterhvert blitt endel, også blant de innvandrede. Vi har hatt flyktninger før også, dersom vi behandler dem som voksne mennesker som til stor grad også kan hjelpe seg selv og andre, kommer vi langt på vei, mener - dvs. tror - jeg. Hva tror du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 122
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Sør

    36

  • soleil

    13

  • Bassisten

    6

  • Ulv I Faarikaal

    6

Mest aktive i denne tråden

Ulv I Faarikaal

Bravo Ulv! Her ser jeg vi er enige. Så hyggelig, da!

Jeg har personlig sansen for at vi tar ibruk innvandrerne selv, som sosialarbeidere, sykepleiere etc. etc. - for nå er det jo etterhvert blitt endel, også blant de innvandrede. Vi har hatt flyktninger før også, dersom vi behandler dem som voksne mennesker som til stor grad også kan hjelpe seg selv og andre, kommer vi langt på vei, mener - dvs. tror - jeg. Hva tror du?

Sikkert ikke noe i veien for, men de må bestå offentlig godkjenning først, ikke amatører takk.

Eller kan de godt f eks være innfødte norske med utenlandske foreldre, slik at de snakker et annet språk i tillegg til perfekt norsk og har godkjent utdanning på samme linje som andre i samme fag her i Norge. Det begynner å komme noen.

Synd det likevel er så få.

Phippinske sykepleiere er noen av verdens beste, men de går ikke gjennom nåløyet så lett på grunn av språket. Det tar flere år før de er klar til aksjon. Det er ikke bare å knipse i fingra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest JohnnyB

"EU-kommisjonen slår fast at innvandring ikke skaper kriminalitet. Derimot mener kommisjonen at land som Norge skaper kriminelle utlendinger."

Dette er en selvmotigelse! Dersom Norge gjør innvandrere til kriminelle, så skaper nødvendigvis innvandring kriminalitet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest stoiker

Sikkert ikke noe i veien for, men de må bestå offentlig godkjenning først, ikke amatører takk.

Eller kan de godt f eks være innfødte norske med utenlandske foreldre, slik at de snakker et annet språk i tillegg til perfekt norsk og har godkjent utdanning på samme linje som andre i samme fag her i Norge. Det begynner å komme noen.

Synd det likevel er så få.

Phippinske sykepleiere er noen av verdens beste, men de går ikke gjennom nåløyet så lett på grunn av språket. Det tar flere år før de er klar til aksjon. Det er ikke bare å knipse i fingra.

Jeg tenker på at det må da kunne bygges opp en infrastruktur også innen innvandrermiljø uten at de, strengt tatt, behøver kunne feilfritt norsk? En infrastruktur med tankegang som de kjenner og respekterer? Det synes jeg er en god ide, jeg! Det er ikke alle som pønsker på noe galt fordi om vi ikke kan forstå hva de sier seg imellom, mener jeg.

Jeg mener bl.a. at somaliske kvinner - og menn - holder på å bygge opp en infrastruktur, har det fra bl.a. Migrapolis, ja, og at f.eks. en problemungdom ble sendt hjem en tur for å få litt bedre perspektiv på livet sitt. Noe han absolutt fikk! Dessuten, dersom det ikke er så farlig med språket, kan kvinnene i større grad komme på banen, de godt voksne kvinnene, så de får større selvtillit. Større selvtillit er viktig for å tørre lære enda et språk, skjønner du - har selv forsøkt det med dårlig resultet, pga. selvtillit. Det kommer dessuten en hovedoppgave snart, som omhandler hva traumer kan gjøre for å hindre mennesker i å lære nytt språk, og hvordan behandling av traumet, løser dette problemet overraskende fort.

Du skriver om philippinske sykepleiere. De er nok blant verdens beste, teknisk sett. Men det som menes med sykepleie kan variere i forskjellige kulturer og land, visste du det? Derfor støter de på mer enn bare språkproblemer når de skal få sin godkjenning.

Og hvorfor skal det være så ok at vi importerer sykepleiere som må lære seg norsk i stedet for å investerer i dem som allerede er innvandret og få dem ut i yrkeslivet? Og ville det være så stort nederlag om vi på sikt fikk egne sykehjem for gamle innvandrere og lot folk med forholdsvis dårlige norskkunnskaper, men med utmerkede f.eks.kultur- og urdukunnskaper, jobbe der?

Jeg synes, som deg (?) at vi skal snakke om våre mange forskjeller og heller gjøre dem til ressurser enn hindringer!

For å sitere en leder i Islamsk Råd, da en innsatt på Ullersmo klaget over at han verken fikk halal kjøtt eller imam der: Det er klart at dersom han opplever det som et stort religiøst behov, bør han få dekket dette. MEN på den annen side, dersom han virkelig er så religiøs, ville han vel ikke ha sittet på Ullersmo i det hele tatt? Sa denne lederen, og understreket enda en gang at for en muslim er det et påbud å lyde landets regler der han bor. Nemlig.

Skjønner du hvorfor jeg drømmer om å bygge opp deres egen infrastruktur? Det vil gi dem mer stolthet, også. Og kanskje få islam i Norge til å forandre seg litt mer i en retning selv du har sansen for. Dessuten, og det gjelder både nordmenn og innvandrere -dersom vi får være stolte av det vi er, møter vi andre med større åpenhet. Det skaper samarbeid og ikke konkurranse. Vi kan dra nytte av hverandres verdier og kunnskaper.

Hei så lenge!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Skarsgård

Kanskje de omtalte miljøer kan hjelpe til å oppklare evt misforståelser ?

http://www.h-a.no/vis_sak.asp?refnum=18231

De kriminelle gjør skam på hele familier, f eks pakistanere flest er mer lovlydige enn det kan se ut som. De har et stort problem: familiens ære. Familiemedlemmer må dekkes og beskyttes så de ikke blir arrestert. En arestasjon er en stor skam, ikke så mye forbrytelsen. De unge får nye forbilder i form av filmhelter. I gamle dager var det Bruce Lee, i dag er det andre mer brutale med skytevåpen, håndgranater og kniver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tenker på at det må da kunne bygges opp en infrastruktur også innen innvandrermiljø uten at de, strengt tatt, behøver kunne feilfritt norsk? En infrastruktur med tankegang som de kjenner og respekterer? Det synes jeg er en god ide, jeg! Det er ikke alle som pønsker på noe galt fordi om vi ikke kan forstå hva de sier seg imellom, mener jeg.

Jeg mener bl.a. at somaliske kvinner - og menn - holder på å bygge opp en infrastruktur, har det fra bl.a. Migrapolis, ja, og at f.eks. en problemungdom ble sendt hjem en tur for å få litt bedre perspektiv på livet sitt. Noe han absolutt fikk! Dessuten, dersom det ikke er så farlig med språket, kan kvinnene i større grad komme på banen, de godt voksne kvinnene, så de får større selvtillit. Større selvtillit er viktig for å tørre lære enda et språk, skjønner du - har selv forsøkt det med dårlig resultet, pga. selvtillit. Det kommer dessuten en hovedoppgave snart, som omhandler hva traumer kan gjøre for å hindre mennesker i å lære nytt språk, og hvordan behandling av traumet, løser dette problemet overraskende fort.

Du skriver om philippinske sykepleiere. De er nok blant verdens beste, teknisk sett. Men det som menes med sykepleie kan variere i forskjellige kulturer og land, visste du det? Derfor støter de på mer enn bare språkproblemer når de skal få sin godkjenning.

Og hvorfor skal det være så ok at vi importerer sykepleiere som må lære seg norsk i stedet for å investerer i dem som allerede er innvandret og få dem ut i yrkeslivet? Og ville det være så stort nederlag om vi på sikt fikk egne sykehjem for gamle innvandrere og lot folk med forholdsvis dårlige norskkunnskaper, men med utmerkede f.eks.kultur- og urdukunnskaper, jobbe der?

Jeg synes, som deg (?) at vi skal snakke om våre mange forskjeller og heller gjøre dem til ressurser enn hindringer!

For å sitere en leder i Islamsk Råd, da en innsatt på Ullersmo klaget over at han verken fikk halal kjøtt eller imam der: Det er klart at dersom han opplever det som et stort religiøst behov, bør han få dekket dette. MEN på den annen side, dersom han virkelig er så religiøs, ville han vel ikke ha sittet på Ullersmo i det hele tatt? Sa denne lederen, og understreket enda en gang at for en muslim er det et påbud å lyde landets regler der han bor. Nemlig.

Skjønner du hvorfor jeg drømmer om å bygge opp deres egen infrastruktur? Det vil gi dem mer stolthet, også. Og kanskje få islam i Norge til å forandre seg litt mer i en retning selv du har sansen for. Dessuten, og det gjelder både nordmenn og innvandrere -dersom vi får være stolte av det vi er, møter vi andre med større åpenhet. Det skaper samarbeid og ikke konkurranse. Vi kan dra nytte av hverandres verdier og kunnskaper.

Hei så lenge!

Innvandrere blir faktisk kvotert inn i utdanning og i arbeidslivet. Spesielt innen helse og sosial, fengselsvesenet osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"EU-kommisjonen slår fast at innvandring ikke skaper kriminalitet. Derimot mener kommisjonen at land som Norge skaper kriminelle utlendinger."

Dette er en selvmotigelse! Dersom Norge gjør innvandrere til kriminelle, så skaper nødvendigvis innvandring kriminalitet.

Nei, du forveksler korrelasjon og kausalitet.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

DA må vel også alle andre som gjør kriminelle handlinger ynnskyldes da vel?

Jeg synes dette viser ansvarsfraskrivelse. Skremmende.

Hei,

Nei, det er ikke ansvarsfraskrivelse. Ingen påstår at de kriminelle ikke er ansvarlige for det de gjør.

Derimot forsøker man å forklare hva som får folk til å bli kriminelle.

Stor forskjell.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest JohnnyB

Nei, du forveksler korrelasjon og kausalitet.

Med vennlig hilsen

Hvis artikkelforfatteren har rett, skaper Norge kriminelle utlendinger (innvandrere). Det betyr at innvandrerne gjør kriminelle handlinger. (skaper kriminalitet). Denne kriminaliteten ville ikke funnet sted hvis ikke det hadde foregått innvandring. Dermed har man full dekning for å si at innvandring skaper kriminalitet.

Forutsatt at forfatteren har rett...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis artikkelforfatteren har rett, skaper Norge kriminelle utlendinger (innvandrere). Det betyr at innvandrerne gjør kriminelle handlinger. (skaper kriminalitet). Denne kriminaliteten ville ikke funnet sted hvis ikke det hadde foregått innvandring. Dermed har man full dekning for å si at innvandring skaper kriminalitet.

Forutsatt at forfatteren har rett...

Tull.

Det betyr at det er en korrelasjon mellom de to, men ikke at den ene forårsaker den andre.

Din påstand er som å si at fødestuer skaper kriminalitet, for uten fødestuer ville ingen føde og ingen kriminelle ville bli født.

Argumentet faller på sin egen urimelighet.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Nei, det er ikke ansvarsfraskrivelse. Ingen påstår at de kriminelle ikke er ansvarlige for det de gjør.

Derimot forsøker man å forklare hva som får folk til å bli kriminelle.

Stor forskjell.

Med vennlig hilsen

Tror du virkelig at dette er den eneste grunnen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror du virkelig at dette er den eneste grunnen?

Hei,

Nei, jeg tror ikke det er den eneste grunnen, men jeg tror det er en viktig årsak.

Når man skaper en "undergruppe" som ikke får være med i samfunnet, så er det klart at fristelsen for å delta i kriminelle aktiviteter øker.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest JohnnyB

Tull.

Det betyr at det er en korrelasjon mellom de to, men ikke at den ene forårsaker den andre.

Din påstand er som å si at fødestuer skaper kriminalitet, for uten fødestuer ville ingen føde og ingen kriminelle ville bli født.

Argumentet faller på sin egen urimelighet.

Med vennlig hilsen

Fødestuer er ikke istand til å utføre handlinger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fødestuer er ikke istand til å utføre handlinger.

Innvandring er heller ikke istand til å utføre handlinger.

Men de som innvandrer og de som blir født på fødestuer er det.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest JohnnyB

Innvandring er heller ikke istand til å utføre handlinger.

Men de som innvandrer og de som blir født på fødestuer er det.

Med vennlig hilsen

"Innvandring er heller ikke istand til å utføre handlinger."

Innvandring _er_ en handling, og kan dermed ha en konsekvens.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Nei, jeg tror ikke det er den eneste grunnen, men jeg tror det er en viktig årsak.

Når man skaper en "undergruppe" som ikke får være med i samfunnet, så er det klart at fristelsen for å delta i kriminelle aktiviteter øker.

Med vennlig hilsen

Så de søker ikke inn i disse undergruppene selv?

Skal man ikke kunne stille krav om egeninnsats når det gjelder integrering?

Eller skal staten og kommunene integrere innvandrerne som om de er objekter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Innvandring er heller ikke istand til å utføre handlinger."

Innvandring _er_ en handling, og kan dermed ha en konsekvens.

Ditto føding - noe som definitivt skaper kriminelle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så de søker ikke inn i disse undergruppene selv?

Skal man ikke kunne stille krav om egeninnsats når det gjelder integrering?

Eller skal staten og kommunene integrere innvandrerne som om de er objekter?

Hei,

Staten skal selvsagt legge til rette for at alle landets borgere (uavhengig av rase, folkegruppe, kjønn, legning, osv) skal få være en del av samfunnet.

Så lenge rasisme eksisterer så stiller ikke borgerene likt, og da er det tåpelig å kritisere en del av befolkningen for å være mer kriminelle enn den andre.

Og nei, det betyr ikke at de ikke har ansvar, men det forklarer hvorfor flere av de "marginaliserte" blir kriminelle.

Intet "revolusjonærende" der.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Staten skal selvsagt legge til rette for at alle landets borgere (uavhengig av rase, folkegruppe, kjønn, legning, osv) skal få være en del av samfunnet.

Så lenge rasisme eksisterer så stiller ikke borgerene likt, og da er det tåpelig å kritisere en del av befolkningen for å være mer kriminelle enn den andre.

Og nei, det betyr ikke at de ikke har ansvar, men det forklarer hvorfor flere av de "marginaliserte" blir kriminelle.

Intet "revolusjonærende" der.

Med vennlig hilsen

Så lenge det ER mer kriminalitet og også signifikant mer kriminalitet blant innvandrere i Norge enn blant befolkningen som helhet så må man få lov til å si det høyt og ta det opp til debatt.

Uavhengig av hva man mener grunnene er.

Noen som vet om det er mer kriminalitet blant innvanrergrupper i Norge sammenlignet med andre land vi kan sammenlikne oss med?

Kanskje kan man komme nærmere noen svar på HVORFOR?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...