Gå til innhold

Når våre nye landsmenn flytter inn i borettslaget

Anbefalte innlegg

Gjest stoiker

Generelt skal jeg være enig med deg i at altfor ofte trekkes etnisk bakgrunn inn der det ikke har noen relevans. Det har sjelden en relevans å informere om at noen kommer fra Iran eller andre steder.

Men akkurat her kan det ha en relevans. Iranere har en annen kultur enn vår. Drar en ned dit ser at en at de fleste tar seg til rette på denne måten. Det er deres måte å leve på og så lenge alle er innforstått med dette og retter seg etter det går det bra.

Problemene oppstår når disse menneskene kommer til Norge. Vi er vant til en annen, og ikke nødvendigvis bedre, måte å leve på. Da bør de som kommer hit bli opplyst om dette slik at de lettere kan integreres i samfunnet. På lik linje med at vi må gjøre det samme om vi flytter dit.

Dersom en kan sette søkelys på den manglende integreringen i Norge med slike innlegg så kanskje de ansvarlige politikerne kan innse at noe må gjøres.

Du skriver:

"Da bør de som kommer hit bli opplyst om dette slik at de lettere kan integreres i samfunnet. På lik linje med at vi må gjøre det samme om vi flytter dit."

Kan ikke si hvor enig jeg er i dette! Det må sies fra! Vi må huske at det ofte er typisk norsk å _ikke_ si fra, bare himle med øynene til hverandre i stedet, når noen oppfører seg "galt". I møte med andre kulturer, er det veldig nødvendig å tale klart og tydelig, og ikke forvente de skal forstå alt mulig selv og anse dem som et problem når de ikke gjør det. Så lenge ingen sier fra i klartekst, må de jo gå ut fra at de ikke har gjort noe "galt", ikke sant? For det er jo det de opplever i egen kultur, klar tale.

Fortsetter under...

Gjest stoiker

Få dem kastet ut. Gå sammen alle i oppgangen og skriv et brev.

Når dette ikke funker skriver dere et brev til, og om ikke lenge er familien kastet ut.

Klarer de ikke å oppføre seg som folk så må de ut. Uansett hudfarge.

Ja, si klart fra! Få gjerne tak i noen iranere som kan "bedømme" oppførselen og si noe om hva den kan komme av. Kanskje de er "håpløse tilfeller" også etter iransk målestokk?

Nekter de følge vanlige husordensregler, må de ut. Uansett hudfarge og fordi det ville være diskriminering å forskjellsbehandle dem.

Gjest ikke sign

Hadde polakker som bodde i hus familien leide ut; de tok seg også VELDIG til rette: hang paraboler flere steder, tok dem ned uten å tette hullene og hang dem annet sted... Hang tusen ting på veggene inne og ute (spikerhull overalt!). Ødelagte ting/områder i huset da de ikke passet på det. Våtmerker på parkettgulv osv.

Du skriver:

"Da bør de som kommer hit bli opplyst om dette slik at de lettere kan integreres i samfunnet. På lik linje med at vi må gjøre det samme om vi flytter dit."

Kan ikke si hvor enig jeg er i dette! Det må sies fra! Vi må huske at det ofte er typisk norsk å _ikke_ si fra, bare himle med øynene til hverandre i stedet, når noen oppfører seg "galt". I møte med andre kulturer, er det veldig nødvendig å tale klart og tydelig, og ikke forvente de skal forstå alt mulig selv og anse dem som et problem når de ikke gjør det. Så lenge ingen sier fra i klartekst, må de jo gå ut fra at de ikke har gjort noe "galt", ikke sant? For det er jo det de opplever i egen kultur, klar tale.

Hei,

Du skriver: "For det er jo det de opplever i egen kultur, klar tale."

Hvem er "de" og hva er deres "egen kultur"?

Med vennlig hilsen

Der de kommer fra, er de vant til mye kraftigere reaksjoner, da hører de etter. Få tak i noen fra Iran som kan snakke deres språk høyt og tydelig, da, vel! Finnes sikkert noen! Få sagt tydelig fra, og dersom de bor i kommunal leilighet, MÅ jo bare kommunen også - jeg sier _også_ - i tillegg til dere selv, si fra.

Ikke alle kulturer er stille og rolige og skjønner ting av seg selv. Skal vi forvente at de tar skikken der de kommer, må de først kjenne skikken. Jeg er sikker på at det finnes støtte også i Koranen for å ordne dette, hva med en telefon til en iransk imam, om det finnes?

Jeg har veldig god erfaring med iranere - disse du beskriver høres ut som sosialtilfelle, også etter iransk målestokk...

*rister på hodet*

"koranen"?

Ville du sitert bibelen hvis dine norske naboer satt opp parabolantenner?

Med vennlig hilsen

Gjest stoiker

*rister på hodet*

"koranen"?

Ville du sitert bibelen hvis dine norske naboer satt opp parabolantenner?

Med vennlig hilsen

Jeg ville vise til noe innen norsk kultur som de var kjent med og ville rette seg etter, ja. "Slik gjør vi ikke her på Frogner/her i Groruddalen" - absolutt! Henvist til noe de kan forholde seg til og følge - rett og slett.

Det er som med nordmenn i utlandet, det er ikke alltid vi vil følge landets skikk, men om den sammenfaller med norsk skikk, blir det lettere å følge. Kan gi samme resultat.

Annonse

Gjest stoiker

Hei,

Du skriver: "For det er jo det de opplever i egen kultur, klar tale."

Hvem er "de" og hva er deres "egen kultur"?

Med vennlig hilsen

Nesten de fleste andre kulturer, vil jeg påstå. Ja, om jeg så reiser til Nord-Norge, risikerer jeg å få mitt pass påskrevet mer enn i mange andre deler av landet.

Det gjelder også i utlandet. Klarere tale, ikke så redde for å si ifra. Absolutt noe vi kan trenge å lære her hjemme på berget, også, i stedet for å sitte i slike fora som dette å diskutere andre, ville vi sagt klart fra.

Har helt sansen for innlegget om at innvandring ikke behøver føre til økt kriminalitet, var det ikke du som satte det inn i dag? Det er like mye måten vi reagerer eller ikke reagerer på som kan sette en grense for uønsket oppførsel. Sier vi ikke fra, hvordan skal andre mennesker vite hvor grenser går da? Enten det er i personlige forhold eller mellom forskjellige kulturer. Skjønner?

Å si fra, lærer til og med den som sier fra noe om ham/henne selv. Man blir mer bevisst sine grenser. Og det er positivt. Tror hver ny generasjon må definere grenser som skal gjelde den. Og nå er vi så heldige å møte nye muligheter gjennom nye impulser - men da er det like viktig å definere hvem og hva vi selv er, som å si fra til andre hvor grenser går. Ble det noe klarere av dette, da?

Nesten de fleste andre kulturer, vil jeg påstå. Ja, om jeg så reiser til Nord-Norge, risikerer jeg å få mitt pass påskrevet mer enn i mange andre deler av landet.

Det gjelder også i utlandet. Klarere tale, ikke så redde for å si ifra. Absolutt noe vi kan trenge å lære her hjemme på berget, også, i stedet for å sitte i slike fora som dette å diskutere andre, ville vi sagt klart fra.

Har helt sansen for innlegget om at innvandring ikke behøver føre til økt kriminalitet, var det ikke du som satte det inn i dag? Det er like mye måten vi reagerer eller ikke reagerer på som kan sette en grense for uønsket oppførsel. Sier vi ikke fra, hvordan skal andre mennesker vite hvor grenser går da? Enten det er i personlige forhold eller mellom forskjellige kulturer. Skjønner?

Å si fra, lærer til og med den som sier fra noe om ham/henne selv. Man blir mer bevisst sine grenser. Og det er positivt. Tror hver ny generasjon må definere grenser som skal gjelde den. Og nå er vi så heldige å møte nye muligheter gjennom nye impulser - men da er det like viktig å definere hvem og hva vi selv er, som å si fra til andre hvor grenser går. Ble det noe klarere av dette, da?

Hei,

I ***noen*** kulturer er "klar tale" vanligere enn det er i Norge. I andre er det ikke.

I mange land ville man blitt sett på som hyper-vulgær hvis man fremførte seg slik som i vi ofte gjør i Norge.

"Innvandrer" er trolig den mest heterogene gruppen som finnes - den inkluderer alle fra 92 årige svenske bestemødre, til industri-eiere fra USA til krigsofre fra Sierra Leone - og det eneste man kan si om dem er at de knapt har noe som helst felles, annet enn at de bor i Norge.

Med vennlig hilsen

Jeg ville vise til noe innen norsk kultur som de var kjent med og ville rette seg etter, ja. "Slik gjør vi ikke her på Frogner/her i Groruddalen" - absolutt! Henvist til noe de kan forholde seg til og følge - rett og slett.

Det er som med nordmenn i utlandet, det er ikke alltid vi vil følge landets skikk, men om den sammenfaller med norsk skikk, blir det lettere å følge. Kan gi samme resultat.

Joda - men ikke alle iranere er muslimer, og å komme med imamer/koranen blir som å komme med presten/bibelen til din norske nabo og si at i Korinterbrevet står det at det definitivt er ukristlig å sette opp parabolantenner foran din nabo! ;-)

Med vennlig hilsen

Gjest stoiker

Hei,

I ***noen*** kulturer er "klar tale" vanligere enn det er i Norge. I andre er det ikke.

I mange land ville man blitt sett på som hyper-vulgær hvis man fremførte seg slik som i vi ofte gjør i Norge.

"Innvandrer" er trolig den mest heterogene gruppen som finnes - den inkluderer alle fra 92 årige svenske bestemødre, til industri-eiere fra USA til krigsofre fra Sierra Leone - og det eneste man kan si om dem er at de knapt har noe som helst felles, annet enn at de bor i Norge.

Med vennlig hilsen

De har en ting til felles, Sør; man kan gå ut fra at de ikke kjenner norsk kultur særlig godt. Da blir det vår oppgave som nordmenn som vil hjelpe disse til å ikke f.eks. dumme seg ut, å i klare vendinger fortelle dem hvordan man oppfører seg i Norge og hva som forventes. Jeg vil tro også en god del nordmenn, dvs. som har bodd her gjennom flere generasjoner, vil ha glede av slikt. Kanskje var det noe slikt man tenkte seg med Verdikommisjonen, hva vet jeg?

I alle fall - når man er så forskjellige, kan et minste felles multiplum av felles forventninger til oppførsel være hensiktsmessig og man unngår endel rasisme - eller?

Vi skal ikke skamme oss over eller skjule at vi har foretatt andre valg for oppførsel i Norge enn i andre land. Kvinnenes stilling, for eksempel, skal vi stå for og forsvare retten til opprettholde. Det behøver ikke være noen dom over andres valg i at vi har valgt som vi har. At andre velger annerledes skal verken få oss ut i fordømmelse av andres valg eller gi oss følelsen av at vi må forsvare vår rett til å gjøre våre egne. Vi skal simpelthen forsvare vår rett til å ta vår plass i verden - og la andre få forsvare sin rett til å gjøre andre valg. Vel å merke når det ikke går ut over uskyldige mennesker.

Du har veldig rett i at vi ikke skal generalisere. Vi er individer. At ett menneske eller en gruppe mennesker gjør noe galt, skal ikke dømme alle.

Jeg tviholder på min tro på menn selv om jeg har gjort elendige erfaringer, for eksempel. Men jeg har skjønt at det er forskjeller på menn og kvinner og at jeg må stå for min rett til å være menneske på min egen kvinnelige måte. Uten at det ligger noen dom over menn og maskulinitet i det.

Skjønte du noe mer? Spennende å diskutere med deg!

Gjest stoiker

Joda - men ikke alle iranere er muslimer, og å komme med imamer/koranen blir som å komme med presten/bibelen til din norske nabo og si at i Korinterbrevet står det at det definitivt er ukristlig å sette opp parabolantenner foran din nabo! ;-)

Med vennlig hilsen

Jeg har sansen for din evne til å se nyansene her! Du har selvsagt helt rett. Det jeg mener er at man må forsøke å finne ut hva som er normsender for dem det gjelder og få en slik en til å markere ens eget ønske. Om å slippe parabolen, for eksempel.

Du vet, om vi mennesker ikke var så opptatt av å bedømme og legge verdier som rett og galt og dumt og smart på alt mulig, og i stedet jobbet med å få til en kommunikasjon mellom mennesker som fikk oss alle til å fungere bedre sammen og ha det godt og få nok plass til å være individer...

Jeg sliter med det - ikke bare i forhold til såkalte innvandrere - det er nesten lettere når man står overfor noen som man vet har annerledes kultur - da er man forberedt på at det kan bli misforståelser - nei, jeg sliter i alle slags forhold med å få nok plass til å være meg selv uten å gi andre mindre plass til å få være dem de ønsker.

Av og til må man jenke seg, naturligvis. Men noen jenker seg hele tiden og andre jenker seg aldri. Når vi får nye landsmenn, utfordres våre tilvante signaler og grensesetting. Veldig sunt! Da får vi et godt blikk på oss selv, og det trengs iblant. Det jeg av og til forsøker si fra om, er at norsk kultur er mer villig til å jenke seg iblant, mens endel andre kulturer er mer vant til å stå hardt på inntil de møter real motstand. Noen beskriver vår kultur som feminin og de andres mer maskulin...

Og hvem vet, kanskje hele borettslaget kunne nyte godt av en skikkelig god parabol på felles tak? Der jeg bor, ble vi enige om å legge inn bredbånd så flere som bodde der kunne få inn kanaler på sine egne språk. Dersom de ville. Mens jeg ser på Animal Planet - for der føler jeg meg mest hjemme - smil!

Ha en god dag!

De har en ting til felles, Sør; man kan gå ut fra at de ikke kjenner norsk kultur særlig godt. Da blir det vår oppgave som nordmenn som vil hjelpe disse til å ikke f.eks. dumme seg ut, å i klare vendinger fortelle dem hvordan man oppfører seg i Norge og hva som forventes. Jeg vil tro også en god del nordmenn, dvs. som har bodd her gjennom flere generasjoner, vil ha glede av slikt. Kanskje var det noe slikt man tenkte seg med Verdikommisjonen, hva vet jeg?

I alle fall - når man er så forskjellige, kan et minste felles multiplum av felles forventninger til oppførsel være hensiktsmessig og man unngår endel rasisme - eller?

Vi skal ikke skamme oss over eller skjule at vi har foretatt andre valg for oppførsel i Norge enn i andre land. Kvinnenes stilling, for eksempel, skal vi stå for og forsvare retten til opprettholde. Det behøver ikke være noen dom over andres valg i at vi har valgt som vi har. At andre velger annerledes skal verken få oss ut i fordømmelse av andres valg eller gi oss følelsen av at vi må forsvare vår rett til å gjøre våre egne. Vi skal simpelthen forsvare vår rett til å ta vår plass i verden - og la andre få forsvare sin rett til å gjøre andre valg. Vel å merke når det ikke går ut over uskyldige mennesker.

Du har veldig rett i at vi ikke skal generalisere. Vi er individer. At ett menneske eller en gruppe mennesker gjør noe galt, skal ikke dømme alle.

Jeg tviholder på min tro på menn selv om jeg har gjort elendige erfaringer, for eksempel. Men jeg har skjønt at det er forskjeller på menn og kvinner og at jeg må stå for min rett til å være menneske på min egen kvinnelige måte. Uten at det ligger noen dom over menn og maskulinitet i det.

Skjønte du noe mer? Spennende å diskutere med deg!

Hei Stoiker,

Du skriver: "De har en ting til felles, Sør; man kan gå ut fra at de ikke kjenner norsk kultur særlig godt."

Ikke engang det kan man gå utifra! Definisjonen av en "innvandrer" er alle personer (inklusive kong Olav!) som har én eller begge foreldre født i utlandet. Selve "innvandreren" kan godt være født i Norge, og aldri ha vært i utlandet. Men han/hun er fremdeles innvandrer.

====

Jeg er selvsagt for full likestilling mellom kvinner og menn. Og du har rett i at mange som kommer fra utlandet ikke liker dette, eller har holdninger som vi vil betegne som "middelalderske". Og de individene kan vi fordømme fordi vi er uenige med dem.

Men det er nå engang slik i Norge at det ikke er *ulovlig* (ihht straffeloven) å mene slike ting. Det er faktisk ganske vanlig i noen norske kristne miljøer.

Derfor må man konkludere at ettersom vi ikke kaster "indremisjonen" i fengsel, så kan vi heller ikke kaste imamer som mener "kvinnenes plass er i hjemmet" i fengsel. (Eller nekte dem opphold pga dette synet.)

Men selvsagt vil jeg håpe at folk innser selv at slike holdninger er gått ut på dato, selv om de er "lovlige".

Med vennlig hilsen

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...