Gjest burtis Skrevet 1. juli 2003 Skrevet 1. juli 2003 Heisann jeg er en gutt på 19 år som har slitt med sjalusi i ca 2-3 år etter ei dame jeg hadde var utro, Etter dette så stoler jeg ikke på noen jenter. Jeg hadde ei dame nå for en måned's tid siden, men hun sa hun ikke orka mer fordi jeg var så sjalu. Det var faktisk så ille at visst hu gikk på kjøkkenet fks: Så måtte jeg kikke på mld'ene hennes og hvem som hadde ringt osv. og visst det var noen jeg ikke likte at hadde ringt, blei jeg fly forbanna. Og mistenkte hu for det værste. Det er jævla tungt og ha det slik og ikke minst for hu. Nå som dette forholdet har tatt slutt, så klarer jeg ikke glømme henne, jeg føler faktisk en TRANG til og sende henne mld'er osv. Er det noen som har noen råd om hvordan jeg kan bli kvitt slike problemer? eller som har hatt samma problemet selv? Jeg orker ikke ha et sånnt liv. Det er jævla tungt! 0 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 2. juli 2003 Skrevet 2. juli 2003 Sjalusi er gift i ethvert forhold. Jeg tror det bunner i eneller flere av disse faktorene: 1.Generell mistro til alle mennesker inkl. kjæresten. En forentning om å bli bedratt. Paranoid personlighet. 2. Svært dårlig selvfølelse. "Ingen kan elske meg. Det er bare et tidsspørsmål før hun/han avslører hvor dårlig jeg er og så finner en annen". 3. "På seg selv kjenner en andre". For pkt 1 er det mulig med medisinering. For annen sjalusi er kognitiv terapi best. Tenk på at et forhold må bygge på et felles ønske fra de to om å holde sammen. Siden hun er sammen med deg, er det sikkert fordi hun vil ha deg. Om hun ikke vil ha deg, vil hun droppe deg enten du kontrollerer henne eller ikke. De fleste som blir utsatt for sjalusi og kontroll, vil før eller siden miste de positive følelsene og trekke seg tilbake. Ikke nødvendigvis til en annen, men de vil ta tilbake retten til å bestemme over seg selv. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.