Gå til innhold

Hvordan best hindre katten i å ta fuglene?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har en fuglekasse i et tre i hagen. Jeg viste ikke at det var fugleunger i kassen, annet enn at jeg har hørt og sett mye aktivitet i trærne utenfor hos oss. Jeg var bortreist i helgen og når jeg kom hjem kunne de fortelle at katta til naboen har tatt tre fugleunger fra kassa vår.

Vi kan selvsagt flytte kassen til mønet. Men er det noen annen måte vi kan la kassen stå der den står og likevel hindre katten å komme opp i treet?

Skrevet

Sett opp en sperre rundt stammen på treet (et godt stykke oppe), slik at katten ikke klarer å klatre opp.

Skrevet

Sett opp en sperre rundt stammen på treet (et godt stykke oppe), slik at katten ikke klarer å klatre opp.

Vi har snakket om å legge piggtråd rundt treet både under og over kassen...

Skrevet

Dakars kattepusen......

Skrevet

Dakars kattepusen......

Ja, men vil den ikke lære? Katter er jo smarte dyr. Og jeg tviler på at den vil skade seg så alt for mye. Nå er dette bare en tanke, som ikke er tenkt helt ut ennå.

Skrevet

Piggtråd kan lett skade katten alvorlig. Hva med å sette opp en harmløs sperre som bare hindrer katten i å få tak i fuglene?

Skrevet

Det synes jeg var en god idè. :-)

Skrevet

Piggtråd kan lett skade katten alvorlig. Hva med å sette opp en harmløs sperre som bare hindrer katten i å få tak i fuglene?

Hvordan? Har hatt mange tanker, men det må gjøres enklest mulig for at dette skal bli gjort...

Bestefar brukte å sage hull i ei jernbøtte å kle treet med denne bøtta. Men ser for meg at katten da kan hoppe fra nabotreet... og en slik innretning burde ikke den være både over og under? Eller holder det med en over?

Vil ikke katten da bare sitte på brettet over å vente på å fuglene servert?

Skrevet

Det synes jeg var en god idè. :-)

Det vet jeg ikke om det er. Vil ikke skade katten alvorlig heller.

Gjest Calle Cola
Skrevet

En kattelabb får lett tak i ungene gjennom hullet. Det de gjør er å sitte på taket av kassa og bøye seg ut. Lag et bratt skråtak så det ikke er noe å sitte på.

Lottemor1365380387
Skrevet

Hvordan? Har hatt mange tanker, men det må gjøres enklest mulig for at dette skal bli gjort...

Bestefar brukte å sage hull i ei jernbøtte å kle treet med denne bøtta. Men ser for meg at katten da kan hoppe fra nabotreet... og en slik innretning burde ikke den være både over og under? Eller holder det med en over?

Når jeg var i jernvare handelen her om dagen mener jeg at jeg så noen som holdt katter borte.

Ikke at det tok kål på katten men som gjorde at den trakk seg vekk.

Husker ikke hva dette hette,men skal sjekke neste gang jeg er der.

Piggtrå er ikke å anbefale ;)

Selv om jeg ikke kan fordra katter.

Skrevet

Hvis du setter opp en sperre på stammen minst 1 1/2 meter over bakken, så kommer jo ikke katten forbi der nede. Da trenger du jo ikke noe over kassa. Naboens katt kan vel ikke fly? ;o)

Vet ikke hvor nært trærne står, men jeg har ikke ofte sett en vanlig huskatt hoppe fra tre til tre sånn uten videre.

Du bør uansett ikke flytte kassa. Da er det stor sjanse for at fugle-mamma ikke vil ha noe mer med ungene å gjøre, hvis hun i det hele tatt finner dem igjen.

Skrevet

Det vet jeg ikke om det er. Vil ikke skade katten alvorlig heller.

Jeg synes du skal gå for piggtråden. Katten blir jo bare _litt_ skadet.

Skrevet

Hvis du setter opp en sperre på stammen minst 1 1/2 meter over bakken, så kommer jo ikke katten forbi der nede. Da trenger du jo ikke noe over kassa. Naboens katt kan vel ikke fly? ;o)

Vet ikke hvor nært trærne står, men jeg har ikke ofte sett en vanlig huskatt hoppe fra tre til tre sånn uten videre.

Du bør uansett ikke flytte kassa. Da er det stor sjanse for at fugle-mamma ikke vil ha noe mer med ungene å gjøre, hvis hun i det hele tatt finner dem igjen.

ungene er borte. Katta har tatt alle, sjekka i går kveld :(

Men må forebygge dette. Trærne står alt for tett så katten kan hoppe fra tre til tre.

Skrevet

Vel, vel jeg tror ikke det er noe lurt. Vil ikke skade katten. Men det var et forslag fra en annen nabo og jeg tenkte lettvint. Men vil som sagt ikke skade katten.

Skrevet

Hehe :)

Skrevet

ungene er borte. Katta har tatt alle, sjekka i går kveld :(

Men må forebygge dette. Trærne står alt for tett så katten kan hoppe fra tre til tre.

Ok... Da ville jeg heller flyttet fuglekassa til et tryggere sted.

Skrevet

Ok... Da ville jeg heller flyttet fuglekassa til et tryggere sted.

Får se hva vi gjør. Der den står nå er den synlig fra kjøkkenvinduet. Så kanskje vi tar oss umaken med å lage en innretning så katten ikke når dem.

Skrevet

Fôr nabokatten slik at den blir så feit og lat at den ikke gidder å gå på fuglejakt.

Skrevet

Vel, vel jeg tror ikke det er noe lurt. Vil ikke skade katten. Men det var et forslag fra en annen nabo og jeg tenkte lettvint. Men vil som sagt ikke skade katten.

Lag en "boble" av vanlig hønsenetting og spenn rundt fuglekassa. :o) Småfuglene kommer seg lett inn uten å skade seg og katta kommer seg ikke inn og den skader seg ikke den heller.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...