Gå til innhold

Kjønnsmodning gutt - kroppsfett

Anbefalte innlegg

Gjest Misforstått håper jeg

Leste i linken under i en artikkel at kjønnsmodningen var avhengig av en viss andel kroppsfett.

Jeg har en på 14,5 som ikke har begynt å bli kjønnsmoden. Han spiser lite (trenger lite) mat. Er ganske så tynn. Han er aktiv i sport. Har bestandig vært sterk muskelmessig. Hatt god armstyrke feks.

Kan jeg frykte altså at han ikke kommer i puberteten før jeg greier å 'true' mer mat i han?

Nå ble jeg litt redd. Jeg har trodd at økt appetitt kom etter som utviklinga krevde det. Men er det slik at en må tilføre nok mat hvis utviklinga i det hele tatt skal starte?

Noen som har hatt tynne førpubertetsgutter her som kan komme med erfaringer.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/111245-kj%C3%B8nnsmodning-gutt-kroppsfett/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Broren min var som sønnen din. Slapp av... Broren min er også tynn, trener hver dag, spiser altså godt, og nå er han 16 og vokser i turbofart!

Takk for svar!

Ja, jeg får vel det! En kanjo allikevel ikke tvangsfore de.

Angela1365380318

Det er noe i artikkelen ja, men ingen grunn til panikk.

Man må ha en vissmengde kroppsfett for å komme i puberteten.

Har lest at hos jenter er det vanlig å få mensturasjonen når de veier rundt 40 kg( de men anoreksi m ister den omtrent her..)

I asia kan jenter vente med mensutrasjonen til de er 19 år uten at de er sene av den grunn, fordi de har helt annen vekt og mindre fett en oss, men nå sprer jo junk fooden og overvekten seg til asia også, så det varer nok ikke lenge..

Gutter i alderen til din sønn har det ofte med å spise mye, men forbfrenne det også, de er ofte spinkle og tynne og det er helt vanlig!!

De aller fleste norske gutter har jo komet i puberteten før eller siden, og du må huske at dette også har med arv å gjøre, var både du og hans far tidlig så er det store sjangser for at gutten din også blir det..

Dersom han ikke er så syklig tynn at det ellers er en fare for helsen hans så kan du ta det med ro, Det sjer når det skjer og å trykke i han mye mat uten å ha samsvart dette med legen blir helt, helt feil!

Det er ingen grunn til panikk som sagt dersom han ikke er heleseskadligtynn og ellers ikke frisk og opplagt. :-)

Det er noe i artikkelen ja, men ingen grunn til panikk.

Man må ha en vissmengde kroppsfett for å komme i puberteten.

Har lest at hos jenter er det vanlig å få mensturasjonen når de veier rundt 40 kg( de men anoreksi m ister den omtrent her..)

I asia kan jenter vente med mensutrasjonen til de er 19 år uten at de er sene av den grunn, fordi de har helt annen vekt og mindre fett en oss, men nå sprer jo junk fooden og overvekten seg til asia også, så det varer nok ikke lenge..

Gutter i alderen til din sønn har det ofte med å spise mye, men forbfrenne det også, de er ofte spinkle og tynne og det er helt vanlig!!

De aller fleste norske gutter har jo komet i puberteten før eller siden, og du må huske at dette også har med arv å gjøre, var både du og hans far tidlig så er det store sjangser for at gutten din også blir det..

Dersom han ikke er så syklig tynn at det ellers er en fare for helsen hans så kan du ta det med ro, Det sjer når det skjer og å trykke i han mye mat uten å ha samsvart dette med legen blir helt, helt feil!

Det er ingen grunn til panikk som sagt dersom han ikke er heleseskadligtynn og ellers ikke frisk og opplagt. :-)

Tusen takk for informativt svar!

Jeg vet det med at tenåringer sluker enorme mengder mat og allikevel er tynne.

Men han min er tynn SAMTIDIG som han spiser veldig lite. Det var DET som bekymret meg. AT han måtte ha MERE MAT for å på en måte sette igang pubertetsutvikligen.

Men da er det vel slik, etter som jeg har forstått av innleggene her, at appetitten øker automatisk NÅR han kommer i puberteten, og det at han spiser velidg lite NÅ ikke har noen innvirkning på når utviklingen starter.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...