firebird1365380441 Skrevet 2. juli 2003 Del Skrevet 2. juli 2003 Mase, mase, mase!!!Men jeg trenger din hjelp nok en gang.... Når psykehuset der jeg ble krakilsk for flere år siden sier at de nekter å ta i mot meg hvis jeg skulle bli veldig psyk igjen( noe jeg tviler på at jeg blir, men man vet jo aldri...) , hva gjør jeg i så fall da?? Nå tenker jeg ikke akkurat på å planlegge å bli dårlig, men om jeg noen gang skulle ha behov for akutt hjelp/innleggelse, vil jeg gjerne vite hvor jeg kan få hjelp. Har hørt at både akuttpostene og de andre avdelingene , samt sikkerhetsavdelingen ikke vil ta i mot meg noen gang etter det som skjedde. Det kan jeg faktisk forstå også...jeg var ikke helt bra kobla i toppetasjen på den tiden. En av personalet ved en avdeling på psykehuset sa at hvis jeg noen gang blir innleggelsestrengende, vil det bli et eller annet psykehus i Midt Norge/ Trøndelag som må ta i mot meg, helst et sted hvor de har en sikkerhetsavdeling. Har du hørt om eller vært borti lignende tilfeller tidligere? Jeg kan som sagt skjønne psykehuset sitt syn på saken, men er dette egentlig lov? Kan jeg klage til fylkeslegen om det skulle oppstå en slik situasjon at jeg må innlegges? Jeg har vært på et møte på det aktuelle sykehuset og har fått "ordnet opp for meg" med de fleste ansatte der. Noen ville av ulike grunner ikke møte meg, men det aksepterer jeg fullt ut. jeg tror egentlig ikke at jeg ville ha syntes det var ok å bli innlagt der heller, på grunn av det som tross alt har skjedd. Jeg føler jo selvsagt skyld og tilliten jeg en gang muligens hadde er brutt , trolig for alltid. Det er synd, men det virker dessverre også som at det er umulig å bygge den opp igjen. Jeg undres litt på hva som vil skje hvis f.eks fastlegen min ba om en akutt innleggelse, selv om han visste at psykehuset ikke ville ta i mot meg. Ville det være han som måtte kontakte et alternativt psykehus? Hva om det hastet veldig? Hadde jeg da blitt sendt sammen med politi på bakgrunn av noe jeg gjorde for mange år siden? Kan et psykehus nekte å ta i mot en pasient selv om vedkommende har politivakt? Hva om en for lengst er ferdig med straffen sin, kan en også da avvises? Hvor lenge kan de si at vedkommende person er "farlig", når han/hun beviselig ikke er det? Jeg har per dags dato ingen jeg kan spørre om disse tingene og håper derfor du kan forsøke å gi meg et svar, selv om dette ble et langt innlegg. Med vennlig hilsen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/111270-nhd-bruk-av-annet-psykehus-i-annet-fylke/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest tør jeg spørre hva Skrevet 2. juli 2003 Del Skrevet 2. juli 2003 hvorfor vil de ikke ta imot deg? hva "galt" har du gjort? Synes de skal kunne ta imot deg uansett hvor ille det var den gang. De skal jo hjelpe deg. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/111270-nhd-bruk-av-annet-psykehus-i-annet-fylke/#findComment-659958 Del på andre sider Flere delingsvalg…
soleil Skrevet 2. juli 2003 Del Skrevet 2. juli 2003 Jeg vil tro at de må vurdere hva slags behandling du trenger i hvert enkelt tilfelle. Jeg vil tro at det ikke er holdbart at du nå har fått et stempel som "farlig og vanskelig" som gjør at du for framtiden kan bli nektet behandling enkelte steder. Sykehuset må være kompetent til å behandle deg og til å ta seg av deg. Hvis din sykdom/tilstand innebærer spesielle utfordringer som de ikke kan takle må de nødvendigvis henvise deg til andre steder hvor de har slik kompetanse og slike forhold at det er forsvarlig å ha deg der. For å få et ordentlig svar bør du ta det opp med lege/fylkeslege og eventuelt kontrollkommisjonen. Det er jo greit å vite på forhånd hva du kan forvente om du får behov for innleggelse. Det er en stor fordel for deg i en akuttsituasjon om ting er avklart på forhånd, så du ikke blir sendt hit og dit. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/111270-nhd-bruk-av-annet-psykehus-i-annet-fylke/#findComment-659963 Del på andre sider Flere delingsvalg…
firebird1365380441 Skrevet 2. juli 2003 Forfatter Del Skrevet 2. juli 2003 hvorfor vil de ikke ta imot deg? hva "galt" har du gjort? Synes de skal kunne ta imot deg uansett hvor ille det var den gang. De skal jo hjelpe deg. Jeg gikk amok med en kniv, truet personalet - politiet kom og jeg truet også dem med kniven. Var veldig fortvila og sinna den gangen, men er friskere nå enn på menge år...etter vel 3 år i fengsel...paradoksalt, eller hva? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/111270-nhd-bruk-av-annet-psykehus-i-annet-fylke/#findComment-660506 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 2. juli 2003 Del Skrevet 2. juli 2003 Etter min forståelse av loven kan ikke ditt sykehus i Troms nekte å ta ansvar for å gi deg "nødvendig helsehjelp". Om sykehuset ikke har greid å bearbeide sine følelser, er det ledelsens plikt å skaffe deg nødvendig hjelp på et annet sykehus. Dersom de allerede nå har signalisert at du under ingen omstendighet kan innlegges hos dem, plikter de allerede nå også å gjøre det klart for deg og din fastlege hvor du evt skal legges inn. Dette er ikke en sak som egner seg for å bli avgjort i en akuttsituasjon. Det må være avklart på forhånd. De mest nærliggende alternativer må være NPS i Bodø eller avd Brøset i Trondheim. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/111270-nhd-bruk-av-annet-psykehus-i-annet-fylke/#findComment-660586 Del på andre sider Flere delingsvalg…
firebird1365380441 Skrevet 3. juli 2003 Forfatter Del Skrevet 3. juli 2003 Etter min forståelse av loven kan ikke ditt sykehus i Troms nekte å ta ansvar for å gi deg "nødvendig helsehjelp". Om sykehuset ikke har greid å bearbeide sine følelser, er det ledelsens plikt å skaffe deg nødvendig hjelp på et annet sykehus. Dersom de allerede nå har signalisert at du under ingen omstendighet kan innlegges hos dem, plikter de allerede nå også å gjøre det klart for deg og din fastlege hvor du evt skal legges inn. Dette er ikke en sak som egner seg for å bli avgjort i en akuttsituasjon. Det må være avklart på forhånd. De mest nærliggende alternativer må være NPS i Bodø eller avd Brøset i Trondheim. Jeg snakket med en avdelingssykepleier på telefon for bare 2-3 uker siden, mens jeg ennå satt "inne". Han sa at det ville være umulig under noen omstendigheter , å ha meg innlagt på psykehuset. Årsaken var visstnok at en del av personalet både ved den aktuelle avdelingen og ved andre avdelinger( enkelte sykepleiere går på ulike avdelinger som nattsykepleiere)ikke ville takle at jeg ble innlagt der. Sikkerhetsavdelingen er omtrent full hele tiden , og motstanden mot å ta meg inn der var visst også stor. Selv om jeg har "skværet opp" med dem jeg var dømt for å ha truet/skadet , er det andre der som tydeligvis fortsatt ikke vil ha meg der. Det må jeg jo nesten bare respektere, selv om jeg nok synes det virker en tanke uproffesjonelt...Jeg har ikke hørt om tilsvarende tilfeller andre steder. Brøset kjenner jeg til fra varetektsperioden, men det er ganske lang vei herfra og dit ned...tenker litt på familie og slike ting... Men skulle uhellet være ute, ville jeg ha valgt Brøset framfor NPS i Bodø. Har faktisk bare gode erfaringer med Brøset - de har som regel hodet og hjertet på riktig plass. Men nå tenker jeg ikke akkurat på at jeg kommer til å bli alvorlig psyk med det aller første. Men som soleil sier , kan det være greit å ha ting avklart på forhånd , i tilfelle rottefelle. Jeg synes at denne saken er temmelig kjip, så jeg kommer til å ta dette opp med psykologen min som jeg skal til på fredag - og som heldigvis kjenner forhistorien min. Takk for svaret fra deg, fikk nebbet noen hakk opp etter det. Hej då! ) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/111270-nhd-bruk-av-annet-psykehus-i-annet-fylke/#findComment-661211 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.