Gå til innhold

NHD (og andre): Hasj, bivirkninger og psykiske lidelser

Anbefalte innlegg

Se også innlegg i det siste skrevet på rusterapi.

Kan mennesker som ikke har psykiske lidelser/problemer få psykiske plager, problemer eller lidelser av hasjbruk?

Tenker spesielt på psykoser, depresjon, angst osv.

Hva vet man om dette?

Er interessert i forskning/artikler og lignende, men det er oså interessant om brukerne her inne kan si noe om egne erfaringer.

Fortsetter under...

Hei!

En kompis av meg har vært helt fint helt til han flyttet for seg selv og rusa seg på hasj hver dag i nesten 1 år..

Etter dette har han fått psyksike problemer, flyttet hjem, spiller med åpne kort og går på AD.

Så JA; jeg tror man kan få det :-)

Hei!

En kompis av meg har vært helt fint helt til han flyttet for seg selv og rusa seg på hasj hver dag i nesten 1 år..

Etter dette har han fått psyksike problemer, flyttet hjem, spiller med åpne kort og går på AD.

Så JA; jeg tror man kan få det :-)

Takk for svar.

Ble han deprimert og/eller fikk han angst av hasjrøykinga?

Vet du noe mer om hva slags plager han fikk?

Han hadde ingen problemer med psyken før dette?

Er det mye psykiske lidelser i hans familie som kan tilsi at han var disponert på forhånd for å få psykiske problemer?

Håper at det går bedre med kompisen din!

hasj kan utløse lidelser som: psykoser, angst og schizofreni.

Dette kan jo være at de som får utløst disse sykdommene uansett hadde fått disse senere, men det er jo helt umulig å si.

De fleste reagere vell ikke med psykoser og lignende, men for de som gjør det er det en stor tragedie. Det kommer personer inn på psykiatrisk som har blitt psykotisk allerede første gangen de prøvde hasj. Men psykoser kan i verste fall vare livet ut. De stoffutløste psykosene er visst også vanskeligere å behandle fordi psykiatrien har mindre erfaring med å behandle disse psykosene enn psykoser utløst av andre årsaker.

Skadeviekningene av hasj kommer snikende etterhvert (noe aom gjør de vanskelige å oppdage), og forandrer vedkommendes virkelighetsoppfatning og personlighet.

Ville tro at personer med en "personlighetsmessig sårbarhet" vil være i risikogruppen. Og en slik sårbarhet er det vanskelig å vie om en har, og svært mange har det.

Dessuten vil alle være sårbare på et tidspunkt i livet (stress, tap, svik ol.) og da er det vell lett og ty til rus dersom en allerede ruser seg fra før av.

Å bruke ulovlige rusmidler (det er en grunn til, at de er ulovlige) erå gamble høyt med både sin psykiske ogg fysiske helse.

Men ofte er det som å rope til en stein. Ingen reaksjon.

Men enkelte lever jomed livsfilodofien: Ja for all del kjør rett på veggen.Ikke stopp. Nei for all del.

En intelligent løsning er det nå ikke å bruke hasj. Det nytter ikke å ha mye kunnskap dersom en ikke greier å nyttiggjøre den i sitt eget liv (og iallefall ikke dersom en er frisk).

Gjest twisted83

Takk for svar.

Ble han deprimert og/eller fikk han angst av hasjrøykinga?

Vet du noe mer om hva slags plager han fikk?

Han hadde ingen problemer med psyken før dette?

Er det mye psykiske lidelser i hans familie som kan tilsi at han var disponert på forhånd for å få psykiske problemer?

Håper at det går bedre med kompisen din!

Hei på deg Soleil.

Vet ikke helt om dette er svar på det du spør om, men jeg for min del ble psyk(ere) av å røyke hasj. Jeg var vel i grunnen deprimert fra før av, men etter at jeg begynte å røyke "G" (har sluttet nå, hasj er en DUM ting) ble depresjonen sterkere, og jeg sliter nå med angst og konsentrasjonsproblemer i tillegg.

Hei på deg Soleil.

Vet ikke helt om dette er svar på det du spør om, men jeg for min del ble psyk(ere) av å røyke hasj. Jeg var vel i grunnen deprimert fra før av, men etter at jeg begynte å røyke "G" (har sluttet nå, hasj er en DUM ting) ble depresjonen sterkere, og jeg sliter nå med angst og konsentrasjonsproblemer i tillegg.

Takk for svar. Det er dette jeg ville ha svar på , ja. :)

Enkelte påstår jo at hasj ikke kan gi psykiske skadevirkninger/lidelser/problemer hos fra før av "friske" mennesker.

Jeg kommer til å undersøke litt mer om dette senere. Kommer tilbake til det når jeg vet mer.

Interessant tema og desverre veldig aktuelt.

Annonse

hasj kan utløse lidelser som: psykoser, angst og schizofreni.

Dette kan jo være at de som får utløst disse sykdommene uansett hadde fått disse senere, men det er jo helt umulig å si.

De fleste reagere vell ikke med psykoser og lignende, men for de som gjør det er det en stor tragedie. Det kommer personer inn på psykiatrisk som har blitt psykotisk allerede første gangen de prøvde hasj. Men psykoser kan i verste fall vare livet ut. De stoffutløste psykosene er visst også vanskeligere å behandle fordi psykiatrien har mindre erfaring med å behandle disse psykosene enn psykoser utløst av andre årsaker.

Skadeviekningene av hasj kommer snikende etterhvert (noe aom gjør de vanskelige å oppdage), og forandrer vedkommendes virkelighetsoppfatning og personlighet.

Ville tro at personer med en "personlighetsmessig sårbarhet" vil være i risikogruppen. Og en slik sårbarhet er det vanskelig å vie om en har, og svært mange har det.

Dessuten vil alle være sårbare på et tidspunkt i livet (stress, tap, svik ol.) og da er det vell lett og ty til rus dersom en allerede ruser seg fra før av.

Å bruke ulovlige rusmidler (det er en grunn til, at de er ulovlige) erå gamble høyt med både sin psykiske ogg fysiske helse.

Men ofte er det som å rope til en stein. Ingen reaksjon.

Men enkelte lever jomed livsfilodofien: Ja for all del kjør rett på veggen.Ikke stopp. Nei for all del.

En intelligent løsning er det nå ikke å bruke hasj. Det nytter ikke å ha mye kunnskap dersom en ikke greier å nyttiggjøre den i sitt eget liv (og iallefall ikke dersom en er frisk).

Det er i disse baner jeg har tenkt også rundt hasj og psykiske lidelser.

Håper NHD kan gi et godt og utfyllende svar på denne spørsmålsstillingen eller at han kan vise til anerkjent forskning.

Gjest twisted83

Takk for svar. Det er dette jeg ville ha svar på , ja. :)

Enkelte påstår jo at hasj ikke kan gi psykiske skadevirkninger/lidelser/problemer hos fra før av "friske" mennesker.

Jeg kommer til å undersøke litt mer om dette senere. Kommer tilbake til det når jeg vet mer.

Interessant tema og desverre veldig aktuelt.

Ja, gi en "lyd" når du finner ut mer, for det er et tema jeg interesserer meg veldig for.

hei!

Hasj gir helt klart psykiske plager.jeg begynte å røyke hasj i en alder av 14 år,da etterhvert jevnlig.dvs 1-2 ganger hver dag(i helgene mere).etterhvert begynte jeg å utvikle en slags Noia reaksjon bare ved noen få trekk.jeg så for meg at folk pratet om meg bak ryggen min,når noen lo var jeg sikker på at det var noe med meg,etc.

jeg hadde aldri noen psykiske problemer før jeg starta med hasj.pga dette har jeg nå slutta å røyke men trenger kun tenke på røykings før jeg får denne reaksjonen.

om du lurer mer så bare spør!

hei!

Hasj gir helt klart psykiske plager.jeg begynte å røyke hasj i en alder av 14 år,da etterhvert jevnlig.dvs 1-2 ganger hver dag(i helgene mere).etterhvert begynte jeg å utvikle en slags Noia reaksjon bare ved noen få trekk.jeg så for meg at folk pratet om meg bak ryggen min,når noen lo var jeg sikker på at det var noe med meg,etc.

jeg hadde aldri noen psykiske problemer før jeg starta med hasj.pga dette har jeg nå slutta å røyke men trenger kun tenke på røykings før jeg får denne reaksjonen.

om du lurer mer så bare spør!

Hei! Takk for svar. :)

Merka du noe til depresjon?

Gikk plagene over da du slutta?

Noen spesielle plager du hadde mens du slutta?

Er det noen i nær slekt som har psykiske lidelser, slik at en kan se dine plager som genetisk betinget?

Hva med de du kjenner som røyker/røkte hasj, har de den samme oppfatninga som deg?

Hei! Takk for svar. :)

Merka du noe til depresjon?

Gikk plagene over da du slutta?

Noen spesielle plager du hadde mens du slutta?

Er det noen i nær slekt som har psykiske lidelser, slik at en kan se dine plager som genetisk betinget?

Hva med de du kjenner som røyker/røkte hasj, har de den samme oppfatninga som deg?

Hei!

jeg gikk over til amfetamin / ecstasy etterhvert og noe av grunnen til plagene ved hasj røykinga har sannsynligvis noe med det og gjøre.

såvidt jeg vet har ingen i familien hatt psykiske problemer.

jeg begynte med cipramil delvis pga depresjon og pga noian eller angsten jeg følte.

de gikk over etterhvert men jeg kjenner dem om jeg tenker på røykings,men dog ikke om jeg ser andre som røyker.jeg har fortsatt disse problemene om jeg prøver å røyke idag.sannsynligvis har jeg fått en negativ betinga reaksjon på røyking.

hva dette kommer av er jeg usikker på.det kan godt være at usikkerheten jeg følte i den alderen som ble forsterket.

jeg kjenner flere som får denne paranoia følelsen av å røyke hasj men også de som har røyket i flere år som aldri får den.man sier at alle følelsene man har blir forsterket og det ligger nok noe i dette.er man trygg på omgivelsene så blir det sannsynligvis en god rus.er man usikker på seg selv/andre så vil denne følelsen bli forsterket.

jeg har slitt med depresjon men dette er nok hovedsaklig fra de andre rusmidlene.

mvh

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...