Gå til innhold

Hun sover etter 10 minutter....


hegemor-

Anbefalte innlegg

Er litt fortvilet her.

Kom hjem fra barsel å går med en siste beskjed derfra at datteren min ikke fikk nok melk og hadde tatt av for mye.

Hun veide 3440 gram og i går på 3. dagen veide hun bare 3070 gram. Jeg fikk beskjed om å amme henne og veie henne igjen etterpå før jeg dro.

" For lite mat" sa de. Og så dro jeg hjem med beskjed om å gi erstatning dersom melkeproduksjoen ikke kom opp i løpet av ett døgn.

Nå er melkeproduksjone kommet igang, men jeg får liksom ikke i henne mat føler jeg. Hun sovner etter 10 minutter ved puppen - sover 2 timer til 4 timer - før hun våkner igjen. Jeg rekker jo alldri tømme en pupp!

Forrige gang jeg ammet fikk jeg brystebetennelse 4 ganger før jeg gav meg etter knappe 8 uker.

Jeg er livredd for at det skal skjære seg denne gangen også. Jeg vil så gjerne amme!

Det jeg lurer på nå er om hun kan få i seg nok næring selv om hun spiser bare 10 minutter ( toppen 15 )? Blir det feil om jeg ammer 10 minutter på ett bryst det ene måltidet og 10 på det andre ved neste ? Eller må jeg amme flere ganger på hvert?

Litt fortvilet hilsen fra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Kengumamma

Min datter spiste max 5 min på hver pupp hun, og kun 1 pupp hver gang. Og hun vokste masse! Så det er så individuelt, men i bøkene står det at puppen er tom og babyen har fått fløten etter 7-10 min, så det høres jo helt greit ut hos deg!!! Når babyen er så nyfødt vil aldri puppen føles tom ennå, det går seg til etterhvert. Du vil alltid kunne klemme ut litt melk selv om en pupp er tom, så totalt tom blir den aldri.

Nå må du ta det med ro, kose deg og ikke stresse det med matingen. Hun ville nok sagt fra hvis hun var sulten, jeg synes det er et godt tegn at hun sovner og ikke skriker! Om noen dager vil brystene dine ha funnet ut hvor mye melk minsten trenger og så vil du ikke føle deg så full hele tiden. Er det ubehagelig: ta et varmt bad og masser. KJenner du antydning til klumper i puppen, bør du få massert ut disse mens melka renner! Brystbetennesle kommer ikke av en full pupp alene, kle godt på deg og kjøp ammeinnlegg i ull på apoteket! Så går det nok bra skal du se. Det er viktig at du beholder roen, da vil mini også kose seg med måltidet. Du kan jo prøve å gi henne pupp så ofte som mulig en stund så du vet at hun får i seg mat. Men hører du at hun svelger og kjevebenet beveger seg drikker hun riktig. Husk: ikke noen spagettimunn (trutmunn) er lov! Og hele det brune området inn i munnen...osv.

Det er nok lurt å veie en gang i uken, men ikke hør på hysteriske helsesøstre. De ser mye rart og er kanskje litt paniske! Det skjer ytterst sjelden at babyer utvikler seg feil pga for lite mat hos mødre som prøver å amme så godt de kan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!!

Takk da er det ikke bare vi som har det slik!! Lillegull er akkurat likedan, og jeg er livredd for at han får i seg for lite. Takk for beroligensen Kengumamma.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min datter spiste max 5 min på hver pupp hun, og kun 1 pupp hver gang. Og hun vokste masse! Så det er så individuelt, men i bøkene står det at puppen er tom og babyen har fått fløten etter 7-10 min, så det høres jo helt greit ut hos deg!!! Når babyen er så nyfødt vil aldri puppen føles tom ennå, det går seg til etterhvert. Du vil alltid kunne klemme ut litt melk selv om en pupp er tom, så totalt tom blir den aldri.

Nå må du ta det med ro, kose deg og ikke stresse det med matingen. Hun ville nok sagt fra hvis hun var sulten, jeg synes det er et godt tegn at hun sovner og ikke skriker! Om noen dager vil brystene dine ha funnet ut hvor mye melk minsten trenger og så vil du ikke føle deg så full hele tiden. Er det ubehagelig: ta et varmt bad og masser. KJenner du antydning til klumper i puppen, bør du få massert ut disse mens melka renner! Brystbetennesle kommer ikke av en full pupp alene, kle godt på deg og kjøp ammeinnlegg i ull på apoteket! Så går det nok bra skal du se. Det er viktig at du beholder roen, da vil mini også kose seg med måltidet. Du kan jo prøve å gi henne pupp så ofte som mulig en stund så du vet at hun får i seg mat. Men hører du at hun svelger og kjevebenet beveger seg drikker hun riktig. Husk: ikke noen spagettimunn (trutmunn) er lov! Og hele det brune området inn i munnen...osv.

Det er nok lurt å veie en gang i uken, men ikke hør på hysteriske helsesøstre. De ser mye rart og er kanskje litt paniske! Det skjer ytterst sjelden at babyer utvikler seg feil pga for lite mat hos mødre som prøver å amme så godt de kan.

Pass på så hun ikke sovner ved og klype henne i kjakan, ikke hardt selfølgelig, men nok til at hun reagerer. Kanskje hun får i seg litt mere mat da, og en ting til, legg henne ofte til brystet gjerne en gang i timen, slik at du får opp melkeproduksjonen..

lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anette Huitfeldt, jordmor

Kjære hegemor-. Gratulerer med datteren din. Som andre har nevnt her er det varierende hvor lang tid barn spiser ved brystet. Noen tømmer brystet effektivt på 5 minutter andre på 20 min. Prøv å la henne suge ferdig et bryst før du tilbyr det andre. 10 minutter som din datter bruker er fint. Hvis hun ikke er interessert i det andre kan du håndmelke litt for å lette trykket så det føles mere behaglig. Oppstår det tette melkeganger så varier ammestillingen slik at barnets nese peker mot det affiserte området og masser forsiktig mens barnet suger. Får du feber og rødflammet bryst er det lurt med tømmergime. Dvs. amme/tømme hver 2. time på dagtid og hver 3. time på natten i tillegg til forskjellige ammestillinger så brystet blir godt tømt.

Et godt tegn på at barnet får i seg nok melk er at det kommer 2-5 avføringer daglig i tillegg til ca 6 våte bleier.Ta en tur til helsestasjonen for en vektkontroll og samtale med helsesøster når hun er rundt en uke gammel.Jeg håper du unngår brystbetennelse denne gangen og ønsker deg lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...