Gjest pentel Skrevet 4. juli 2003 Del Skrevet 4. juli 2003 Barn som blir adoptert er gjerne barn som har biologiske mødre som ikke ser seg i stand til å ta vare på barna sine. Mange av mødrene er alkoholikere og/eller narkomane. Jeg er bekymret med tanke på å kanskje få tildelt et barn som har hatt en mor som har misbrukt narkotiske stoffer under svangerskapet.Er det noen som vet hvordan man kan se på barna at de er i denne situasjonen. Det jeg mener er vel om det er noen signaler man kan lese når barnet er noen måneder gammelt, og når det blir et par år. Vil gjerne høre erfaringe på dette. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/111576-biologiske-mors-svangerskap/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
laban Skrevet 4. juli 2003 Del Skrevet 4. juli 2003 http://www.alineforeningen.no 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/111576-biologiske-mors-svangerskap/#findComment-662483 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest i prosessen Skrevet 4. juli 2003 Del Skrevet 4. juli 2003 Årsaken til at kvinner velger adopsjon (eller at det blir valgt for dem), er ikke bare individuelt, men varierer også veldig fra land til land. Mange tar dette i betraktning ved valg av giverland. Kina og India er f.eks. blant de mange land der helt andre grunner enn de du nevner er hovedårsaker bak adopsjon. (ettbarnspolitikken i Kina, samt fattigdom i India og stigmatiseringen ved det å være enslig mor.) I f.eks. Russland kan alkoholmisbruk hos foreldrene være en årsak til at barna blir tatt fra foreldrene, og noen av barna derfra kan derfor ha fetalt alkoholsyndrom (FES). Men selvsagt gjelder dette slett ikke alle. Hvis moren er narkoman, blir barnet også født narkoman, og ofte vil slike barn bl.a. måtte ha omfattende blodtransfusjon ved fødselen, og de vil også kunne få skader i nervesystemet. Men det vil nok være omtalt i barnets medisinske rapport hvis dette er tilfelle, og den får du jo se før du sie ja til en tildeling. Fra hvilket land skal du adoptere? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/111576-biologiske-mors-svangerskap/#findComment-662645 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest også i prosessen Skrevet 4. juli 2003 Del Skrevet 4. juli 2003 Årsaken til at kvinner velger adopsjon (eller at det blir valgt for dem), er ikke bare individuelt, men varierer også veldig fra land til land. Mange tar dette i betraktning ved valg av giverland. Kina og India er f.eks. blant de mange land der helt andre grunner enn de du nevner er hovedårsaker bak adopsjon. (ettbarnspolitikken i Kina, samt fattigdom i India og stigmatiseringen ved det å være enslig mor.) I f.eks. Russland kan alkoholmisbruk hos foreldrene være en årsak til at barna blir tatt fra foreldrene, og noen av barna derfra kan derfor ha fetalt alkoholsyndrom (FES). Men selvsagt gjelder dette slett ikke alle. Hvis moren er narkoman, blir barnet også født narkoman, og ofte vil slike barn bl.a. måtte ha omfattende blodtransfusjon ved fødselen, og de vil også kunne få skader i nervesystemet. Men det vil nok være omtalt i barnets medisinske rapport hvis dette er tilfelle, og den får du jo se før du sie ja til en tildeling. Fra hvilket land skal du adoptere? Det er nok sikkert forskjell fra land til land, ja. Lurer på om noen vet hvordan dette er i forhold til Korea? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/111576-biologiske-mors-svangerskap/#findComment-663000 Del på andre sider Flere delingsvalg…
thuva1365380402 Skrevet 5. juli 2003 Del Skrevet 5. juli 2003 Det er nok sikkert forskjell fra land til land, ja. Lurer på om noen vet hvordan dette er i forhold til Korea? I Korea er nok de fleste foreldrene veldig unge. Dette er nok en av grunnene til at de adopterer bort sine barn. I Korea er det også veldig vanlig at man vet en del om både mor og far. Vi har selv en liten gutt på 4 mnd (i morgen) og kom hjem St. Hans Aften. Hilsen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/111576-biologiske-mors-svangerskap/#findComment-663238 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ikke undertegnet Skrevet 5. juli 2003 Del Skrevet 5. juli 2003 Årsaken til at kvinner velger adopsjon (eller at det blir valgt for dem), er ikke bare individuelt, men varierer også veldig fra land til land. Mange tar dette i betraktning ved valg av giverland. Kina og India er f.eks. blant de mange land der helt andre grunner enn de du nevner er hovedårsaker bak adopsjon. (ettbarnspolitikken i Kina, samt fattigdom i India og stigmatiseringen ved det å være enslig mor.) I f.eks. Russland kan alkoholmisbruk hos foreldrene være en årsak til at barna blir tatt fra foreldrene, og noen av barna derfra kan derfor ha fetalt alkoholsyndrom (FES). Men selvsagt gjelder dette slett ikke alle. Hvis moren er narkoman, blir barnet også født narkoman, og ofte vil slike barn bl.a. måtte ha omfattende blodtransfusjon ved fødselen, og de vil også kunne få skader i nervesystemet. Men det vil nok være omtalt i barnets medisinske rapport hvis dette er tilfelle, og den får du jo se før du sie ja til en tildeling. Fra hvilket land skal du adoptere? Mulig jeg er litt hårsår - men du "i prosessen" provoserer meg litt når du skriver avsnittene med begynnende positivitet for Korea .., og negativitet for Russland.(jeg ser din siste setning som selvfølgelig sier noe positivt - men den blir litt usynlig i avsnittet ditt) Dette er forøvrig en TREND som jeg stadig ser her inne på DOL. Det får dere være litt varsom med synes jeg. Det er tydeligvis blitt en oppfatning blant flere av oss adoptanter og andre at barn fra Russland er barn av alkoholikere/narkomane. Det er ikke så alt for mange russlandsadopterte barn her i landet - og hva gjør du overfor de ved et slikt innlegg ? Vi har forøvrig adoptert fra et østeurepisk land, og kan opplyse at barnets biologiske foreldre var meget unge, svangerskapet rusfritt - og årsaken til at bio-foreldre valgte å adoptere bort var alt annet enn rus eller sykdom. Alt dette fikk vi opplyst. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/111576-biologiske-mors-svangerskap/#findComment-663249 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest kimchi Skrevet 5. juli 2003 Del Skrevet 5. juli 2003 Det er nok sikkert forskjell fra land til land, ja. Lurer på om noen vet hvordan dette er i forhold til Korea? Barn som adopteres til utlandet fra Korea skal være barn av ugifte mødre, de er de eneste som frigis for adopsjon. Det er også barn som mødrene selv velger å oppgi for adopsjon, det er altså ikke barn hvor barnevernet har bestemt at de skal adopteres bort. I Korea har de overtatt noe av den vestlige seksualmoral, men dessverre ikke våre vestlige støtteordninger for enslige mødre eller aksept i befolkningen for barn født utenfor ekteskap. Det vil si at dersom en ung jente blir gravid har hun valget mellom abort, adopsjon, eller å ta skammen og beholde barnet (omtrent som i Norge for 40 - 50 år siden). Hvorvidt de biologiske mødrene ruser seg under svangerskapet har en jo ingen garanti for, men generelt så drikker koreanske jenter mye mindre enn det norske jenter på sammme alder gjør, og narkotika er heldigvis ikke noe stort problem i Korea enda. På opplysningene du får om barnet ditt fra Korea er biologisk mor blitt spurt om hun har brukt rusmidler under svangerskapet. Står det et "nei" er det selvsagt ingen garanti, men vi har valgt å stole på dette. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/111576-biologiske-mors-svangerskap/#findComment-663445 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest beriket Skrevet 7. juli 2003 Del Skrevet 7. juli 2003 Barn som adopteres til utlandet fra Korea skal være barn av ugifte mødre, de er de eneste som frigis for adopsjon. Det er også barn som mødrene selv velger å oppgi for adopsjon, det er altså ikke barn hvor barnevernet har bestemt at de skal adopteres bort. I Korea har de overtatt noe av den vestlige seksualmoral, men dessverre ikke våre vestlige støtteordninger for enslige mødre eller aksept i befolkningen for barn født utenfor ekteskap. Det vil si at dersom en ung jente blir gravid har hun valget mellom abort, adopsjon, eller å ta skammen og beholde barnet (omtrent som i Norge for 40 - 50 år siden). Hvorvidt de biologiske mødrene ruser seg under svangerskapet har en jo ingen garanti for, men generelt så drikker koreanske jenter mye mindre enn det norske jenter på sammme alder gjør, og narkotika er heldigvis ikke noe stort problem i Korea enda. På opplysningene du får om barnet ditt fra Korea er biologisk mor blitt spurt om hun har brukt rusmidler under svangerskapet. Står det et "nei" er det selvsagt ingen garanti, men vi har valgt å stole på dette. Hei Kimchi Ble ikke selvbestemt abort tillatt i Norge først omkring 1977? (Resultatet ble straks en betydelig nedgang i norske barn for adopsjon) Ble ikke skammen ved å føde barn utenfor ekteskap først en mindre skam lenge etter det, og er ikke det fremdeles en stor skam i store deler av dagens Norge? Jeg synes a-foreldre også bør bidra til en god og riktig opplæring av den norske familieutviklingen og -historien. - Ikke sant? mvh 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/111576-biologiske-mors-svangerskap/#findComment-664678 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Calileo Skrevet 9. juli 2003 Del Skrevet 9. juli 2003 Hei! Jeg synes det er fint at du spør. Før en har bestemt seg for å adoptere er det mange ting en lurer på. Alle som ønsker seg barn ønsker i utgangspunktet å få friske barn, enten en adopterer eller får barn på naturmetoden. Jeg synes mange under har har redegjort bra for ditt spørsmål, men vil tilføye at sansynligheten er liten for å få et rusmiddelskadd barn. Det er fint å kunne stille spørsmål her på DOL som en kanskje ikke hadde turt å stille ellers. Jeg tror ingen her på DOL mistenker at du bevisst har noe horn i siden til mødrene som må oppgi sine barn i de landene vi adopterer i fra. Det er i hovedsak 3 grupper barn som blir satt i et adopsjonsprogram. 1. Foreldreløse barn, der en ikke kjenner barnets foreldre og hvor alt er gjort for å finne tilbake til de biologiske foreldrene. 2. Barneværnssaker der de biolgiske foreldrene samtykker i utenlandsadopsjon, eller hvor det etter en tid i barnehjem ikke har lykkedes barneværnet å gjennopprette kontakt med foreldrene. 3. Barn av mødre som har kommet i "uløkka" og hvor det å være alenemor både er umulig sosialt og økonomisk, men også der dette ikke er sosialt akseptert i denne kulturen. Jeg har ikke sett noen statistikk over hvilke land som har flest barn for adopsjon med rusmiddelskade, og ønsker heller ikke å se noen. Barn er barn, hvor enn de kommer fra i verden. Husk at en grunnholdning innen Norsk adopsjon er at det først og fremst er barn som får foreldre og ikke motsatt. Barna som kommer i adopsjonsprogrammet trenger foreldre mye mer enn noen barnløs vil komme til å trenge barn. Mvh 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/111576-biologiske-mors-svangerskap/#findComment-666894 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ikke akkurat nå Skrevet 9. juli 2003 Del Skrevet 9. juli 2003 Hei! Jeg synes det er fint at du spør. Før en har bestemt seg for å adoptere er det mange ting en lurer på. Alle som ønsker seg barn ønsker i utgangspunktet å få friske barn, enten en adopterer eller får barn på naturmetoden. Jeg synes mange under har har redegjort bra for ditt spørsmål, men vil tilføye at sansynligheten er liten for å få et rusmiddelskadd barn. Det er fint å kunne stille spørsmål her på DOL som en kanskje ikke hadde turt å stille ellers. Jeg tror ingen her på DOL mistenker at du bevisst har noe horn i siden til mødrene som må oppgi sine barn i de landene vi adopterer i fra. Det er i hovedsak 3 grupper barn som blir satt i et adopsjonsprogram. 1. Foreldreløse barn, der en ikke kjenner barnets foreldre og hvor alt er gjort for å finne tilbake til de biologiske foreldrene. 2. Barneværnssaker der de biolgiske foreldrene samtykker i utenlandsadopsjon, eller hvor det etter en tid i barnehjem ikke har lykkedes barneværnet å gjennopprette kontakt med foreldrene. 3. Barn av mødre som har kommet i "uløkka" og hvor det å være alenemor både er umulig sosialt og økonomisk, men også der dette ikke er sosialt akseptert i denne kulturen. Jeg har ikke sett noen statistikk over hvilke land som har flest barn for adopsjon med rusmiddelskade, og ønsker heller ikke å se noen. Barn er barn, hvor enn de kommer fra i verden. Husk at en grunnholdning innen Norsk adopsjon er at det først og fremst er barn som får foreldre og ikke motsatt. Barna som kommer i adopsjonsprogrammet trenger foreldre mye mer enn noen barnløs vil komme til å trenge barn. Mvh Jeg har selv to barn det den ene ble unnfanget etter uønsket svangerskap (vold) og der den andre biomoren ble sviktet av barnefaren da det ble kjent at hun var gravid. Begge disse mødrene tok en del forskjellige medikamenter for å prøve å avbryte svangerskapet. Begge barna er svært kvikke og skarpe, så det ser ikke ut til at de har tatt noen skade av disse medikamentene. Dette går selvsagt ikke helt på det samme som narkotika- eller annen rusmisbruk, men jeg tror nå helst at vi ikke trenger være så veldig redde for skader på barna våre. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/111576-biologiske-mors-svangerskap/#findComment-666947 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.