Gå til innhold

Begynne med medisin igjen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Utgangspunktet for at jeg startet med medisin var depresjon og litt sosial fobi. I ettertid ser jeg at kanskje jeg burde holdt meg vekke fra AD. Å begynne med AD var uproblematisk for meg, litt trett men ellers ingen plager. Gikk på Seroxat i 3 år og ble så bra at jeg kunne tenke meg å prøve uten.Trappet ned over mer enn et halvt år, fikk voldsomme "støt" i hodet og konstant uro i hele kroppen. Depresjonen er enda i sjakk men har som andre fått helt andre og verre problem, har utviklet et problem med rødming.Rødming var aldri et problem før.Dette problemet har utviklet seg til forferdelig sosial fobi, i det siste har det blitt verre. Klarer ikke å gå på matbutikken å handle mat, gå i byen oghandle, gå påposten, gå på café med venner o.l. Holder meg mest hjemme. Er overrasket over leger som benekter de bivirkningene så mange forteller om men som blir ignorert for det har de aldri hørt om før. Kan ikke si med sikkerhet at rødmingen henger sammen med å slutte på AD men problemet oppstod i samme tidsrom som seponeringen.Dette problemer som viser seg i sosial fobi er verre enn noen adre problem jeg har hatt tidligere og hemmer meg altfor mye. Skal til psykiater snart og tenker mye på å begynne med AD igjen, ser dette som eneste utvei men er livredd etter det jeg opplevde.

Gjest Bare et tips
Skrevet

Seroxat og Efexor er de pillene som gir størst seponeringsproblemer. Bare til opplysning. I ht utenlandske erfaringer også.

JEG har store problemer etter Efexorbruk med voldsom indre uro. Gnager og gnager. Depresjonen er mild, men den blir vedlikeholdt pga at jeg har det så vondt innvendig. Redd det ikke skal gi seg, dermed blir jeg deprimert.

Bare et tips, prøv noe annet enn Seroxat og Efexor isåfall.

Skrevet

Seroxat og Efexor er de pillene som gir størst seponeringsproblemer. Bare til opplysning. I ht utenlandske erfaringer også.

JEG har store problemer etter Efexorbruk med voldsom indre uro. Gnager og gnager. Depresjonen er mild, men den blir vedlikeholdt pga at jeg har det så vondt innvendig. Redd det ikke skal gi seg, dermed blir jeg deprimert.

Bare et tips, prøv noe annet enn Seroxat og Efexor isåfall.

Takk for tipset, har lest at disse to AD er de som skaper mest problem ved seponering og fikk jo selv oppleve det. Skal gi beskjed om at jeg eventuelt vil prøve noen andre AD en disse to.

Gjest sol&sommer :-)
Skrevet

Har prøvd både Seroxat og Efexor. Kjente ikke støt i hodet på når jeg sluttet med Serxat, men fikk "støt" i hodet av Efexoren. Det var ikke godt, i det hele tatt.

(mener å huske at efexor står som nr. 1 på WHO`s liste over medisiner som er vanskelige å seponere. Tror Seroxat var nr.7 Kilden var motkur.no. så det er jo ikke helt sikkert at det stemmer)

Har også prøvd Remeron, men den tålte jeg ikke.

Av alle medisinene har Cipramil hvert den som har hjulpet meg. (nå: Cipralex).

Har sluttet på Cipramil, og begynt igjen. Hadde ingen bivirkniger når jeg sluttet.

Gjest Feit som bare det
Skrevet

Har prøvd både Seroxat og Efexor. Kjente ikke støt i hodet på når jeg sluttet med Serxat, men fikk "støt" i hodet av Efexoren. Det var ikke godt, i det hele tatt.

(mener å huske at efexor står som nr. 1 på WHO`s liste over medisiner som er vanskelige å seponere. Tror Seroxat var nr.7 Kilden var motkur.no. så det er jo ikke helt sikkert at det stemmer)

Har sluttet på Cipramil, og begynt igjen. Hadde ingen bivirkniger når jeg sluttet.

Jeg la på meg så mye på Cipramil. Gjorde du det? Har ikke gått ned igjen. Så er redd det kommer på nye 20 kg. Det ville være HELT uholdbart.

Har du sett noen undersøkelser om det er vanlig å legge på seg for hver ny gang en begynner på samme produktet? Eller har en liksom 'gjort fra seg' ved første forsøk?

Gjest sol&sommer :-)
Skrevet

Jeg la på meg så mye på Cipramil. Gjorde du det? Har ikke gått ned igjen. Så er redd det kommer på nye 20 kg. Det ville være HELT uholdbart.

Har du sett noen undersøkelser om det er vanlig å legge på seg for hver ny gang en begynner på samme produktet? Eller har en liksom 'gjort fra seg' ved første forsøk?

Jeg la ikke på meg Cipramil. Men la på meg 10 kg når jeg brukte Tolvon som sovemedisin. Fikk sånn matlyst. Kjipt med vektøkning :-(

Vet ikke om en legger på seg om en begynner på medisinenen gang til. Tror i grunnen det... Men jeg vet ikke.

Gjest barebare
Skrevet

hei du

Noen mener at Seroxatbruk kan føre til at folk får symptomer de ikke har hatt før.

http://society.guardian.co.uk/publichealth/story/0,11098,637916,00.html

Når det gjelder Hvilke medisiner som byr på størt problemer ved seponering ligger Seroxat som nr. 1 og Fontex som nr. 7 på WHO's liste.

Ja det stod på motkur, men det er der en referanse til The Guardian, som igjen har referanse til WHO's rapporter...

http://society.guardian.co.uk/mentalhealth/story/0,8150,764193,00.html

(Jeg kan ikke skjønne hvorfor man ikke skulle ta motkur seriøst, selvom de er en bruker-side...)

Jeg er håper på at symptomene dine vil avta etterhvert - Lykke til:-)

Skrevet

hei du

Noen mener at Seroxatbruk kan føre til at folk får symptomer de ikke har hatt før.

Når det gjelder Hvilke medisiner som byr på størt problemer ved seponering ligger Seroxat som nr. 1 og Fontex som nr. 7 på WHO's liste.

Ja det stod på motkur, men det er der en referanse til The Guardian, som igjen har referanse til WHO's rapporter...

(Jeg kan ikke skjønne hvorfor man ikke skulle ta motkur seriøst, selvom de er en bruker-side...)

Jeg kan godt skjønne viss seroxat er det AD som gir mest problemer ved seponering.Troverdigheten til MotKur sin side kan selfølgelig diskuteres men jeg for min del ser på det som en troverdig kilde i enkelte sammenhenger

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

hei du

Jeg har lest "rankinglisten". Den er basert på antall rapporterte klager. Den er ikke korrigert for antallet brukere av de ulike medikamentene. Dette gjør listen totalt meningsløs. Skulle listen hatt en verdi, måtte den uttrykke klager i forhold til antall brukere.

Jeg antar at det i Norge er langt flere som i trafikken omkommer i en Golf enn i en Lada. Dette skyldes ikke at det er farligere å kjøre Golf, men at det er langt flere som kjører Golf enn Lada.

Gjest barebare
Skrevet

Jeg kan godt skjønne viss seroxat er det AD som gir mest problemer ved seponering.Troverdigheten til MotKur sin side kan selfølgelig diskuteres men jeg for min del ser på det som en troverdig kilde i enkelte sammenhenger

Jeg vet ikke om det kan være noen trøst, men jeg opplevde som deg en masse tillegsproblemer etter jeg sluttet med seroxat.

Det ble foreslått andre medisiner for meg, men jeg valgte å ikke begynne på dem... Det var en vanskelig tid, men problemene var ikke uoverkommelige (selvom det tok en stund og mye innsats)

Dette blir naturligvis spekulasjoner; men jeg innbiller meg at Seroxat og Fontex topper listen fordi de har vært brukt mest og lengst. Det kan godt være at nye medikamenter vil dukke opp på "rankinglisten" etterhvert som de overtar markedsandlene...

Klem til deg

Skrevet

Jeg vet ikke om det kan være noen trøst, men jeg opplevde som deg en masse tillegsproblemer etter jeg sluttet med seroxat.

Det ble foreslått andre medisiner for meg, men jeg valgte å ikke begynne på dem... Det var en vanskelig tid, men problemene var ikke uoverkommelige (selvom det tok en stund og mye innsats)

Dette blir naturligvis spekulasjoner; men jeg innbiller meg at Seroxat og Fontex topper listen fordi de har vært brukt mest og lengst. Det kan godt være at nye medikamenter vil dukke opp på "rankinglisten" etterhvert som de overtar markedsandlene...

Klem til deg

Burde nok gjort som deg og kjempet meg gjennom det men vet ikke om jeg klarer det. Har panikk for å gå ut blant mennesker og alt som innebærer sosiale ting unngår jeg så mye som mulig. Mulig jeg prøver medisin igjen men da blir det ikke seroxat igjen...

klem til deg også

• 2 uker senere...
Gjest Hadde vært fint!
Skrevet

hei du

Ville gjerne ha denne listen fra nr 1 og nedover, men greide ikke finne fram til opplistningen i linken din!

Skal nemlig finne ei pille jeg kan tenke med å prøve, og da vil jeg først kikke på denne listen over de som har størst og hyppigst seponerings- og bivirkningsproblematikk.

Har prøvd Cipramil (vektøkning) og Efexor (MYE problemer etterpå). Det er et puslespill som jeg ikke tør helt overlate til legen min. Trenger en pille som ikke gir vektøkning.

Legene mener så forskjellig, men jeg mener at depresjonen kommer av min sterke tendens til bekymringsangt (GAD). Tvangsspising i perioder.

Jaja, det hørte vel ikke helt til saken, men ville gjerne ha denne lista foran meg. Kan du hjelpe?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...