mikkey Skrevet 9. juli 2003 Del Skrevet 9. juli 2003 Kan noen gi meg noen gode råd, eller tanker vedr. det og bli lagt inn. Er selv blitt tilbudt plass til høsten, men har aldri vært inne før, og gruer meg veldig. Er fortsatt i tvil om jeg reiser. Føler dette er noe jeg må klare opp i selv. Har vært til en samtale uten at den gav meg noe positivt og tenke på. Har slitt lenge og har dessverre vært innlagt noen ganger på akutt. Håper noen gidder og svare meg. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/112079-ny-vedr-innleggelse/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest none Skrevet 9. juli 2003 Del Skrevet 9. juli 2003 Det kan være lettere å få pratet om ting inne på et sykehus, enn ute i poliklinsk behandling, fordi det er trygge rammer rundt samtalene. Du får sannsynligvis to-tre samtaler i uka med behandler, og får en to av personalet som skal følge deg opp hver gang de er på jobb. Du har også en kontakt person ellers. Så du har noen å snakke med uansett hvilken tid du føler behov for det. Terskelen for å snakke med noen er veldig lav. I tillegg er en ofte med i forskjellige grupper. F.eks. medisingruppe, der en tar opp spm. ang medisiner på et generelt grunnlag. En angstgruppe der pasientene deler ergfaringer, mestringsstrategier ol. Og kanskje en undervisningsdel ang. mestring av angst. Det er often en "kreativ" gruppe der en får en konkret oppgave, f.eks. tegn hvordan du har det når du er sammen med andre. Kanskje er det også en temagruppe der en kan ta opp ting som rører seg i vadelinga og hvordan det er å være innlagt. Problemstillinger ang. sykdom og familie. Stort sett det en har på hjertet. Kanskje er det også en bevegelses gruppe også. Gruppene pleier å være frivillige å delta i. Sykehusene har ofte håndarbeidssaler, sløydsaler ol. med personale.Her kan en få faste timer i uka. På en korttidspost er ofte pasientene friskere enn på en akuttavdeling og det er ofte lettere sosialt. Korttidspostene har en liggetid på 6-8uker, men mange er ikke så lenge. Har inntrykk av at de som kommer på planlagt innleggelse ofte er der 3-4 uker. Dette vurderer de etter at du har hvert en stund inne på posten. Ettersom folk ikke er så syke, er det ikke noen alarmer, personale som springer hit og dit, blod og gørr++ De fleste har utgang etter avtale og får gå ut på egenhånd. Da kan en jo gjøre noe annet på ettermiddagene. Det er litt mere ansvar på en åpen post, enn på en akuttpost. En kan f.eks. ha ansvaret for å dekke på til måltidene en gang i uka. En må opp om morgenene i ni-halv ti tida, dersom en ikke er veldig dårlig. En får enkjempemulighet til virkelig å ta fatt i ting. Det kan være det som skal til for å få ting til å snu.Men det er ikke en ferie :-) Det er ikke så mange som får tilbud om plass på disse avdelingene, de fleste plassene er resrvert folk som kommer direkte fra akuttpostene, så du bør tenke deg nøy om dersom du vurderer å takke nei. Jeg hadde god hjelp av å være på korttidspost. Fikk snekket om ting som jeg aldri hade turt å si til noen. Men dersom en er veldig-veldig dårlig er det bedre å være på en akuttpost. Det syntes iallefall jeg. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/112079-ny-vedr-innleggelse/#findComment-667262 Del på andre sider Flere delingsvalg…
anonym1784 Skrevet 9. juli 2003 Del Skrevet 9. juli 2003 Hei! Jeg vil anbefale deg å takke JA til den innleggelsen du har blitt tilbudt. Det er ikke mange som får det tilbudet skal jeg si deg, siden det er laaaaang ventetid på slike avdelinger. Jeg selv står på venteliste på en avdeling, men jeg får ikke plass om i alle fall ikke før om 6 mnd. Så det er stor pågang, og det er mange som trenger hjelp. Det at du er heldig ved at de har OPPDAGET din bønn om hjelp, er bare bra, men jeg skjønner jo at du kvier deg. Jeg selv også trodde at "jeg er jo gal siden jeg havner på en slik avd.". Men, etterhvert som jeg bodde der noen uker, så innså jeg at det faktisk ikke var så annerledes. Der jeg var dro vi på shopping, dro vi til gymhallen å trenet, vi dro på pizzarestaurant å spiste pizza (avslutning), vi bowlet....leide film...osv. Og så laget vi mat i felleskap. Det er masse som skjer der. Men, klart...selv om det er kjedelig, og det finnes mange flere regler der enn hjemme, så er det absolutt noe å anbefale. Som regel savner folk en innleggelse til tider da det blir for tøft å ha lite kontakt med folk rundt seg. En poliklinikk f.eks. kan kun tilby ca. 1 dag i uka med samtale, menst en slik avdeling har masse mer av slike samtaler å tilby, og du får mye profesjonell hjelp. De kommer til deg når du gråter, de hjelper deg dersom du er dårlig....osv. De tar vare på deg! Og ja, det kan være at det er personer som er der inne som er dårlige, men det er ikke slik at du blir presset til å MÅ se det som skjer. Som regel prøver personalet å hjelpe de som er på avdelingen ved å skjerme dem dersom de er dårlige. De har enten et eget rom som de som lager bråk eller de som skader seg selv får være til de har kommet seg til hektene igjen. Og selv om du kanskje opplever at andre er dårlige, så skjermer de faktisk de andre pasientene for å se noe som kan gjøre dem verre. F.eks. Dersom noen skader seg selv, og de blør, ...et eller annet, så vil personalet hjelpe denne personen, og det vil ikke bli slik hyling og herjing og kaos.... Klart, kan bli litt ekkelt av og til, men de er veldig flinke til å snakke ut med de andre innlagte om det som skjer, dersom noe går sterkt innpå en. Og du får mange nye venner. Du vil få den omsorgen du lengter etter....så ikke takk nei til et tilbud du kanskje ikke får flere ganger. Prøv det i alle fall, og så kan du evnt. skrive deg ut etter noen dager dersom du føler det er feil plass for deg. Siden du er frivillig innlagt kan du nemlig skrive deg ut selv når du måtte ønske... Lykke til! Er sikker på du klarer det! Stå på! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/112079-ny-vedr-innleggelse/#findComment-667399 Del på andre sider Flere delingsvalg…
frosken Skrevet 9. juli 2003 Del Skrevet 9. juli 2003 Jeg synes en avgjørelse bør baseres på en avveining mellom hva du kan oppnå med en innleggelse - og hva du evt. kan tape. Hva består problemene dine i? Hva slags opplegg tilbyr avdelingen, og hvordan vurderes sannsynligheten av at opplegget kan hjelpe i forhold til det du sliter med? Er det noe du risikerer å tape ved å være innlagt? Hvis det er god sannsynlighet for at avdelingens opplegg kan hjelpe i forhold til dine problemer og det samme ikke kan oppnås poliklinisk, samt at du er motivert for å gjennomføre behandlingen vil det vel vanligvis være rasjonelt å si ja til et tilbud om behandling. Dersom du har gode grunner til å betvile at en innleggelse vil medføre en bedring av dine problemer - samt at nye problemer evt. kan oppstå som følge av en innleggelse, kan det være like rasjonelt å si nei-takk... - Etter min mening er det forøvrig forsøk på en slik avklaring forvernssamtalene bør benyttes til... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/112079-ny-vedr-innleggelse/#findComment-667452 Del på andre sider Flere delingsvalg…
frosken Skrevet 9. juli 2003 Del Skrevet 9. juli 2003 Hei! Jeg vil anbefale deg å takke JA til den innleggelsen du har blitt tilbudt. Det er ikke mange som får det tilbudet skal jeg si deg, siden det er laaaaang ventetid på slike avdelinger. Jeg selv står på venteliste på en avdeling, men jeg får ikke plass om i alle fall ikke før om 6 mnd. Så det er stor pågang, og det er mange som trenger hjelp. Det at du er heldig ved at de har OPPDAGET din bønn om hjelp, er bare bra, men jeg skjønner jo at du kvier deg. Jeg selv også trodde at "jeg er jo gal siden jeg havner på en slik avd.". Men, etterhvert som jeg bodde der noen uker, så innså jeg at det faktisk ikke var så annerledes. Der jeg var dro vi på shopping, dro vi til gymhallen å trenet, vi dro på pizzarestaurant å spiste pizza (avslutning), vi bowlet....leide film...osv. Og så laget vi mat i felleskap. Det er masse som skjer der. Men, klart...selv om det er kjedelig, og det finnes mange flere regler der enn hjemme, så er det absolutt noe å anbefale. Som regel savner folk en innleggelse til tider da det blir for tøft å ha lite kontakt med folk rundt seg. En poliklinikk f.eks. kan kun tilby ca. 1 dag i uka med samtale, menst en slik avdeling har masse mer av slike samtaler å tilby, og du får mye profesjonell hjelp. De kommer til deg når du gråter, de hjelper deg dersom du er dårlig....osv. De tar vare på deg! Og ja, det kan være at det er personer som er der inne som er dårlige, men det er ikke slik at du blir presset til å MÅ se det som skjer. Som regel prøver personalet å hjelpe de som er på avdelingen ved å skjerme dem dersom de er dårlige. De har enten et eget rom som de som lager bråk eller de som skader seg selv får være til de har kommet seg til hektene igjen. Og selv om du kanskje opplever at andre er dårlige, så skjermer de faktisk de andre pasientene for å se noe som kan gjøre dem verre. F.eks. Dersom noen skader seg selv, og de blør, ...et eller annet, så vil personalet hjelpe denne personen, og det vil ikke bli slik hyling og herjing og kaos.... Klart, kan bli litt ekkelt av og til, men de er veldig flinke til å snakke ut med de andre innlagte om det som skjer, dersom noe går sterkt innpå en. Og du får mange nye venner. Du vil få den omsorgen du lengter etter....så ikke takk nei til et tilbud du kanskje ikke får flere ganger. Prøv det i alle fall, og så kan du evnt. skrive deg ut etter noen dager dersom du føler det er feil plass for deg. Siden du er frivillig innlagt kan du nemlig skrive deg ut selv når du måtte ønske... Lykke til! Er sikker på du klarer det! Stå på! Overskriften min er selvfølgelig en spissforumlering - og det er ikke meningen å såre deg ved å benytte den! Men jeg reagerer på beskrivelser av frivillige innleggelser som ikke inneholder noe om hva slags egeninnsats det er meningen pasientene skal utøve - og stiller meg tvilende til hvorvidt det er riktig av spesialisthelsetjenesten skal dekke den type behov du primært beskriver i ditt innlegg. En av grunnene til at jeg er noe skeptisk til slike innleggelser, er at for en del pasienter vil slike innleggelser like ofte øke som redusere problemene. Mange vil kunne ta sterke virkemidler i bruk for å få nye innleggelser av samme karakter. Livet utenfor avdelingen kan bli for lite forlokkende sammenlignet med livet innenfor... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/112079-ny-vedr-innleggelse/#findComment-667458 Del på andre sider Flere delingsvalg…
anonym1784 Skrevet 9. juli 2003 Del Skrevet 9. juli 2003 Overskriften min er selvfølgelig en spissforumlering - og det er ikke meningen å såre deg ved å benytte den! Men jeg reagerer på beskrivelser av frivillige innleggelser som ikke inneholder noe om hva slags egeninnsats det er meningen pasientene skal utøve - og stiller meg tvilende til hvorvidt det er riktig av spesialisthelsetjenesten skal dekke den type behov du primært beskriver i ditt innlegg. En av grunnene til at jeg er noe skeptisk til slike innleggelser, er at for en del pasienter vil slike innleggelser like ofte øke som redusere problemene. Mange vil kunne ta sterke virkemidler i bruk for å få nye innleggelser av samme karakter. Livet utenfor avdelingen kan bli for lite forlokkende sammenlignet med livet innenfor... Svarte du til mej (anonym1784) no? Eller svarte du til MIKKEY? Det e ingen feriekoloni, og det var ganske feil av dej å bruke det ordet egentli.... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/112079-ny-vedr-innleggelse/#findComment-667477 Del på andre sider Flere delingsvalg…
frosken Skrevet 9. juli 2003 Del Skrevet 9. juli 2003 Svarte du til mej (anonym1784) no? Eller svarte du til MIKKEY? Det e ingen feriekoloni, og det var ganske feil av dej å bruke det ordet egentli.... Kommentaren var et direkte svar på ditt innlegg. Jeg sa at jeg spissformulerte... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/112079-ny-vedr-innleggelse/#findComment-667496 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest none Skrevet 9. juli 2003 Del Skrevet 9. juli 2003 Overskriften min er selvfølgelig en spissforumlering - og det er ikke meningen å såre deg ved å benytte den! Men jeg reagerer på beskrivelser av frivillige innleggelser som ikke inneholder noe om hva slags egeninnsats det er meningen pasientene skal utøve - og stiller meg tvilende til hvorvidt det er riktig av spesialisthelsetjenesten skal dekke den type behov du primært beskriver i ditt innlegg. En av grunnene til at jeg er noe skeptisk til slike innleggelser, er at for en del pasienter vil slike innleggelser like ofte øke som redusere problemene. Mange vil kunne ta sterke virkemidler i bruk for å få nye innleggelser av samme karakter. Livet utenfor avdelingen kan bli for lite forlokkende sammenlignet med livet innenfor... Forskjellen på en feriekoloni og en sykehusinnleggelse er at på sykehusene er folk syke-les syke!!! Det er tøft å være innlagt, men det er ikke meninga at det skal ta livet av folk heller. Det må gå ann å beskrive hvordan en avddeling fungerer uten å si noe om opplegget. Og forøvrig hadde jeg selv skrevet et langt innelgg om hvordan behandlingsopplegget på et psykehus er. Der er jo ikke sikkert at alle gidder gjenta ting som allerede er beskrevet. Mange som er søkt inn på psykehus er redde for å dra, og da er det fint at noen kan fortelle at det ikke er som i filmene fra 60-tallet. De som kommer for å være på ferie, og det er det ikke mange av, blir fort kastet ut!!! De aller fleste som ikke er motivert for behandling blir ikke værende på åpne avdelinger. De drar frivillig. De psykiatriske sykehusene, skal på lik linje med de somatiske, ha et kulturtilbud til pasientene. Ofte er det det samme tilbudet. Feks. Bowling en gang annen hver uke. Kino en gang i måneden. Gjerne fotballkamp dersom det er et elitelag i byen.Folk som er innlagt på akuttposter med utgang med følge får også dra på disse arrangementene, dersom de klarer å gå ut og det er personale og avse. Og det er faktisk ikke slik at dersom en greier å gå å se en fotballkamp med følge så klarer en seg ute i hverdagen. Var ute med følge selv om jeg hadde tilsyn fire ganger i timen selv inne på lukket avdeling. Jeg var de frivillig, på grunn av suicidalfare, og det var faen meg ikke morsomt.Ikke for alt i verden vil jeg bli så dårlig at jeg må inn dit igjen. Skal love deg at de som ikke gjør en innsats som står i stil med sykdommen og ikke er til fare for seg selv eller andre blir kastet på dør!!! Det er ingen som ønsker seg tilbake til et psykehus dersom de i det hele tatt har en mulighet til å klare seg utenfor. Det er et kjempenederlag å måtte inn igjen!!! Skulle faen meg bare mangle at ikke pasientene skulle bli stelt godt med, og hjulpet tilbake til hverdagen!!! Din antakelse om at de fleste drar tilbake til avdelingene er dessuten feil. 70% av de som er innlagt på kortidspost for første gang har ikke behov for flere innleggelser. Og av de resterende 30% er det mange som har sykdommer som krever oppfølging. De blir gjerne innkalt. Hvorfor skulle de motsette seg å dra? Kanskje det faktisk er slik at de aller-aller fleste som er inne på psykehus er psyke, iallefall mens de re der. Du skriver at mange tar stadig sterkere virkemidler i bruk for å komme inn. Det er ikke sikkert det er slik. De fleste gjengangerene kommer tilbake fordi de er dårligere en ved forrige innleggelse. En del pasienter er så dårlige at de ikke klarer å kommunisere på annen måte enn ved å å gjøre halvhjertete selvmordsforsø. En annen ting er det at de faktisk kan være så dårlige at de ikke klarer å først snakke med behandler og akuttteami flere timer. For så å snakke lenge med legevakta, for så igjen å ha en lengre forvern samtale. De fleste som kommer inn til korttidsopphold (under 8 uker) er ikke søkt inn. De kommer rett fra akuttpost. Og det blir nøye overveid hvem som skal få komme inn, fordi det er så få plasser. Gjengangere som har vist lite fremskritt i behandling ved posten tidligere blir sjeldent tatt inn på nytt. Reglementet for tvangsinnleggelser er forresten svært strengt. De aller fleste ser selv at de trenger hjelp og drar frivillig. Det er gjerne bare psykotiske personer som blir tvangsinnlagt. Og ingen blir innlagt eller søkt inn med mindre legen mener det er helt nødvendig! Ofte går til og med anorektiske pasienter som er døden nær ute, fordi regelene for tvangsinnleggelse er så strenge. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/112079-ny-vedr-innleggelse/#findComment-667518 Del på andre sider Flere delingsvalg…
SoriaMoria Skrevet 9. juli 2003 Del Skrevet 9. juli 2003 Forskjellen på en feriekoloni og en sykehusinnleggelse er at på sykehusene er folk syke-les syke!!! Det er tøft å være innlagt, men det er ikke meninga at det skal ta livet av folk heller. Det må gå ann å beskrive hvordan en avddeling fungerer uten å si noe om opplegget. Og forøvrig hadde jeg selv skrevet et langt innelgg om hvordan behandlingsopplegget på et psykehus er. Der er jo ikke sikkert at alle gidder gjenta ting som allerede er beskrevet. Mange som er søkt inn på psykehus er redde for å dra, og da er det fint at noen kan fortelle at det ikke er som i filmene fra 60-tallet. De som kommer for å være på ferie, og det er det ikke mange av, blir fort kastet ut!!! De aller fleste som ikke er motivert for behandling blir ikke værende på åpne avdelinger. De drar frivillig. De psykiatriske sykehusene, skal på lik linje med de somatiske, ha et kulturtilbud til pasientene. Ofte er det det samme tilbudet. Feks. Bowling en gang annen hver uke. Kino en gang i måneden. Gjerne fotballkamp dersom det er et elitelag i byen.Folk som er innlagt på akuttposter med utgang med følge får også dra på disse arrangementene, dersom de klarer å gå ut og det er personale og avse. Og det er faktisk ikke slik at dersom en greier å gå å se en fotballkamp med følge så klarer en seg ute i hverdagen. Var ute med følge selv om jeg hadde tilsyn fire ganger i timen selv inne på lukket avdeling. Jeg var de frivillig, på grunn av suicidalfare, og det var faen meg ikke morsomt.Ikke for alt i verden vil jeg bli så dårlig at jeg må inn dit igjen. Skal love deg at de som ikke gjør en innsats som står i stil med sykdommen og ikke er til fare for seg selv eller andre blir kastet på dør!!! Det er ingen som ønsker seg tilbake til et psykehus dersom de i det hele tatt har en mulighet til å klare seg utenfor. Det er et kjempenederlag å måtte inn igjen!!! Skulle faen meg bare mangle at ikke pasientene skulle bli stelt godt med, og hjulpet tilbake til hverdagen!!! Din antakelse om at de fleste drar tilbake til avdelingene er dessuten feil. 70% av de som er innlagt på kortidspost for første gang har ikke behov for flere innleggelser. Og av de resterende 30% er det mange som har sykdommer som krever oppfølging. De blir gjerne innkalt. Hvorfor skulle de motsette seg å dra? Kanskje det faktisk er slik at de aller-aller fleste som er inne på psykehus er psyke, iallefall mens de re der. Du skriver at mange tar stadig sterkere virkemidler i bruk for å komme inn. Det er ikke sikkert det er slik. De fleste gjengangerene kommer tilbake fordi de er dårligere en ved forrige innleggelse. En del pasienter er så dårlige at de ikke klarer å kommunisere på annen måte enn ved å å gjøre halvhjertete selvmordsforsø. En annen ting er det at de faktisk kan være så dårlige at de ikke klarer å først snakke med behandler og akuttteami flere timer. For så å snakke lenge med legevakta, for så igjen å ha en lengre forvern samtale. De fleste som kommer inn til korttidsopphold (under 8 uker) er ikke søkt inn. De kommer rett fra akuttpost. Og det blir nøye overveid hvem som skal få komme inn, fordi det er så få plasser. Gjengangere som har vist lite fremskritt i behandling ved posten tidligere blir sjeldent tatt inn på nytt. Reglementet for tvangsinnleggelser er forresten svært strengt. De aller fleste ser selv at de trenger hjelp og drar frivillig. Det er gjerne bare psykotiske personer som blir tvangsinnlagt. Og ingen blir innlagt eller søkt inn med mindre legen mener det er helt nødvendig! Ofte går til og med anorektiske pasienter som er døden nær ute, fordi regelene for tvangsinnleggelse er så strenge. Virkeligheten på kortidsposter kan være helt forskjellig fra psykehus til psykehus. Jeg er glad for at du landet et sted der opplegget "funka". Selv fikk jeg ikke samtale med behandler oftere enn 1 pr uke/ hver fjortende dag. (Dette var ikke uvanlig ved dette psykehuset) Da blir det ikke behandling, men "oppbevaring". Bare sånn for å ha sagt det liksom. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/112079-ny-vedr-innleggelse/#findComment-667527 Del på andre sider Flere delingsvalg…
frosken Skrevet 9. juli 2003 Del Skrevet 9. juli 2003 Forskjellen på en feriekoloni og en sykehusinnleggelse er at på sykehusene er folk syke-les syke!!! Det er tøft å være innlagt, men det er ikke meninga at det skal ta livet av folk heller. Det må gå ann å beskrive hvordan en avddeling fungerer uten å si noe om opplegget. Og forøvrig hadde jeg selv skrevet et langt innelgg om hvordan behandlingsopplegget på et psykehus er. Der er jo ikke sikkert at alle gidder gjenta ting som allerede er beskrevet. Mange som er søkt inn på psykehus er redde for å dra, og da er det fint at noen kan fortelle at det ikke er som i filmene fra 60-tallet. De som kommer for å være på ferie, og det er det ikke mange av, blir fort kastet ut!!! De aller fleste som ikke er motivert for behandling blir ikke værende på åpne avdelinger. De drar frivillig. De psykiatriske sykehusene, skal på lik linje med de somatiske, ha et kulturtilbud til pasientene. Ofte er det det samme tilbudet. Feks. Bowling en gang annen hver uke. Kino en gang i måneden. Gjerne fotballkamp dersom det er et elitelag i byen.Folk som er innlagt på akuttposter med utgang med følge får også dra på disse arrangementene, dersom de klarer å gå ut og det er personale og avse. Og det er faktisk ikke slik at dersom en greier å gå å se en fotballkamp med følge så klarer en seg ute i hverdagen. Var ute med følge selv om jeg hadde tilsyn fire ganger i timen selv inne på lukket avdeling. Jeg var de frivillig, på grunn av suicidalfare, og det var faen meg ikke morsomt.Ikke for alt i verden vil jeg bli så dårlig at jeg må inn dit igjen. Skal love deg at de som ikke gjør en innsats som står i stil med sykdommen og ikke er til fare for seg selv eller andre blir kastet på dør!!! Det er ingen som ønsker seg tilbake til et psykehus dersom de i det hele tatt har en mulighet til å klare seg utenfor. Det er et kjempenederlag å måtte inn igjen!!! Skulle faen meg bare mangle at ikke pasientene skulle bli stelt godt med, og hjulpet tilbake til hverdagen!!! Din antakelse om at de fleste drar tilbake til avdelingene er dessuten feil. 70% av de som er innlagt på kortidspost for første gang har ikke behov for flere innleggelser. Og av de resterende 30% er det mange som har sykdommer som krever oppfølging. De blir gjerne innkalt. Hvorfor skulle de motsette seg å dra? Kanskje det faktisk er slik at de aller-aller fleste som er inne på psykehus er psyke, iallefall mens de re der. Du skriver at mange tar stadig sterkere virkemidler i bruk for å komme inn. Det er ikke sikkert det er slik. De fleste gjengangerene kommer tilbake fordi de er dårligere en ved forrige innleggelse. En del pasienter er så dårlige at de ikke klarer å kommunisere på annen måte enn ved å å gjøre halvhjertete selvmordsforsø. En annen ting er det at de faktisk kan være så dårlige at de ikke klarer å først snakke med behandler og akuttteami flere timer. For så å snakke lenge med legevakta, for så igjen å ha en lengre forvern samtale. De fleste som kommer inn til korttidsopphold (under 8 uker) er ikke søkt inn. De kommer rett fra akuttpost. Og det blir nøye overveid hvem som skal få komme inn, fordi det er så få plasser. Gjengangere som har vist lite fremskritt i behandling ved posten tidligere blir sjeldent tatt inn på nytt. Reglementet for tvangsinnleggelser er forresten svært strengt. De aller fleste ser selv at de trenger hjelp og drar frivillig. Det er gjerne bare psykotiske personer som blir tvangsinnlagt. Og ingen blir innlagt eller søkt inn med mindre legen mener det er helt nødvendig! Ofte går til og med anorektiske pasienter som er døden nær ute, fordi regelene for tvangsinnleggelse er så strenge. Jeg har ikke ment å påstå at innleggelser kan sammenlignes med opphold på feriekoloni - men har forsøkt å etterlyse beskrivelser som fremhever andre sider ved sykehusavdelinger enn ivaretagelse og fritidsaktiviteter. Jeg har heller ikke ment å påstå at flertallet kommer tilbake - men det er et velkjent fenomen at enkelte diagnosegrupper i mindre grad enn andre har nytte av heldøgnsinnleggeler enn annen behandling. Dessuten mener jeg at man dersom man er i tvil om hvorvidt en innleggelse er nyttig, så bør en så avgjort forsøke å vurdere hvorvidt det opplegget avdelingen tilbyr vil kunne være til nytte eller ikke. Det er stor forskjell på psykiatriske avdelinger og hva de tilbyr. Noen steder foregår lite annet enn ren kriseintervensjon - og det er ikke gitt at man har kommet så mye lenger etter utskrivelsen. Andre steder benytter krevende behandlingsopplegg, som for de som klarer å gjennomføre kan gi svært gode resultater. Mitt hovedpoeng i denne tråden, er at hvorvidt en skal velge å legge seg inn på en psykiatrisk avdeling eller ikke, bør bygge på en rasjonell vurdering av hva et opphold kan resultere i - og at det kan virke som om det noen steder gjøres for dårlig forvernsarbeid når det ligger til rette for dette. Forøvrig mener jeg at både skrekk-eksemplene fra tidligere tiders psykiatri og evt. romatiserende forestillinger om moderne psykiatri er lite nyttige... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/112079-ny-vedr-innleggelse/#findComment-667539 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest none Skrevet 9. juli 2003 Del Skrevet 9. juli 2003 Jeg har ikke ment å påstå at innleggelser kan sammenlignes med opphold på feriekoloni - men har forsøkt å etterlyse beskrivelser som fremhever andre sider ved sykehusavdelinger enn ivaretagelse og fritidsaktiviteter. Jeg har heller ikke ment å påstå at flertallet kommer tilbake - men det er et velkjent fenomen at enkelte diagnosegrupper i mindre grad enn andre har nytte av heldøgnsinnleggeler enn annen behandling. Dessuten mener jeg at man dersom man er i tvil om hvorvidt en innleggelse er nyttig, så bør en så avgjort forsøke å vurdere hvorvidt det opplegget avdelingen tilbyr vil kunne være til nytte eller ikke. Det er stor forskjell på psykiatriske avdelinger og hva de tilbyr. Noen steder foregår lite annet enn ren kriseintervensjon - og det er ikke gitt at man har kommet så mye lenger etter utskrivelsen. Andre steder benytter krevende behandlingsopplegg, som for de som klarer å gjennomføre kan gi svært gode resultater. Mitt hovedpoeng i denne tråden, er at hvorvidt en skal velge å legge seg inn på en psykiatrisk avdeling eller ikke, bør bygge på en rasjonell vurdering av hva et opphold kan resultere i - og at det kan virke som om det noen steder gjøres for dårlig forvernsarbeid når det ligger til rette for dette. Forøvrig mener jeg at både skrekk-eksemplene fra tidligere tiders psykiatri og evt. romatiserende forestillinger om moderne psykiatri er lite nyttige... Ok. Forsto poenget ditt. Leste ogå en annen tråd der du fortalte at mannen din var syk. Var redd du var en av dem som skriker når de betaler skatt, og at du derfor mente at primærhelsetjenesten ikke skal ivareta slike tilbud. Jeg er enig med deg at det faglige tilbudet bør vurderes når det er en planlagt innleggelse. Tror at vi muligens ikke har samme forståelsen av frivillige inleggelser. De fleste innleggelsene er jo frivillige, men de skjer som oftest i en krisesituasjon, og da må en en legges inn og blir nødt til å ta det tilbudet som finnes der. Når en pasient er selvmordtruet har det lite for seg og begynne å vurdere opplegget på sykehuset der og da. Men når jeg tenker på planlagte innleggelser er jeg helt enig i at en må vurdere hva en kan få ut av oppholdet. Det er sikkert sant at sykehusene har ulik kvalitet på oppleggene. Der jeg har hvert er det på akuttpostene bare et poeng å få folk opp på beina, og videre i systemet. Mens det på korttidspostene jobbes mer målrettet mot bedring. Men jeg har også sett hva et for tøft opplegg kan føre til. Sykdommen blir verre. Og folk er så ødelagte etter oppholdet at de kun er ute et par uker og så er de tilbake på akuttposten. (dette var personer med ulike lidelser og men samme behandler.) Det gjelder å finne en balanse. Når det gjelder diagnosegrupper, og respons på behandling så mener jeg at viljen til bedring bør være kriteriet for et opphold. Ikke evnen til bedring. Enkelte lidelser er vanskeligere å behandle og krever mere ressurser enn andre lidelser. Pasientene med disse lidelsene bør på lik linje med andre komme inn på sykehuset dersom de trenger det. Selv om bedringen deres kan synes langsom, og kan kreve flere innleggelser så kan det hende at de gjør raske "fremskritt" i forhold til sin sykdom. Enkelte lidelser lar seg behandle rask, noen tar flere år. Ved enkelte lidelser er jo også selvmordsrisikoen høy og kanskje oftes hos de diagnosegruppene som ikke har særlig ytbytte av oppholdet. Men det aller viktigste er jo å holde folk i live, selv om det kanskje bare blir snakk om omsorg og kriseintervenering. Det tror jeg vi er enige om, samt at disse "vanskelige" pasientene skal få all mulig støtte for å få et verdig liv. Kanskje er de ikke blitt så mye bedre av grunnlidelsen, men de er nå iallefall i live, og har fått hjelp til å stable seg på beina. Jeg mener at litt av poenget med innleggelser (der en også er om natta) er det at en trenger den ekstra omsorgen. Ikke for å bli dullet med, men fordi det er nødvendig av andre hensyn. Dersom det kun er et intensivt behandlingstilbud en treger burde det bli gitt i dagavdelineger. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/112079-ny-vedr-innleggelse/#findComment-667572 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest none Skrevet 9. juli 2003 Del Skrevet 9. juli 2003 Virkeligheten på kortidsposter kan være helt forskjellig fra psykehus til psykehus. Jeg er glad for at du landet et sted der opplegget "funka". Selv fikk jeg ikke samtale med behandler oftere enn 1 pr uke/ hver fjortende dag. (Dette var ikke uvanlig ved dette psykehuset) Da blir det ikke behandling, men "oppbevaring". Bare sånn for å ha sagt det liksom. Det hørtes litt tynt ut... Trist at du fikk så dårlig hjelp. Sånn skal det ikke være. klem 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/112079-ny-vedr-innleggelse/#findComment-667576 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.