Gå til innhold

Hun legger ikke på seg!!!


Kathrine

Anbefalte innlegg

Elena på tre mnd har i løpet av de siste 7 ukene lagt på seg bare 520 gram. Hun er fullstendig uinteressert i mat!

Jeg tror ikke jeg har for lite melk, hun tar vanligvis bare et bryst til hvert måltid, unntatt på kveldene, da tar hun begge. De siste 6 ukene har jeg vekket henne hver 2,5-3 time og ammet. Hun spiser til brystet kjennes tomt ut, da slipper hun taket. Hvis jeg prøver å tilby henne det andre brystet, så blir hun illsint og hyler, vil_ikke_ha mer. Jeg vekker henne ikke for å gi henne mat om natta.

Jeg har prøvd å pumpe meg og gi av flaske, men hun spiser bare det jeg får pumpet ut av et bryst, da vil hun ikke har mer.

Jeg har prøvd å snakke med helsesøster om dette, men hun sier det ikke er noe å bekymre seg over (Hun var mer bekymret over Erika som la på seg 250-300 gram i uka (Jeg ammet henne også), hun kunne jo bli tykk.....*sukker oppgitt*).

Hva skal jeg gjøre, må jeg bite i det sure eplet og begynne med erstatning (hadde håpet å slippe...) eller skal jeg fortsette å amme og se an hvordan det utvikler seg framover?

Elena virker ikke som om hun gjør seg noe av at vektøkningen er dårlig, men jeg er bekymret...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tiril liker ikke "ren" erstatning noe særlig, men om jeg blander i litt grøtpulver av typen ris med banan går gjerne 170 ml ned på høykant! Du kan jo blande grøtpulver i morsmelken også? Selv om det er litt tidlig så må det da være bedre enn at ungen ikke går opp i vekt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tiril liker ikke "ren" erstatning noe særlig, men om jeg blander i litt grøtpulver av typen ris med banan går gjerne 170 ml ned på høykant! Du kan jo blande grøtpulver i morsmelken også? Selv om det er litt tidlig så må det da være bedre enn at ungen ikke går opp i vekt!

Hei!

Det går sikkert greit å blande i litt grøtpulver i morsmelk også. Problemet med det er bare at den siste uka så har hun nektet å ta flaska! Blir helt oppgitt jeg... Gjør hva som helst for at vekta skal gå riktig vei nå tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anna-Pia Haggkvist, intensivsykepleier

Kjære Kathrine,

Jeg skjønner at du er bekymret, fordi vekt er noe som vi i stor grad bruker som et mål på at alt er i orden. Noen barn har en langsom vektøkning uten at det er noe å bekymre seg over. Det som kjenntegner disse barna er at de er friske, virker opplagte og utvikler seg normalt ellers. På helsestasjon ser man også om barnet følger sin egen vektkurve. Du tilbyr henne allerede mer enn hun vil ha. Jeg ser ikke helt hvordan det ville ha hjulpet hvis du brukte morsmelkerstatning i tillegg. Jeg synes du kan ta det med ro forutsett at barnet ditt virker friskt,er fornøyd, utvikler seg normalt og fortsetter å legge på seg jevnt og trutt. Behold jevnlig kontakt med helsestasjonen.

Lykke til!

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...