Gjest ikke undertegnet Skrevet 15. juli 2003 Del Skrevet 15. juli 2003 Et spørsmål til dere andre adoptanter: Er det en større andel av adoptivbarn som får diagnosen hyperaktive enn blant norskfødte barn? Av en eller annen grunn er jeg bekymret for akkurat dette. At barnet skal være hyperaktivt. Vet om noen som har adoptert et barn som nå har fått denne diagnosen. Er det mange adoptivbarn som har denne vansken? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/112738-hyperaktive-barn/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest hyperungen Skrevet 15. juli 2003 Del Skrevet 15. juli 2003 Hei. Jeg tror ikke det og det at et barn får diagnosen hyperaktiv har ingen ting med at de er adoptert å gjøre som jeg oppfatter at mange tror. Om et barn får en slik diagnose eller andre diagnoser så er det en risiko man tar ved at man får barn enten om de er egenfødte eller adopterte. Man har aldri en faranti for at et barn er helt friskt eller normalt. Vi har to barn en jente som vi har født selv og en gutt som er adoptert. hos oss har den egenfødte jenta på 6 år dianose hyperaktiv mens den adopterte er "frisk". Å ha et hyperbarn går greit selv om det kreves ekstra innsats fra alle men man elsker disse barna like mye om ikke mer pga den de er. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/112738-hyperaktive-barn/#findComment-671830 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest en adoptant Skrevet 15. juli 2003 Del Skrevet 15. juli 2003 Ja, forekomsten av ADHD (hyperaktivitet) er noe større blant adopterte barn enn ikke-adopterte. Forekomsten av ADHD generelt er høyere hos gutter enn hos jenter. Det finnes en del forskning på dette, men jeg har det ikke i hodet, du kan sikkert finne det på Søk. Man må være oppmerksom på at endel adopterte barn lider av reaktiv tilknytningsforstyrrelse (RAD - Reactive Attachement Disorder) som det også finnes mye om på nettet. Mange av symptomene på RAD likner til forveksling på ADHD, så endel barn blir nok feildiagnostisert. Når dette er sagt, vil jeg understreke at dette alt i alt gjelder et mindre antall barn, - sannsynligheten for å få tildelt et barn uten hverken ADHD eller RAD er altså større. Men du gjør nok rett i å forberede deg på utfordringer som komme - bare ikke la dem ta fra deg motet! Utfordringene er der for å overvinnes! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/112738-hyperaktive-barn/#findComment-671853 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest amatørekspert Skrevet 18. juli 2003 Del Skrevet 18. juli 2003 Ja, forekomsten av ADHD (hyperaktivitet) er noe større blant adopterte barn enn ikke-adopterte. Forekomsten av ADHD generelt er høyere hos gutter enn hos jenter. Det finnes en del forskning på dette, men jeg har det ikke i hodet, du kan sikkert finne det på Søk. Man må være oppmerksom på at endel adopterte barn lider av reaktiv tilknytningsforstyrrelse (RAD - Reactive Attachement Disorder) som det også finnes mye om på nettet. Mange av symptomene på RAD likner til forveksling på ADHD, så endel barn blir nok feildiagnostisert. Når dette er sagt, vil jeg understreke at dette alt i alt gjelder et mindre antall barn, - sannsynligheten for å få tildelt et barn uten hverken ADHD eller RAD er altså større. Men du gjør nok rett i å forberede deg på utfordringer som komme - bare ikke la dem ta fra deg motet! Utfordringene er der for å overvinnes! Vet du hvor jeg kan finne grunnlag for en påstand om at adopterte barn oftere er hyperaktive enn andre? Med dette som utgangspunkt høres det ut som om fordi de er adoptert så har de større sjns for å bli hyperaktive??? Tydelig at det er noen forskere som her absolutt ikke kjenner til hva adhd er og årsaken til at noen får dette. Skule likt å vite hvilket grunnlag man bygger disse påstandene på. Hilsen en mor som jobber med barn og unge med en slik diagnose. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/112738-hyperaktive-barn/#findComment-673419 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest amatørekspert Skrevet 18. juli 2003 Del Skrevet 18. juli 2003 Ja, forekomsten av ADHD (hyperaktivitet) er noe større blant adopterte barn enn ikke-adopterte. Forekomsten av ADHD generelt er høyere hos gutter enn hos jenter. Det finnes en del forskning på dette, men jeg har det ikke i hodet, du kan sikkert finne det på Søk. Man må være oppmerksom på at endel adopterte barn lider av reaktiv tilknytningsforstyrrelse (RAD - Reactive Attachement Disorder) som det også finnes mye om på nettet. Mange av symptomene på RAD likner til forveksling på ADHD, så endel barn blir nok feildiagnostisert. Når dette er sagt, vil jeg understreke at dette alt i alt gjelder et mindre antall barn, - sannsynligheten for å få tildelt et barn uten hverken ADHD eller RAD er altså større. Men du gjør nok rett i å forberede deg på utfordringer som komme - bare ikke la dem ta fra deg motet! Utfordringene er der for å overvinnes! Vet du hvor jeg kan finne grunnlag for en påstand om at adopterte barn oftere er hyperaktive enn andre? Med dette som utgangspunkt høres det ut som om fordi de er adoptert så har de større sjns for å bli hyperaktive??? Tydelig at det er noen forskere som her absolutt ikke kjenner til hva adhd er og årsaken til at noen får dette. Skule likt å vite hvilket grunnlag man bygger disse påstandene på. Hilsen en mor som jobber med barn og unge med en slik diagnose. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/112738-hyperaktive-barn/#findComment-673420 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ikke undertegnet Skrevet 19. juli 2003 Del Skrevet 19. juli 2003 Vet du hvor jeg kan finne grunnlag for en påstand om at adopterte barn oftere er hyperaktive enn andre? Med dette som utgangspunkt høres det ut som om fordi de er adoptert så har de større sjns for å bli hyperaktive??? Tydelig at det er noen forskere som her absolutt ikke kjenner til hva adhd er og årsaken til at noen får dette. Skule likt å vite hvilket grunnlag man bygger disse påstandene på. Hilsen en mor som jobber med barn og unge med en slik diagnose. Er også interessert i å finne hvor slik forskning er. Vil anta at det kanskje er større risiko blant adopterte, ikke pga. at de er adopterte i seg selv, men heller forhold under graviditet og fødsel? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/112738-hyperaktive-barn/#findComment-674208 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.