Gå til innhold

Rorschach-test

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det noen av dere som har tatt denne testen? Har nemlig tatt den selv, men skjønte ikke så mye av resultatet... Fikk det liksom ikke helt ordentlig forklart.

Kan dere fortelle noe om erfaringen ved bruk av en slik test? Brukte dere den for å få "bekreftet" noe, eller fant dere ut noe overraskende?

Helt konkret, hva kan egentlig en slik test avsløre?

Blacky1365380153
Skrevet

Skjønte heller ikke mye. Annet at jeg så mange skummle ting i de kortene :-)))

Skrevet

Rorschach testen er en diagnostisk personlighetsprøve.....

Vet ikke helt hva den kan avsløre...

Ettersom psykologen din tydeligvis ikke vil gi noe klart svar på hva denne testen har "avslørt", så kan du jo be om å få vite diagnosen din.

Forlang å få en "godkjent" dignose med diagnosenumer.. Ikke la deg avspise med noe svada...

En blir jo nervøs når en opplever at opplysninger om ens egen helsetilstand holdes skjult for en...

Skrevet

Skjønte heller ikke mye. Annet at jeg så mange skummle ting i de kortene :-)))

Hehe.. Skjønner absolutt hva du mener Blacky. Så en del skumle ting jeg også. Dessuten ble jeg litt redd når psykologen min fortalte meg at det var en del ting der jeg ikke så, som var veldig vanlig å se. Eller at jeg så noe helt annet.

Fikk ingen diagnose, fikk kun høre at jeg har "forstyrrende tanker". Hva nå enn det måtte bety...

Skrevet

Rorschach testen er en diagnostisk personlighetsprøve.....

Vet ikke helt hva den kan avsløre...

Ettersom psykologen din tydeligvis ikke vil gi noe klart svar på hva denne testen har "avslørt", så kan du jo be om å få vite diagnosen din.

Forlang å få en "godkjent" dignose med diagnosenumer.. Ikke la deg avspise med noe svada...

En blir jo nervøs når en opplever at opplysninger om ens egen helsetilstand holdes skjult for en...

ellers går det ann å søke om å få lese journalen, så får du se hva de har skrevet og eventuelt kommet fram til.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Jeg kan prøve (svært overflatisk) å beskrive hva en såkalt "projektiv" test går ut på. Rorschach er en projektiv test.

La oss si at jeg tegner en strek på et papir og ber ulike personer si noe om hva som faller dem inn når de ser denne streken.

Ulike svar kan være:

- Det er et rep som noen har planlagt å kvele meg med.

- Det er et kart der streket viser veien til Gud.

- Det er en line hvorpå det danser en naken og sexy linedanser.

Disse ulike svarene sier noe om sjelslivet til de som har svart.

I R bruker en de samme figurene alltid. Ut fra erfaring med hva ulike personer med ulike diagnoser har svart tidligere, kan en erfaren R-tester si noe om personens personlighet og evt psykisk sykdom.

Skrevet

Jeg kan prøve (svært overflatisk) å beskrive hva en såkalt "projektiv" test går ut på. Rorschach er en projektiv test.

La oss si at jeg tegner en strek på et papir og ber ulike personer si noe om hva som faller dem inn når de ser denne streken.

Ulike svar kan være:

I R bruker en de samme figurene alltid. Ut fra erfaring med hva ulike personer med ulike diagnoser har svart tidligere, kan en erfaren R-tester si noe om personens personlighet og evt psykisk sykdom.

Med den streken din tenkte jeg umiddelbart på den streken som politiet har tegnet opp for de narkomane på 'plata' i Oslo.

Konklusjon: Jeg ser for mye på nyhetssendinger :-)

Skrevet

Ulike svar kan være:

Takk for svar!

Gjest Nysjerrigpetrine
Skrevet

Ulike svar kan være:

Jeg tror jeg ville sagt noe slikt som at

'Jeg kan ikke finne på noe annet å si om det (uten å tenke meg om veldig lenge) enn at det er en strek. Tenker jeg meg om kan jeg selvfølgelig fantasere fram en masse greier' avhengig av dagsformen.'

Hvilken diagnose har folk som svarer noe i denne retning?

------

Er denne testen dobbeltsjekket på feks den måten at samme pasienten tar samme testen gjentatte ganger med forskjellige intervaller. Synes at slike tester (har tatt enkelte på nettet) har en slem tendens til å bli veldig forskjellige selv om en begynner forfra fra nr 1 såsnart siste spørsmål/tese er besvart!

Gjest twisted83
Skrevet

Jeg tror jeg ville sagt noe slikt som at

'Jeg kan ikke finne på noe annet å si om det (uten å tenke meg om veldig lenge) enn at det er en strek. Tenker jeg meg om kan jeg selvfølgelig fantasere fram en masse greier' avhengig av dagsformen.'

Hvilken diagnose har folk som svarer noe i denne retning?

------

Er denne testen dobbeltsjekket på feks den måten at samme pasienten tar samme testen gjentatte ganger med forskjellige intervaller. Synes at slike tester (har tatt enkelte på nettet) har en slem tendens til å bli veldig forskjellige selv om en begynner forfra fra nr 1 såsnart siste spørsmål/tese er besvart!

Å har du link til noen av disse testene på nettet?? Hadde vært "artig" å sjekke meg selv....

Mvh

Skrevet

Å har du link til noen av disse testene på nettet?? Hadde vært "artig" å sjekke meg selv....

Mvh

Hei du...

Denne Rorschach testen blir nok litt vanskelig å finne på nettet, enda vanskeligere blir det å finne et evt. resultat. Det er fordi testen består av 10 bestemte blekk-"bilder", og disse blir sjelden eller aldri offentliggjort. Dette fordi offentligheten ikke skal se bildene, da svarene ikke vil bli spontane (hvis man evt. noen gang skulle ta denne testen).

Gjest Nysjerrigpetrine
Skrevet

Jeg kan dessverre ikke det der med å legge ut linker, men jeg har funnet linker her på denne siden, så ta et søk og se om du treffer på noe.

Gjest trrrish
Skrevet

jeg tok en slik test da jeg var ti år, fordi jeg ble utredet for psykoser fordi skolen og barnevernet fryktet at jeg led av omsorgssvikt eller psykoser fordi de trodde mora mi var schizofren(men så var hun manisk depressiv istedet fant vi ut noen år etterpå). Uansett så kom ikke psykologen frem til noe, bare at jeg var psykopat, men det var enda et år etterpå. Jeg fabulerte nemlig, det er greit mens du er barn, men ikke når du er voksen. Men jeg var altså et barn. Ok hadebra.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...