Gå til innhold

er allmenn bortkastet?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest Daisy

Selvsagt ikke!

Har du noen anelse om hva du har lyst til å bli? Hvis ikke, er hvertfall det tryggeste å gå allmenn. Ellers ender du opp med å få en utdanning du ikke vil ha.

Dessuten lærer du mye rart på allmenn. Ting du kanskje kommer til å synes er unødvendige, men det er faktisk kjekt å ha litt ALLMENN kunnskap om ditt og datt.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/112752-er-allmenn-bortkastet/#findComment-671922
Del på andre sider

Gjest Daraan

Nei. Allmenn er grunnlaget for å bli tatt opp ved høyere utdanning,der du har utallige spennende retninger og kombinasjoner du kan ta! Om du i tillegg tar noen fornuftige studieretningsfag er det ingen grenser for alle spennende utdanningene du kan velge mellom etter artium!

Disse mulighetene har du absolutt ikke uten allmenn.

1. det er aldersgrense for opptak til høyere utdanning uten artium pluss at du må ha jobbet flere år -sammenhengende-.

2. du får en -brøkdel- av de valgmulighetene om du velger pkt 1 til høyere utdanning enn om du velger allmenn.

Det er også veldig kjekt å ta om du ikke vet hva du vil. Da er det kjedelig å kaste seg på en darry yrkeslinje for så etter et eller to år å finne ut at dette ikke er noe spennende. Da har du kasta bort mange av dine år med sikkert skoleplass,og mange av dine år der du kunne gjort noe annet,på noe du egentlig ikke ville gjøre!

Tar du allmenn og høyere utdanning vil du nesten garantert ende opp med ganske mye høyere lønn enn dine kamerater som gikk yrkesfag!

For ikke å tenke på den spennende,morsomme og uforpliktende studietiden! Du driver å vaser rundt på studentfester,drikker studentøl og bare åpner ei bok i ny og ne som den eneste anstrengelse,mens dine kamerater som gikk yrkesfag har allerede vært i en kjedelig og uforanderlig arbeidsrutine i mange år. Og her lever du ennå livet! For det arbeidet du ofte får bare med yrkesutdanning fra vgs er ofte mer A4,kjedeligere,mindre fleksibelt og dårligere betalt enn om du tar deg noen år xtra på benken!

Lykke til! Du angrer -ikke- på allmenn hvertfall! Kjekt å ha!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/112752-er-allmenn-bortkastet/#findComment-671934
Del på andre sider

Almennfag er ikke bortkastet.

1) Der er kun ved å ta almennfag du kan få SPESIELL studiekompetanse. Spesiell studiekompetanse trenger en dersom en skal søke: ingeniør, realfag, farmasi, lege, tannlege)

2) Mange høyere studier krever 2mx (2.klasse matte). Det er vanskelig å ta 2mx i et påbygningsår fordi det bygger på 1mx, et fag en ikke har hatt på yrkesfag.

(det samme gjelder for de andre realfagene og engelsk)

Utdanninger en trenger 2mx for å komme inn på: It-linjer på høgskolene, siviløkonom utdanningene osv...

3) Det er lettere å oppnå et godt høyt karaktersnitt derso m du går almenn, fordi en kan få fordypnings-og realfagspoeng. (opptill 8 poeng, i praksis: et reelt snitt på 4,5 blir til 5,3 pga. tilleggspoengene).

Andre fordeler med almennfag:

1) På almennfag er du ikke avhengig av gode skussmål fra lærerene dine for å komme videre i systemet. Det er du dersom du går yrkesfag, og skal ha lærlingeplass. Lærerene på yrkesfagligelinjer har derfor mere makt over elevene og den bruker de for det den er verdt.

Lærerenen på YF sjekker at du gjør alle leksene dine, og gir anmerkinger dersom du ikke har gjort dem.

Det gjør de aldri på almennfag.

De spør og graver dersom du har hvert borte en time, og straffer deg med alle mulige virkemidler dersom du har skulket en time.

Det gjør de ikke på almennfag. Lærerene her "driter"i hvorfor du har hvert borte.

Alt i alt....

Det er mye friere å gå almennfag enn yrkesfag.

Men flere stryker på almennfag fordi kravene er høyere og fordi ansvaret for egen læring er mye større.

Dersom du er skoleflink, og har lyst til å ta høyere utdanning, bør du velge almennfag. Det er en vinn-vinn situasjon. Større frihet, større muligheter osv...

Til sist bør en vell også tenke litt på hvilket sosialtmiljø en vil finne på de ulike linjene. Det er forskjeller på miljøet på mek. og på almennfag osv. Og derso en uansett har tenkt å gå videre på skole er det sikkert ikke dumt å gå sammen med andre som har de samme planene.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/112752-er-allmenn-bortkastet/#findComment-671942
Del på andre sider

Så absolutt feil.

Bakgrunnen er denne:

I dag er det visse trender om at folk begynner å innse at rent akademiske og humanistiske fag ikke alltid er så genialt bra. Landet trenger ikke horder av kunsthistorikere og medieforskere og sosiologer og statsvitere og grafiske designere. Disse produserer ingenting annet enn masse papir med skrift på. Det landet trenger er folk med praktisk kunnskap - i første rekke snekkere, mekanikere, rørleggere, kokker, i andre rekke ingeniører, bedriftsledere, programmerere, industridesignere, leger og forskere på fysiske fag.

De som sa at allmennfag er "bortkastet", må forbinde det med mennesketypen statsvitere. De tenker derfor at "folk som går på allmennfag utdanner seg til unødvendige akademikere, i motsetning til dem som tar snekker- og murerlinja som er hederlige og nyttige utdannelser."

En sånn tankegang er imidlertid svært feil. Ja, riktignok er det en del av de som tar allmennfag som blir unyttige akademikere. MEN, de viktigste av de praktiske fagene kommer man i stor grad til gjennom allmenfag. Skal du bli ingeniør i toppklassen bør du ta 3MX og 3FY. Skal du bli lege kan du ta 3KJ og 3BI. Det er vanskelig å ta opp slikt senere i livet om du starter på murerlinja. En i familien seilte inn med 3MX, FY og KJ, og er nå godt på vei til å bli sivilingeniør. Jeg tok også allmennfag, og er på vei til noe innen finans og bedriftsledelse.

Derfor: I utgangspunktet kan det se ut som andre linjer er nyttigere enn allmenfag. Men i realiteten går den beste veien til de aller nyttigste yrkene gjennom allmennfag.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/112752-er-allmenn-bortkastet/#findComment-672314
Del på andre sider

Outlawbiker

Som de fleste som går allmenn så valgte jeg det på ungdomskolen fordi jeg ikke hadde peiling og hadde lyst å fortsette å sove i timen. Jeg gikk et år der og det var ingenting for meg. Søkte meg inn på GK Byggfag og fullførte det året samt VK1. Nå begynner jeg på lærlingtiden og har en yrkestittel å referere til etter to år. Etter det så blir det eventuelt ingeniør hvilket jeg trenger et år forkurs før jeg kan begynne på selve studiet. En bygningsingeniør som har fagbrev som tømrer har store fordeler når det søkes jobb p.g.a den praktiske innsikten og erfaringen.

De FLESTE jeg kjenner som går allmenn tasser rundt der uten mål og mening og vet ikke hva de skal. Etter endt allmenn tar de seg et "friår" som ofte strekker seg mange år fram i tid hvis du forstår hva jeg mener:-)

Så jeg synst kun du skal velge allmenn hvis du virkelig vet hva du skal bli og du trenger den utdanningen. Hvis ikke kan du heller gå to morsomme og lærerike år på yrkesskole og det tredje år kan du eventuelt gå allmennfaglig påbygging hvis du det trenger.

Allmenn = tre sugne år

Yrkesfaglig + påbygging = to lærerike og morsomme år + et ganske hardt år.

Begge studieforløpene gir deg studiekompetanse. Det eneste fordelen med allmenn er hvis du skal fordype deg i realfagene.

Lykke til!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/112752-er-allmenn-bortkastet/#findComment-672549
Del på andre sider

Annonse

Hello Kitty

NEI!

Ikke om du er typen for det. Jeg går selv allmennfag og er strålende fornøyd over valget...det er jeg sikker på at også 80 % av de i klassen min er.

De andre har gitt deg gode svar og de er sanne alle sammen, jeg har ikke så mye å føye til bortsett fra at allmenn slett ikke er så kjedelig som alle skal ha det til. Det er du selv som bestemmer hva du skal få ut av det og hvor kjedelig det skal være..BORTKASTET ER DET UANSETT IKKE.

Og det er elever fra allmennfaglinja som fremdeles har de største privilegier...som f.eks å kunne gå 1 år på skole i utlandet, og komme tilbake uten å måtte repetere det!

Det har jeg gjort :)

Og utvekslingsår er bare et eksempel på et av de "privilgier" du kan få som allmennfagelev. Selv om mange av de mulighetene du vil få kan virke absurde eller banale for deg nå, kan det godt hende du prissetter valget ditt noen år senere...

Allmennfag gir deg iallefall tid til å tenke og utsette yrkesvalget til du kanskje er litt modnere...

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/112752-er-allmenn-bortkastet/#findComment-673110
Del på andre sider

NEI!

Ikke om du er typen for det. Jeg går selv allmennfag og er strålende fornøyd over valget...det er jeg sikker på at også 80 % av de i klassen min er.

De andre har gitt deg gode svar og de er sanne alle sammen, jeg har ikke så mye å føye til bortsett fra at allmenn slett ikke er så kjedelig som alle skal ha det til. Det er du selv som bestemmer hva du skal få ut av det og hvor kjedelig det skal være..BORTKASTET ER DET UANSETT IKKE.

Og det er elever fra allmennfaglinja som fremdeles har de største privilegier...som f.eks å kunne gå 1 år på skole i utlandet, og komme tilbake uten å måtte repetere det!

Det har jeg gjort :)

Og utvekslingsår er bare et eksempel på et av de "privilgier" du kan få som allmennfagelev. Selv om mange av de mulighetene du vil få kan virke absurde eller banale for deg nå, kan det godt hende du prissetter valget ditt noen år senere...

Allmennfag gir deg iallefall tid til å tenke og utsette yrkesvalget til du kanskje er litt modnere...

De som går på allemn. havner bak en kasse i en butikk...!!!!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/112752-er-allmenn-bortkastet/#findComment-675093
Del på andre sider

At allmenn er ubrukelig er en urban mye. Allmenn forbereder deg best på videre akademiske studier etterpå. Blant disse videre studiene er det noen svært nyttige, og noen mye mindre nyttige. Selv har jeg ikke angret et nanosekund på at jeg tok allmenn, og er vel nå mer på vei til å sitte rundt styrebordet enn i kassa.

Hvis du ikke er særlig motivert er kanskje ikke allmenn best. Det vil si, hvis du IKKE planlegger å studere i minimum tre år etterpå, er det langt bedre at du bruker disse årene på fagbrev. En bilmekaniker eller snekker tjener langt langt bedre enn noen som sitter i kassa på Rimi, for eksempel. Men planlegger du videre studier tør jeg påstå at allmenn forbereder deg langt bedre.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/112752-er-allmenn-bortkastet/#findComment-675232
Del på andre sider

Gjest strandhai_85

Nei, det kommer helt an på hva du har lyst til videre det. Men som de fleste andre er det ikke sikkert du har planene klare enda?

Jeg tror nok at det er mange som absolutt vet hva de skal bli når de begynner i 1. klasse, som ender opp med å bli no helt annet.

Allmenn gir deg en god plattform, den er helt perfekt for alle oss som er usikre på hva vi vil senere i livet!

Lenge Leve allmenn, og studiekompetanse!!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/112752-er-allmenn-bortkastet/#findComment-688023
Del på andre sider

Havner de bak kassa på Rimi ?! Nei... Jeg kan nevne TO butikker, med tilsammen 25 ansatte, og INGEN har gått allmennfag! De eldste har gått handelsskole, mens de under 30 har gått helt andre ting, f.eks. ett år formgivningsfag, eller de har utdanna seg til barne- og ungdomsarbeidere...

På de tre årene jeg gikk allmennfag, var det ca 120 elever som gikk ut - og INGEN av dem heller jobber i en butikk. Noen har gått høyskole, andre har fått seg andre jobber, og andre igjen begynte på nye grunnkurs etter endt allmennfag...

Det er ca 10 år siden jeg gikk ut...

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/112752-er-allmenn-bortkastet/#findComment-693019
Del på andre sider

Annonse

Gjest magnetic

Som de fleste som går allmenn så valgte jeg det på ungdomskolen fordi jeg ikke hadde peiling og hadde lyst å fortsette å sove i timen. Jeg gikk et år der og det var ingenting for meg. Søkte meg inn på GK Byggfag og fullførte det året samt VK1. Nå begynner jeg på lærlingtiden og har en yrkestittel å referere til etter to år. Etter det så blir det eventuelt ingeniør hvilket jeg trenger et år forkurs før jeg kan begynne på selve studiet. En bygningsingeniør som har fagbrev som tømrer har store fordeler når det søkes jobb p.g.a den praktiske innsikten og erfaringen.

De FLESTE jeg kjenner som går allmenn tasser rundt der uten mål og mening og vet ikke hva de skal. Etter endt allmenn tar de seg et "friår" som ofte strekker seg mange år fram i tid hvis du forstår hva jeg mener:-)

Så jeg synst kun du skal velge allmenn hvis du virkelig vet hva du skal bli og du trenger den utdanningen. Hvis ikke kan du heller gå to morsomme og lærerike år på yrkesskole og det tredje år kan du eventuelt gå allmennfaglig påbygging hvis du det trenger.

Allmenn = tre sugne år

Yrkesfaglig + påbygging = to lærerike og morsomme år + et ganske hardt år.

Begge studieforløpene gir deg studiekompetanse. Det eneste fordelen med allmenn er hvis du skal fordype deg i realfagene.

Lykke til!

Jeg er 30 år nå og gikk på allmenn. Var heldigvis flink med realfag... en kompis av meg sa at enten blir man lærer eller psykolog ved å gå på allmenn.... og han hadde dessverre rett...

Men skulle jeg valgt videregående om igjen, ville jeg valgt yrkesfag. Jobbe praktisk med hendene, begynne i jobb uten 150.000 i studielån. Og det er mulig å komme på høgskolen etterpå enten vha av påbygg (stenhardt!), privatist på privatgymnas eller fagskole.

Hvis du var glad i de fleste teoretiske fagene på ungdomsskolen, kan allmenn passe fint til deg. Mye lesing og dypere faglig kunnskap enn på yrkesskolen. Fordelen med allmenn i voksen alder, er at man kan klare flere spørsmål på TrivialPersuit... (",)

Men når du får vitnemålet etter endt russetid, er allmenn gull verdt til studier videre.

Lykke til!

mvh

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/112752-er-allmenn-bortkastet/#findComment-697145
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Havner de bak kassa på Rimi ?! Nei... Jeg kan nevne TO butikker, med tilsammen 25 ansatte, og INGEN har gått allmennfag! De eldste har gått handelsskole, mens de under 30 har gått helt andre ting, f.eks. ett år formgivningsfag, eller de har utdanna seg til barne- og ungdomsarbeidere...

På de tre årene jeg gikk allmennfag, var det ca 120 elever som gikk ut - og INGEN av dem heller jobber i en butikk. Noen har gått høyskole, andre har fått seg andre jobber, og andre igjen begynte på nye grunnkurs etter endt allmennfag...

Det er ca 10 år siden jeg gikk ut...

Er forskjell på ti år til bake og NÅ da!!!!!!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/112752-er-allmenn-bortkastet/#findComment-705717
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...