Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Det folk mener med at allmenn er bortkastet:

1 år: Grunnkurs

Mye som 10de klasse. Du har noen fag du liker og noen du ikke liker. Av erfaring var dette det enkleste året.

2 år: VK2

Her begynner skoletrøttheten for alvor å melde seg. Jeg fikk inntrykk av at de som ramla av ramle av dette året. Jeg hadde iaf et sinnsykt høyt fravær. Var dritlei!

3 år: VK2

Du må ta deg sammen, fordi su ser at du faktisk er nødt til å stå på eksamen for å komme deg videre. Dette året var for meg det mest slitsomme fagmessig.

Du risikerer å havne i samme situasjon - det går jo, men er utrolig kjedelig.

Men den største fella; Når noen sier "prosjektarbeid" - IKKE TRO PÅ DEM! Allmenn er 3 år bak en dårlig justert pult, med lærere som har "best før 1980" stemplet i panna, dyrere og dyrere bøker, masse krav og mye pes. Hadde jeg kunnet velge om igjen så hadde jeg valgt noe annet enn allmenn. Alt for mye teori!

Meeen, det åpner jo flere dører, og det er jo positivt.

Åssen studiet går tror jeg har mye med åssen du er som person, men vær klar over at det du har kommet inn på kan beskrives med ett ord: TEORI!

Lykke til!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/112832-kanskje/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har nettopp sluttet på videregående etter 3 år på allmenn. Er veldig glad for at jeg valgte det selv om det har vært slitsomt noen ganger.

GK: Det året jobbet jeg mest. Allerede i oktober (rett etter høstferien) var jeg drittlei. Hadde lyst å slutte på flekken.

VKI: Mange mener dette er det mest slitsomme året. Om det er slitsomt eller ikke, kommer av hvilke fag en har valgt. Året fløy av gårde.

VKII: Dette året fløy rett forbi meg. Var ute og reiste en del med diverse klasser. Dessuten består mye av det siste året av russetida. Jobbet like mye som på VKI.

Det finnes mange fordeler med allmenn, men som du sa så er det bare teori. En liten lokkebit er at de som går allmenn gjerne får tilbud om reiser til England, Tyskland, Frankrike osv i forbindelse med fremmedspråkene. Der jeg gikk var det kun elever på allmenn som fikk være med de hvite bussene til polen og tyskland.

Ang.lærerne så tror jeg det er veldig forskjellig. Noen lærere er så gammeldagse og kjedelige at det er til å få fnatt av, mens andre er veldig hyggelig og flinke som gjør faget interessant. Snakker av erfaring. Jeg har ikke vært ferdig med skolen en måned en gang og jeg savner mange av lærerne kjempemye.

Det finnes argumenter både for og mot. Det viktigste er at man gjør det man selv vil. Men i motsetning til YF så står man uten en ferdig utdannelse etter allmenn. Det kommer an på hvor lenge man har lyst til å sitte på skolebenken. Jeg var VELDIG lei rett etter hørtferien på GK, men det ga seg og kom ikke tilbake før etter jul nå i år.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/112832-kanskje/#findComment-672488
Del på andre sider

Gjest Caztra

Jeg gikk allmenn og ante fortsatt ikke hva jeg ville bli da jeg var ferdig. Etter 1 "tenkeår" startet jeg på sykepleierhøyskolen. Har nå to år igjen. En kamerat av meg har fagbrev som elektriker. Litt surt å tenke på at han han har 2 år mindre utdannelse enn meg (som han i tillegg fikk lønn for) og allikevel vil tjene ca 150 000 mer enn meg i året!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/112832-kanskje/#findComment-673009
Del på andre sider

Gjest Odette

Allmen er noe drit. jeg har ikke gått på det. men nå har jeg sommer jobb på en butikke. Og de på min alder som jobbner der. Har gått allemen. Men med min lille utdaning som ikke er fedig kunne jeg fått jobb på et sjukehjem.

Er ikke på sjukehjem lenger. pga gravid..

Du burde kanskje ha tatt mere utdannelse for å lære deg norsk rettskrivning. Da tenker jeg spesielt på tegnsetting.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/112832-kanskje/#findComment-678816
Del på andre sider

Annonse

Gjest undrerpå

Allmen er noe drit. jeg har ikke gått på det. men nå har jeg sommer jobb på en butikke. Og de på min alder som jobbner der. Har gått allemen. Men med min lille utdaning som ikke er fedig kunne jeg fått jobb på et sjukehjem.

Er ikke på sjukehjem lenger. pga gravid..

fem i norsk?... skjønner at clemet tviler på kvaliteten på lærerne... du trenger nok noen år vgs, lille venn..

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/112832-kanskje/#findComment-680874
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...