Gå til innhold

NHD: Hva er kronisk depresjon

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

Jeg har den diagnosen og jeg har prøvd og finne informasjon om den diagnosen på nettet, men jeg har ikke funnet noe,så jeg håper du kan hjelpe meg, for det første er det en vanlig diagnose.

Er det noe jeg har arvet(det er masse psykiske lidelse i vår familie, men det er ingen som har den diagnosen, utenom søstra mi, vi har ganske like problemer) eller er det ting jeg har opplevd i barndommen ( psykisk mishandlig, følte meg aldri trygg noen steder+ incest ) som har gjort at jeg har fått det ?

Jeg fikk min første depresjon når jeg var 14 år og var innlagt i 4 måneder, men fikk ikke noen oppfølging etter det.så det fortsatte med depresjoner, men det gikk sånn noen lunde greit frem til jeg ble 21 år, men da gikk det ikke lenger, jeg tok en overdose, men ble reddet så etter det ble jeg innlagt på lukket avdeling i 4 måneder

det var en periode jeg var psykotisk, men det har jeg ikke vært siden.

Men jeg har vært så heldig og fått hjelp siden da, men jeg har prøvd all slags medisiner+at jeg har tatt ECT flere ganger.

Er det egentlig noen medisiner som kan hjelpe mot kronisk depresjon eller er det meg det er noe galt med siden ingenting virker, det føles nesten sånn.

Akkurat nå så går jeg på Edronax ( 4mg+4mg) og truxal for å sove og Xanor for angst.men det eneste som hjelper er xanor, men det er ikke noe bra, for jeg er redd for å bli avhengig.

Jeg har lest her på forumet om et par sorter tabletter som jeg ikke har prøvd (Cipralex og Atarax) tror du det er noe som kan hjelpe mot kronisk depresjon ?

når en har den diagnosen er det noe håp om at en kan bli kvitt det. eller må en leve med det reste av livet ?

Det var en ting til jeg lurte på og det er hva går Kognetiv terapi ut på?

Ja det er ble et langt innlegg og jeg skjønner godt vist du ikke kan svare,beklager vist det virket for sutrete , det er ikke meningen. men jeg er bare så lei av at ingen medisiner virker på meg, men jeg tror ikke medisiner er noen mirakelkur, jeg vet at jeg har mye å jobbe med, men det hadde vært så greit om detvar noen medisiner som kunne hjelpe litt, sånn at det var litt lettere å jobbe med problemene mine.

Nei nå får jeg slutte å klage så fælt, men jeg håper du kan svare på noen av spørsmålene mine, vist du har tid.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Jeg har den diagnosen og jeg har prøvd og finne informasjon om den diagnosen på nettet, men jeg har ikke funnet noe,så jeg håper du kan hjelpe meg. For det første er det en vanlig diagnose?

S: Den står ikke i diagnoselisten. Men det betyr at den er langvarig. I motsetning til akutt eller episodisk. Den eneste vedvarende depresjonen i diagnoselisten er dystymi. Dette til tross for at vi vet at en del pasienter får lengrevarige depresjoner.

Er det noe jeg har arvet(det er masse psykiske lidelse i vår familie, men det er ingen som har den diagnosen, utenom søstra mi, vi har ganske like problemer) eller er det ting jeg har opplevd i barndommen ( psykisk mishandlig, følte meg aldri trygg noen steder+ incest ) som har gjort at jeg har fått det ?

S: Det trenger ikke være et enten eller. Sannsynligvis betyr overgrepene mest, men arvelige disposisjon spiller sikkert også en rolle.

Jeg fikk min første depresjon når jeg var 14 år og var innlagt i 4 måneder, men fikk ikke noen oppfølging etter det.så det fortsatte med depresjoner, men det gikk sånn noen lunde greit frem til jeg ble 21 år, men da gikk det ikke lenger, jeg tok en overdose, men ble reddet så etter det ble jeg innlagt på lukket avdeling i 4 måneder det var en periode jeg var psykotisk, men det har jeg ikke vært siden.

S: Det er dessverre slik at dårlig behandlede depresjoner øker risikoen for at de skal bli kroniske. Det er derfor vi psykiatere argumenterer for at depresjoner skal behandles aggressivt og lenge nok.

Men jeg har vært så heldig og fått hjelp siden da, men jeg har prøvd all slags medisiner+at jeg har tatt ECT flere ganger. Er det egentlig noen medisiner som kan hjelpe mot kronisk depresjon eller er det meg det er noe galt med siden ingenting virker, det føles nesten sånn.

S: Skadene av incest kan ikke behandles fullt ut av ECT og medisiner. Psykoterapi i lang tid vil nok være nødvendig.

Akkurat nå så går jeg på Edronax ( 4mg+4mg) og truxal for å sove og Xanor for angst.men det eneste som hjelper er xanor, men det er ikke noe bra, for jeg er redd for å bli avhengig.

Jeg har lest her på forumet om et par sorter tabletter som jeg ikke har prøvd (Cipralex og Atarax) tror du det er noe som kan hjelpe mot kronisk depresjon?

S: Om ikke andre ting har virket, er Cipralex verdt å prøve. Den er svært lik Cipramil, så om du har prøvd denne uten effekt, må du ikke ha alt for store forhåpninger til Cipralex.

Når en har den diagnosen er det noe håp om at en kan bli kvitt det. eller må en leve med det reste av livet ?

Det var en ting til jeg lurte på og det er hva går Kognetiv terapi ut på?

S: Kognitiv terapi og et aktivt liv med mosjon hjelper svært mange.

http://home.c2i.net/kognitiv_terapi/

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...