Gå til innhold

Hvordan stoppe en begynnende depresjon?

Anbefalte innlegg

Gjest Hanna B
Skrevet

Hei, er en ung kvinne på 28 som for tiden er svært trist og nedfor. Er ikke sikker på hva som har utløst det,men jeg har hatt mange påkjenninger i det siste: Mistet en bestefar, min far har fått kreft, min mor har fått en alvorlig form for brokk, jeg er sliten av jobben min, og sommeren oppleves mer som et stort press om å være lykkelig enn noe annet. Jeg gleder meg ikke til ferien, for jeg er blant de få i vennegjengen som er singel.

Jeg syns alt i alt at livet er ganske hardt nå, og tåler lite av veldig lykkelige mennesker.

Jeg har tidligere hatt et par kraftige depresjoner (for ett og to år siden) men den gang grunnet et forferdelig forhold jeg var i, samt at jeg opplevde en voldtekt. Begge disse to situajsonene utløste en depresjon som gorde at jeg i en periode brukte Zoloft. Jeg nektet å fortsette på dem, ville heller gjennomleve smarten og gikk heller i terapi. Det hjalp og jeg er i dag stort sett en gla-jente. Er trist innimellom, men er aldri fristet til bruk av antidepressiva mer.

Likevel nå er jeg i tvil om hvordan stoppe dette. Antidepressiva blir en for lett løsning for meg akkurat nå, og jeg tror ikke på å kun bruke tabletter. Anser meg ikke som alvorlig deprimert pr i dag, men har en begynnende depresjon (mild form), og ønsker ikke se den utvikle seg.

Hva kan jeg nå gjøre? Tidligere har jeg klart å ta for meg ting for ting og jobbe med det, men nå har det toppet seg litt for meg. Er bare så sliten....

Noen råd?

Skrevet

Er ikke sikker på hva du kan gjøre... Skjønner at du ikke vil ta den "lettvinte" løsningen med anti-depressive medikamenter.

Kan du ikke få time hos psykolog, og prøve å få snakket ut der?

firebird1365380441
Skrevet

Er ikke sikker på hva du kan gjøre... Skjønner at du ikke vil ta den "lettvinte" løsningen med anti-depressive medikamenter.

Kan du ikke få time hos psykolog, og prøve å få snakket ut der?

Hva med å benytte deg både av antidepressiva og samtaler hos psykolog ?

Om du ikke vil bruke AD kan du kanskje benytte deg av noen natur medisiner - de er ofte mye "mildere" når det kommer til bivirkninger.

Kanskje du kan ta deg en prat med fastlegen din om dette?

Lykke til videre og ha en god sommer!

Med vennlig hilsen

Gjest slitern
Skrevet

Jeg vil anbefale deg boken som heter "Lykketyvene - Hvordan overkomme depresjon" skrevet av Torkil Berge og Arne Repål. Det er en slags selvhjelpsbok i hvordan man selv kan arbeide seg ut av depresjonen. Ellers så vil jeg anbefale deg å gjøre ting du liker. Det er vel noe som gleder deg? Vær aktiv, ikke passiv. Det er viktig å stå opp tidlig hver dag og legge seg samme tid om kvelden og få nok søvn og sunn mat. Turer og trenig har også god effekt. Lykke til!

Gjest heioghopp
Skrevet

Har du noen interesser som du kanskje kunne ta deg tid til? Er du kreativ på noen måte? Trener du, noe som er viktig for psyken?

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Du har vel svart på det selv:

Du ønsker ikke medisiner. Da gjenstår å ta kontakt med psykologen.

Gjest Verdt et forsøk
Skrevet

Jeg holder selv mild depresjon i sjakk med johannesurt fra apoteket. Bruker Hypericum Stada. Uro holder jeg i sjakk med Nervisan eller lignende urteprodukter fra helsekosten.

Liker heller ikke (av erfaring) de vanlige medisinene. Men noen ganger så MÅ man jo det også...

Skrevet

Hva med å begynne å trene litt.

På et helsestudio/treningssenter treffer du også en masse andre single mennesker.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...