Gå til innhold

Trenger svar fort!


Gjest mutti

Anbefalte innlegg

Hei! Nå har jeg følelsen av at go'jenta vår har snudd døgnet totalt! I natt sovnet hun ikke før halv fire.

Hun har alltid sovnet sent, men lå en stund fast på kl. 23. Trodde dette ville forbedre seg, men nå har det altså blitt verre! En stund trodde jeg hun fikk for lite mat om kvelden, så jeg ga henne på flaske i tillegg til at hun fikk pupp ganske ofte. Men da gulper hun VELDIG mye, - hun må skifte pysj 2-3 ganger hver kveld, selv om vi har all verdens kluter og smekker. Helsesøster anbefalte å begynne med litt grøt, for hun er ganske stor (men bare 3 mnd.). Vi prøvde i går, og det likte hun veldig godt. Ga henne derfor litt mer enn 1 ts. som helsesøster anbefalte.

I natt bestemte jeg meg for å vekke henne kl. 9 i dag. Soving fra kl. 11.30, max 3 timer. En times soving senere på ettermiddagen. Bading fra kl. 20, pupp og grøt deretter, og så leggetid. Er dette et helt rigid "program"? Vil det forstyrre rytmen enda mer, og gjøre alt HELT håpløst?

Spørsmålet som jeg trenger et raskt svar på er:

SKAL JEG VEKKE HENNE NÅ KL. 9?

Stiller dette spørsmålet både i ammeforum og foreldreforum. Jeg er så trøtt... Har sovet bare i 4 t. og det er litt for lite for meg... Burde vel egentlig ha sovet nå også, men nå trenger jeg gode råd, både fra andre foreldre og fagpersoner.

Klem fra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja! Bare vekk henne. Gutten min (4 mnd den 30), begynte å snu døgnet for oss. Han sovnet senere og senere, og sov da selvfølgelig lenger om morgenen. Vi har ingen faste rutiner, men hvis han ikke våkner før 9.30 om morgenen vekker jeg ham. Etter det jag har sett hos andre unger har de ikke tatt skade av å ha faste rutiner.

Lykke til!! Klem fra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anna-Pia Haggkvist, intensivsykepleier

Kjære mutti,

Jeg er litt sent ute men du får et svar allikevel. Jeg synes godt du kan prøve å vekke henne på dagtid og begrense soving på dagtid. Det er lurt å vekke barnet i den søvnfasen de sover lett og det ser du fordi da rører dem litt på seg og du kan ofte se at øynene beveger seg bak øyenlokkene. I tillegg tilbyr du henne brystet ofte slik at hun får spist mye på dagen. Når grøt blir introdusert kan det være lurt å gjøre det på dagen for hvis det blir reaksjoner på grøten slipper man å få ødelagt natten. Når man ser at grøten blir tolerert flyttes det over til kveldstid. Jeg tror mer på at det er rytmen som er forstyrret enn at det er for lite mat. Hvis barnet går fint opp i vekt er det tidig med grøt. Men, hvis du synes det hjelper så er det også viktig. Det er også et poeng å ha noen som kan ta litt av jobben på dagtid når man prøver å snu døgnet, slik at du får sovet på formiddagen. Det er vanskelig å være litt konsekvent og standhaftig hvis man selv er så trøtt at man bare vil sove.

Jeg ønsker deg lykke til og håper på bedring av nattevaket!

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anna-Pia Haggkvist, intensivsykepleier

Kjære mutti,

Jeg var innom foreldreforum for å se på hvilke råd du hadde fått. Jeg vil bare gi tilbakemelding på at voksne og spebarn har forskjellige søvnsyklus. Voksne trenger lang tid (ca. 3 timer) på å komme seg igjennom forskjellige søvnsykluser og trenger sammenhengende sømn. Spebarn trenger betydelig mindre og klarer seg på å sove "litt her og litt der". Du har fått gode råd og du får ta til deg det som passer deg best.

Fortsatt lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...