Gå til innhold

Han vil ikke lenger ha puppen!!


Gumman

Anbefalte innlegg

Den siste tida har Sigurd (straks 5 mnd) blitt mer og mer negativ til å få melk fra pupp. Fra å være kjempefornøyd ved brystet, snur han nå bakhodet til og nekter å suge på dagtid. Forsøk på å snu hodet hans og få ham til å suge resulterer i sinte hyl. Dersom jeg pumper meg, drikker han gjerne av flaska (noe han nektet å gjøre tidligere). På natten derimot, suger han villig av begge bryst. Han pleier å våkne for pupp 2 ganger pr natt.

Hva i all verden kan denne nokså plutselige aversjonen mot puppene skyldes, og er det noe jeg kan gjøre for å få ham til å like å suge bryst på dagtid igjen?

Jeg begynte med grøt da han var 4 mnd gammel, og motstanden mot pupp har begynt gradvis etter dette. Etter en gradvis opptrapping av grøtmengde, får han nå hvetegrøt basert på 1 dl vann formiddag og kveld. Men i og med at han gjerne vil ha melk fra flaske, kan det vel ikke ha noe å gjøre med grøten?

Skulle så gjerne ha ammet i hvert fall noen måneder til, og håper derfor på gode råd fra en ammeekspert!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Anna-Pia Haggkvist, intensivsykepleier

Kjære Gumman,

Det er ikke uvanlig at barn i perioder blir litt uvenner med

brystene. Ved 5 måneders alder kan det være tenner som er i ferd med å bryte igjennom.

Et råd å amme i fred og ro. Du kan prøve å

legge barnet til før det våkner helt og prøve forskjellige ammestillinger. Ha det litt mørkt i rommet og gjør slik at det ligner litt på natten. I

liggende stilling har barnet større muligheter å regulere hvor mye melk som

renner inn slik at det slipper å føle seg kvalt, hvis det er det som er problemet.

Noen ganger kan man "lure" barnet litt og flytte det over fra et bryst som det

godtar mer til det andre uten å snu barnet. Barnet vil da ligge med føttene under din

hø. arm. Det kan hjelpe og gå rundt og amme i en overgangsperiode. Det er viktig at du ikke presser barnet til å ta, gi mye hudkontakt som er uten "ammepress".

Syng og snakk rolig til ham. Gi masse berøm når han får det til og vær

deltakende i stemmen når han strever. Det høres kanskje litt tullete ut men jeg

har stor tro på å snakke til spebarn, det roer ofte ned en selv også, hvis man

blir litt svett og stresset. Det er ikke uvanlig at det blir bedre i løpet av noen dager og at det går over like plutselig som det kom. Det kan være et forsøk verdt å unngå flaske da barnet får dekket sugebehovet sitt der istedenfor brystet. Gi med kopp isteden hvis du får det til.

Jeg håper du har fått noen tips du kan prøve ut.

Hvis barnet fortsetter å brystnekte må du

pumpe deg hvis du ønsker å beholde melkemengden og ta kontakt med ammekyndig

person på helsestasjon eller ammepoliklinikk hvis du bor i Oslo.

Lykke til!

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...