Gå til innhold

Så mye bedre med Litium og Topimax..

Anbefalte innlegg

Ville bare gi en liten positiv tilbakemelding på hvordan det går med meg etter at jeg begynte på Topimax for ca 5 uker siden ( og Litium for 5 mnd siden).

Jeg trodde egentlig ikke Litium skulle virke så bra på meg siden jeg er bipolar 2, men der tok jeg feil. Jeg føler nå at jeg har fått tilbake livet mitt igjen!

Endel andre ting også som jeg trodde var min personlighet, men som jeg hatet ved meg selv, som det voldsomme raseriet i perioder har også forsvunnet med Litium.

Jeg er selvfølgelig klar over at jeg kan få tilbakefall, men jeg føler meg så utrolig sterk, og jeg merker at de episodene sannsynligvis vil bli mye svakere.

Det som i tillegg er kjempeflott er at jeg siden jeg begynte på Topimax har gått ned 12 kg i vekt. (Har vært 40 kg overvektig pga medisiner). (Har ellers ikke hatt en eneste bivirkning av Topimax. Endel ekstra tørste av Litium.)

Dette var det jeg håpet den ville hjelpe meg med i tillegg til å støtte opp om Litium. Nå skal det sies at jeg i tillegg har fulgt et kostopplegg fra Dr. Fedon Lindberg. Tror likevel Topimax har hjulpet meg mye på vei.

For et halvt år siden hadde jeg aldri trodd at jeg skulle få kjenne følelsen av å føle meg frisk igjen. Jeg har faktisk sittet her i det siste og grått av glede over at jeg lever, og at jeg ikke klarte å ta livet av meg de gangene jeg prøvde når jeg var som sykest..

Ha en forstsatt god sommer alle sammen!

Hilsen en som nyter livet om dagen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/113551-s%C3%A5-mye-bedre-med-litium-og-topimax/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hva slags medisin er Topimax? Er det et

SSRI?

Topimax er egentlig en epilepsi-medisin, men som også virker stemningsstabiliserende. Den brukes derfor også i psykiatrien som stemningsstabilisator. Litium er også en stemningsstabiliserende medisin.

Har du ikke fått noen plagsomme bivirkninger med Topimax?

Eneste jeg er redd for er Stupimax - at en blir treig/glemsk/dum. Skjer med 1/3 hvis jeg ikke husker feil.

Testet du hukommelse og iq osv før du starta?

Jeg vil også ha Topimax.

Skal jammen prøve å overbevise fastlegen min! :)

Har du ikke fått noen plagsomme bivirkninger med Topimax?

Eneste jeg er redd for er Stupimax - at en blir treig/glemsk/dum. Skjer med 1/3 hvis jeg ikke husker feil.

Testet du hukommelse og iq osv før du starta?

Jeg vil også ha Topimax.

Skal jammen prøve å overbevise fastlegen min! :)

Før jeg tok den første Topimax-tabletten gikk jeg nesten å ventet på at det skulle gå en halv time, og så skulle jeg bli kjempedårlig.

Jeg hadde jo hørt så mye om disse bivirkningene. Men den eneste bivirkningen jeg overhodet har merket er en slags hodepine, som kom en times tid etter at jeg tok tabletten i starten, og etter opptrapping.

Denne gav seg alltid etter et par timer og var ikke plagsom i det hele tatt. Har ikke merket noen ting til disse "stupimax"-symtomene, enda ihvertfall.

Jeg er veldig vãr på bivirkniger og legger stort sett merke til hver minste forandring i kroppen min, så det ville jeg nok lagt merke til.

Har alltid vært skoleflink og har hatt lett for å lære, men vet jo ikke helt hvordan det er med det nå.

Har hatt konsentrasjonsproblemer siden jeg ble syk, og føler vel egentlig at jeg har det fortsatt. Men det har ikke forandret seg mer siden Topimax.

Det er vel heller det at jeg ikke tåler så mye stress lenger fordi jeg har en psykisk lidelse i bunnen (selv om jeg er utrolig mye bedre og føler meg frisk nå).

Har aldri tatt noen IQ test, men jeg tror at slik disse stupimax-bivirkningene er beskrevet, er de såpass plagsomme at man registrerer dem.

Jeg kjenner nå tre personer som tar Topimax, og ingen av dem har hatt en eneste bivirkning. Det er nok veldig individuelt, så det er verdt et forsøk. Men husk å trappe opp veldig sakte (25mg i uka gjorde jeg).

Lykke til!

Før jeg tok den første Topimax-tabletten gikk jeg nesten å ventet på at det skulle gå en halv time, og så skulle jeg bli kjempedårlig.

Jeg hadde jo hørt så mye om disse bivirkningene. Men den eneste bivirkningen jeg overhodet har merket er en slags hodepine, som kom en times tid etter at jeg tok tabletten i starten, og etter opptrapping.

Denne gav seg alltid etter et par timer og var ikke plagsom i det hele tatt. Har ikke merket noen ting til disse "stupimax"-symtomene, enda ihvertfall.

Jeg er veldig vãr på bivirkniger og legger stort sett merke til hver minste forandring i kroppen min, så det ville jeg nok lagt merke til.

Har alltid vært skoleflink og har hatt lett for å lære, men vet jo ikke helt hvordan det er med det nå.

Har hatt konsentrasjonsproblemer siden jeg ble syk, og føler vel egentlig at jeg har det fortsatt. Men det har ikke forandret seg mer siden Topimax.

Det er vel heller det at jeg ikke tåler så mye stress lenger fordi jeg har en psykisk lidelse i bunnen (selv om jeg er utrolig mye bedre og føler meg frisk nå).

Har aldri tatt noen IQ test, men jeg tror at slik disse stupimax-bivirkningene er beskrevet, er de såpass plagsomme at man registrerer dem.

Jeg kjenner nå tre personer som tar Topimax, og ingen av dem har hatt en eneste bivirkning. Det er nok veldig individuelt, så det er verdt et forsøk. Men husk å trappe opp veldig sakte (25mg i uka gjorde jeg).

Lykke til!

Tusen takk for svar! :)

Veldig fristende å prøve dette.

Jeg tror i utgangspunktet at Litium er nok for å få til en stabilisering hos meg. (Føler meg faktisk helt grei uten stemningsstabiliserende også, men bruker Litium forebyggende)

Problemet er vektøkningen som har fulgt med. Spørs om jeg får prøve Topimax i tillegg kun med begrunnelse i at det kan fungere på vekta. (?)

Hvordan er det med de du kjenner som fikk prøve Topimax. Må det være et ønske om ytterligere stabilisering for at en skal prøve det?

Annonse

Tusen takk for svar! :)

Veldig fristende å prøve dette.

Jeg tror i utgangspunktet at Litium er nok for å få til en stabilisering hos meg. (Føler meg faktisk helt grei uten stemningsstabiliserende også, men bruker Litium forebyggende)

Problemet er vektøkningen som har fulgt med. Spørs om jeg får prøve Topimax i tillegg kun med begrunnelse i at det kan fungere på vekta. (?)

Hvordan er det med de du kjenner som fikk prøve Topimax. Må det være et ønske om ytterligere stabilisering for at en skal prøve det?

De jeg kjenner som går på Topimax tar enten Litium ved siden av, og har fått Topimax ved siden av fordi de ikke har nok effekt av Litium.

Men, de var også overvektige grunnet medisinbruk, så dette var endel av grunnen til at Topimax ble valgt isteden for en annen lignende medisin.

På den ene venninnen min ble det aldri forsøkt Litium engang. Hun ble satt rett på Topimax uten å ha prøvd annen stemningsstabiliserende medisin først.

Hun hadde lagt på seg ca. 45 kg grunnet medisiner før hun startet med Topimax og fikk riktig diagnose (bipolar 1). Etter dette raste hun ned i vekt (-45-50 kg).

Jeg tror nok at Topimax vil hjelpe en person som har lett for å legge på seg av medisiner som er kjent for å ha denne bivirkningen. Jeg fikk det mye på det grunnlaget selv.

La jo på meg 3 kg over natta av Litium en periode så jeg holdt på å kutte ut hele medisinen enda den stabiliserte psyken så bra..

De jeg kjenner som går på Topimax tar enten Litium ved siden av, og har fått Topimax ved siden av fordi de ikke har nok effekt av Litium.

Men, de var også overvektige grunnet medisinbruk, så dette var endel av grunnen til at Topimax ble valgt isteden for en annen lignende medisin.

På den ene venninnen min ble det aldri forsøkt Litium engang. Hun ble satt rett på Topimax uten å ha prøvd annen stemningsstabiliserende medisin først.

Hun hadde lagt på seg ca. 45 kg grunnet medisiner før hun startet med Topimax og fikk riktig diagnose (bipolar 1). Etter dette raste hun ned i vekt (-45-50 kg).

Jeg tror nok at Topimax vil hjelpe en person som har lett for å legge på seg av medisiner som er kjent for å ha denne bivirkningen. Jeg fikk det mye på det grunnlaget selv.

La jo på meg 3 kg over natta av Litium en periode så jeg holdt på å kutte ut hele medisinen enda den stabiliserte psyken så bra..

Takk for at du svaret meg, igjen! :)

Skal til fastlegen på mandag pga vekta og spørsmål om medisiner. :) :)

Hei, jeg synes dette var interessant å lese, om at du har diagnose bipolar og har et voldsomt raseri i perioder. Jeg har samme diagnose og har også et veldig raseri og aggresjon i perioder. Det er rett og slett helt forferdelig.

Hei! Det er jeg som har svart deg på det siste innlegget ditt mye lenger opp. Jeg har også fått feil diagnose (personlighetsforstyrrelse) før noen skjønte hva som feilte meg, så du er ikke alene. Håper du har en bedre dag i dag!

Klem fra

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...