Gå til innhold

Hvordan redusere nattamming?


Gjest ninamor

Anbefalte innlegg

Sønnen min på 3 1/2 mnd. våkner og vil ha pupp hver annen time om natta, dvs. at jeg våkner og gir ham mat 3-5 ganger hver natt, noe som er i ferd med å slite meg helt ut! Om dagen spiser han ca. hver 3. time, av og til hyppigere, av og til sjeldnere.

Hvordan kan jeg venne ham til å spise sjeldnere, f.eks. bare to gnger om natta, slik han gjorde de første ukene?? Jeg har prøvd å fylle opp med tillegg om kvelden, men han vil ikke ha det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du må sette en grense. Er han frisk og full ernært trenger han ikke mat så ofte.

Det går an å "avvenne" barnet fra nattamming.

Start med å ta vekk de mest ukristelige tiden (som i 1-2 tiden f.eks) Ta inn vognen og legg han i den for kvelden.

Med en gang han våkner, start å dra vognen frem og tilbake med lange bestemte drag, med et lite "rykk" i enden. Vær stille, lys slukket. Ikke vær bekymret eller unskyld deg selv. Snakker du gjør det rolig, lavt og bestemt. Nå er det natt, sov godt lille venn, mamma er her... e.l.

Første natta blir du mye våken, 2. natta merker du nedgang, og 3. eller 3. natta er det som oftes over.

Kan anbefale Anna Wahlgren sin bok, Barneboka. Den er "bibelen" når det gjelder mange slike ting. Den går fra graviditet til 16 år, og tar for seg alt du kan tenke deg om mat, søvn, oppdragelse osv osv.

Der er selvfølgelig ikke alt jeg er enig i, men bruker den mye som et oppslagsverk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må sette en grense. Er han frisk og full ernært trenger han ikke mat så ofte.

Det går an å "avvenne" barnet fra nattamming.

Start med å ta vekk de mest ukristelige tiden (som i 1-2 tiden f.eks) Ta inn vognen og legg han i den for kvelden.

Med en gang han våkner, start å dra vognen frem og tilbake med lange bestemte drag, med et lite "rykk" i enden. Vær stille, lys slukket. Ikke vær bekymret eller unskyld deg selv. Snakker du gjør det rolig, lavt og bestemt. Nå er det natt, sov godt lille venn, mamma er her... e.l.

Første natta blir du mye våken, 2. natta merker du nedgang, og 3. eller 3. natta er det som oftes over.

Kan anbefale Anna Wahlgren sin bok, Barneboka. Den er "bibelen" når det gjelder mange slike ting. Den går fra graviditet til 16 år, og tar for seg alt du kan tenke deg om mat, søvn, oppdragelse osv osv.

Der er selvfølgelig ikke alt jeg er enig i, men bruker den mye som et oppslagsverk.

Jeg synes nå det var litt tidlig å venne av en på 3 1/2 mnd med nattpupp jeg da...!

Egen seng (også evt. eget rom) er ofte forbausende virkningsfullt for da kjenner ikke barnet den deilige lukten av mor og melk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må sette en grense. Er han frisk og full ernært trenger han ikke mat så ofte.

Det går an å "avvenne" barnet fra nattamming.

Start med å ta vekk de mest ukristelige tiden (som i 1-2 tiden f.eks) Ta inn vognen og legg han i den for kvelden.

Med en gang han våkner, start å dra vognen frem og tilbake med lange bestemte drag, med et lite "rykk" i enden. Vær stille, lys slukket. Ikke vær bekymret eller unskyld deg selv. Snakker du gjør det rolig, lavt og bestemt. Nå er det natt, sov godt lille venn, mamma er her... e.l.

Første natta blir du mye våken, 2. natta merker du nedgang, og 3. eller 3. natta er det som oftes over.

Kan anbefale Anna Wahlgren sin bok, Barneboka. Den er "bibelen" når det gjelder mange slike ting. Den går fra graviditet til 16 år, og tar for seg alt du kan tenke deg om mat, søvn, oppdragelse osv osv.

Der er selvfølgelig ikke alt jeg er enig i, men bruker den mye som et oppslagsverk.

Tror vi skal tillate oss å ta Anna Wahlgren med en klype salt, spesielt når det gjelder amming. I boka hennes står det at hun kke "fikk til" å amme noen av sine 9 barn mer enn 6-8 uker, har kanskje litt med metoder å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anna-Pia Haggkvist, intensivsykepleier

Kjære Ninamor,

Det er ikke noe iveien for å prøve å utsette ammemåltidene på natten slik at de blir litt færre/lengre tid mellom dem. Tilby oftere om dagen i noen døgn og prøv "barnevognmetoden" som er nevnt litt lengre ned. Du må nok forvente at det blir en del nattamming fremover også men det kan gå an å venne barnet til litt lengre intervall nattestid.

Jeg ønsker deg lykke til!

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gutten min på 4 mnd var akkurat slik for inntil en uke siden. Da flyttet vi ut av soverommet slik at han ikke ble forstyrret av oss. Det hjalp. Allerede 2. natten sov han fra 22-06 uten pupp og etter det har han sovet hele natten hele uken.

Prøv å legge han på eget rom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...