Gå til innhold

Rettigheter for adopterte, og til an. adoptert

Anbefalte innlegg

Gjest hhhhhmmmmmmhhhhhmmmm... vedig langt!

Gjelder anonym adopterts innlegg nedefor, hun/han sier:

Er adoptert. Loven for adopterte står i Norske Lover og der står det at jeg har rett til å få opplysninger om opprinnelige foreldre fra departementet! Sitat slutt.

Jeg har ikke selv lest ordlyden i loven, men; Dersom jeg var 17 år (og det står formulert slik hun sier) så tror jeg jeg ville vært enig i at BUFA plikter å "inneha" disse opplysningene. Ellers burde de kanskje føye til i loven "når opplysningene finnes hos BUFA"?

Jeg forstår egentlig ikke at noen kan si at adopsjonsloven ikke gjelder for Korea-fødte. Loven skal være lik for alle.

Eller har faren din misledet deg, -det at det står at du har rett til å få opplysninger, trenger ikke bety at de har dem, d.v.s underforstått i loven gjelder det at det er forutsatt at de har opplysninger?

Og så lurer jeg på en annen ting anonym adoptert. Jeg skjønner som sagt tankegangen din , med at du føler at loven ikke gjelder deg (slik som for norskfødt-adopterte). Men. Synes du at vi adoptivforeldre som adopterer barn der faktisk ingen kjenner opplysninger om biologiske foreldre, er med på å bryte loven? Vi vet jo at BUFA ikke vil kunne gi opplysningene du sier adopsjonsloven forteller?

Dette ble sikkert kronglete. Er det loven som er feil, eller noe annet...så bør det rettes, -stå på...!

Det er for j.... at enkelte som har penger, skulle kunne finne ut sine opplysninger i Korea (jeg tror det er mindre korrupsjon i Norge...). Ditt sinne handler om mange ting. Det er for j... at noen har mange penger, -og andre nesten ingen. Jeg synes faren din er litt smålig hvis han ikke kan gi deg de 3-500 kr du sa mått til for å skrive en henvendels (fra VB) til Holt?

Og til slutt... jeg tror du sa et sted "forskjell.... BARE fordi jeg er født i Korea". Det er ikke bare. Det er en stor viktig og egentlig flott ting ved deg, nettopp det at du er født der.

Det finnes mange andre eklsempler tror jeg, på at lover gjelder i Norge, men ikke i andre land. For å ta et ekstremeksempel så kan jeg muligens nevne omskjæring for eksempel. Skal vi da slutte å samarbeide med land der dette er lovlig noen steder?

For det må bli konsekvensen av det du sier: Du vil at BUFA skal bruke svært svært mange ressurser (les penger) på at du skal finne ut hvem som var ditt biologiske opphav. Hvis de skulle gjøre det for hver utenlandsk-adoptert, så fikk de ikke gjort annet. Igjen: Synes du da BUFA (og Norge) skal slutte å samarbeide med land som har annen adopsjonlov enn oss?

Hvis en norsk-født ble adoptert til Korea, hvordan skulle det da bli mon tro.

Jeg ønsker deg alt det beste, jeg synes du er inne på masse spennende. Samtidig tror jeg du er veldig i ferd med å oppdage livets urettferdigheter som jeg kaller det. Er det ikke egentlig urettferdig for andre som ikke bor i Norge at ikke de har like (gode) rettigheter som ja de fleste av oss da... Tenk alt vi burde gjøre for å rette opp all den forj... urettferdigheten som finnes så mange steder.

Fortsetter under...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...