Gå til innhold

Et spørsmål om morsmelkerstatning


krissb

Anbefalte innlegg

Det nærmer seg julebordtid, og jeg hadde tenkt at mormor og morfar skulle få sitte barnevakt noen timer for lille Even på 10 uker. Nå hadde jeg først tenkt at de skulle gi ham morsmelkerstatning den kvelden, fordi jeg har problemer med å få pumpet ut brystmelk, men nå viser det seg at han får magetrøbbel når jeg spiser melkeprodukter. Morsmelkerstatning er jo laget av kumelk. Kan han tåle den likevel. Hva kan jeg ellers gi ham?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Anna-Pia Haggkvist, intensivsykepleier

Kjære krissbe,

Morsmelkerstatningen er behandlet slik at det er skånsammere for spedbarnets mave enn melkeproteinet som finnes i kumelken. Hvis det ikke er snakk om at barnet har kumelksallergi burde det være greit å gi morsmelkerstatning. Alternativ til vanlig morsmelkerstatning er f.eks. nutramigen (kjøpes på apoteket) som er sojabasert. Det smaker helt anderledes enn melk og bør prøves ut før barnevakten står der uten alternativ. Når det gjelder pumping så er morgonen det beste tidspunktet. Pump gjerne rett etter at du har ammet slik at hormonene som slepper på melken er i sving. Hvis ikke bør du stimulere brystknoppen på forhånd slik at utdrivningsrefleksen kommer igang, dvs. at melken renner litt før du pumper. Du kan evt. prøve å pumpe samtidig som du ammer på den andre siden. Hvis det drypper litt når du ammer kan du kjøpe melkeoppsamler på apoteket og ha i BHn på den andre siden og samle litt opp. Varme av alle slag kan også gjøre det lettere å pumpe.

Jeg synes du kan kontakte helsestasjon for å få litt mer individuell veiledning i forhold til hvilken melk ditt barn skal ha.

Lykke til!

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...