Gå til innhold

Akilles smerter


Gjest tim

Anbefalte innlegg

Hei

jeg er en kar på 35 år som har store smerter i h. akilles scene

Jeg måtte "legge opp" som fotballspiller for 5 år siden p.g.a. dette. Jeg konsulterte lege på det tidspunktet og ble fortalt at hvile var det eneste som hjalp. Det har blitt lite trening siden den gang. Det er nok å ta meg en "lett" løpetur så er smertene der med en gang. Hvis jeg løper på hardt underlag ca. en halv time har jeg så store smerter at jeg knapt kan trå på foten. Betennelsen medfører også at jeg da har problemer med å gå vanlig. smertene er ikke til å leve med og jeg kan knapt ta på akillesen. Jeg forsøker nå alternativ medisin (akupunktur) Har hatt 4 behandlinger (har ikke merket noe bedring).

Mitt største ønske er å holde meg i form (lett løping - litt fotball med barna). Det klarer jeg desverre ikke med disse problemene.

Kan kortisonsprøyte eller operasjon bedre situasjonen for meg ??

(Jeg er villig til å prøve operasjon selv om det kan være risiko forbundet med det)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

du mangler at give lidt mere information.

1 hvordan begyndte det?

2 er der en lille bule nede på senen?

3 hvis ja; er den øm?

4 Kan du står på tæer med den angrebne fod?

svar på dette; så skal jeg se om jeg kan svarer dig. mvh

jvbruun

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thor-Øistein Endsjø, barne- og idrettslege

tim.

Etter den akutte akilleseneskaden for endel år siden, gjorde du øyensynlig alt riktig. Hvile, avlastning, alternativ opptrening som ikke belastet skaden osv. Når du etter flere år får smerter slik du forteller, er det temmelig sikkert arrvev som irriterer og stadig lager nye betennelsesreaksjoner. Jeg har lite tro på at cortison vil hjelpe og heller mest til at du burde vurderes av lege med spesialerfaring i akilleskirurgi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

du mangler at give lidt mere information.

1 hvordan begyndte det?

2 er der en lille bule nede på senen?

3 hvis ja; er den øm?

4 Kan du står på tæer med den angrebne fod?

svar på dette; så skal jeg se om jeg kan svarer dig. mvh

jvbruun

Hei

Svar på sp.m. dine:

1. Jeg merket det gradvis. Til å begynne med fikk jeg noen tabl. av trener (formidlet via lege)

Jeg merket ingen bedring. Jeg fortsatte til tross for smerter. Jeg trente mindre - det hjalp noe. Klarte til en viss grad å gjennomføre kampene til å begynne med men det gjorde veldig ondt etter kampene. Slik fortsatte jeg over en lengre periode. Til slutt var smertene så store at jeg ikke klarte å løpe. Da måtte jeg "legge opp".

2. Jeg kan ikke se noen bule,men ved betennelse er det ømt og hovent.

3. Kan knapt berøre akillesen etter 1/2 times trening på hardt underlag.

4. Har ikke forsøkt å stå på tærne når jeg har som mest ondt. Det jeg kan si til det er at når det er betent halter jeg (naturlig gange er håpløst).

Nå som jeg knapt har beveget meg på en måned klarer jeg å gå forholdsvis normalt, men hvis jeg forsøker å løpe er smertene der med en gang

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...