Gå til innhold

Bok: Bur til en skadet fugl - forfatteren?

Anbefalte innlegg

firebird1365380441

da jeg satt inne , leste jeg ei bok som heter noe sånt som "Bur til en skadet fugl", men forfatteren av boka kan jeg ikke huske navnet på.

Tro om hun heter noe sånt som Lykkenborg til etternavn?

Er det noen som vet hvem som har skrevet den?

Denne boka vil jeg anbefale dere alle lese.

Den handler i all hovedsak om en ung jente som opplever å være innlagt i psykiatrisk sykehus på 50 og 60 tallet her i Norge.

Den gang , som idag , var det å være psyk , ingen dans på roser( som om det noen gang har vært i nærheten av det...).

Det er en sterk fortelling , men likevel verdt å lese. Jeg tror boka kom ut i 1994, på Pax Forlag.

Tror at mange av dere vil kunne kjenne dere igjen i boka og i hovedpersonens opplevelser.

Boka er en sann historie, opplevd av forfatteren selv.

Har forresten lånt meg filmen Girl,Interrupted fram til mandag og skal glo, glo og atter glo hele helga.

Juhuuu! Han som eier videosjappa her skulle dessuten bestille filmen til meg slik at jeg kan få kjøpt den.

Er ikke det fint?

Ha en fin dag, alle sammen!:)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/114506-bok-bur-til-en-skadet-fugl-forfatteren/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Takk for tipset! :)

Mange gode boktips her om dagen.

Bur til en skadet fugl er skrevet av Liv R. Lykkenborg.

Skte på http://www.bibsys.no

Her kan man finne ut hvilke bibliotek den er å finne på:

http://wgate.bibsys.no/gate1/FIND?lang=N&base=BIBSYS&bibl=BIBSYS&sort2=ar&bd=bur+til+en+skadet+fugl

Gjest Windsong

Takk for tipset! :)

Mange gode boktips her om dagen.

Bur til en skadet fugl er skrevet av Liv R. Lykkenborg.

Skte på http://www.bibsys.no

Her kan man finne ut hvilke bibliotek den er å finne på:

http://wgate.bibsys.no/gate1/FIND?lang=N&base=BIBSYS&bibl=BIBSYS&sort2=ar&bd=bur+til+en+skadet+fugl

Ville bare legge inn en anbefaling om å lese denne boken jeg også :-).

Leste den for ikke så lenge siden, og ble totalt grepet.

Heldigvis er det nok skjedd mange forbedringer innen psykisk helseværn siden da, selv om det fortsatt IKKE er noen dans på roser å være innlagt.

Ville bare legge inn en anbefaling om å lese denne boken jeg også :-).

Leste den for ikke så lenge siden, og ble totalt grepet.

Heldigvis er det nok skjedd mange forbedringer innen psykisk helseværn siden da, selv om det fortsatt IKKE er noen dans på roser å være innlagt.

"jeg lovet deg aldri en rosenhage" - er også en nydelig bok.

Jeg leste Lykkenborgs bok den gangen den kom ut - og synes egentlig den var ganske dårlig. Det irriterte meg også at den ble utgangspunkt for en del kritikk av norsk psykiatri på utgivelsestidspunktet. Den typen psykiatri som beskrives i boken er milevis fra norsk psykiatri i dag. Synes derfor det var synd at så mange så ut til å mene at de lærte mye om psykiatrien på nitti-tallet av å lese en bok om seksti-tallet...

Det som sagt lenge siden jeg leste boka - så kanskje ville jeg vært mindre kritisk i dag.

Derimot synes jeg Karen Fossums bok "De gales hus" var ganske realistisk og interessant å lese mht livet på en psykiatrisk avdeling på åtti-tallet. Anbefales :-)

Annonse

Jeg leste Lykkenborgs bok den gangen den kom ut - og synes egentlig den var ganske dårlig. Det irriterte meg også at den ble utgangspunkt for en del kritikk av norsk psykiatri på utgivelsestidspunktet. Den typen psykiatri som beskrives i boken er milevis fra norsk psykiatri i dag. Synes derfor det var synd at så mange så ut til å mene at de lærte mye om psykiatrien på nitti-tallet av å lese en bok om seksti-tallet...

Det som sagt lenge siden jeg leste boka - så kanskje ville jeg vært mindre kritisk i dag.

Derimot synes jeg Karen Fossums bok "De gales hus" var ganske realistisk og interessant å lese mht livet på en psykiatrisk avdeling på åtti-tallet. Anbefales :-)

de gales hus er kjempe bra ja :)

firebird1365380441

jeg liker glassklokken av sylvia plath også..elsker måten ho får fram vonde ting på en sarkastisk og til tider morsom måte..

Joda, De Gales Hus er råbra! Kjøpte en paperback utgave for 2 år siden , og den er det bare filler igjen av.

Vil anbefale dere å høre den på lydbok også. Lo så jeg grein, til tider , men gråten var heller aldri langt unna.

Har lest ei bok som heter "Mary Ann" - en sann historie om incest. Den er også verdt å lese igjennom. Sår og sterk...

Ser at det tydeligvis er mange leseglade mennesker her inne på DOL om dagen. Bøker kan være bra terapi, det , så lenge en ikke gjør alle psykdomstegnene til sine.

( er litt for flink til det, jeg....men prøver å skjerpe meg.:-D)

Ha det bra - og kom gjerne med flere tips om bøker/filmer o.l.

Joda, De Gales Hus er råbra! Kjøpte en paperback utgave for 2 år siden , og den er det bare filler igjen av.

Vil anbefale dere å høre den på lydbok også. Lo så jeg grein, til tider , men gråten var heller aldri langt unna.

Har lest ei bok som heter "Mary Ann" - en sann historie om incest. Den er også verdt å lese igjennom. Sår og sterk...

Ser at det tydeligvis er mange leseglade mennesker her inne på DOL om dagen. Bøker kan være bra terapi, det , så lenge en ikke gjør alle psykdomstegnene til sine.

( er litt for flink til det, jeg....men prøver å skjerpe meg.:-D)

Ha det bra - og kom gjerne med flere tips om bøker/filmer o.l.

Kom gjerne med flere bøker/filmer.

Jeg har boka "De gales hus", men ikke begynt å lese enda, holder på med en annen bok.

Har store problemer med kosentrasjonen, så jeg får ikke lest så mye som jeg ønsker. Leste mye mer før jeg ble "syk".

Ano

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...