Gå til innhold

Korea eller Kina?...

Anbefalte innlegg

Gjest solen i asia

Er i startgropa for adopsjon og vakler fælt mellom to land: Korea og Kina. Dette er selvfølgelig en personlig betinget oppgave å avgjøre, men kan dere komme med fordeler/ulemper ved de to ulike landene? En "håpløs" oppgave, ja, men kan dere prøve?

Og rent utseendemessig sett: Hva er forskjellen (i hovedsak) på et barn fra Korea og fra Kina.

Vet, som sagt, at dette er en litt "teit og håpløs" oppgave, men jeg er for tiden litt håpløs i hodet...!

Kjempetakknemlig for svar!!!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/114536-korea-eller-kina/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest mamma til koreajente

hei du

Angående utseende til en kineser eller en koreaner:

Kina er et enormt stort land med ulike ansiktstrekk i ulike provinser.

Korea er et bitte lite land, med et noe mer ensartet utseende.

Noen deler av kina vil sikkert ha mennesker som likner mye på koreanere.

Selv er jeg korea-mor og tar stadig feil når jeg gjetter opphavet til mennesker jeg ser på TV, og blander Kina og Korea mye.

Har lest en gang ett eller annet sted at koreanerne er de lengte i gjennomsnitt, av asiatere.

Som Korea-mor er det vel naturlig at jeg vite mest om fordelene ved adopsjon fra Korea kontra Kina.

Fra korea er barna rundt 4-5 måneder når de kan hentes av sine nye foreldre. Kina rundt 1 år (?).

Korea er et ryddig land adopsjonsmessig og har en lang adopsjonstradisjon. Har inntrykk av at Kina også har en rimelig grei prosess, men Korea har minst papirinnsamling.

Du kan bli tildelt både gutter og jenter fra Korea. Ofte er det gutter til førstegangssøkere, og jenter andre gang. Vi fikk imidlertid jente første gang....

Fra Kina er det stort sett bare jenter, selv om gutter forekommer 1 eller 2 ganger i året.

Korea er et greit land å reise til. Dere reiser alene og ordner dagene selv. I Kina er det gruppereiser.

Kommer ikke på mer i farten.....sikkert noen andre som kan gi mer info..

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/114536-korea-eller-kina/#findComment-685303
Del på andre sider

Hei og velkommen til forumet.

Vi har to jenter fra Kina.

Mamma til koreajente har svart på mye. I tillegg kan det nevnes at barna fra Kina er hittebarn, og at man derfor ikke har noen opplysninger om biologiske foreldre. I Korea vet man ofte en del om de biologiske foreldrene.

I Kina er det mest vanlig at barna kommer fra barnehjem, selv om det også er fosterhjemsordninger noen steder. I Korea er barna såvidt jeg vet hos en fostermor før de blir hentet.

Kina er et stort og etter min mening veldig fascinerende land med en rik og gammel kultur. (Korea har jeg ikke så mye kjennskap til.)

Lykke til med deres valg!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/114536-korea-eller-kina/#findComment-685363
Del på andre sider

Hei og velkommen til forumet.

Vi har to jenter fra Kina.

Mamma til koreajente har svart på mye. I tillegg kan det nevnes at barna fra Kina er hittebarn, og at man derfor ikke har noen opplysninger om biologiske foreldre. I Korea vet man ofte en del om de biologiske foreldrene.

I Kina er det mest vanlig at barna kommer fra barnehjem, selv om det også er fosterhjemsordninger noen steder. I Korea er barna såvidt jeg vet hos en fostermor før de blir hentet.

Kina er et stort og etter min mening veldig fascinerende land med en rik og gammel kultur. (Korea har jeg ikke så mye kjennskap til.)

Lykke til med deres valg!

Vet ikke om det vil ha noen praktisk betydning for dere, men Korea har en øvre aldersgrense på 44 år på foreldrene. Den holder de strengt på. Kina har ingen øvre aldersgrense.

En adopsjonsprosess tar som oftest minst 2 år. Man må vente minst 1 år fra barnet er ankommet Norge til man kan starte ny adopsjonsprosess. Dvs det tar gjerne 5-6 år å adoptere 2 barn.

(Et unntak er søskenadopsjon. Norske myndigheter stiller strengere krav for å adoptere søsken enn for å adoptere ett barn. I Kina er tvillinger eneste mulighet for søskenadopsjon. Vet ikke om noen i Norge som har fått søsken fra Kina. Kjenner ikke til hvordan det stiller seg med søskenadopsjon fra Korea.)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/114536-korea-eller-kina/#findComment-685638
Del på andre sider

Gjest ChiengMai

Vet ikke om det vil ha noen praktisk betydning for dere, men Korea har en øvre aldersgrense på 44 år på foreldrene. Den holder de strengt på. Kina har ingen øvre aldersgrense.

En adopsjonsprosess tar som oftest minst 2 år. Man må vente minst 1 år fra barnet er ankommet Norge til man kan starte ny adopsjonsprosess. Dvs det tar gjerne 5-6 år å adoptere 2 barn.

(Et unntak er søskenadopsjon. Norske myndigheter stiller strengere krav for å adoptere søsken enn for å adoptere ett barn. I Kina er tvillinger eneste mulighet for søskenadopsjon. Vet ikke om noen i Norge som har fått søsken fra Kina. Kjenner ikke til hvordan det stiller seg med søskenadopsjon fra Korea.)

"Dvs det tar gjerne 5-6 år å adoptere 2 barn."

For oss tok det temmelig nøyaktig fire år å bli ferdig med to adopsjoner, så unntak finnes. Da må jeg jo legge til at vi har fått lynkjappe tildelinger begge gangene og at barnevernet her i vår kommune har jobbet raskt med sakene våre.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/114536-korea-eller-kina/#findComment-685733
Del på andre sider

"Dvs det tar gjerne 5-6 år å adoptere 2 barn."

For oss tok det temmelig nøyaktig fire år å bli ferdig med to adopsjoner, så unntak finnes. Da må jeg jo legge til at vi har fått lynkjappe tildelinger begge gangene og at barnevernet her i vår kommune har jobbet raskt med sakene våre.

Fint med korreksjoner. For oss tok det snaut 5 år. Barnevernet jobbet veldig raskt hos oss også, mens Bufa (den gangen SAK/SUAK) og venting på tildeling dro ut i tid.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/114536-korea-eller-kina/#findComment-685751
Del på andre sider

Annonse

Det har jeg aldri tenkt på gitt - tiden det tar å adoptere to barn!

Ved nærmere ettertanke tok det oss 5 år (minus to mndr.) fra vi sendte sos.kontoret forespørsel første gang, til yngstemann var hjemme.

Greit å ha i bakhodet for "voksne" adoptanter :)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/114536-korea-eller-kina/#findComment-686345
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...