Gå til innhold

Til dere som bruker Johannesurt

Anbefalte innlegg

Gjest Hans Martin

Er en melankoliker og nokså trist i perioder. Ønsker ikke antidepressive medisiner. Så lenger ned i en tråd her at det var en som brukte Johannesurt og hadde god effekt av dette.

Er det flere som kan si litt om dette?

Går man på det hele tiden?

Hvor lang tid tar det før man får effekt?

Funker dette faktisk?

Og jeg snakker om for mild depresjon, ikke noe voldsomt tungsinn.

Takker for svar fra folk som har prøvd dette.

Ps. Hva medbivirkninger? Opp i vekt? (USJ!) ?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/114622-til-dere-som-bruker-johannesurt/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei...

Det er min oppfatning at Johannesurt _kan_ fungere som et _styrkende_ middel mot depresjoner /melankoli, men kan vel egentlig ikke regnes som et antidepressiva, da det ikke gir noe _varig_ effekt.

Produktet jeg bruker heter Hypericum Stada, og fåes i kapselform, men det finnes flere varianter av dem på markedet. Du får finne ut hvem av dem som funker best for deg.

Det er forøvrig viktig at du innimellom tar avbrekk/pauser i bruken (30 dager på /14 dager av f.eks.) Du må innledningsvis følge "kuren" til du føler du har oppnådd en effekt. (ingen avbrekk første tiden). Sammen med litt ellers riktig kost og mosjon skulle dette kunne hjelpe deg gjennom de tunge dagene....

Ingen mirakelkur, men dog...

Eneste bivirkningen jeg har merket er en smule mer sol-ømfintlig hud...(tendenser til soleksem)., men ingen store plager....

Selv må jeg ta fatt på legemedisin , men tror at Johannesurt har bidratt til å holde meg på beina det siste halve året....

Ønsker deg lykke til videre...:-)

Gjest Bare et innspill

Hei...

Det er min oppfatning at Johannesurt _kan_ fungere som et _styrkende_ middel mot depresjoner /melankoli, men kan vel egentlig ikke regnes som et antidepressiva, da det ikke gir noe _varig_ effekt.

Produktet jeg bruker heter Hypericum Stada, og fåes i kapselform, men det finnes flere varianter av dem på markedet. Du får finne ut hvem av dem som funker best for deg.

Det er forøvrig viktig at du innimellom tar avbrekk/pauser i bruken (30 dager på /14 dager av f.eks.) Du må innledningsvis følge "kuren" til du føler du har oppnådd en effekt. (ingen avbrekk første tiden). Sammen med litt ellers riktig kost og mosjon skulle dette kunne hjelpe deg gjennom de tunge dagene....

Ingen mirakelkur, men dog...

Eneste bivirkningen jeg har merket er en smule mer sol-ømfintlig hud...(tendenser til soleksem)., men ingen store plager....

Selv må jeg ta fatt på legemedisin , men tror at Johannesurt har bidratt til å holde meg på beina det siste halve året....

Ønsker deg lykke til videre...:-)

Jeg leste at en eller annen alternativ behandler (tror det var på alternativt forum her) anbefalte tre måneder på/tre uker uten eller to måneder på/to uker uten.

Det blir jo dobbel så lang pause i forhold til brukstiden slik du bruker det. Hvis en skal bruke formelen denne alternative terapeuten foreslo, så skulle du bare ha en ukes pause.

Hvem er det som har foreslått at du skal ta pause etter bare en måned?

Blir litt forvirret. På apoteket vet de jo ingenting hvis du spør dem. Det eneste de vet er tydeligvis navnet på produktet, prisen og at det brukes mot depresjon.

Vet jo ikke hvem en skal høre på mener jeg!

Gjest GeorgeX

Jeg leste at en eller annen alternativ behandler (tror det var på alternativt forum her) anbefalte tre måneder på/tre uker uten eller to måneder på/to uker uten.

Det blir jo dobbel så lang pause i forhold til brukstiden slik du bruker det. Hvis en skal bruke formelen denne alternative terapeuten foreslo, så skulle du bare ha en ukes pause.

Blir litt forvirret. På apoteket vet de jo ingenting hvis du spør dem. Det eneste de vet er tydeligvis navnet på produktet, prisen og at det brukes mot depresjon.

Hei, lite spørsmål vedr. Johannesurt: kan det brukes i kombinasjon med (sterk) blodtrykksmedisin/kalsiumblokkere? Føler i perioder at jeg trenger noe til å "dra meg litt opp" men har en fastlege som ikke er snakkendes til og har lurt litt på Johannesurt, men tør ikke ta det i bruk uten videre på grunn av blodtrykksmedisinen

Hei, lite spørsmål vedr. Johannesurt: kan det brukes i kombinasjon med (sterk) blodtrykksmedisin/kalsiumblokkere? Føler i perioder at jeg trenger noe til å "dra meg litt opp" men har en fastlege som ikke er snakkendes til og har lurt litt på Johannesurt, men tør ikke ta det i bruk uten videre på grunn av blodtrykksmedisinen

Jeg er manisk/depressiv og har prøvd ALT!! Stemningstabiliserende virker ikke og SSRI gjør meg hyper! Så prøvde jeg Johannesurt, og det virker. Prøvd å kutte ut, men jeg blir utrolig ustabil. Min behandler klapper i hendene og er MEGET fornøyd. For jeg fungerer ikke i dagliglivet ellers. Johannesurten er min beste venn UTEN bivirkninger. Jeg har moderare/allvorlige depresjoner når jeg er dårlig. Vi tror jeg ungår det nå, fordi det aldri får en tjangs til å utvikle seg. Blir ikke hypoman, som jeg blir av vanlig antidepp. Nå lever jeg et helt vanlig liv, som jeg ønsker meg.

PS!! VELDIG VIKTIG!! Jeg annbefaler ingen til å slutte med medisiner uten i samråd med psykriater/behandler!!

Annonse

Gjest Verdt et forsøk

Hvis du tar et søk så finner du de tilfellene hvor du IKKE skal bruke johannesurt.

Husker ikke alle, men det kan endre virkningen av p-piller og det du bruker, blodtrykksmedisiner. Mener å ha lest at det IKKE skal kombineres. Enten det, eller så var det slik at dosen måtte reguleres. Husker ikke helt, men ta et søk...

Sier vel igrunn ikke at man _skal_ ta 30 dager på og 14 dager av Johannesurten...intervallene må man finne ut av selv, ettersom vi alle er forskjellige.

Videre sier jeg at man skal ta Johannesurt som en kur inntil man oppnår effekt.

Deretter kan man , etter en viss tid begynne så smått å "trappe ned" på bruken....teste ut hvor lenge man kan gå uten å få evt "tilbakefall" og utifra de erfaringene man gjør seg, selv tilpasse intervallene slik.det måtte passe.

Ble kanskje dårlig formulert, men jeg må vel tilstå at jeg ikke er helt "i slaget" for tiden...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...