Gå til innhold

Rehab.penger + Skole?

Anbefalte innlegg

Gjest Takk for svar

Går det ann å gå på skole og få rehabiliteringspenger.Har hørt i fra noen at det er trygdekontoret som bestemmer dette om jeg skal gå på skole eller ikke og få graderte rehabiliteringspenger.

Har nettopp blitt ført over fra attføring til rehabiliteringspenger.Fikk beskjed av noen i familien min og behandleren min at jeg bare kunne begynne på den skolen som jeg har fått plass på til høsten og evt. få penger av trygdekontoret i stedet for attføring (medisinsk attføring,rehabilitering osv....).

Aetat sa at jeg måtte takke nei til skoleplassen på grunn av jeg ikke gikk på attføring eller har godkjent noen handlingsplan om det,men jeg har fått beskjed fra noen andre at jeg skal bare drite i Aetat og gå den skolen selv og betale for egen hånd,evt søke om stipend (kanskje få rehabiliteringspenger 50%).

Kanskje et dumt spørsmål,men jeg bare lurte på om det var mulig å kombinere skole og behandling sammen?Altså få delgraderte rehabiliteringspenger?Har hørt at det er noen folk som har fått det tidligere...

Ønsker informasjon og råd, ikke spydige tilbakemeldinger,noe som jeg har fått tidligere i forbindelse med noe annet som jeg spurte om her inne på forumet her....

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/114737-rehabpenger-skole/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det skal litt til å få rehabiliteringspenger om du er så frisk at du kan gå på skole eller jobbe.

Hvorfor måtte du gå fra attføring til rehabilitering?

Hvis skolegangen kan kalles "behandling" så er det kanskje mulig? Hvis du skal ha rett på graderte rehabiliteringspenger så må du være sykmeldt en viss prosent vil jeg tro.

Har tidligere vært i en situasjon hvor jeg har spurt om det samme og jeg fikk ikke rehabiliteringspenger. Jeg måtte ta opp studielån.

Her kan du lese om reglene som gjelder:

http://www.lovdata.no/oll/tl-19970228-019-034.html

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/114737-rehabpenger-skole/#findComment-686977
Del på andre sider

Gjest Takk for svar

Det skal litt til å få rehabiliteringspenger om du er så frisk at du kan gå på skole eller jobbe.

Hvis skolegangen kan kalles "behandling" så er det kanskje mulig? Hvis du skal ha rett på graderte rehabiliteringspenger så må du være sykmeldt en viss prosent vil jeg tro.

Har tidligere vært i en situasjon hvor jeg har spurt om det samme og jeg fikk ikke rehabiliteringspenger. Jeg måtte ta opp studielån.

Her kan du lese om reglene som gjelder:

http://www.lovdata.no/oll/tl-19970228-019-034.html

Takk for svarene som jeg fikk av deg.Det var fint at du svarte meg og ga med en link i forbindelse med lovverket. Jeg limer inn dine spørsmål og svarer på dem i den samme slengen:

Fordi det tiltaket som jeg var under i (arbeid med bistand)som ligger under Aetat mente på at jeg ikke kunne jobbe lengre pga de mente jeg var for syk,noe som jeg samtykket i.Tilretteleggeren min på arbeid med bistand sa at det var ikke vits i at jeg fortsatte hos dem lengre ut tiden (kan være der i tre år) for da endte det bare ut med at dem skrev meg ut til uføretrygd,noe dem ikke ville gjøre...

Likte meg heller ikke under tiltaket arbeid med bistand på grunn av jeg ble behandlet som mye dummere enn det jeg var.Derfor samtykket jeg blant annet med dem å skrive meg ut fra arbeid med bistand tiltaket....Altså komme meg vekk fra dette tiltaket som ikke fører noen steds hen...

Hvis skolegangen kan kalles "behandling" så er det kanskje mulig?

Min mor og min behandler mener på at skolegangen er som en slags form for behandling for meg på grunn av jeg trenger å omgås mennesker i sosiale situasjoner og komme meg ut blant folk og treffe nye folk.Går også ellers til behandling hos en psykolog en gang i uka og skal muligens inn til Oslo en tur også vedrørende behandling.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/114737-rehabpenger-skole/#findComment-686995
Del på andre sider

Takk for svarene som jeg fikk av deg.Det var fint at du svarte meg og ga med en link i forbindelse med lovverket. Jeg limer inn dine spørsmål og svarer på dem i den samme slengen:

Fordi det tiltaket som jeg var under i (arbeid med bistand)som ligger under Aetat mente på at jeg ikke kunne jobbe lengre pga de mente jeg var for syk,noe som jeg samtykket i.Tilretteleggeren min på arbeid med bistand sa at det var ikke vits i at jeg fortsatte hos dem lengre ut tiden (kan være der i tre år) for da endte det bare ut med at dem skrev meg ut til uføretrygd,noe dem ikke ville gjøre...

Likte meg heller ikke under tiltaket arbeid med bistand på grunn av jeg ble behandlet som mye dummere enn det jeg var.Derfor samtykket jeg blant annet med dem å skrive meg ut fra arbeid med bistand tiltaket....Altså komme meg vekk fra dette tiltaket som ikke fører noen steds hen...

Hvis skolegangen kan kalles "behandling" så er det kanskje mulig?

Min mor og min behandler mener på at skolegangen er som en slags form for behandling for meg på grunn av jeg trenger å omgås mennesker i sosiale situasjoner og komme meg ut blant folk og treffe nye folk.Går også ellers til behandling hos en psykolog en gang i uka og skal muligens inn til Oslo en tur også vedrørende behandling.

Hvis du er under behandling og legen din kan argumentere for at skolegangen kan være et tiltak som kan bedre din fungering sosialt og dermed også kan ses som behandling, så tror jeg det _kan_ gå. Behandling kan jo være så mangt.. Trening er antagelig et riktigere ord, men jeg har tro på at du kan få dette igjennom.

Ellers kan du kanskje få godkjent en annen type attføringstiltak som inkluderer hva du ønsker og hva du tror at du kan klare.

Er en dom i Trygderetten som er fra 90-tallet som går på student og rehabiliteringspenger. (Mener at avgjørelsen her kan brukes til din fordel)

Finner den dessverre ikke på nettet, men Trygderetten gir hvert år ut en bok hvor dommene står. Kontakter du Trygderetten kan du kanskje få tilsendt dommen eller du kan spørre hvilken bok den står i og låne den eller kjøpe den.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/114737-rehabpenger-skole/#findComment-687001
Del på andre sider

Hvis du er under behandling og legen din kan argumentere for at skolegangen kan være et tiltak som kan bedre din fungering sosialt og dermed også kan ses som behandling, så tror jeg det _kan_ gå. Behandling kan jo være så mangt.. Trening er antagelig et riktigere ord, men jeg har tro på at du kan få dette igjennom.

Ellers kan du kanskje få godkjent en annen type attføringstiltak som inkluderer hva du ønsker og hva du tror at du kan klare.

Er en dom i Trygderetten som er fra 90-tallet som går på student og rehabiliteringspenger. (Mener at avgjørelsen her kan brukes til din fordel)

Finner den dessverre ikke på nettet, men Trygderetten gir hvert år ut en bok hvor dommene står. Kontakter du Trygderetten kan du kanskje få tilsendt dommen eller du kan spørre hvilken bok den står i og låne den eller kjøpe den.

Hvordan finner trygdekontoret ut at man går på skole? Trodde dette var noe en avtalte med behandlende lege. Jeg har fått beskjed om at jeg kan lese et fag av min behandler. Dette for å hindre passivitet. Jeg går til psykiater jevnlig og venter på en utredning av en fysisk sykdom på sykehus.

Tror jeg vil få innvilget rehab.penger, men er ikke sikker på at skolegangen vil lykkes... Men mener at det burde være lov å forsøke å lese på egenhånd hjemme, når en er for syk til å delta på undervisningen.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/114737-rehabpenger-skole/#findComment-691844
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...