Gå til innhold

Forebygging av brystverk


Gjest vertex

Anbefalte innlegg

Jeg har hatt brystverk og gule stafylokokker i brystet. Hadde to inngrep hvor verk ble drenert ut. Har et par spørsmål i tilkn. til dette:

1) Er det rett at jeg ble smittet av "sykehusinfeksjon" mens jeg ennå var på sykehuset? (Verket kom ca. 14 dager etter fødsel, og jeg hadde vel egentlig ikke fått opp melkeproduksjonen ennå...)

2) Ved inngrepet så de at jeg også hade en vanncyste i brystet. Jeg glemte å spørre legen, men tror dere hun snittet opp den samtidig, eller gjør man kanskje ikke slikt?

3) HVA GJØR JEG FOR Å FORHINDRE BRYSVERK NESTE GANG?

Orker ikke samme prosessen EN gang til...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Anette Huitfeldt, jordmor

Kjære vertex. Mange brystbetennelser oppstår i løpet av de første 15 dagene etter fødsel og kan blant annet skyldes sykehusbakterier. Når det gjelder vanncysten tror jeg ikke de rørte den, men det lureste er å spørre legen din om hva som er gjort. Det viktigste nå er å passe på å tømme brystene ordentlig, ikke la det gå for lang tid mellom ammingene, variere ammestillinger, massere kuler som evt. dukker opp når barnet suger (forsiktig massering) eller massere i en varn dusj. Husk alltid å stimulere utdrivningsrefleksen først og at du ser melken kommer før du masserer. Lykke til videre med ammingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjære vertex. Mange brystbetennelser oppstår i løpet av de første 15 dagene etter fødsel og kan blant annet skyldes sykehusbakterier. Når det gjelder vanncysten tror jeg ikke de rørte den, men det lureste er å spørre legen din om hva som er gjort. Det viktigste nå er å passe på å tømme brystene ordentlig, ikke la det gå for lang tid mellom ammingene, variere ammestillinger, massere kuler som evt. dukker opp når barnet suger (forsiktig massering) eller massere i en varn dusj. Husk alltid å stimulere utdrivningsrefleksen først og at du ser melken kommer før du masserer. Lykke til videre med ammingen.

Tusen takk for svar! Det er så trygt og godt å føle veiledning...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...